Voiko 5kk viedä dementiayksikköön vierailulle vai tarvitseeko pelätä sairaalabakteeria?

  • Viestiketjun aloittaja "Hups"
  • Ensimmäinen viesti
Ken guru
Periaatteessa voit, mutta viisaampaa on jättää viemättä noin pientä lasta sinne. Välillä hirvittää kun ihmiset antaa lastensa kontata ja möyrytä sairaalan osaston lattioilla.
 
"vieras."
5 kk vielä tuskin konttaa ja möyrii lattialla, joten pienempi riski varmasti kuin vaikka vuoden ikäisellä.

Mutta eikös ne sairaalabakteerin kantajat kuitenkin eristetä, jos sellaista löytyy? Eristysosastolle en toki veisi pientä lasta, mutta tavalliselle dementiaosastolle kyllä, ainakin jos lapsen vierailusta olisi vielä iloa sille, jota ollaan katsomassa.
 
Alkuperäinen.
No mistä sen voi tietää jyllääkö? Eihän sitä koskaan tiedä ennen kuin tarttuu ensimmäiseen.

Mutta noin niin kuin ylipäätään, kannattaako jättää menemättä vierailulle noin pienen kanssa?
 
"wieras"
Mä käytin 2-3kk (en enää muista tarkkaan kun on jo yli 10v aikaa) vauvan "kattomassa" isomummoaan dementiakodissa....viimeiseksi kerraksi jäi :( eikä vauva saanut mitään tartuntoja, kävi isomummon sylissäkin....
 
[QUOTE="Alkup.";29605158]Kiitos.
Juu, isomummu pitäisi nähdä ekaa kertaa :)
On alzhaimerpotilas ja ei enää tajua mistään mitään, mutta jos vaikka tajuaiskin..[/QUOTE]

Ja vaikka ei varmaan sukulaisuussuhteet aukeakaan vanhukselle, niin usein vauvat/pienet lapset herättää heissä lämpimiä, positiivisia tunteita. Eli voi "tajuta" yllättävän paljonkin, saada irti tilanteesta, vaikkei sanoiksi osaa pukeakaan. Dementikollakin on tunteet :heart:
 
Kyllä voi mennä. Tosiaan kaupassa on enempi pöpöjä. Dementikot ilahtuu elämistä ja vauvoista, vaikka ei osaisi yhdistää vauvan olevan sukua.. Mua aina lämmittää kun joku jaksaa käydä mummoa katsomassa :)
 
"Alkup."
Tää on kyllä osittain niin karsee palsta! "Varo ettei demetia tartu"
Voitko jättää kirjoittamatta jos ei ole mitään järkevää sanottavaa.
Jos sun elämä on pskaa niin älä tuu jakaan pahaa mieltäs tänne. Mene sinne masentuneiden osioon.

Mun mielestä toi oli ihan aiheellinen kysymys, koska mulle sanottiin joskus ettei kauhean pientä kannata viedä sairaaloihin ja vastaaviin paikkoihin. En tiedä mikä on jonkun mielestä kauhean pieni. Musta 5kk on aika pieni ja suojaton varsinkin mrsalle. Se mua siinä lähinnä mietitytti.

Mut kiitos asiallisista vastauksista. Mennään tänään käymään.
 
mrsa
[QUOTE="Alkup.";29605230]Tää on kyllä osittain niin karsee palsta! "Varo ettei demetia tartu"
Voitko jättää kirjoittamatta jos ei ole mitään järkevää sanottavaa.
Jos sun elämä on pskaa niin älä tuu jakaan pahaa mieltäs tänne. Mene sinne masentuneiden osioon.

Mun mielestä toi oli ihan aiheellinen kysymys, koska mulle sanottiin joskus ettei kauhean pientä kannata viedä sairaaloihin ja vastaaviin paikkoihin. En tiedä mikä on jonkun mielestä kauhean pieni. Musta 5kk on aika pieni ja suojaton varsinkin mrsalle. Se mua siinä lähinnä mietitytti.

Mut kiitos asiallisista vastauksista. Mennään tänään käymään.[/QUOTE]

Mut ei se MRSA tartu ilman välityksellä ja vaatii kosketuksen suoraan iholta iholle tai jotain haavaa.. ja jos sun omaisella ei ole marsaa niin ei hätää.
 
Ken guru
kyllä jos tavan dementiayksikkö niin siellä on kyllä sitten eristys jos jollakin on MRSA. Etköhän voi ihan turvallisin mielin viedä vauvan näkemään mummoaan :)
No tota. Ei se ihan noin vaivattomasti mene. MRSA:a voi olla niilläkin potilailla jotka eivät ole eristyksessä, eikä vuodeosastojen MRSA potilaita yleensä laiteta suljettuihin eristyshuoneisiin. Vapaa kulku niissäkin huoneissa on, ja MRSA bakteerin leviäminen on riippuvainen mm. siitä miten hyvin noudatetaan käsihygieniaa k.o huoneesta poistuttaessa jne. Monesti hoitajatkin ovat tuon bakteerin kantajia, tietämättään.

Mutta hysteerinen toki ei kannata olla. Niillä vuodeosastoilla joilla itse olen työskennellyt, on lääkärit olleet pääosin sitä mieltä ettei pieniä lapsia kannattaisi sinne tuoda. Kiellettyä se ei ole, ja jokainen tekee omat valintansa.

Teholle ei sitten pienet vauvat saakaan mennä...mutta se on sitten jo toinen juttu.
 
argh!
Pakko vielä lisätä, että myös hilseen välityksellä voi tarttua.
Niin jos satut syömään sitä hilsettä! mutta on siltikin hyvin epätodennäköistä. mrsa kantajia elää meidän keskuudessa, käyvät kaupassa ja uimassakin normaalisti, koskevat ovenkahvoihin, käsittelevät rahaa.. Enemmän olisin huolissani jos osastolla on norovirusta.
Huolehdit vaan omasta käsihygieniasta.
 

Yhteistyössä