Miten voi olla noin kauhean kamalaa jos lapsilisästä lähtee se muutama euro?

  • Viestiketjun aloittaja nauran
  • Ensimmäinen viesti
kamalaa
mua ei niinkään tuo lapsilisän pieneneminen haittaa, mua vituttaa verot! sain palkankorotuksen n. 260€/kk lisää ja veroprosentti nousi, saan tasan saman verran kuin aiemmin..
Sinähän olet onnellisessa asemassa sitten ja tämä asia on ollu jo niin kauan kun verotus on ollu käytössä.

Itse en n 5v sitten suostunut ottamaan palaknkorostusta vastaan koska silloin olisi jäänyt vähemmän kätee. Nyt sitten sain toisen korotuksen ( eli edellinen mitä en huolinut ja uusi)
ja käteen jää enemmän.
 
"vieraana"
Ja laske päässäsi vaikka jos kyseessä on suurperhe, esim 5-7 lasta. Eikö tunnu missään? Paljonko itse kulutat rahaa ruokaan? Niin, kerro se sitten seitsemällä ja mieti uudestaan.
Onko lapsia pakko hankkia seitsemän jos ilman tukia ei niiden elättämisestä selviä? Toki tajuan että lapsilisät on seitsemänlapsisessa perheessä iso summa, mutta miten ne suurperheen lapset ovat yhteiskunnalle arvokkaampia kuin pienen perheen lapset?

Eikö jokainen lapsi ole tulevana veronmaksajana yhtä arvokas?
 
verot saatana
Sinähän olet onnellisessa asemassa sitten ja tämä asia on ollu jo niin kauan kun verotus on ollu käytössä.

Itse en n 5v sitten suostunut ottamaan palaknkorostusta vastaan koska silloin olisi jäänyt vähemmän kätee. Nyt sitten sain toisen korotuksen ( eli edellinen mitä en huolinut ja uusi)
ja käteen jää enemmän.
onnellisessa Asemassa? töitä matalapalkka-alalla ja kun palkka nousee se ei näy missään? sinun mielestäsi onnellisessa asemassa? vai tarkoitatko kenties sitä, että työtön tai kotiäiti on enemmän oikeutettu tuloihinsa kuin työssä käyvä, koska heille se muutaman euron vähennys lapsilisästä on katastrofi? Kun tulot "nousee" paperilla, se tietää vähennyksiä tukiin, korotuksia päivähoitomaksuun yms.
 
Vierasmiess
Joskus on maksettu vanhanpojan veroa... sen vois vaikka ottaa takaisin, niin saadaan tasoitettua lapsellisten ja lapsettomien tuloeroja.
Sekin on tavallaan epäreilua, että sinä olet vapaaehtoisesti päättänyt olla hankkimatta jälkeläisiä ja tulet kuitenkin hyötymään vanhoilla päivilläsi meidän muiden tekemien lasten avusta ja tuesta, joiden hoidosta ja huollosta olemme maksaneet pitkän pennin.

Meidän lapsemme maksavat sinun eläkkeesi. Hoitavat sinua vanhainkodissa. Vaihtavat vaippasi, pesevät perseesi ja syöttävät. Jonkun meidän lapset määräävät sinulle lääkkeet, ottavat röntgenkuvasi, kipsaavat murtuneen lonkkasi jne.
Silti sinä olet sitä mieltä, että koska olet vapaaehtoisesti lapseton, ei lapsiperheillä ole oikeutta minkäänlaisiin etuihin tai hyötyihin, jotta he voivat mahdollisimman hyvin kasvattaa perheessään ensimmäiset 20- vuotta täysin tuottamattomia henkilöitä.
Minkäälaisia etuja? Lapselle ilmainen koulutus ja kouluruoka, käytännössä ilmainen ammatti aikuisuuden tienaamista varten. Ne sun kakarat saa palkan siitä kun hoitavat ihmisiä, ei siinä katsota kuka teki lapsia ja kuka ei.
Ollaan vähän harmaalla alueella. Pitääkö esim. uuraan panostavaa henkilöä rankaista? Oletettavasti painaa duunia ihan huolella verrattuna siihen 6 lapsen hautomakoneeseen joka häslää kotona 15 vuotta ja sen jälkeen on taakka yhteiskunnalle.

Kaikki eivät edes saa lapsia.
 
toinen vaihtoehto
Me asutaan korvessa omakotitalossa. Miehen työmatka on 70km suuntaansa. Itse olen äitiyslomalla. Lapsia on neljä. Asuntolainaakin meillä on.

Mua oikeesti pelottaa miten selvitään tulevaisuudessa. Todennäköisesti en mene töihin enää ollenkaan äitiysloman jälkeen. Silloin voi myydä toisen auton ja päiväkotimaksutkin jää pois.
TAI myytte talon, muutatte miehen työpaikan lähelle ja luovutte toisesta autosta.
 
vtun idiootit
Siitä tässä on kyse, että muutama euro sieltä täältä onkin yhtäkkiä yhteenlaskettuna satoja euroja!

Nyt jo lompakko kärsii, kun bensan hinta nousee nousemistaan + ajoneuvoverot ja matkavähennysten heikennykset.
 
juttu
Ei ole kamalaa, mutta eihän sitä ole vielä edes päätetty miten leikkaukset tehdään. Jos kaikilta lähtee se muutama euro niin ihan ok, jos taas toisilta otetaan kokonaan lapsilisät pois on minusta aika epäreilua. Meillä on jo progressio verotuksessa ja esim. päivähoitomaksuissa ja alkais hiljalleen riittää se.
Onhan se päätetty kuinka monta prosenttia jokaisesta lapsilisästä lähtee.

Seitsemän prosentin leikkaus yksilapsisen perheen lapsilisään merkitsee lisän pienenemistä 7,29 eurolla kuukaudessa eli 87,48 eurolla vuodessa. Kahden lapsen lisät putoavat 15,35 euroa kuukaudessa eli 184,20 euroa vuodessa. Kolmilapsisen perheen lapsilisät laskevat 25,63 euroa kuukaudessa. Vuodessa lisät vähenevät 307,56 euroa. Neljästä lapsesta maksettavien lisien määrä vähenee 37,42 euroa kuukaudessa eli yhteensä 449,04 euroa vuodessa. Viisilapsisen perheen lisät putoavat 50,69 euroa kuukaudessa eli 608,28 euroa vuodessa.

Progressiivista verotusta surevalle voisi sanoa, että kannattaa verrata sitä käteen jäävää osaa vähempiosaisten saamaan summaan. Usein suurituloiset ovat julmetun paremmassa asemassa isoista veroistaan huolimatta, kun verrataan pienituloiseen palkansaajaan. Elleivät ole typeryyksissään eläneet yli varojensa, mikä taitaa usein olla ilmeistä, koska eivät suostu mistään luopumaan. Heitä lapsilisän kokonaan pois jättäminen ei paljon olisi hetkauttanut.
 
J-t harmaana
Ei talous varmaan kenelläkään kaadu lapsilisien leikkaukseen, mutta kun otetaan huomioon polltoaineveron kiristys, asuntolainan verovähennysoikeuden pienentäminen, sähkönhinnan tuntuva nousu lähivuosina jne... niin alkaa jossain tuntumaan.....
 
niih niih
[QUOTE="vieraana";29712303]Onko lapsia pakko hankkia seitsemän jos ilman tukia ei niiden elättämisestä selviä? Toki tajuan että lapsilisät on seitsemänlapsisessa perheessä iso summa, mutta miten ne suurperheen lapset ovat yhteiskunnalle arvokkaampia kuin pienen perheen lapset?

Eikö jokainen lapsi ole tulevana veronmaksajana yhtä arvokas?[/QUOTE]

Lapsilisä ei ole tuki, se on etuus.
 
"vieraana"
Onhan se päätetty kuinka monta prosenttia jokaisesta lapsilisästä lähtee.

Seitsemän prosentin leikkaus yksilapsisen perheen lapsilisään merkitsee lisän pienenemistä 7,29 eurolla kuukaudessa eli 87,48 eurolla vuodessa. Kahden lapsen lisät putoavat 15,35 euroa kuukaudessa eli 184,20 euroa vuodessa. Kolmilapsisen perheen lapsilisät laskevat 25,63 euroa kuukaudessa. Vuodessa lisät vähenevät 307,56 euroa. Neljästä lapsesta maksettavien lisien määrä vähenee 37,42 euroa kuukaudessa eli yhteensä 449,04 euroa vuodessa. Viisilapsisen perheen lisät putoavat 50,69 euroa kuukaudessa eli 608,28 euroa vuodessa.

Progressiivista verotusta surevalle voisi sanoa, että kannattaa verrata sitä käteen jäävää osaa vähempiosaisten saamaan summaan. Usein suurituloiset ovat julmetun paremmassa asemassa isoista veroistaan huolimatta, kun verrataan pienituloiseen palkansaajaan. Elleivät ole typeryyksissään eläneet yli varojensa, mikä taitaa usein olla ilmeistä, koska eivät suostu mistään luopumaan. Heitä lapsilisän kokonaan pois jättäminen ei paljon olisi hetkauttanut.
Riippuu mikä on "suurituloisen" määritelmä. Täällä palstallahan huudetaan jo sitä että jos tienaa yli 3000euroa/kk on suurituloinen. Siitä jää käteen 2000e. Vertailun vuoksi 2000 euron palkasta käteen jää noin 1600e.

Eroa on 400e/kk mutta toinen maksaa täydet päivähoitomaksut, toinen ei.

Mä en ole kenenkään pienituloisen tilanteesta kateellinen mutta koen että olisi kohtuullista saada niille veroeuroille jotain vastinetta. Nythän tilanne on se että keskiluokka johon itsekin kuulun maksaa kaikesta eniten.

Ne todella rikkaat eivät ota tulojaan ansiotuloinai vaan pääomatuloina ja verotus on siksi kevyempi. Tulot voidaan kierrättää myös oman yrityksen kautta, ja hankkia vaikka mitä hilavitkutinta yrityksen piikkiin. Tiedän, koska tuttavapiirissä on useampikin lääkäri jne joka tekee toiminimellä töitä.

Mun pelkoni on että lapsilisä lähtee "hyvätuloisilta" ja esim. omalla kohdalla se tarkoittaisi kahden lapsen lapsilisiä joka on yli 2400 euroa vuodessa. Ei se ole minullekaan pikkuraha, enkä laita sitä joka kuukausi säästöön vaan se menee meilläkin perheen elämiseen, uusiin polkupyöriin, lastentarvikkeisiin, ruoan ja vaatteiden hankkimiseen.

Jos nettotuloja vertaillaan niin aika pienet on lopulta erot, vaikka palkassa olisi isokin ero.
 
  • Tykkää
Reactions: Phoebsi
"Äiti viidelle"
Lapsilisä on tulonsiirtoa lapsettomilta lapsiperheille, joissa "menoeriä" on enemmän, kuin lapsettomilla, jotka ovat ns. vain tuottavia, ilman näitä "menoeriä".
 
M32
Teille vois lätkästä solidaarisuusveron, kun kerran ette tulevia veronmaksajiakaan elätä ja tulonne ovat täten suuremmat perheessä per naama.
Vastasit kysymykseeni epäsuorasti: ei voi leikata mistään tuista, kun emme mitään tukia saa. Meillä on suuremmat tulot per naama, koska olemme päättäneet käyttää itse ansaitsemamme rahat eri tavalla kuin te. Minusta olisi hyvä, jos ihmiset kantaisivat itse vastuuta omasta elämästään sen sijaan, että muiden kukakrolla käyminen katsottaisiin perusoikeudeksi.

Olisi vähinkäänkin mielenkiintoista, jos Suomessakin jokainen vastaisi sekä omasta eläkekertymästään että lastensa koulutuksesta ja terveydenhuollosta. Näinhän tehdään esimerkiksi Yhdysvalloissa. Se kyllä konkretisoisi lapsiperheellisillekin, kuinka paljon suoraa ja epäsuoraa yhteiskunnallista tukea heille tällä hetkellä maksetaan. Tukien puuttuessa lapsen hankkiminen olisi suuri taloudellinen riski ja rasite.

Yhdysvalloissa lapsettomat työssäkäyvät aikuiset jäävät eläkkeelle paljon aikaisemmin kuin saman verran ansaitsevat lapsiperheet ja nauttivat myös paremmasta elintasosta. Tämä ei ole kellekään ongelma, koska lähtökohta on se, että jokainen elättää itse omat lapsensa.

Maksan kyllä veroja ihan mielelläni enkä toivo Yhdysvaltojen mallia tänne, mutta joidenkin lapsiperheiden vaatimukset ja uhiutuminen ovat kyllä kaukana kohtuullisesta.
 
"vieras."
todennäköisesti olet itsekkin nauttinut kyseisitä eduista välillisesti, kun äitisi on sinu hoitanut, vienyt päiväkotiin yms. Hassuahan se olis kun ihminen syntys suoraan aikuiseksi ja olis heti töissä.
Toki. En ole noita asioita vastaan, mutta kyse oli nyt siitä, että lapsettomille pitäisi laittaa vielä lisäveroja, että osallistuisivat noihin verotuksessa muita enemmän. Joku roti.
 
ei joku
[QUOTE="vieraana";29712303]Onko lapsia pakko hankkia seitsemän jos ilman tukia ei niiden elättämisestä selviä? Toki tajuan että lapsilisät on seitsemänlapsisessa perheessä iso summa, mutta miten ne suurperheen lapset ovat yhteiskunnalle arvokkaampia kuin pienen perheen lapset?

Eikö jokainen lapsi ole tulevana veronmaksajana yhtä arvokas?[/QUOTE]

50e ole iso summa :D
 
"Mona"
Eiköhän suurimmalle osalle lapsilisät ole vain yksi kohde, jossa kiristetään. Mutta vähän pelottaa mikä se käytettäväksi jäävä summa tulee olemaan oikeasti kuukaudessa. Kun on niin monta juttua, jotka koskettaa meidän perhettä.
 
vieraana nyt
Vastasit kysymykseeni epäsuorasti: ei voi leikata mistään tuista, kun emme mitään tukia saa. Meillä on suuremmat tulot per naama, koska olemme päättäneet käyttää itse ansaitsemamme rahat eri tavalla kuin te. Minusta olisi hyvä, jos ihmiset kantaisivat itse vastuuta omasta elämästään sen sijaan, että muiden kukakrolla käyminen katsottaisiin perusoikeudeksi.

Olisi vähinkäänkin mielenkiintoista, jos Suomessakin jokainen vastaisi sekä omasta eläkekertymästään että lastensa koulutuksesta ja terveydenhuollosta. Näinhän tehdään esimerkiksi Yhdysvalloissa. Se kyllä konkretisoisi lapsiperheellisillekin, kuinka paljon suoraa ja epäsuoraa yhteiskunnallista tukea heille tällä hetkellä maksetaan. Tukien puuttuessa lapsen hankkiminen olisi suuri taloudellinen riski ja rasite.

Yhdysvalloissa lapsettomat työssäkäyvät aikuiset jäävät eläkkeelle paljon aikaisemmin kuin saman verran ansaitsevat lapsiperheet ja nauttivat myös paremmasta elintasosta. Tämä ei ole kellekään ongelma, koska lähtökohta on se, että jokainen elättää itse omat lapsensa.

Maksan kyllä veroja ihan mielelläni enkä toivo Yhdysvaltojen mallia tänne, mutta joidenkin lapsiperheiden vaatimukset ja uhiutuminen ovat kyllä kaukana kohtuullisesta.
Olen tästä samaa mieltä. Maksan tässä kuussa veroa 1948,15e ja mitä saan sillä tilalle? Lisäksi työnantajani maksaa minusta aiheutuvia eläkemaksuja ison summan.

Mihin ne kaikki rahat katoavat, on mielestäni perusteltu kysymys. En usko että oma ikäluokkani tulee samaan samanlaista eläkettä kuin nyt eläkkeellä oleville maksetaan, joten eläkemaksujen suuruutta ei voi perustella sillä. Koko Suomen eläkejärjestelmä on kuin iso, laillistettu pyramidihuijaus.

Maksan ihan mielelläni veroa jotta meillä on toimiva terveydenhoito, lapsille kouluja, päivähoito, vanhuksista huolehditaan jne. Mutta kun tilanne näyttää siltä että mihinkään näistä ei ole varaa vaikka meillä on Euroopan mittakaavassa todella kova verotus.

Ei haittaa jos lapsilisistä leikataan, mutta pidän epäoikeudenmukaisena sitä että hyvätuloisten tulisi maksaa nykymallin mukaan veroja ja sen lisäksi kustantaa itse itselleen ne palvelut. Jo nyt terveyskeskuksen ajanvarauksessa kysytään onko lapsella vakuutusta, voisimmeko mennä yksityiselle lääkäriasemalle. Minä näen tämän vääryytenä.
 
Me asutaan korvessa omakotitalossa. Miehen työmatka on 70km suuntaansa. Itse olen äitiyslomalla. Lapsia on neljä. Asuntolainaakin meillä on.

Mua oikeesti pelottaa miten selvitään tulevaisuudessa. Todennäköisesti en mene töihin enää ollenkaan äitiysloman jälkeen. Silloin voi myydä toisen auton ja päiväkotimaksutkin jää pois.
Ja juuri näin varmistetaan leikkaukset jatkossakin. Tämä maa on ennenkin nostettu suosta työtä tekemällä ja veroja maksamalla. Tuskin kuitenkaan aiot kotiin jäädä miehen elätettäväksi ja täysin ilman mitään tukia tai tuloja? Kannattaa myös ajatella omaa eläkeikää, jää nimittäin eläke melko pieneksi kotiäidillä.
 
Zee
Ei se lapsilisän leikkaus varmasti yksistään montaa perhettä hetkautakaan kuukausitasolla. Tässä on kysymys kuitenkin useiden leikkausten, heikennysten ja kiristysten summasta, jonka jälkeen tilanne on ihan toinen. Tämä on vasta alkua, sillä uusia leikkauksia on tulossa. Näin pikkuhiljaa toteutettuna ihmiset eivät vaan tajua asiaa eivätkä reagoi siihen, kätevää eikö...

Itseäni ottaa suunnattomasti päähän se jo ihan periaatteesta, että lapset pistetään taas kärsimään. Suomi ei ole enää hyvinvointivaltio, eikä siihen ole paluuta ainakaan hetkeen, jos koskaan enää.
 
todellakin
[QUOTE="amanda";29712143]Ihmiset on vaan tyhmiä ja usein myös laskutaidottomia.Asioista napistaan usein tajuamatta mistä edes on kysen.
Varsinkin omakotitalojen lämmityskustannuksista vouhottaminen on käsittämätöntä.Siinnä puhutaan usein satasesta tai kahdesta VUODESSA.[/QUOTE]

Totta puhut. Meidän lämmityskulumme nousevat satasella tai kahdella vuodessa. Samaan aikaan lapsilisä putoaa noin 450 eurolla vuodessa.

Mikäli oikein ymmärsin, niin myös lääkkeet tulevat maksamaan perheellemme jatkossa enemmän ja eikös siihen bensan hintaankin ole taas korotus tulossa. Eikä tarvitse olla meedio, jotta voi todeta ruoan hinnan nousevat aivan varmasti myös jatkossa.

Kyse ei siis ole satasesta tai kahdesta. Kyse on satasista. Kenties tonnista, eli noin sadasta eurosta kuukautta kohden. Meidän tuloistamme se on todella paljon. Lähes kaikesta mahdollisesta jo säästetään, joten alkaa keinot loppumaan siltä osin, että mistä enää voimme jatkossa tinkiä.
 
veronmaksaja
Totta puhut. Meidän lämmityskulumme nousevat satasella tai kahdella vuodessa. Samaan aikaan lapsilisä putoaa noin 450 eurolla vuodessa.

Mikäli oikein ymmärsin, niin myös lääkkeet tulevat maksamaan perheellemme jatkossa enemmän ja eikös siihen bensan hintaankin ole taas korotus tulossa. Eikä tarvitse olla meedio, jotta voi todeta ruoan hinnan nousevat aivan varmasti myös jatkossa.

Kyse ei siis ole satasesta tai kahdesta. Kyse on satasista. Kenties tonnista, eli noin sadasta eurosta kuukautta kohden. Meidän tuloistamme se on todella paljon. Lähes kaikesta mahdollisesta jo säästetään, joten alkaa keinot loppumaan siltä osin, että mistä enää voimme jatkossa tinkiä.
Miten olisi jos tinkisitte jatkossa lasten tekemisestä?
 

Yhteistyössä