Taas äiti/isä loisti poissaolollaan leikkipuistossa

Olin tänään v-mäinen kyylämuija mutta mua suututti ja suretti. Olin leikkipuistossa lapsen kanssa kahdestaan. Sinne pelmahti 4 lapsen katras: 8-vuotias tyttö pistetty leikkipuistoon vahtimaan kolmea pikkusisarusta, nuorin 2-vuotias.
Ketään aikuista ei mailla halmeilla, menin sitten kysymään lapsilta että minkä ikäisiä ovat (siksi tiedän nuo iät).
En viitsinyt udella heidän kotiosoitettaan mutta kysyin että näkyykö heidän koti sinne puistoon. Ei kuulemma näkynyt, eli ei edes näköyhteyttä. Äiti kuulemma kotona, isä raksahommissa.

Kello tuli 11, sanoin lapsille että "me mennään syömään, menkää tekin kotiinne syömään". Pari isointa lasta sanoi että "äiti sanoi että vasta kello 12 saa mennä kotiin".

Mä pahensin lasten oloa ehkä tällä, mutta sanoin pokkana että "ottakaapa seuraavan kerran se äitikin mukaan!"

Viimeksi muokattu:
Olin ehkä julma, mutta sanoin sille 8-vuotiaalle tytölle että äidin/isän pitäisi olla täällä puistossa nyt ja että tämä 8-v. ei mahtaisi mitään jos sille 2-vuotiaalle sattuisi joku onnettomuus.
Kännykkä tällä 8-vuotiaalla sentään oli mukana, jeeee....

Niin ja siis äiti oli kotona koska heille oli syntynyt vauva.

Äh. :(

Viimeksi muokattu:
Mä joudun todistamaa vastaavaa useamman kerran viikossa. Naapurin 7 lapsisen perheen 6 vanhinta (iältään 2-8v) ulkoilevat päivittäin tuossa lähipuistossa ilman vanhempiaan kun iskä on töissä tai raksalla ja äiti hoitaa vauvaa ja kotia. Onneksi tossa on autoliikennettä vain pihoille menevä ja puistoon kulkee kevyenliikenteen tie, mut ei kyllä heidän kotipihastaan näe suoraan puistoon.

Viimeksi muokattu:
vier ass
Meillä päin törmää välillä noihin kanssa. Koti n. 300 m päästä kotoa puistosta, puistoon kaksi tien ylitystä. Ja siellä toka-kolmasluokkalaiset kaitsevat pienimmillään parivuotiaita just samalla selityksellä: "äitillä on vauva".

Varmasti ovat vastuullisia lapsia, mutta kyllä sääliksi käy. Muutaman kerran on käynyt niin, että isommat ovat niin kovasti halunneet kertoa minulle asioistaan, että on vahtiminen jäänyt. Siksi en enää jututa heitä mielelläni, että muistavat vahtimisensa. Mikä on sekin kauheaa: aikuisennälkä kun tuntuu olevan kova.

Kerran minulle tuiki tuntematon äiti tuli hakemaan vauva kantorepussa lapsiaan puistosta (sama kombo: alaluokkalainen vanhin ja muut kolma 3-5-vuotiaita). Yksi oli tippunut pääleen keinusta ja oli tullut itkua. Kerroin tämän äidille ja sanoin ärtyneenä, että aika pienet ovat ilman aikuisia puistossa. Äiti tokaisi, että olithan sinä täällä....

"Liisi"
Itse asun leikkipuiston laidalla, mutta täällä Espoossa ei koskaan näe että pikkulapset ulkoilisivat yksin tai isosisaruksen kanssa. Taitaa liittyä "maalaisidylliin", eli täällä maallahan on niin rauhallista, ettei lapsillekaan voi tapahtua mitään.

kauhea minä
[QUOTE="Liisi";29672747]Itse asun leikkipuiston laidalla, mutta täällä Espoossa ei koskaan näe että pikkulapset ulkoilisivat yksin tai isosisaruksen kanssa. Taitaa liittyä "maalaisidylliin", eli täällä maallahan on niin rauhallista, ettei lapsillekaan voi tapahtua mitään.[/QUOTE]

Tai sitten liittyy alueisiin, joilla asuu paljon lestadiolaisperheitä...hyi minä.

raskas vastuu
Minä ja siskoni olemme olleet tottuneita ja luotettavia lastenvahteja pienestä asti. Tai näin ainakin kaikki luulivat. Ollessamme jotain 8-10vuotta riitaannuimme keskenämme ja kadotimme pikkuveljemme joka oli lähtenyt omille teilleen. Edelleen kannan syyllisyyttä asiasta, vaikka veljelle ei onneksi käynyt kuinkaan ja nyt aikuisena järjellä ajatellen ymmärrän ettei vastuu tapauksesta oikeasti ollut minulla vaan vanhemmillani joiden ei olisi pitänyt usuttaa meitä lastenvahdeiksi. Vieläkin nyt tästä kirjoittaessa asia ahdistaa. En osaa kuvitella miten kova syyllisyys olisi jos veljeni olisi jäänyt vaikka auton alle takiani.

apua!!
Aika hurjan kuuloista! Itse en ole päästänyt 13v pikkusiskoani 3v poikani kanssa kaksin ulos. Hetken ovat saaneet leikkiä kahdestaan naapuriasunnossa (samassa pihassa, isäni asuu naapurissa), mutta mitään vastuuta en vierittäisi ikinä noin nuorelle! Saatika eka-tokaluokkalaiselle! Huhhuh. Ls ilmo minun mielestä.

vieeeras
Täällä pohjois-pohjanmaalla pikku kunnissa tuo on todella yleinen ilmiö. Sen enempää asiaa yleistämättä ja vähemmistöryhmiä haukkumatta olen huomannut tätä lestadiolaisperheissä. Naapurustossamme ja kaiketi koko kylässä suurinpiirtein puolet asukkaista on lestadiolaisia ja yleensä ne sisarrusparvet jotka ovat siellä puistossa ilman vanhempia on juurikin näitä pieniä lestadiolaisia.

Yhdessä perheessä neljä-vuotias sai tulla puistoon kaks-vuotiaan kanssa. Ihan kauhean surullista. Yleensä se isompi kiusasi sitä pienempää, joka ei edes puhunut kuin epäselviä sanoja. Itse toimitin pienen useasti kotiin kun oli märissä vaatteissa tai jäänyt yksin isosiskon hävittyä omille teilleen. Nyt nämä tytöt jo 8 ja 6v. Mutta sama kuvio jatkuu perheen pienimmillä..

Mielestäni lasten ei kuulu ottaa vastuuta pienemmistä! Eri asia jos kotona saa sitä vastuuta aikuisen valvonnassa.

"apua!!", niinpä... meillä sukulaisteini on ysiluokkalainen ja kovasti on välillä halunnut hoitaa meidän muksuja. Olen antanut sitten meillä sisätiloissa vahtia (olen ollut sivummalla). Ehkä maksimissaan puoli tuntia on ollut skarppina ja jaksanut ennakoida tilanteita, mut sit on huomio herpaantunut.

Viimeksi muokattu:
:O
Kauheeta :O En voi ikinä kuvitella että päästäisin 2-vuotiaani toisen pienen lapsen kanssa puistoon! Aivan sydäntä riipaisee ajatella mitä kaikkea voisi sattua :( Hurjaa että näköjään useammatkin vanhemmat ovat noin ajattelemattomia!!

"apua!!", niinpä... meillä sukulaisteini on ysiluokkalainen ja kovasti on välillä halunnut hoitaa meidän muksuja. Olen antanut sitten meillä sisätiloissa vahtia (olen ollut sivummalla). Ehkä maksimissaan puoli tuntia on ollut skarppina ja jaksanut ennakoida tilanteita, mut sit on huomio herpaantunut.
Jos 15-vuotias ei kykene keskittymään yhteen asiaan kuin puoli tuntia, on kyseessä selkeästi henkisesti jälkeenjäänyt tai epävakaa.

lto
Todella edesvastuuntonta ja holtitonta äidiltä. 8-vuotiaan ei kuulu olla vastuussa noin pienistä (eikä todellakaan useammasta lapsesta), eikä 8-vuotias myöskään pysty siihen. Aivan liikaa vaadittu. Sen ikäinen opettelee vielä vastuun kantamista itsestäänkin. Heitteillejättö, lähes.

Minun kummityttöni on 14-vuotias, ja on jo pari vuotta hoitanut tätinsä kolmea todella villiä (nuorin on nyt 4-vuotias) poikaa melko usein. Hän saa kyllä palkkaa siitä ja siksi on kai motivoitunutkin, mutta olen miettinyt miten hän mahtaa pärjätä. Kerran kysyin häneltä ihan suoraan, että miten hän sen kokee. No aika huonosti, liikaa vastuuta ja välillä huimaa ja pelottaa kertoi teini. Lapset ovat toki erilaisia, mutta tässä kyse on teinistä ja kolme lasta vastuulla on hänellekin liikaa.

"sipsi"
lapsi ei koskaan mielestäni ole toisen lapsen hoitaja. Itsellä vain yksi lapsi, muua ajattelen, ettei lapsen tarvitse kestää sitä että pienemmälle jotain sattuu, kun hän on "vastuussa." Ja ajattelempa niinkin, että niitä lapsia kannattaa tehdä sellainen määrä, että ne itse jaksaa hoitaa - ei hoidattaa 8-vuotiaalla pienempiään, kun itse on kotona vauvan kanssa.

Jotenkin surullinen mieli tuli tästä kyllä :(

En tiedä oliko noista sun sanomisista mitään iloa, enemmänkin harmia, sille vanhimmalle lapselle. Nythän se joutui ottamaan vielä enemmän sitä aikuisen roolia kun mitä lapselle oli jo sysätty. Olisit mennyt heidän kotiovelle puhumaan sille oikealle aikuiselle jos puuttua tahdoit.

• Tykkää
Reactions: Tepadj

Yhteistyössä