Taas äiti/isä loisti poissaolollaan leikkipuistossa

Musta on hieman liioiteltua väittää että useat lestadiolaiset perheet toimisi näin. Mutta itsekin parinkymmenen vuoden ajalta tiedän useamman (nimenomaan lestadiolais-) perheen, joissa mm. pari kolmevuotiaat leikki autotiellä, sellaisella omakotitaloalueen tiellä siis, naapurit vei niitä kotiin ja valitti ja ties mitä, mutta aina ne vaan uudelleen oli siellä keskenään. Lasten isovanhemmat kasvatusalan ammattilaisia ja arvostettuja paikkakunnalla, en tiedä vaikuttiko se siihen ettei asiaan kai koskaan enempää puututtu. Toisessa perheessä parivuotias ajeli pyrällä autotiellä, samanlainen omakotitaloalueen tie, jossa kohtuullisesti liikennettä, läpikulkuakin autoilla. Vanhemmat asian tiesi ja se oli heille ok. Nämäkin ihan arvostettuja ja koulutettuja ihmisiä, joten olisiko se syy ettei kukaan ole puuttunut.
Musta tuollainen mitä ap kuvailee on täysin vastuutonta niiden lasten äidiltä. Mutta miten sellaiseen puuttuu, pienellä paikkakunnalla varsinkin kynnys voi olla aika kova alkaa ilmoitella. Ja oma kokemus on että vaikkapa opettajaperheen kohdalla saa mennä aika paljon kaikkea(laiminlyöntiä, jopa väkivaltaa) ja ei siihen lastensuojelu helposti puutu.
Musta oli aplta ihan fiksua sanoa lapselle et äiti pitäis olla mukana, sehän kertoi lapselle että aikuisen mielestä äidin pitäis hoitaa heitä. Ihan oikea viesti se on, ja josap se et lapsi sen kotona mahdollisesti sanoo, saa äidin edes vähän miettimään.
Just näin...ei ls-ilmoa ole helppoa tehdä ja mullakin on se käsitys, että moni ei sitä tee tarpeen vaatiessa.

itse en päästäis kahdeksan vuotiaan kanssa noin pientä, varmaan tuollaisen 4-5 vuotiaan voisin jo päästääkkin. Mutta kieltämättä kauhistuin kun mun työkaveri ei päästä ulos yksin vielä 12 vuotiasta ja 13 vuotiasta, ei edes kotipihalle. mitähän järkee siinä on.

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;29674769:
itse en päästäis kahdeksan vuotiaan kanssa noin pientä, varmaan tuollaisen 4-5 vuotiaan voisin jo päästääkkin. Mutta kieltämättä kauhistuin kun mun työkaveri ei päästä ulos yksin vielä 12 vuotiasta ja 13 vuotiasta, ei edes kotipihalle. mitähän järkee siinä on.
No huhhuh. :D

vierass
En tiiä mitä tekisin tuossa tilanteessa itse, mutta onko toi nyt ihan laillista? Oikeesti 2 vuotias on vielä todella pieni, hurjalta kuulostaa minun mielestä ja ehkä näiden lasten vanhemmilla ei oo oikeen realiteetit kunnossa..

Täällä se ikäraja on 18. Onhan nuo olleet turhan nuoria olemaan keskenään, mut en silti lähtis sanomaan et tietyn ikäinen pitää olla jotta voi toimia lapsenvahtina - se vahdittavienkin ikä on aika oleellinen. Itse käytän silloin tällöin sukulaistyttöä lapsenvahtina. Tyttö täyttää 15 tänä vuonna ja vahdittava täyttää 8, joten tilanne on aikalaille toimiva.
Kyllä omassa lapsuudessani lestadiolaiskaverini 9-vuotiaana hoiti kolmea sisarusta joista pienin oli vauva. Ja hyvin onnistuneesti ja vastuuntuntoisesti.

Mutta tosiaan onhan tuo vähän hurja, että 2-vuotias jätetään 8-vuotiaan vastuulle ulkona.. olisin aapeena kysellyt onko äiti ylipäätään kotona ja eikö lastenhoito ole rankkaa tälle tytölle? Ei se ole tungettelevaa, kysy vaan seuraavalla kerralla!:)

Ken guru
Kyllä omassa lapsuudessani lestadiolaiskaverini 9-vuotiaana hoiti kolmea sisarusta joista pienin oli vauva. Ja hyvin onnistuneesti ja vastuuntuntoisesti.

Mutta tosiaan onhan tuo vähän hurja, että 2-vuotias jätetään 8-vuotiaan vastuulle ulkona.. olisin aapeena kysellyt onko äiti ylipäätään kotona ja eikö lastenhoito ole rankkaa tälle tytölle? Ei se ole tungettelevaa, kysy vaan seuraavalla kerralla!:)
Hoidettavia lapsia tuolla 8v:llä oli siis 3, joista nuorin oli 2v.

Hurjalta silti vaikuttaa vaikka menis kuinka hyvin. Mä en henk. koht. jättäis tuolla meidän tytölle muita vahdittavia vaan tosiaan hankin hänelle vahdin jos ollaan miehen kanssa illalla pois kotoa.

noh tuota
Joista edelleenkin 2lapsen ikä on "salaisuus". Joten sä nyt vähän hysterisoit tuota..
Ja lisään..

Miltä kuulostais, 10-vuotiaalla oli 3vahdittavaa, joista nuorin 1v. Kuulostaa varmaan kauhealta.

Todellisuus: vahdittavien lasten iät oli 8v, 2x7v. ja 1v. Ei ollenkaan niin paha. Eivät olleet puistossa vaan tuossa omalla pihalla, eivätkä kaikki olleet minun lapsia.

Joista edelleenkin 2lapsen ikä on "salaisuus". Joten sä nyt vähän hysterisoit tuota..
Jos mä nyt paljastan ne kahden muun lapsen iät jotka kysyin myös, eli siinä katraassa on lasten iät 8, 6, 4, 2 ja vauva. Parin vuoden ikäerolla siis pykätty. Mutta noiden 6-ja 4-vuotiaiden iällä ei ole nyt väliä, laitonta tuo silti oli.

Syy sille miksi en ihan kaikkea paljasta on se että juttelin tuosta perheestä erään tuttuni kanssa ja mä pelkään että hän tai kaverinsa palstailee täällä...yhden hänen tuttunsa olen bongannut tällä palstalla.
Mun olisi pitänyt ajoittaa tämä aihe vaikka kuukauden päähän, mutta nyt jos se mun tuttu on palstalla niin se tunnistaa mut. :D
Mutta sen verran eilen suututti että tein tämän aloituksen.

"vieras."
Jos mä nyt paljastan ne kahden muun lapsen iät jotka kysyin myös, eli siinä katraassa on lasten iät 8, 6, 4, 2 ja vauva. Parin vuoden ikäerolla siis pykätty. Mutta noiden 6-ja 4-vuotiaiden iällä ei ole nyt väliä, laitonta tuo silti oli.
.
Suomessa ei ole lainsäädäntöä jonka mukaan lasten yksin ulkoilulle tai yksin kotona olemiselle olisi ikärajat. Myöskään sitä, minkä ikäinen lapsi saa vahtia sisarustaan, ei ole olemassa lakiin kirjattua ikärajaa.

Tapauksessa sinällään ei ole mitään laitonta. Suositeltavaa nyt missään nimessä ei ole se että pikkulapset ulkoilevat keskenään ilman valvontaa, mutta mikään laki ei sitä nimenomaisesti kiellä.

"Minäa"
Mut oisithan sä voinut ottaa sen lapsikatraan ja isoimman opastuksella vienyt kotiin ja kysellyt äidiltä että onko luvan kanssa puistossa vai karanneet!
Myös sinun käytöksessäsi parantamisen varaa ehdottomasti.

[QUOTE="vieras.";29674894]Suomessa ei ole lainsäädäntöä jonka mukaan lasten yksin ulkoilulle tai yksin kotona olemiselle olisi ikärajat. Myöskään sitä, minkä ikäinen lapsi saa vahtia sisarustaan, ei ole olemassa lakiin kirjattua ikärajaa.

Tapauksessa sinällään ei ole mitään laitonta. Suositeltavaa nyt missään nimessä ei ole se että pikkulapset ulkoilevat keskenään ilman valvontaa, mutta mikään laki ei sitä nimenomaisesti kiellä.[/QUOTE]

Sais kyllä laki kieltää, tai lakiin pitäisi ikärajat laittaa (vaikka mites kehitystason mittaat?).
No, jos ei ole lakiasia niin sossuasia tuo on.

noh tuota
Jep. Kauhealta kuulostaa. Pitihän se arvata...
Mitä arvasit? Neljäs luokkalainen ei voisi olla pihalla yhden 2.luokkalaisen ja 2 1.luokkalaisen kans ja hetken vahtia kävelevää 1v.?

Puistoon en heille olis 1v antanut. Ja jos puisto on vieressä, mutta talo ei näy, voi se johtua siitä että siinä on 1 talo välissä.

Mun mielestä hirveää hysterisointia. Mä luotan silti että vanhemmat tuntevat lapsensa ja tietävät mitä asioita voi antaa vastuulle. Sitä en kyllä ymmärrä minäkään, että annetaan aika mitä ennen ei saisi lapset kotiin tulla.

Ken guru
Mitä arvasit? Neljäs luokkalainen ei voisi olla pihalla yhden 2.luokkalaisen ja 2 1.luokkalaisen kans ja hetken vahtia kävelevää 1v.?

Puistoon en heille olis 1v antanut. Ja jos puisto on vieressä, mutta talo ei näy, voi se johtua siitä että siinä on 1 talo välissä.

Mun mielestä hirveää hysterisointia. Mä luotan silti että vanhemmat tuntevat lapsensa ja tietävät mitä asioita voi antaa vastuulle. Sitä en kyllä ymmärrä minäkään, että annetaan aika mitä ennen ei saisi lapset kotiin tulla.
Niin, ymmärsin kyllä jo aiemmin että sinun mielestä tuo on hyväksyttävää. Minun mielestä se on lasten heitteillejättöä.

hohhoijjaa
Miten nykypäivä eroaa kultaisesta 90-luvusta? Olen 90-luvun lapsi ja me tarhaikäisinä juostiin pitkin metsiä ja puistoja kavereiden kanssa ilman minkäänlaista vanhempien valvontaa päivät pitkät. Avaimet roikkui kaulassa ja kello oli ranteessa, josta katsottiin, että koska on ruoka-aika tai illalla kotiintuloaika ja siinä ainoa kontrolli, joka vanhemmilla meistä oli pihaleikeissä. Koskaan ei sattunut mitään ja oltiin omatoimisia. Osattiin toimia tuntemattomien kanssa ja leikkiä siivosti ilman holhousta. Mikä näitä nykyajan lapsia ja vanhempia vaivaa? Liikaa avuttomuuttako?

Hurjalta silti vaikuttaa vaikka menis kuinka hyvin. Mä en henk. koht. jättäis tuolla meidän tytölle muita vahdittavia vaan tosiaan hankin hänelle vahdin jos ollaan miehen kanssa illalla pois kotoa.
Mä voisin 9-10 vuotiaalle antaa vauvan hoidettavaksi ja muita pikkusisaruksia, jos lapsi olisi ikäisekseen kypsä ja vastuullinen, eikä koe vaikeana vastuuta. Harva tuon ikäinen kyllä vielä on sillä tasolla, mutta tää kaverini ehdottomasti oli!

Miten nykypäivä eroaa kultaisesta 90-luvusta? Olen 90-luvun lapsi ja me tarhaikäisinä juostiin pitkin metsiä ja puistoja kavereiden kanssa ilman minkäänlaista vanhempien valvontaa päivät pitkät. Avaimet roikkui kaulassa ja kello oli ranteessa, josta katsottiin, että koska on ruoka-aika tai illalla kotiintuloaika ja siinä ainoa kontrolli, joka vanhemmilla meistä oli pihaleikeissä. Koskaan ei sattunut mitään ja oltiin omatoimisia. Osattiin toimia tuntemattomien kanssa ja leikkiä siivosti ilman holhousta. Mikä näitä nykyajan lapsia ja vanhempia vaivaa? Liikaa avuttomuuttako?
Veit sanat suusta :D

"Jep"
Ja lisään..

Miltä kuulostais, 10-vuotiaalla oli 3vahdittavaa, joista nuorin 1v. Kuulostaa varmaan kauhealta.

Todellisuus: vahdittavien lasten iät oli 8v, 2x7v. ja 1v. Ei ollenkaan niin paha. Eivät olleet puistossa vaan tuossa omalla pihalla, eivätkä kaikki olleet minun lapsia.
Itse asiassa vielä menisi jos olisi 1-vuotias pois yhtälöstä, muut lapset olisivat keskenään pihassa. Juuri se että miksi sysäät vastuun ja mahdollisen syyllisyyden lapselle jos jotain tapahtuisi, isoa tai pientä.

Ken guru
Mä voisin 9-10 vuotiaalle antaa vauvan hoidettavaksi ja muita pikkusisaruksia, jos lapsi olisi ikäisekseen kypsä ja vastuullinen, eikä koe vaikeana vastuuta. Harva tuon ikäinen kyllä vielä on sillä tasolla, mutta tää kaverini ehdottomasti oli!
:O

Ja vielä opiskelet kasvatusalaa? Eihän 9-10v pysty edes "äidillisesti" (mitä vauva tarvitsee) lohduttaa vauvaa tai välttämättä kykene ratkaisemaan mikä on vauvan itkun syy.

• Tykkää
Reactions: hallittu kaaos

Yhteistyössä