[QUOTE="Jep";29675532]En koskaan kuvitellut että vanhempi pystyy kaikki ikävät tilanteet estämään. Enkä edes näin ylihuolehtivana vanhempana pystynyt estämään tilannetta, olimme urheilupuistossa ja vaijerista sanottu kaupungille koska se sekoittuu liikaa maastoon. Itse en ole sitä edes huomannut, enkä sattumoisin kyseistä reittiä kulkenut että olisi päiten tullut. Vaijeri on ehdottimasti väärässä paikassa, ja olen jo tehnyt toimenpiteitä että se saataisiin pois ja muuta tilalle.
Jännä miten sait minut paniikkiin ja lapseni yhteistyökyvyttömäksi tekstini perusteella. Kyllä minä ainakin säihkähdän ensin vaarallisissa tilanteissa, olen kuvitellut sen olevan luonnollinen reaktio, kestää muutaman sekunnin. Lapsi piti ensin käsiään kasvoilla kun sattui, tietenkin sain ne pois ja tarkistettua tilanteen. Kaikki kesti alle minuutin ja sen jälkeen lapsi halusi vain kotiin jonne hänet kannoin. Kyse on jo siitä ajatuksesta että jos minä en olisi ollut, teinin olisi pitänyt "isoimpana" olla ottamassa tilannetta haltuun. Nyt hän pelästyi myös, mutta tiesi että minä olen vieressä ja hoidan tilanteen.
Kuka helvetti taputtelee itseään mihinkään kun lapseen sattuu, ainoastaan vahvisti mielipidettäni että minun kuuluu olla mukana.[/QUOTE]
Huoh, no kai se nyt riippuu paikasta, mihin lapsen voi yksinään päästää. Tässä keskustelussa oli kyse leikkipuistosta, ei urheilupuistoista. En minäkään 6-vuotiasta päästäisi urheilupuistoon ilman aikuisen valvontaa, sillä urheilupuistoa ei ole suunniteltu lapsen leikkeihin ja siellä voi olla juuri tuollaisia vaaranpaikkoja. Lisäksi lapsi voisi olla häiriöiksi niille, jotka siellä urheilupuistossa urheilee.
Mutta kodin lähellä sijaitsevaan leikkipuistoon kyllä näillä näkymin lapsen 6-vuotiaana päästäisin, ihan jopa yksin. Toki siellä on sitten käyty lapsen kanssa monesti vanhemman kanssa ja kaikki riskinpaikat mietytty ja katsastettu. Leikkipuistojen turvallisuus onkin kyllä nykyään hyvällä tasolla, ei siellä ainakaan tuollaisia vaijereita ole.
Lapsesi on muuten todennäköisesti paljon reippaampi, kun ei ole äitiä paapomassa. Tuskin olisi isosisarukseltaan kantamista vaatinut, ehkä olisi muutenkin päässyt nopeammin tilanteesta yli. En itsekään viitsisi turhaan kantaa edes 4-vuotiasta lastani, sillä kyllä yli 20 kg painavan ulkona usein kuraisen lapsen kantaminen on kaikkea muuta kuin mukavaa. Joten en sitä tosiaan tee, jos lapsi voi itsekin kävellä.