Miten voi olla noin kauhean kamalaa jos lapsilisästä lähtee se muutama euro?

  • Viestiketjun aloittaja nauran
  • Ensimmäinen viesti
"V ieras"
Meitä ei hetkauta tuo pieni pudotus.

Mutta silti on mielestäni väärin ottaa lapsilta. 90-luvulla vähennettiin lasten hyvinvoinnista varoja, ja onhan nähty mihin se on johtanut. Syrjäytyneitä, mielenterveysongelmaisia nuoria aivan liikaa.
 
mun
talous ei kaadu, mutta tämä jatkuva kiristys alkaa ottaa päähän tällaista keskituloista perheenäitiä. Meillä kaksi työssäkäyvää vanhempaa. Tienataan just sen verran, että menee esim täysi päivähoitomaksu 504 euroa kuussa. Nyt otetaan lapsilisistä, kiristetään verotusta, ruoka maksaa jo valmiiksi ihan kamalasti. Kohta ei kannata käydä töissä, kun mitää ekstraa ei jää kuussa käteen. Ulkomaanmatkoista voi vaan haaveilla ja siitä remontista. Kädestä suuhun pitää elää, vaikka tulot muka ok ja kaksi käy töissä. Perseestä tämmöinen!
 
Ei mutta
Ja laske päässäsi vaikka jos kyseessä on suurperhe, esim 5-7 lasta. Eikö tunnu missään? Paljonko itse kulutat rahaa ruokaan? Niin, kerro se sitten seitsemällä ja mieti uudestaan.
 
"etkä"
talous ei kaadu, mutta tämä jatkuva kiristys alkaa ottaa päähän tällaista keskituloista perheenäitiä. Meillä kaksi työssäkäyvää vanhempaa. Tienataan just sen verran, että menee esim täysi päivähoitomaksu 504 euroa kuussa. Nyt otetaan lapsilisistä, kiristetään verotusta, ruoka maksaa jo valmiiksi ihan kamalasti. Kohta ei kannata käydä töissä, kun mitää ekstraa ei jää kuussa käteen. Ulkomaanmatkoista voi vaan haaveilla ja siitä remontista. Kädestä suuhun pitää elää, vaikka tulot muka ok ja kaksi käy töissä. Perseestä tämmöinen!

just näin, ihan samaa mieltä!
 
"amanda"
Ihmiset on vaan tyhmiä ja usein myös laskutaidottomia.Asioista napistaan usein tajuamatta mistä edes on kysen.
Varsinkin omakotitalojen lämmityskustannuksista vouhottaminen on käsittämätöntä.Siinnä puhutaan usein satasesta tai kahdesta VUODESSA.
 
nauran
Tyypillisesti astro ei osaa vastata kysymykseen :D mut jätetään se oman arvoonsa

Minusta olisi parempi,että koko lapsilisä leikattaisiin pois kaikilta ei kukaan tervejärkinen sen takia lapsia tee.
Lapsia pitää tehsä niiden varojen mukaan mitä itsellä on. Jos on työtön niin on ja sossutuki ok jos siihen todellinen tarve,mutta sen eteen pitää tehdä myös jotain,ei vain tehtailla lapsia ja maleksia kotona.
Esim Kelan päivärahalla kyllä elää aivan hienosti kun järjestää asiansa niin.
 
mun
[QUOTE="amanda";29712143]Ihmiset on vaan tyhmiä ja usein myös laskutaidottomia.Asioista napistaan usein tajuamatta mistä edes on kysen.
Varsinkin omakotitalojen lämmityskustannuksista vouhottaminen on käsittämätöntä.Siinnä puhutaan usein satasesta tai kahdesta VUODESSA.[/QUOTE]

Joo, mutta kun puhutaan satasesta ja kahdesta lämmittämisessä, lapsilisissä, veron korotuksissa..jne, niin lista on loputon ja summa onkin jo melkoinen KUUSSA. Ei tarvitse sen kummemmin tajuta, riittää kun osaa laskea.
 
[QUOTE="amanda";29712143]Ihmiset on vaan tyhmiä ja usein myös laskutaidottomia.Asioista napistaan usein tajuamatta mistä edes on kysen.
Varsinkin omakotitalojen lämmityskustannuksista vouhottaminen on käsittämätöntä.Siinnä puhutaan usein satasesta tai kahdesta VUODESSA.[/QUOTE]

Aika pian ollaan suurissa summissa, jos muutama satanen menee enemmän joka asiaan vuodessa tai tulot tippuu sen verran tms? Ei minusta vaadita kovin suurta älliä tajuamaan, että monen samanaikaisen pakollisen kulun suureneminen ja samaan aikaan tulojen pieneneminen tekee talouden monille tiukaksi.
 
Six
talous ei kaadu, mutta tämä jatkuva kiristys alkaa ottaa päähän tällaista keskituloista perheenäitiä. Meillä kaksi työssäkäyvää vanhempaa. Tienataan just sen verran, että menee esim täysi päivähoitomaksu 504 euroa kuussa. Nyt otetaan lapsilisistä, kiristetään verotusta, ruoka maksaa jo valmiiksi ihan kamalasti. Kohta ei kannata käydä töissä, kun mitää ekstraa ei jää kuussa käteen. Ulkomaanmatkoista voi vaan haaveilla ja siitä remontista. Kädestä suuhun pitää elää, vaikka tulot muka ok ja kaksi käy töissä. Perseestä tämmöinen!
Tällainen keskiluokan "köyhyys on nimenomaan suomalainen ongelma. Kun tekee, tekee, tekee vaan työtä, eikä se silti näy elintasossa, ongelmia kasaantuu ja sitten menettää halun yrittääkään. Meidän perhe oli aikoinaan tuossa samassa tilanteessa. Nyt kun olen yksinhuoltaja, pärjään tulonsiirtojen ansiosta lähes yhtä hyvin / yhtä huonosti, kuin aiemmin, vaikka silloin en virallisesti ollut köyhä, nyt kylläkin. Minusta se ei ole reilua.
 
-
Mitä yhteiskunnan suoria tukia lapsettomilta työssäkäviltä ihmisiltä pitäisi mielestäsi leikata?
Joskus on maksettu vanhanpojan veroa... sen vois vaikka ottaa takaisin, niin saadaan tasoitettua lapsellisten ja lapsettomien tuloeroja.
Sekin on tavallaan epäreilua, että sinä olet vapaaehtoisesti päättänyt olla hankkimatta jälkeläisiä ja tulet kuitenkin hyötymään vanhoilla päivilläsi meidän muiden tekemien lasten avusta ja tuesta, joiden hoidosta ja huollosta olemme maksaneet pitkän pennin.

Meidän lapsemme maksavat sinun eläkkeesi. Hoitavat sinua vanhainkodissa. Vaihtavat vaippasi, pesevät perseesi ja syöttävät. Jonkun meidän lapset määräävät sinulle lääkkeet, ottavat röntgenkuvasi, kipsaavat murtuneen lonkkasi jne.
Silti sinä olet sitä mieltä, että koska olet vapaaehtoisesti lapseton, ei lapsiperheillä ole oikeutta minkäänlaisiin etuihin tai hyötyihin, jotta he voivat mahdollisimman hyvin kasvattaa perheessään ensimmäiset 20- vuotta täysin tuottamattomia henkilöitä.
 
  • Tykkää
Reactions: TUTUS
verot saatana
mua ei niinkään tuo lapsilisän pieneneminen haittaa, mua vituttaa verot! sain palkankorotuksen n. 260€/kk lisää ja veroprosentti nousi, saan tasan saman verran kuin aiemmin..
 
nauran
Oikeesti ette tule sitä huomaamaa mitenkään teidän elämässänne jos ette kulje laskukonekädessä koko ajan
Vai kuinka monen ruokakauppaostokset jää tekemättä? tai edes vähentyy? Ei yhdenkään
 
tuuulii
Me asutaan korvessa omakotitalossa. Miehen työmatka on 70km suuntaansa. Itse olen äitiyslomalla. Lapsia on neljä. Asuntolainaakin meillä on.

Mua oikeesti pelottaa miten selvitään tulevaisuudessa. Todennäköisesti en mene töihin enää ollenkaan äitiysloman jälkeen. Silloin voi myydä toisen auton ja päiväkotimaksutkin jää pois.
 
vieralija
Ei ole kamalaa, mutta eihän sitä ole vielä edes päätetty miten leikkaukset tehdään. Jos kaikilta lähtee se muutama euro niin ihan ok, jos taas toisilta otetaan kokonaan lapsilisät pois on minusta aika epäreilua. Meillä on jo progressio verotuksessa ja esim. päivähoitomaksuissa ja alkais hiljalleen riittää se.
 
hiiioph
[QUOTE="vieras.";29712262]Niin että lapsettomien maksamia veroja ei käytetä lapsilisiin, äitiyslomiin, vanhempainvapaisiin, kouluihin, tarhoihin, you name it. Mietis uudestaan.[/QUOTE]

todennäköisesti olet itsekkin nauttinut kyseisitä eduista välillisesti, kun äitisi on sinu hoitanut, vienyt päiväkotiin yms. Hassuahan se olis kun ihminen syntys suoraan aikuiseksi ja olis heti töissä.
 

Yhteistyössä