Taas äiti/isä loisti poissaolollaan leikkipuistossa

"vieras."
Sais kyllä laki kieltää, tai lakiin pitäisi ikärajat laittaa (vaikka mites kehitystason mittaat?).
No, jos ei ole lakiasia niin sossuasia tuo on.
Mitä sä ajattelit sossun voivan tehdä tilanteessa jossa joku satunnainen puistoilija ilmoittaa lapsista leikkipuistossa keskenään?
Ainoa mitä siinä tilanteessa sossu voi tehdä, on kertoa lasten vanhemmille että pikkulasten keskenään ulkoileminen ei ole kovin suositeltavaa koska voi sattua joku onnettomuus. Ei mitään muuta.
todennäköisesti ne lapset ulkoilevat siitä huolimatta jatkossakin keskenään.

Mä voisin 9-10 vuotiaalle antaa vauvan hoidettavaksi ja muita pikkusisaruksia, jos lapsi olisi ikäisekseen kypsä ja vastuullinen, eikä koe vaikeana vastuuta. Harva tuon ikäinen kyllä vielä on sillä tasolla, mutta tää kaverini ehdottomasti oli!
9-10 v ei ole sama kuin 7-8 v. Ja mikäs siinä jos kaverisi oli ja sinä toimisit noin (vähän epäilen kyl et nyt menee taas puheiks, todellisuus ei välttämättä kohtais puheisiin). Tässä puheissa ei ole nyt sun kaveris vaan meille tuntemattomia tenavia.

Ken guru
RL 14§ Heitteillepano

Joka saattaa toisen avuttomaan tilaan tai jättää sellaiseen tilaan henkilön, josta hän on velvollinen huolehtimaan, ja siten aiheuttaa vaaraa tämän hengelle tai terveydelle, on tuomittava «heitteillepanosta» sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.

:O

Ja vielä opiskelet kasvatusalaa? Eihän 9-10v pysty edes "äidillisesti" (mitä vauva tarvitsee) lohduttaa vauvaa tai välttämättä kykene ratkaisemaan mikä on vauvan itkun syy.
Jos olisit nähnyt tän mun kaverin, niin olisit lähes satavarmasti samaa mieltä. Hän oli hirveän rauhallinen, vastuuntuntoinen ja kypsä. Olin hoitamassa kerran myös näitä lapsia sen kaverini kanssa ja hän ohjasi mua tosi kypsästi, että nyt alan nukuttaa vauvaa joten mene sinä tuonne toiseen huoneeseen, hetken päästä tulen myös. Ja kun mä olin paljon epävarmempi kun ei ollut hoitokokemusta niin hänellä oli taas kaikki langat käsissä. Nämä vanhemmat ei tosin kauaa poissa viipyneet! Silloin pienenä se tuntui vaan pitemmältä, mutta olihan se kiva kun saatiin ihan rahapalkkio ja suklaata siitä =)

Eli se riippuu täydellisesti lapsesta minun mielestäni, mutta ehkä 80% tuon ikäisistä tytöistä ei handlaisi riittävän hyvin sitä hoitovastuuta.

Ken guru
Jos olisit nähnyt tän mun kaverin, niin olisit lähes satavarmasti samaa mieltä. Hän oli hirveän rauhallinen, vastuuntuntoinen ja kypsä. Olin hoitamassa kerran myös näitä lapsia sen kaverini kanssa ja hän ohjasi mua tosi kypsästi, että nyt alan nukuttaa vauvaa joten mene sinä tuonne toiseen huoneeseen, hetken päästä tulen myös. Ja kun mä olin paljon epävarmempi kun ei ollut hoitokokemusta niin hänellä oli taas kaikki langat käsissä. Nämä vanhemmat ei tosin kauaa poissa viipyneet! Silloin pienenä se tuntui vaan pitemmältä, mutta olihan se kiva kun saatiin ihan rahapalkkio ja suklaata siitä =)

Eli se riippuu täydellisesti lapsesta minun mielestäni, mutta ehkä 80% tuon ikäisistä tytöistä ei handlaisi riittävän hyvin sitä hoitovastuuta.
O.k.

noh tuota
[QUOTE="Jep";29674930]Itse asiassa vielä menisi jos olisi 1-vuotias pois yhtälöstä, muut lapset olisivat keskenään pihassa. Juuri se että miksi sysäät vastuun ja mahdollisen syyllisyyden lapselle jos jotain tapahtuisi, isoa tai pientä.[/QUOTE]

Mun 10v. ja 8v. ovat vissiin todella outoja, kun ihan itse haluavat pikkusisarustaan ottaa pihalle mukaan ja muutenkin haluavat sitä leikittää. Olen aina mennyt myös itse mukaan ulos, mutta jonkun aikaa ovat saaneet olla ja nimenomaan SAANEET olla pienestä vastuussa. Ovat myös katsoneet pienen perään kun olen koiraa käynyt kusettamassa (menee noin 15min), n. 9kk asti ja monesti pieni on ollut nukkumassa. Osaavat myös hakea hänet ulkoa (kyllä, ulkoa) kun on herännyt päikkäreiltä, vaikka olisin ollut kotona niin ovat itse sen halunneet tehdä ja olen antanut.

Kylläpäs olen paha äiti. Täytyykin sanoa isommille lapsilleni että ette te saa ettekä osaa kun kerta palstalla näin sanottiin.

Ken guru
Mun 10v. ja 8v. ovat vissiin todella outoja, kun ihan itse haluavat pikkusisarustaan ottaa pihalle mukaan ja muutenkin haluavat sitä leikittää. Olen aina mennyt myös itse mukaan ulos, mutta jonkun aikaa ovat saaneet olla ja nimenomaan SAANEET olla pienestä vastuussa. Ovat myös katsoneet pienen perään kun olen koiraa käynyt kusettamassa (menee noin 15min), n. 9kk asti ja monesti pieni on ollut nukkumassa. Osaavat myös hakea hänet ulkoa (kyllä, ulkoa) kun on herännyt päikkäreiltä, vaikka olisin ollut kotona niin ovat itse sen halunneet tehdä ja olen antanut.

Kylläpäs olen paha äiti. Täytyykin sanoa isommille lapsilleni että ette te saa ettekä osaa kun kerta palstalla näin sanottiin.
Se on ihan mielenkiintoisen näköistäkin kun 8v kantelee 1v:tä ja alle. Nukkeleikit on 8v:tä varten, ja vauvat ei ole nukkeja. Vaikka kuinka haluaisi "hoitaa".

"Sara"
Kyllä ne lapset osaa yllättävän paljon ja hyvin, kun vaan antaa siihen mahdollisuuden. Itse aloitukseen en kantaa ota, mutta näihin muihin "ei 8-vuotias osaa olla äidillinen" ym. Näkisitte meidän 11v:n pojan. Se on todella empaattinen ja nauttii ja haluaa hoivata pienempiään, ihan omasta halusta, ei pakosta. Ja semmonen on ollut aina.

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
ehkä näin
Mikäs sinun ratkaisusi tähän asiaan olisi?
Olisin käynyt saattamassa lapset kotiin jotta asia ei jäisi vaivaamaan. Siinä näkisi äidin suhtautumisen. Tein itse kuten moni muukin virheitä lasten ollessa pieniä ajattelemattomuuttani ja varmasti myös lapsellisuuttani. Ehkä sen takia olen hieman ymmärtäväisempi ja pääasiahan varmasti on että kaikki selviävät ilman että mitään kamalaa sattuisi tapahtumaan. Ls-ilmoituksissa pitäisi musta tehdä vain sellaisissa tapauksissa joissa lapsista ei pidetä huolta.

Ken guru
Alkuperäinen kirjoittaja ehkä näin;29674994:
Olisin käynyt saattamassa lapset kotiin jotta asia ei jäisi vaivaamaan. Siinä näkisi äidin suhtautumisen. Tein itse kuten moni muukin virheitä lasten ollessa pieniä ajattelemattomuuttani ja varmasti myös lapsellisuuttani. Ehkä sen takia olen hieman ymmärtäväisempi ja pääasiahan varmasti on että kaikki selviävät ilman että mitään kamalaa sattuisi tapahtumaan. Ls-ilmoituksissa pitäisi musta tehdä vain sellaisissa tapauksissa joissa lapsista ei pidetä huolta.
Mutta eihän se ls ilmo ole välttämättä paha asia. Tuo perhe voisi saada esim. perhetyöntekijän katsomaan lasten perään, ja muutenkin apua ja tukea. Vaikuttahan tuo nyt siltä ettei äidin kädet riitä kaikkien lastensa hoitoon.

Lisäksi tuolle joka sanoi että 11v poika on "äidillinen", niin uskon sen. Mutta SILTI vänkään ja vänkään. Pieni lapsi tarvitsee aikusen ihmisen hoitajakseen. Kotioloissa vanhempien ollessa samassa asunnossa voi lapset leikkiä pientenkin kanssa.

satunnainenVieras
En voi, kun ihmetellä, että palstalta löytyy ihmisiä joiden mielestä on ok, että alle kymmenvuotias paimentaa leikkipuistossa kolmea pienempää, joista pienin alle 2! Mielestäni täysin edesvastuutonta ja ls-ilmo ehdottomasti olis paikallaan.
Muutenkin tuntuu, että Suomessa tosi pienien annetaan olla yksin kotona tai just jossain leikkipuistossa. Asun itse ulkomailla (euroopassa kyllä ja ihan yhtä turvallisessa maassa kuin Suomikin) eikä tulis tuomoinen täällä kyllä kuuloonkaan. Täällä on itseasiassa lakiin kirjattu, että alle 13 vuotiasta ei saa jättää ilman aikuista esim. kotiin. Eli voit saada rikossyytteen. No joo tuo on minustakin turhan korkea ikäraja, mutta kun joidenkin mielestä vois jo viis vuotiaan laittaa yksin puistoon! Oma tyttöni on viisi ja ikäisekseen ihan fiksu ja järkevä,(moni ylläättyykin kun kuulevat, että vasta viisi, kun luulevet vanhemaksi) enkä kuuna kullan valkeana jättäis minnekään puidtoon tms yksin.
Ja vielä tuohon ap kuvaamaan tilanteeseen ajatus, että jollekin lapsista sattuis jotain, se syyllisyys mitä tuo kahdeksanvuotias kantaa mukanaan koko elämänsä ajan on kyllä liian hirveää edes ajatella.

• Tykkää
Reactions: Echo
En voi, kun ihmetellä, että palstalta löytyy ihmisiä joiden mielestä on ok, että alle kymmenvuotias paimentaa leikkipuistossa kolmea pienempää, joista pienin alle 2! Mielestäni täysin edesvastuutonta ja ls-ilmo ehdottomasti olis paikallaan.
Muutenkin tuntuu, että Suomessa tosi pienien annetaan olla yksin kotona tai just jossain leikkipuistossa. Asun itse ulkomailla (euroopassa kyllä ja ihan yhtä turvallisessa maassa kuin Suomikin) eikä tulis tuomoinen täällä kyllä kuuloonkaan. Täällä on itseasiassa lakiin kirjattu, että alle 13 vuotiasta ei saa jättää ilman aikuista esim. kotiin. Eli voit saada rikossyytteen. No joo tuo on minustakin turhan korkea ikäraja, mutta kun joidenkin mielestä vois jo viis vuotiaan laittaa yksin puistoon! Oma tyttöni on viisi ja ikäisekseen ihan fiksu ja järkevä,(moni ylläättyykin kun kuulevat, että vasta viisi, kun luulevet vanhemaksi) enkä kuuna kullan valkeana jättäis minnekään puidtoon tms yksin.
Ja vielä tuohon ap kuvaamaan tilanteeseen ajatus, että jollekin lapsista sattuis jotain, se syyllisyys mitä tuo kahdeksanvuotias kantaa mukanaan koko elämänsä ajan on kyllä liian hirveää edes ajatella.
Ei se ole ok ellei lapsi ole erityisen kypsä ja suhde pieneen lapseen on turvallinen ja riittävä.

Suomessa lapset nimenomaan saavat olla lapsia pitkään, meillä koulu alkaa vasta 7-vuotiaana kun kaikkialla muualla Euroopassa huomattavasti aikaisemmin. ;) Meillä on ip-kerhotoimintaa kaikissa kunnissa, eli ei ole perheestä kiinni saako lapsi seuraa ja hoivaa koulupäivän jälkeen.

voin myöntää
Mutta eihän se ls ilmo ole välttämättä paha asia. Tuo perhe voisi saada esim. perhetyöntekijän katsomaan lasten perään, ja muutenkin apua ja tukea. Vaikuttahan tuo nyt siltä ettei äidin kädet riitä kaikkien lastensa hoitoon.

Lisäksi tuolle joka sanoi että 11v poika on "äidillinen", niin uskon sen. Mutta SILTI vänkään ja vänkään. Pieni lapsi tarvitsee aikusen ihmisen hoitajakseen. Kotioloissa vanhempien ollessa samassa asunnossa voi lapset leikkiä pientenkin kanssa.
Ls-ilmo on mun mielestä viimeinen vaihtoehto ja silloin täytyisi olla raskaat perusteet. Mokasin itse mm. niin että jätin 4 vuotiaan yksin kun luulin sen nukkuvan pidempään päikkäreitä ja sovitun hoitajan ehtivän siihen mennessä koska mulla oli lapsellinen meno ja pakko päästä mukaan. Niinhän ei käynyt ja hoitajan tullessa paikalle oli joku nainen tuonut lapseni ulkoa minua etsimästä kotiovelle. Tuntui ihan kamalalta ja tuntuu vieläkin hirveältä kun siitä kuulin ja ajattelen mutta en mielestäni silti ls-ilmoitusta olisi ansainnut eikä sitä luojan kiitos tehtykään.

uts
tuli monta kertaa mieleen naapureiden toimia seuratessa, että se menee varmaan niin, että kun on useampia lapsia niin vanhemmat ajattelee, että sille ei voi mitään jos yhdelle käy jotain, mutta hyvä kun niitä on monta niin ei siitä niin iso suru tule...

niin vastuutonta oli nimittäin toiminta, kun päästettiin autotielle ja "lähi"puistoon monen autotien ylityksen päähän alle 4v lapset yksinään tai erilaisissa porukoissa, pyöräilemään ilman kypärää ym. ja tätä tapahtuu heti kun on enemmän lapsia kuin 2 perheessä. silloin ei enää jakseta panostaa kaikkiin lapsiin samalla tavalla.

kaikki nämä lampiin hukkuneet ja ojiin tippuneet ALLE 7v. lapset olisi ollut pelastettavissa jos ei heitä olisi jätetty valvomatta. lapsi on lapsi ja hänen huomionsa kiinnittyy erilaisiin asioihin, hän ei havainnoi maailmaa kuin aikuinen, ei osaa arvioida lähestyvän auton nopeutta eikä vaaraa, joka piilee nurkan takana kun juoksee päättömästi perhosen perässä...

toivottavasti ihmiset jaksaisivat hoitaa myös ne 3. ja siitä eteenpäin lapsensa.

:(

"Jep"

Niin nyt ne lapset leikki 15 minuuttia keskenään, harvemmin sinne ulos mennään vartiksi. Lapset voivat haluta kaikenlaista, ei se sano että niiden mukaan mennään. Kyllä minunkin vanhempi lapsista hoiti pienempää ihan älyttömän hienosti, otti vaatteet pois ja vaihtoi vaippaa, mutta ei tarkoittanut ettenkö olisi itse vieressä.

Omat lapseni 6- ja 13-vuotias ja silti en päästä heitä keskenään ulos. Hyvä esimerkki viime viikolta, nuorempi lähti juoksemaan ja pää osui vaijeriin. Itkuhan siitä tuli ja pieni tarvitsi vanhempaa paikalle, kuten olinkin. Kannoin lapsen kotiin, ei olisi vanhempi lapsi siihen pystynyt, juuri minun vanhemman kuului olla paikalla. Vaikka olisi miten puhelimat taskussa, ei ihminen siirry paikasta A paikkaan B että aikaa kuluu.

Puhumattakaan sitten kun kyseessä on tosi tilanne. Miten osaa lapsi toimia hätätilanteessa vaikka olisi vastuullinen ja rauhallinen tai harjoiteltu etukäteen. Aikuisillekin saattaa tehdä tosi tiukkaa että pystyy pitämään pään kylmänä ja toimimaan rationaalisesti, puhumattaka lapsesta. Vaikka jos lapsi jäisi jumiin vaatteista liukumäkeen, onko lapsella edes voimia toimia kuten pitää.

satunnainenVieras
Happygirl: ymmärsit ehkä kirjoitukseni väärin, tarkoitukseni ei ollut kritisoida niitä perheitä joissa ekaluokkalainen on kotona yksin iltapäivät. Siihen onko sen ikäinen valmis tuohon vaikuttaa niin monet seikat esim. kauanko joutuu yksin olemaan, onko kyse alle seitsemän vuotiaasta vai jo lähempänä kahdeksaa olevasta? yms.
Niin ja tuohon, että lapsuus loppuu siihen, kun koulu alkaa sanen olla eri mieltä. Kyllä mun viisivuotias ihan lapsi on vaikka se muutaman tunnin "koulussa" käykin leikkimässä, värittämässä ja siinä leikin varjolla opettelee kirjaimia ja numeroita. Siitä tietysi mikä on sopiva koulun alotusikä vois keskustella, mutta taitaa mennä ohi aiheen

"hmh"
Tietenkin tuosta voisi tehdä lastensuojeluilmon, ja ehkä pitäisikin.

Eihän siitä lapset nyt heti huostaan tokikaan lähde. Mutta joku sellaisella äidillä viiraa joka ei tuota tajua, joko on lapsellinen tai väsynyt tai sairas. Tai sitten juoppo eikä välitä. Jokaisessa näissä tapauksissa olisi varmaan ihan paikallaan vähintään keskustella jonkun ammattilaisen kanssa, että mitäs se vanhemmuus ja vastuu ja huolto nyt oikein on, voiko asiaa jotenkin auttaa, vai syttyykö oivallus ehkä ihan keskustelemalla.

"Sara"
tuli monta kertaa mieleen naapureiden toimia seuratessa, että se menee varmaan niin, että kun on useampia lapsia niin vanhemmat ajattelee, että sille ei voi mitään jos yhdelle käy jotain, mutta hyvä kun niitä on monta niin ei siitä niin iso suru tule...

niin vastuutonta oli nimittäin toiminta, kun päästettiin autotielle ja "lähi"puistoon monen autotien ylityksen päähän alle 4v lapset yksinään tai erilaisissa porukoissa, pyöräilemään ilman kypärää ym. ja tätä tapahtuu heti kun on enemmän lapsia kuin 2 perheessä. silloin ei enää jakseta panostaa kaikkiin lapsiin samalla tavalla.

kaikki nämä lampiin hukkuneet ja ojiin tippuneet ALLE 7v. lapset olisi ollut pelastettavissa jos ei heitä olisi jätetty valvomatta. lapsi on lapsi ja hänen huomionsa kiinnittyy erilaisiin asioihin, hän ei havainnoi maailmaa kuin aikuinen, ei osaa arvioida lähestyvän auton nopeutta eikä vaaraa, joka piilee nurkan takana kun juoksee päättömästi perhosen perässä...

toivottavasti ihmiset jaksaisivat hoitaa myös ne 3. ja siitä eteenpäin lapsensa.

:(
Arrgh! Voiko ääliömäisempää olla kuin nää oletukset, että jos on monta lasta, niin hyvin voi jättää vahtimatta, kun eihän se sillon tunnu missään, jos yks niistä kuolee! Eipä paljon teilläkään järki päätä pakota! Kertoisiko enemmän teidän pään sisäisistä ajatuksista/tunteista kuin niiden joilla ne useampi lapsi on...

viera.s
Alkuperäinen kirjoittaja voin myöntää;29675070:
Ls-ilmo on mun mielestä viimeinen vaihtoehto ja silloin täytyisi olla raskaat perusteet. Mokasin itse mm. niin että jätin 4 vuotiaan yksin kun luulin sen nukkuvan pidempään päikkäreitä ja sovitun hoitajan ehtivän siihen mennessä koska mulla oli lapsellinen meno ja pakko päästä mukaan. Niinhän ei käynyt ja hoitajan tullessa paikalle oli joku nainen tuonut lapseni ulkoa minua etsimästä kotiovelle. Tuntui ihan kamalalta ja tuntuu vieläkin hirveältä kun siitä kuulin ja ajattelen mutta en mielestäni silti ls-ilmoitusta olisi ansainnut eikä sitä luojan kiitos tehtykään.
Eihän se ls-ilmoitus mikään hirveä tuomio ole! Ei sinulta olisi tuollaisen yksittäisen tapauksen perusteella lapsia viety, mutta kyllä tuollaiset minusta olisi silti syytä tarkistaa. Vaikka sinä otit tuosta opiksesi, niin jossain toisessa tapauksessa se 4-vuotias voisi olla vähän väliä yksin, kun narkkariäiti hakee kamaa ja myy itseään.

4-vuotias tosin voikin minusta olla hetken yksin, jos se on vapaaehtoista ja lapsi tietää missä äiti on. Itse oon postinhaun ja koiran pikapissatuksen ajaksi 4-vuotiaan jättänyt sisälle leikkimään, jos hän ei ole halunnut mukaan tulla.

Mutta olisi kiva kuulla useammaltakin mielipiteitä, minkä ikäinen voi olla ulkona yksin tai samanikäisten kavereiden kanssa leikkimässä. Lapsuudessani jo 3-vuotiaat oli, mutta nykyään tuntuu asenteet tiukentuneen. 7-vuotiaana useimmat lapset kulkee kuitenkin jo yksin kouluun, joten silloin kai viimeistään. Itse en ole kauhistunut, kun olen 4-5-vuotiaita nähnyt puistossa yksin, mutta puisto on sellainen omakotitaloalueen keskellä oleva, lähellä asuville siis rinnastettavissa kerrostalon omaan pihaan.

noh tuota
Se on ihan mielenkiintoisen näköistäkin kun 8v kantelee 1v:tä ja alle. Nukkeleikit on 8v:tä varten, ja vauvat ei ole nukkeja. Vaikka kuinka haluaisi "hoitaa".
:D Voi kultapieni, kun meillä ne ymmärtävät oikean lapsen ja nuken eron. Sä et vissiin vaan halua uskoa, että myös 8v. voisi olla fiksu joka osaa katsoa hetken aikaa pikkusisaruksen perään.

viera.s
[QUOTE="Jep";29675106]
Omat lapseni 6- ja 13-vuotias ja silti en päästä heitä keskenään ulos. Hyvä esimerkki viime viikolta, nuorempi lähti juoksemaan ja pää osui vaijeriin. Itkuhan siitä tuli ja pieni tarvitsi vanhempaa paikalle, kuten olinkin. Kannoin lapsen kotiin, ei olisi vanhempi lapsi siihen pystynyt, juuri minun vanhemman kuului olla paikalla. Vaikka olisi miten puhelimat taskussa, ei ihminen siirry paikasta A paikkaan B että aikaa kuluu.
[/QUOTE]

Nyt kyllä kuulostaa napanuora kiristävän vähän liikaa... Miten sinä voit lapsesi edes päästää kouluun, jos kukaan muu ei voi häntä lohduttaa. Jos sinä et olisi ollut paikalla, lapsesi olisi varmasti ihan itse kävellyt kotiin. En usko, että koulussakaan opettajat kantelee lapsia, jotka ei harmituksen vuoksi viitsi kävellä.

"psykologi"
Minä ja siskoni olemme olleet tottuneita ja luotettavia lastenvahteja pienestä asti. Tai näin ainakin kaikki luulivat. Ollessamme jotain 8-10vuotta riitaannuimme keskenämme ja kadotimme pikkuveljemme joka oli lähtenyt omille teilleen. Edelleen kannan syyllisyyttä asiasta, vaikka veljelle ei onneksi käynyt kuinkaan ja nyt aikuisena järjellä ajatellen ymmärrän ettei vastuu tapauksesta oikeasti ollut minulla vaan vanhemmillani joiden ei olisi pitänyt usuttaa meitä lastenvahdeiksi. Vieläkin nyt tästä kirjoittaessa asia ahdistaa. En osaa kuvitella miten kova syyllisyys olisi jos veljeni olisi jäänyt vaikka auton alle takiani.
Uijui oletpa kokenut hirveitä! Olen järkyttynyt, tarvitsisit kunnon terapiaa että pääset asian yli! Harmi ettet saanut jo silloin lapsena kriisiapua!

luulin väärin
Eihän se ls-ilmoitus mikään hirveä tuomio ole! Ei sinulta olisi tuollaisen yksittäisen tapauksen perusteella lapsia viety, mutta kyllä tuollaiset minusta olisi silti syytä tarkistaa. Vaikka sinä otit tuosta opiksesi, niin jossain toisessa tapauksessa se 4-vuotias voisi olla vähän väliä yksin, kun narkkariäiti hakee kamaa ja myy itseään.

4-vuotias tosin voikin minusta olla hetken yksin, jos se on vapaaehtoista ja lapsi tietää missä äiti on. Itse oon postinhaun ja koiran pikapissatuksen ajaksi 4-vuotiaan jättänyt sisälle leikkimään, jos hän ei ole halunnut mukaan tulla.

Mutta olisi kiva kuulla useammaltakin mielipiteitä, minkä ikäinen voi olla ulkona yksin tai samanikäisten kavereiden kanssa leikkimässä. Lapsuudessani jo 3-vuotiaat oli, mutta nykyään tuntuu asenteet tiukentuneen. 7-vuotiaana useimmat lapset kulkee kuitenkin jo yksin kouluun, joten silloin kai viimeistään. Itse en ole kauhistunut, kun olen 4-5-vuotiaita nähnyt puistossa yksin, mutta puisto on sellainen omakotitaloalueen keskellä oleva, lähellä asuville siis rinnastettavissa kerrostalon omaan pihaan.
Sehän siinä tapahtuikin etten olisi uskonut lapseni lähtevän hortoilemaan minun perääni. Olin selittänyt ja sanonut että odottaa kotona ja laitoin piirretyn päälle valmiiksi jos sattuu heräämään ja katsoo sitä. Se osoitti ettei lapsista voi koskaan varmasti tietää mitä heidän päähänsä pälkähtää. Kuvittelin olleeni jo vastuullisempi mitä en sitten ollut. Onneksi mitään ei tapahtunut mutta kuten täälläkin on jo sanottu että mitä jos olisi tapahtunut?? Syykin pakolliselle menolle oli kamalan huono mikä pahensi vielä morkkista tapahtuneesta.

Yhteistyössä