SUVIVIRSI KIELLETÄÄN! mun lapset ei sit tartte mennä koko juhlaan!

• Viestiketjun aloittaja eihyvääpäivää
  • Ensimmäinen viesti
vdfd
Sinuahan minä sätin eilen yksisilmäisyydestä, kun itsepintaisesti keskustelit vain suvivirren asemasta kun keskustelun aiheeksi oli jo noussut koko uskonnonharjoitus peruskoulussa. Olit sikäli oikealla asialla, että keskustelit otsikon aiheesta sortumatta rönsyilyyn.
Muutaman kerran saanut haukut siitä, että puhun asian vierestä niin puhutaan nyt kerrankin aiheesta. Mutta joo, jatkakaa te keskustelua, minun kanta on tainnut tulla jo enemmän kuin selväksi. Koettakaa silti pysyä asiallisina, jotenkin katoaa koko pointti jos aletaan mennä henkilökohtaisuuksiin eikä kunnioiteta pätkän vertaa toisten vakaumusta, oli se sitten uskova tai ei-uskova. Mulla muuten on ateistimies, mutta ei ole kyllä koskaan tuolla tavalla minun vakaumustani mollannut kuten täällä monikin.

Vai oli helluntai ennen kuin kristityt "keksittiin" :D Mikähän se helluntain päätarkoitus olikaan?

On se vaan edelleen outoa, että vaikka uskovaiset on pysyneet kouluissa jo aikojen alusta hiljaa ja nöyrtynyt kuuntelemaan ne asiat mihin eivät välttämättä usko, niin sitten nämä uskontojen vastaset ihmiset nostaa hirveen älämölön yhdestä laulusta ja muusta pikku piperryksestä.

Tapahtukoon miten tapahtuu, tämäkin on vaan yks merkki siihen suuntaan ettei täällä maailmassa enää kauaa elellä... Minulle ei niin väliä vaikka virret poistetaan ja kaikki uskontojen opetus lakkautetaan, kunhan siihen tilalle ei tukita mitään muuta pashaa.
Niin paljon ihmiset maalistuneet ja kristinuskoa pidetään pilkkana. Jännästi ne meidän isovanhemmatkin kulki tuolla sodassa uustestamentti povitaskussa luottaen ja rukoillen Jumalaa, mut nykyään varmaan jaettais sellanen opus jokaselle mihin sais käsikirjottaa ihan ite itselleen omat hyvät ja mahtavat neuvonsa, toiseen povitaskuun tietysti peili niin voi ihailla ja katsoa omaa herraansa ihan peilistäkin.

vdfd
Ei tästä keskustelusta tule mitään ilman opponentteja, joten ole hyvä ja jää. Olen pahoillani siitä, että mollasin sinua.
Kiitos ja saat anteeksi. :) jään taustailemaan ja jos jotain vielä keksin niin voip olla että en pysty pitämään turpaani kiinni... mielenkiintoista kuulla eri näkökulmia tähänkin asiaan. Moni voi jotain oppiakin ja parhaimmassa tapauksessa vähän jokainen vois raottaa niitä lappuja silmiltä.

Aiemmin väitettiin, ettei putoavassa lentokoneessa ole yhtään ateistia. Samaa on sanottu juoksuhaudoista. Muuan vapaa-ajattelija taas totesi, että kyllä sodissa oli ainakin yksi ateisti juoksuhaudoissa, nimittäin hän itse. Ateistikin kelpasi rintamalle eikä sotiminen ollut ainoastaan hurskaiden uskovaisten etuoikeus.

Tylsää, jos opponointi jää vain palstan vakiohörhöjen huoleksi. Heistä evlutit ovat mamiksia, jotka eivät hörhöile tarpeeksi paljon. Joka koulupäivä pitäisi jokaiselta oppilaalta tiukata henkilökohtaista uskonratkaisua ja antaa remmiä kannikoille niille, jotka eivät valitse Jeesusta. Näin lievästi karrikoiden ilmaistuna.

huih
Vai oli helluntai ennen kuin kristityt "keksittiin" :D Mikähän se helluntain päätarkoitus olikaan?

On se vaan edelleen outoa, että vaikka uskovaiset on pysyneet kouluissa jo aikojen alusta hiljaa ja nöyrtynyt kuuntelemaan ne asiat mihin eivät välttämättä usko, niin sitten nämä uskontojen vastaset ihmiset nostaa hirveen älämölön yhdestä laulusta ja muusta pikku piperryksestä.

Tapahtukoon miten tapahtuu, tämäkin on vaan yks merkki siihen suuntaan ettei täällä maailmassa enää kauaa elellä... Minulle ei niin väliä vaikka virret poistetaan ja kaikki uskontojen opetus lakkautetaan, kunhan siihen tilalle ei tukita mitään muuta pashaa.
Niin paljon ihmiset maalistuneet ja kristinuskoa pidetään pilkkana. Jännästi ne meidän isovanhemmatkin kulki tuolla sodassa uustestamentti povitaskussa luottaen ja rukoillen Jumalaa, mut nykyään varmaan jaettais sellanen opus jokaselle mihin sais käsikirjottaa ihan ite itselleen omat hyvät ja mahtavat neuvonsa, toiseen povitaskuun tietysti peili niin voi ihailla ja katsoa omaa herraansa ihan peilistäkin.
Herranjestas sentään, katsopa itse sinne peiliin! Eikö se sunkin herras käske tekemään itse itselleen jotain, rakastamaan lähimmäistä ja muuta potaskaa, koska kukaan teistä uskiksista ei taida näitä neuvoja noudattaa? "pikku piperryksiähän" laulut on joo, miksi siis vastustat niin paljon? Jännästi ne meidänkin isoisoisoisovanhemmat uskoi tonttuihin ja metsän henkiin, kunnes pakotettiin kirkkoon. Jokainen meistä kuunnelkoon sisintään, ei se tarkoita että jos ei usko olis jotain ylimielisiä omia herrojamme jotka vihaa muita. Teiltä se viha on tullut ja ylimielisyys loistaa kirkkaasti.

"rrr"
Vaikka joku on eri mieltä kanssasi, niin ei oma mielipide välttämättä silti muutu. En minäkään halua, että uskontoa julistetaan sen kummemmin kouluissa, mutta nyt puhun pelkästä suvivirrestä. Ja vaikka osaa ei kiinnosta, niin kyllä minä haluaisin sen suvivirren kuulla kun lapsellani alkaa kesälomat. Ihan vaan PERINTEEN takia, enkä sen takia että haluan kuulla juuri siinä hetkessä jonkun virren.

Mutta ettehän te sitä ymmärrä. Teistä se virsi on pelkästään sitä, että uskovaiset yrittävät manipuloida ja vetää kevätjuhlassa teidän pienet karitsat takas laumaansa... :D
No mutta jos olisit tässä asiassa yhtään kykeneväisempi ajattelemaan muita kuin itseäsi niin kaiketi ajaisit tuohon tilalle sitä kaikille sopivaa tunnustuksetonta versiota virren sijaan. Kun siis pelkästä Suvivirrestä puhutaan.

"vieras."

”Ja quin Kevekylvö kylvettin silloin ukon malja jootijn. Sihen haetin ukon wacka nin joopui Pica ette Acka. Sijtte paljo Häpie sielle techtin quin seke cwltin ette nechtin. Quin Rauni Ukon Naini härsky jalosti Ukoi pohjasti pärsky. Se sis annoi Ilman ja WdhenTulon.”

Tylsää, jos opponointi jää vain palstan vakiohörhöjen huoleksi. Heistä evlutit ovat mamiksia, jotka eivät hörhöile tarpeeksi paljon. Joka koulupäivä pitäisi jokaiselta oppilaalta tiukata henkilökohtaista uskonratkaisua ja antaa remmiä kannikoille niille, jotka eivät valitse Jeesusta. Näin lievästi karrikoiden ilmaistuna.
:LOL:

tuohan on siis vähintä mitä voisi tehdä! :snotty:

Viimeksi muokattu:
"hmm"
noh, itse olen meinannut kuolla tilanteessa, jossa olin yksin enkä pystynyt mitenkään auttamaan itseäni. kävin siinä läpi tilanteet jossa pystyin ajattelemaan vielä täysin rationaalisesti ja toiveikkaasti, aloin menettämään jo toivoani kuolemisen tuntuvan todennäköisimmältä seuraukselta ja sekavuustilan kivun, verenhukan, niiden aiheuttaman shokin yms vuoksi. paljon ehdin ajatella noiden aikana, mutta jumala ja kääntyminen ei kertaakaan tullut mieleeni.

uskon kyllä että jotkut hätätilanteessa tekevät pikakääntymisen, ja onhan se ihan luonnollinen paniikkireaktio, mutta ei automaatio. se että väittää kaikkien ateistien muuttuvan uskonnolliseksi lentokoneen tippuessa tai uskovien hylkäävän uskonsa, on kummankin puolen herjaamista, vaikka niin joillain käykin.

Kristilliset VP:t
Kuinka moni suvivirsien ja joululaulujen vastustajista nostaa käden pystyyn ja sanoo -MÄÄ en sitten ainakaan ole töistä pois joulupäivänä, pääsiäisvapaina jne....vaan teen töitä siten vaikka kotona.

"hmm"
helluntaista; se oli ennemmin vakkajuhlat, kunnes kristinusko tuli ja tunki oman pyhäpäivänsä (tämänkin) juhlan päälle, että kukaan ei varmasti pääse juhlistamaan muuta kuin heidän juhliaan.

[QUOTE="hmm";29716309]noh, itse olen meinannut kuolla tilanteessa, jossa olin yksin enkä pystynyt mitenkään auttamaan itseäni. kävin siinä läpi tilanteet jossa pystyin ajattelemaan vielä täysin rationaalisesti ja toiveikkaasti, aloin menettämään jo toivoani kuolemisen tuntuvan todennäköisimmältä seuraukselta ja sekavuustilan kivun, verenhukan, niiden aiheuttaman shokin yms vuoksi. paljon ehdin ajatella noiden aikana, mutta jumala ja kääntyminen ei kertaakaan tullut mieleeni.

uskon kyllä että jotkut hätätilanteessa tekevät pikakääntymisen, ja onhan se ihan luonnollinen paniikkireaktio, mutta ei automaatio. se että väittää kaikkien ateistien muuttuvan uskonnolliseksi lentokoneen tippuessa tai uskovien hylkäävän uskonsa, on kummankin puolen herjaamista, vaikka niin joillain käykin.[/QUOTE]

mutta tiesitkö, että vaikka sinulla ei tullut Jumala mieleen, niin Jumala muisti kumminkin sinut? Ja oli armollinen ja antoi sun jatkaa vielä elämääsi. Miten sä sitten selvisit siitä tilanteesta? Jos et omin avuin?

Kuinka moni suvivirsien ja joululaulujen vastustajista nostaa käden pystyyn ja sanoo -MÄÄ en sitten ainakaan ole töistä pois joulupäivänä, pääsiäisvapaina jne....vaan teen töitä siten vaikka kotona.
Minä en haluaisi olla töistä poissa joulupäivänä tai pääsiäisenä. Sen sijaan haluaisin pitää palkallisia vapaapäiviä talvipäivänseisauksen ja kevätpäiväntasauksen kunniaksi.

[QUOTE="hmm";29716327]helluntaista; se oli ennemmin vakkajuhlat, kunnes kristinusko tuli ja tunki oman pyhäpäivänsä (tämänkin) juhlan päälle, että kukaan ei varmasti pääse juhlistamaan muuta kuin heidän juhliaan.[/QUOTE]

1. Ja kun helluntaipäivä oli tullut, olivat he kaikki yhdessä koolla.
2. Ja tuli yhtäkkiä humaus taivaasta, niinkuin olisi käynyt väkevä tuulispää, ja täytti koko huoneen, jossa he istuivat.
3. Ja he näkivät ikäänkuin tulisia kieliä, jotka jakaantuivat ja asettuivat heidän itsekunkin päälle.
4. Ja he tulivat kaikki Pyhällä Hengellä täytetyiksi ja alkoivat puhua muilla kielillä, sen mukaan mitä Henki heille puhuttavaksi antoi.
5. Ja Jerusalemissa asui juutalaisia, jumalaapelkääväisiä miehiä, kaikkinaisista kansoista, mitä taivaan alla on.
6. Ja kun tämä ääni kuului, niin kokoontui paljon kansaa; ja he tulivat ymmälle, sillä kukin kuuli heidän puhuvan hänen omaa kieltänsä.
7. Ja he hämmästyivät ja ihmettelivät sanoen: "Katso, eivätkö nämä kaikki, jotka puhuvat, ole galilealaisia?
8. Kuinka me sitten kuulemme kukin sen maan kieltä, jossa olemme syntyneet?
9. Me parttilaiset ja meedialaiset ja eelamilaiset ja me, jotka asumme Mesopotamiassa, Juudeassa ja Kappadokiassa, Pontossa ja Aasiassa,
10. Frygiassa ja Pamfyliassa, Egyptissä ja Kyrenen puoleisen Liibyan alueilla, ja täällä oleskelevat roomalaiset, juutalaiset ja käännynnäiset,
11. kreetalaiset ja arabialaiset, me kuulemme kukin heidän puhuvan omalla kielellämme Jumalan suuria tekoja."
12. Ja he olivat kaikki hämmästyksissään eivätkä tienneet, mitä ajatella, ja sanoivat toinen toisellensa: "Mitä tämä mahtaakaan olla?"
13. Mutta toiset pilkkasivat heitä ja sanoivat: "He ovat täynnä makeata viiniä".
14. Niin Pietari astui esiin niiden yhdentoista kanssa, korotti äänensä ja puhui heille: "Miehet, juutalaiset ja kaikki Jerusalemissa asuvaiset, olkoon tämä teille tiettävä, ja ottakaa minun sanani korviinne.
15. Eivät nämä ole juovuksissa, niinkuin te luulette; sillä nyt on vasta kolmas hetki päivästä.
16. Vaan tämä on se, mikä on sanottu profeetta Jooelin kautta:
17. 'Ja on tapahtuva viimeisinä päivinä, sanoo Jumala, että minä vuodatan Henkeni kaiken lihan päälle, ja teidän poikanne ja tyttärenne ennustavat, ja nuorukaisenne näkyjä näkevät, ja vanhuksenne unia uneksuvat.
18. Ja myös palvelijaini ja palvelijattarieni päälle minä niinä päivinä vuodatan Henkeni, ja he ennustavat.
19. Ja minä annan näkyä ihmeitä ylhäällä taivaalla ja merkkejä alhaalla maan päällä, verta ja tulta ja savupatsaita.
20. Aurinko muuttuu pimeydeksi ja kuu vereksi, ennenkuin Herran päivä tulee, se suuri ja julkinen.
21. Ja on tapahtuva, että jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu.'

Apostolien 2:1-21

"rrr"
Miksi pitäisi? Vietän (uskonnotonta) joulua kuten valtaosa muistakin, ja pääsiäinen on mukava pikku kevättauko.
Tarkoitushan nimen omaan ei ole puuttua siihen miten kukakin itse viettää vuoden juhlia, tai mitä kukakin tekee kotonaan.
Ja kyllähän jotkut tosiaan ovat töissä noinakin päivinä, osa täysin vapaaehtoisesti ja osa siksi että siihen vain iski vuoro. Kaikki taas eivät pääse (työpaikka kiinni) vaikkei niin välittäisi vapaastakaan. Voidaan toki väitellä siitä, pitäisikö maa pitää enemmän "auki" myös kirkollisina juhlapyhinä jolloin "kansalliset vapaapäivät" pidettäisiin vaikka kahdessa-kolmessa eri erässä, mutta mikään "uskovaisille vapaat, muille ei"-juttu ei tietenkään olisi ok.

[QUOTE="vieras.";29716385]Jos viittaat tuohon "hassuun" tekstiin, niin se on kyllä ihan suomea. Vai mitä tarkoitat?[/QUOTE]

jep, noita tekstejä mä näin jo varmaan 2vuotta sitten ekaa kertaa niissä ketjuissa missä itekkin kirjottelin

"vieras."
Se on jännä, että nykyäänhän noita kielillä puhumisia ei enää hoideta millään tunnistettavalla kielellä, vaan jollain siansaksalla, joka toki on jotain "enkelten kieltä" tai jo kadonnutta "muinaiskieltä". Paitsi tietysti ne tarinat, joissa mökin mummo, aina omalla kylällä asunut ja ollut alkaa puhua japania/kiinaa/what ever, mutta todisteitahan näistä ei sitten jotenkin hassusti ole.

Yhteistyössä