Perätilassa synnyttäneitä? Alakautta vai sectiolla?

• Viestiketjun aloittaja "peloissaan"
  • Ensimmäinen viesti
5n äiti
Täällä yksi myös. Kaksosista A-vauva tuli perätilassa. Käynnistettiin 38+0, syntyivät 38+2 (muistelen). Päätettiin jo kohtuullisen ajoissa, koska oli entuudestaan synnytyksiä (isoja vauvoja) ja nyt kaksosuuden vuoksi odotettiin pienempää. Halusin ehdottomasti yrittää alakautta. Synnytys oli hyvin rauhallinen (kokonaiskesto vajaa 5h) tunnelmaltaan ja vaikka vauva joutui heti synnyttyään lastenlääkärin tarkastukseen, sain heti tiedon, että kaikki on ok ja pystyin keskittymään toisen ponnistamiseen.

"a.p"
[QUOTE="huhuu";29692673]Alakautta 38+6. Nopea synnytys, käynnistyi itsekseen supistuksilla. Kokonaiskesto alle 3h. Toinen lapsi ja siis toinen synnytys. 3225g painoi tyttö.[/QUOTE]M

Kiva kuulla että noin hyvin menny! Näyttäs että itse olen siinä tilanteessa..ja jännittää ja pelottaa kamalasti. Tutkittiinko sut etukäteen hyvin että mahtuu syntyy alakautta? En millään haluasi sectioonkaan lähtä mutta alakautta synnyttäminenki hirvittää. :(

"huhuu"
[QUOTE="a.p";29692698]M

Kiva kuulla että noin hyvin menny! Näyttäs että itse olen siinä tilanteessa..ja jännittää ja pelottaa kamalasti. Tutkittiinko sut etukäteen hyvin että mahtuu syntyy alakautta? En millään haluasi sectioonkaan lähtä mutta alakautta synnyttäminenki hirvittää. :([/QUOTE]

Joo, kuvat otettiin ja mielestäni hoito oli hyvää. Itse sain valita kumman vaihtoehdon haluan. Sanoivat vaan, että mielellään eivät käynnistä eli jos ei itsekseen lähde, niin sitten voi olla että leikataan. Painoarviokin piti hyvin paikkansa.

"Mie"
38+3 varmistettiin ja todettiin ultralla että vauva on perätilassa, samalla yritettiin kääntää vauvaa oikein päin. Eli lääkäri ja kätilö paineli mun mahaa, ja se sattui aivan helvetisti! Ikininä en enää semmoiseen suostu, jos vielä joskus sellainen tilanne tulee, aivan kamala kokemus. No, eihän se vauva tietenkään kääntynyt, joten siinä samalla sovittiin sektio KAHDEN päivän päähän. Eli sektio tehtiin 38+6, vain kaksi päivää sen jälkeen kun perätila oli todettu, kaikki kävi siis todella nopeasti. Ja gynekologi oli sitä mieltä että alatiesynnytystä minun ei olisi kannattanut edes yrittää, koska vauvan pää kasvoi hieman yläkäyrillä, joten olisi ollut riski että pää juuttuu sitten kiinni. Ja en olisi edes uskaltanut lähteä ensisynnyttäjänä yrittämään perätilasynnytystä.

"mama"
Synnytin vuosi sitten ihanan perätilatyttöseni suunnitellulla sectiolla. Sain itse päättää synnytystavan, enkä ensisynnyttäjänä halunnut alakautta synnyttää. Pelkäsin, että vauva saattaa jäädä jumiin ja kärsiä hapen puutteesta, lisäksi pelkäsin pahoja repeämiä. Olisin päässyt lantion alueen magneettikuvaukseen, jos olisin alakautta synnytystä harkinnut. Olin oikeastaan varautunut perätilaan, sillä olin itse 30 vuotta sitten perätilassa ja synnyin suunnitellulla sectiolla. Pikkusiskoni syntyi pari vuotta myöhemmin normaalisti alakautta pää edellä.

Juttelin synnytyksen jälkeen kaverini kanssa ja sanoin, että tuntuu kuin en olisi synnyttänyt lainkaan, koska sectio oli niin helppo ja siitä toipui tosi nopeasti. Kaverini taas sanoi, että hänestä tuntui, että olisi synnyttänyt kaksi kertaa, koska ensin synnytys käynnistyi normaalisti, mutta sitten pitikin tehdä hätäsectio (lapsi ei ollut perätilassa). Lopputulos oli kuitenkin sama: molemmilla yksi maailman ihanin lapsonen.

"a.p"
Kiitos vastauksista! :) Eiköhän minunki tilanne selkene tässä parin viikon sisällä... ja eiköhän tätäkin yritetä kääntää, sekin kyllä kuulosti jonkin kertomana hirveeltä jutulta. :( Mulla on kokemusta normisynnytyksestä ja yksi sectiokin, siihen en enää haluis lähtä kun pelottaa siitä toipuminen. Ja hirvittävä pettymys olis sectio senkin takia kun tämä on viimeinen lapsemme ja kovasti olen haaveillut että saan synnyttää alakautta. Pitää laittaa tietenki faktat ja vauvan turvallisuus etusijalle.

"a.p"
[QUOTE="vierailija";29692895]Mua sitte niin ärsyttää cun ihmiset ei osaa cirjottaa sanaa sectio oicein. Ei tätä cetjua voi edes lucea cun silmään pistää vaan tuo sectio -sana :D[/QUOTE]

Heh. :) Sit sun on parempi jättää lukematta.

Ken guru
[QUOTE="a.p";29692896]Sorry, niinpä onkin!! :D[/QUOTE]

Eipä tuon pitäisi olla niin iso asia, ja pahoittelen avautumistani :ashamed:. Oli vaan jokaisessa viestissä, joten ärsyynnyin.

Toivon sinulle kaikkea hyvää tulevaan synnytykseen!

Ken guru
Nikkiä valitessa Kenguru oli varattu, enkä jaksanut nikkiä miettiä sen kauempaa kun olin harmaana kirjoittanut tuolla nikillä, joten ajattelin, että perkele, laitetaan ken guru sitten.

Tässä tarina Ken gurun takaa, ollos hyvä :D. Eli ei tuon fiksumpaa ajatusta tässä(kään)...:xmas:

oikein pliis
Nikkiä valitessa Kenguru oli varattu, enkä jaksanut nikkiä miettiä sen kauempaa kun olin harmaana kirjoittanut tuolla nikillä, joten ajattelin, että perkele, laitetaan ken guru sitten.

Tässä tarina Ken gurun takaa, ollos hyvä :D. Eli ei tuon fiksumpaa ajatusta tässä(kään)...:xmas:
Ei kiinnosta pätkääkään tarina sun nikkis takana, vaan oikeasti sectio- tai perätilasynnytyskokemukset, jonka vuoksi ylipäätänsä ryhdyin lukemaan ko. ketjua. Ärsyttää kun puolet kommenteista onkin ihan asian vierestä. Argh!

wer
Mulle on tehty kaksi keisarileikkausta perätilan takia, viikoilla 39+5 ja 39+1. Lapset olivat 3650 g ja 3740 g, vaikka kumpikin arvioitiin kilon pienemmäksi. Ei edes kysytty, haluaisinko synnyttää, koska lantio on liian ahdas perätilasynnytyksiin. Edes alle 3-kiloisia en siis olisi saanut yrittääkään synnyttää.

noooh
Sectio on latinaa ja lääketieteellinen termi, ja sitä on täysin hyväksyttävää käyttää kirjoitettaessa keisarileikkauksesta. Jos luetaan vaikka neuvolakorttia, niin kyllä sinne lääkäri kirjoittaa sectio, ei sektio. Sektio on suomen puhekielen väännös, jota toki voi myös käyttää ns. ei virallisissa teksteissä ja puhekielessä.

"a.p"
Mulle on tehty kaksi keisarileikkausta perätilan takia, viikoilla 39+5 ja 39+1. Lapset olivat 3650 g ja 3740 g, vaikka kumpikin arvioitiin kilon pienemmäksi. Ei edes kysytty, haluaisinko synnyttää, koska lantio on liian ahdas perätilasynnytyksiin. Edes alle 3-kiloisia en siis olisi saanut yrittääkään synnyttää.
Ok. :) Huh että sulta leikattiin kun painoarvio heittikin noin paljon. Mulla isoin vauva ollu 3800g mutta lienee tuossa tilanteessa vielä eri juttu.. Mulla nopeeta lähteny synnytykset käyntiin ja tosi nopeeta syntyi edellinen. Ja sekin pelottaa jos päätettäis leikata, mutta synnytys lähtis ittekseen käyntiin sitä ennen..

Yhteistyössä