Muutaman kerran saanut haukut siitä, että puhun asian vierestä niin puhutaan nyt kerrankin aiheesta. Mutta joo, jatkakaa te keskustelua, minun kanta on tainnut tulla jo enemmän kuin selväksi. Koettakaa silti pysyä asiallisina, jotenkin katoaa koko pointti jos aletaan mennä henkilökohtaisuuksiin eikä kunnioiteta pätkän vertaa toisten vakaumusta, oli se sitten uskova tai ei-uskova. Mulla muuten on ateistimies, mutta ei ole kyllä koskaan tuolla tavalla minun vakaumustani mollannut kuten täällä monikin.Sinuahan minä sätin eilen yksisilmäisyydestä, kun itsepintaisesti keskustelit vain suvivirren asemasta kun keskustelun aiheeksi oli jo noussut koko uskonnonharjoitus peruskoulussa. Olit sikäli oikealla asialla, että keskustelit otsikon aiheesta sortumatta rönsyilyyn.
Kiitos ja saat anteeksi. jään taustailemaan ja jos jotain vielä keksin niin voip olla että en pysty pitämään turpaani kiinni... mielenkiintoista kuulla eri näkökulmia tähänkin asiaan. Moni voi jotain oppiakin ja parhaimmassa tapauksessa vähän jokainen vois raottaa niitä lappuja silmiltä.Ei tästä keskustelusta tule mitään ilman opponentteja, joten ole hyvä ja jää. Olen pahoillani siitä, että mollasin sinua.
Herranjestas sentään, katsopa itse sinne peiliin! Eikö se sunkin herras käske tekemään itse itselleen jotain, rakastamaan lähimmäistä ja muuta potaskaa, koska kukaan teistä uskiksista ei taida näitä neuvoja noudattaa? "pikku piperryksiähän" laulut on joo, miksi siis vastustat niin paljon? Jännästi ne meidänkin isoisoisoisovanhemmat uskoi tonttuihin ja metsän henkiin, kunnes pakotettiin kirkkoon. Jokainen meistä kuunnelkoon sisintään, ei se tarkoita että jos ei usko olis jotain ylimielisiä omia herrojamme jotka vihaa muita. Teiltä se viha on tullut ja ylimielisyys loistaa kirkkaasti.Vai oli helluntai ennen kuin kristityt "keksittiin" Mikähän se helluntain päätarkoitus olikaan?
On se vaan edelleen outoa, että vaikka uskovaiset on pysyneet kouluissa jo aikojen alusta hiljaa ja nöyrtynyt kuuntelemaan ne asiat mihin eivät välttämättä usko, niin sitten nämä uskontojen vastaset ihmiset nostaa hirveen älämölön yhdestä laulusta ja muusta pikku piperryksestä.
Tapahtukoon miten tapahtuu, tämäkin on vaan yks merkki siihen suuntaan ettei täällä maailmassa enää kauaa elellä... Minulle ei niin väliä vaikka virret poistetaan ja kaikki uskontojen opetus lakkautetaan, kunhan siihen tilalle ei tukita mitään muuta pashaa.
Niin paljon ihmiset maalistuneet ja kristinuskoa pidetään pilkkana. Jännästi ne meidän isovanhemmatkin kulki tuolla sodassa uustestamentti povitaskussa luottaen ja rukoillen Jumalaa, mut nykyään varmaan jaettais sellanen opus jokaselle mihin sais käsikirjottaa ihan ite itselleen omat hyvät ja mahtavat neuvonsa, toiseen povitaskuun tietysti peili niin voi ihailla ja katsoa omaa herraansa ihan peilistäkin.
No mutta jos olisit tässä asiassa yhtään kykeneväisempi ajattelemaan muita kuin itseäsi niin kaiketi ajaisit tuohon tilalle sitä kaikille sopivaa tunnustuksetonta versiota virren sijaan. Kun siis pelkästä Suvivirrestä puhutaan.Vaikka joku on eri mieltä kanssasi, niin ei oma mielipide välttämättä silti muutu. En minäkään halua, että uskontoa julistetaan sen kummemmin kouluissa, mutta nyt puhun pelkästä suvivirrestä. Ja vaikka osaa ei kiinnosta, niin kyllä minä haluaisin sen suvivirren kuulla kun lapsellani alkaa kesälomat. Ihan vaan PERINTEEN takia, enkä sen takia että haluan kuulla juuri siinä hetkessä jonkun virren.
Mutta ettehän te sitä ymmärrä. Teistä se virsi on pelkästään sitä, että uskovaiset yrittävät manipuloida ja vetää kevätjuhlassa teidän pienet karitsat takas laumaansa...
Ja quin Kevekylvö kylvettin silloin ukon malja jootijn. Sihen haetin ukon wacka nin joopui Pica ette Acka. Sijtte paljo Häpie sielle techtin quin seke cwltin ette nechtin. Quin Rauni Ukon Naini härsky jalosti Ukoi pohjasti pärsky. Se sis annoi Ilman ja WdhenTulon.Vai oli helluntai ennen kuin kristityt "keksittiin" Mikähän se helluntain päätarkoitus olikaan?
On se vaan edelleen outoa, että vaikka uskovaiset on pysyneet kouluissa jo aikojen alusta hiljaa ja nöyrtynyt kuuntelemaan ne asiat mihin eivät välttämättä usko, niin sitten nämä uskontojen vastaset ihmiset nostaa hirveen älämölön yhdestä laulusta ja muusta pikku piperryksestä.
Tapahtukoon miten tapahtuu, tämäkin on vaan yks merkki siihen suuntaan ettei täällä maailmassa enää kauaa elellä... Minulle ei niin väliä vaikka virret poistetaan ja kaikki uskontojen opetus lakkautetaan, kunhan siihen tilalle ei tukita mitään muuta pashaa.
Niin paljon ihmiset maalistuneet ja kristinuskoa pidetään pilkkana. Jännästi ne meidän isovanhemmatkin kulki tuolla sodassa uustestamentti povitaskussa luottaen ja rukoillen Jumalaa, mut nykyään varmaan jaettais sellanen opus jokaselle mihin sais käsikirjottaa ihan ite itselleen omat hyvät ja mahtavat neuvonsa, toiseen povitaskuun tietysti peili niin voi ihailla ja katsoa omaa herraansa ihan peilistäkin.
Tylsää, jos opponointi jää vain palstan vakiohörhöjen huoleksi. Heistä evlutit ovat mamiksia, jotka eivät hörhöile tarpeeksi paljon. Joka koulupäivä pitäisi jokaiselta oppilaalta tiukata henkilökohtaista uskonratkaisua ja antaa remmiä kannikoille niille, jotka eivät valitse Jeesusta. Näin lievästi karrikoiden ilmaistuna.
Minä en haluaisi olla töistä poissa joulupäivänä tai pääsiäisenä. Sen sijaan haluaisin pitää palkallisia vapaapäiviä talvipäivänseisauksen ja kevätpäiväntasauksen kunniaksi.Kuinka moni suvivirsien ja joululaulujen vastustajista nostaa käden pystyyn ja sanoo -MÄÄ en sitten ainakaan ole töistä pois joulupäivänä, pääsiäisvapaina jne....vaan teen töitä siten vaikka kotona.
Jos viittaat tuohon "hassuun" tekstiin, niin se on kyllä ihan suomea. Vai mitä tarkoitat?mistä toi virolainen löytää aina tiensä tänne?
tai mikälie inkeriläinen onkaan...
Miksi pitäisi? Vietän (uskonnotonta) joulua kuten valtaosa muistakin, ja pääsiäinen on mukava pikku kevättauko.Kuinka moni suvivirsien ja joululaulujen vastustajista nostaa käden pystyyn ja sanoo -MÄÄ en sitten ainakaan ole töistä pois joulupäivänä, pääsiäisvapaina jne....vaan teen töitä siten vaikka kotona.
Jouluna ja pääsiäisenä ollaan monissakin paikoissa töissä ja he pitävät vapaansa muulloin.Kuinka moni suvivirsien ja joululaulujen vastustajista nostaa käden pystyyn ja sanoo -MÄÄ en sitten ainakaan ole töistä pois joulupäivänä, pääsiäisvapaina jne....vaan teen töitä siten vaikka kotona.
Niin. Se on siis ihan suomen kieltä. Vähän wanhaa, mutta ihan aitoa sen ajan suomea.jep, noita tekstejä mä näin jo varmaan 2vuotta sitten ekaa kertaa niissä ketjuissa missä itekkin kirjottelin