Voiko 5kk viedä dementiayksikköön vierailulle vai tarvitseeko pelätä sairaalabakteeria?

  • Viestiketjun aloittaja "Hups"
  • Ensimmäinen viesti
mrsa
[QUOTE="hoitaja";29605491]Samaa mieltä, aiempien kommenttien perusteella (poislukein jellyJollyn hyvä kommentti) aika moni niistä näyttää viettävän aikaansa tällä palstalla.

Mene vaan ihan normaalisti, ei tarvitse pelätä. Mukavaa vierailua![/QUOTE]

Noooh, itse tarkoitin ihan pelkästään "aikuista naista", jonka aloitukset ja kommentit tällä palstalla ovat usein ihan omaa luokkaansa eikä hyvällä tavalla.
 
"Mie"
Niin jos satut syömään sitä hilsettä! mutta on siltikin hyvin epätodennäköistä. mrsa kantajia elää meidän keskuudessa, käyvät kaupassa ja uimassakin normaalisti, koskevat ovenkahvoihin, käsittelevät rahaa.. Enemmän olisin huolissani jos osastolla on norovirusta.
Huolehdit vaan omasta käsihygieniasta.
:D
Ihana!
Ei se MRSA syömällä tartu :D
Joillakin kasvaa herkkä stafylokokkus aureus iholla eikä se näy eikä anna mitään oiretta. Jos staffari muuttuukin resistentiksi muuttuu se MRSA:ksi, tarkoittaa ettei tavanoimaiset antibiootit pure iho-infektioon jos haava sattuu tulehtumaan.

Eli kyllä juurikin MRSA tarttuu ihan sillä ksoketuksella. MRSA-kantajaa ei siltikään pysty näkemään millään tavalla ja niitä on avopuolellakin aina vaan enemmän, ihan meidän keskuudessa niin kuin sanoit.

Muitakin ongelmamikrobeita on. Ennen puhuttiin sairaalabakteereista mutta nykyään niitä voi katsoa olevan yhtä paljon sairaaloiden ulkopuolella kuin sisäpuolellakin joten ongelmamikrobi on varmaan osuvampi nimitys.
Ne tarttuvat kaikki kosketuksen kautta. Pointti on vaan se että kuka tahansa meistä on saattanut olla väliaikainen kantaja mutta ei kuitenkaan muuttunut pysyväksi kantajaksi koska elimistömme on sen luonnollisella tavalla torjunut. Sairaalassa nämä mikrobit on haitaksi koska potilaat ovat huonokuntoisia ja infektio voi olla kuolemaksi.

Pieni lapsi on tietysti altis kaikenlaiselle ja kun immuunijärjestelmä ei ole vielä kehittynyt en veisi vauvaa yhdellekkään potilasosastolle. Osastoilla tosiaan saattaa olla vaikka minkä mikrobin kantajaa mistä ei ole tietoa.
Pahimmat on minusta juuri nuo ripulia aiheuttavat Noro, mutta myös Clostridium difficile. Nämä mikrobit pitää syödä että saa taudin, MRSA:sta poiketen. Ja kyllä, noro ja cl. d aiheuttaa oireita ja potilas eristetään tietysti heti kun pystytään mutta koskaan ei voi tietää koska se tauti iskee.
Ja sekin on totta että noron ja Cl.d saattaa saada sairaalan ulkopuolella mutta miksi ottaa riski menemällä vuodeosastolle tms. missä on pienissä ahataissa tiloissa paljon tavalla tai toisella sairaita ihmisiä jotka eivät kenties osaa hygieniastaan huolehtia hyvin? Siinähän on sitten kaikki pinnatkin kontaminoituneet kun likaisillä käsillä kuljetaan ympäriinsä.

Eli minun neuvoni olisi älä vie lasta sinne isomummua tapaamaan, kutsu hänet mieluummin kotiisi.
 
Niijaa
Toivottavasti sinunkaan isovanhempasi dementiakodissa ei sairaalabakteeria kantavaa eristetä, se olisi karmea kohtalo kenelle vaan. Hoitotilanteissa hoitajat toki suojautuvat ja hygieniasta muutoinkin täytyy huolehtia todella tarkasti, mutta kyllä sairaalabakteerin kantajalla pitää olla vapaata liikkumatilaa. Hyvä käsihygienia pitää muistaa.
Ja tässäkin ketjussa jo sanottu, kuka tahansa kaupassa kulkija saattaa olla kantaja etkä saa sitä ikinä tietää..
 
"hoitaja"
[QUOTE="Mie";29605662] Eli minun neuvoni olisi älä vie lasta sinne isomummua tapaamaan, kutsu hänet mieluummin kotiisi.[/QUOTE]

Tämä onkin varsin mainio neuvo, siirrellään Alzheimer-potilasta paikasta toiseen kyläilemään... En toedellakaan suosittele.
Eli edelleen, kyllä voitte käydä tapaamassa mummoa dementiayksikössä. Ei sen lapsen tarvitse siellä mitään wc-istuimia nuoleskella.
 
Ken guru
[QUOTE="hoitaja";29605783]Tämä onkin varsin mainio neuvo, siirrellään Alzheimer-potilasta paikasta toiseen kyläilemään... En toedellakaan suosittele.
Eli edelleen, kyllä voitte käydä tapaamassa mummoa dementiayksikössä. Ei sen lapsen tarvitse siellä mitään wc-istuimia nuoleskella.[/QUOTE]

Se nyt taas riippuu tosi paljon että missä vaiheessa sairaus on menossa että mitä kannattaa tehdä ja mitä ei.

Ja edelleen, et voi sanoa tuntematta osastoa kuin mutu mielipiteesi että voiko mennä vai eikö voi mennä.
 
Hoitaja ystävälläni on mrsa. Hän on töissä, tapaa ystäviään, hällä on lapsia, toinen vauva, hän harrastaa seksiä miehensä kanssa, käy hoplopissa jne jne..

En suosittele liiallista hysteriaa. Se on vanhainkoti eikä mikään tartuntatautien yksikkö. Noron saatte kaupan ostoskärryistä! Bussissa viereen istuu sikainfluenssan kantaja ja uimahallissa Hiv-positiivinen saa haavan jalkaan siinä vauvan vieressä. Vaarat vaanii joka nurkalla ;)
 
vierass
Ite oon vienyt oman lapsen ehkä samanikäisenä omia työkavereita moikkaamaan. En pelkäis jos tietäisin ettei siellä jyllää mikään vatsatauti. Itse pidin vauvan kokoajan kaukalossa, sieltä kaikki halukkaat näki vauvan eikä vauva pystynyt mihinkään koskemaan kaukalosta. Lattioille en todella lasta päästäisi.

Hyvä käsihygienia itsellä vaan sitten kun lähtee pois
 
"Mie"
[QUOTE="hoitaja";29605783]Tämä onkin varsin mainio neuvo, siirrellään Alzheimer-potilasta paikasta toiseen kyläilemään... En toedellakaan suosittele.
Eli edelleen, kyllä voitte käydä tapaamassa mummoa dementiayksikössä. Ei sen lapsen tarvitse siellä mitään wc-istuimia nuoleskella.[/QUOTE]

:D
Mahdatko olla hoitaja lainkaan? Tai jos olet niin et ainakaan ole kovin hyvin perillä sairaala/laitos-hygieniasta.

Jos isomummulle puetaan puhtaat vaatteet ja desinfiodaan kädet ennen lähtöä on se huomattavsti turvallisempaa tavata hänet kotona kuin siellä laitoksessa jossa kaikki muistisairaat ei kuitenkaan ole käsiään desinfioinut sen jälkeen kun on vessassa käynyt ja siitä huolimatta liikkuu niillä käsillään joka paikkaan kosketellen ympäriinsä.

Että mietipä uudestaan mikä paikka on vauvalle turvallisempi: oman kodin pinnat vai dementiaosaston pinnat?
 
"böö"
[QUOTE="Mie";29606115]:D
Mahdatko olla hoitaja lainkaan? Tai jos olet niin et ainakaan ole kovin hyvin perillä sairaala/laitos-hygieniasta.

Jos isomummulle puetaan puhtaat vaatteet ja desinfiodaan kädet ennen lähtöä on se huomattavsti turvallisempaa tavata hänet kotona kuin siellä laitoksessa jossa kaikki muistisairaat ei kuitenkaan ole käsiään desinfioinut sen jälkeen kun on vessassa käynyt ja siitä huolimatta liikkuu niillä käsillään joka paikkaan kosketellen ympäriinsä.

Että mietipä uudestaan mikä paikka on vauvalle turvallisempi: oman kodin pinnat vai dementiaosaston pinnat?[/QUOTE]

Miksi sen vauvan pitää lähmiä pintoja dementiayksikössä? Eikö sitä voi pitää sylissä tai kaukalossa? Miten se siinä infektoituu?
 
"Mie"
[QUOTE="böö";29606143]Miksi sen vauvan pitää lähmiä pintoja dementiayksikössä? Eikö sitä voi pitää sylissä tai kaukalossa? Miten se siinä infektoituu?[/QUOTE]

Tai oikeammin, miksi viedä vauva sellaiseen ympäristöön missä on riski saada tartunta sellaiselta joka on kosketellut niitä pintoja, kaikki kun ei ymmärrä desinfioida käsiään ennekuin käy silittämässä poskea.

Koti on vauvalle turvallisin paikka, ei kai kukaan voi olla tästä eri mieltä?
 
"böö"
[QUOTE="Mie";29606197]Tai oikeammin, miksi viedä vauva sellaiseen ympäristöön missä on riski saada tartunta sellaiselta joka on kosketellut niitä pintoja, kaikki kun ei ymmärrä desinfioida käsiään ennekuin käy silittämässä poskea.

Koti on vauvalle turvallisin paikka, ei kai kukaan voi olla tästä eri mieltä?[/QUOTE]

No jos oikein saivarrellaan, niin kotihan ei ole turvallisin paikka kenellekään.. ;)

Mutta itse olen vienyt omat lapseni käymään työpaikallani HOIVAKODISSA ja tiedä tasan vanhusten muistamattomuuden käsihygienia-asioissa. Olen pitänyt huolta ettei kukaan koske vauvaan tai olen pyytänyt ensin pesemään käden ja laittamaan desiä. Meillä töissä käytäntönä että vanhuksille annostellaan desiä käsiin useamman kerran päivässä, joten pyyntö ei ole ollut mitenkään loukkaava. Ja niiden kaikkien pahimpien pyllynkaivelijoiden en ole antanut tulla lähellekään ;D
 
"böö"
[QUOTE="Mie";29606197]Tai oikeammin, miksi viedä vauva sellaiseen ympäristöön missä on riski saada tartunta sellaiselta joka on kosketellut niitä pintoja, kaikki kun ei ymmärrä desinfioida käsiään ennekuin käy silittämässä poskea.

Koti on vauvalle turvallisin paikka, ei kai kukaan voi olla tästä eri mieltä?[/QUOTE]

Ja kotonako sen vauvan kanssa pitäisi olla? Ei kauppaankaan voi mennä, siellähän niitä pöpöjä vasta onkin!
 
Vier
Toki, en nyt tiedä kantsiiko lattialle laittaa lasta. Mutta omaisesi varmaan ilahtuu vauvasta...Ainakin mun äiti tykkää kun joku joskus (harvoin) tuo pikkuisiaan häntä katsomaan...Vanhukset ja lapset usein ymmärtävät hyvin toisiaan, dementia ei ole este!
 
"hoitaja"
Se nyt taas riippuu tosi paljon että missä vaiheessa sairaus on menossa että mitä kannattaa tehdä ja mitä ei.

Ja edelleen, et voi sanoa tuntematta osastoa kuin mutu mielipiteesi että voiko mennä vai eikö voi mennä.
Ap:n mukaan kyseessä on (suora lainaus) ''alzhaimerpotilas ja ei enää tajua mistään mitään, mutta jos vaikka tajuaiskin..'' että siinä vaiheessa.
5 kk voi varmaan pitää aika lailla sylissä/kaukalossa/vaunuissa? Ei tarvitse lähmiä mitään pintoja jos ei halua...
 
Ap, kuka tahansa voi kantaa MRSA:ta, jopa sinä itse tietämättäsi. Terveille ihmisille se bakteeri ei tee mitään, se muuttuu vaaralliseksi vasta silloin, kun esim. sairaalaolosuhteissa se iskee leikkaushaavaan tms. Sairaalaolosuhteissa MRSA-kantaja on aiheellista eristää muista potilaista infektiovaaran vuoksi.

Vanhainkodeissakin kyllä tavataan MRSA:ta, mutta ei se ihan kovin yleistä ole. Yleisempää on erilaiset ripulitaudit. En mä näe mitään syytä, miksei pientä vauvaa voisi viedä isomummuaan tapaamaan. Voithan ottaa kyseiseen osastoon ensin yhteyttä ja kysyä, onko heilä parhaillaan mitään ripuliepidemiaa käynnissä tai onko isomummulla mitään sellaista pöpöä, mikä voisi aiheuttaa vauvalle vaaraa. Eiväthän ne muut ihmiset siellä vauvaan koske, eikä mikään noista tartu ilmateitse.
 
"Alkup."
Tännehän oli tullut viestejä..
Juu, me käytiin ja kai nyt 5kk ikäinen on sylissä eikä dementiayksikön lattialla :)
Mutta siis en kysynyt etukäteen enkä siellä ollessani että onko jotain tauteja.
Käsihygieniasta pidin huolta.

Mummoni on varmaan aika loppuvaiheessa. Ei ole todellakaan siirrettävissä yhtään minnekään. Makaa vaipoissa ja katetrissa sängyssä, eikä tajua tästä maailmasta enää varmaankaan mitään.
Tuli siksi äärettömän surullinen olo. Olen itse pystynyt käymään sen kummemmin tuntwilematta, mutta tuntui pahalta että oma rakas mummoni ei ymmärrä että se olen minä ja minun ihana vauvani jotka hänen vierellään on.
Mummo on aina tykännyt lapsista ja ollut niin rakas. Nyt mietin vain kuinka ihanaa olisi että on mummo joka on edelleen elossa ja pääsee näkemään ja nauttimaan minun vauvastani. Vaan ei pääse nauttimaan. Enkä mäkään pääse näkemään sitä iloa mitä se voisi tuottaa hänelle. Hän on pelkkä kuori. Ei ole hymyillytkään varmaan pariin vuoteen.

Hetken hän jaksoi olla hereillä että näki vauvan, mutta muutaman minuutin päästä oli unessa, eikä reagoinut puheeseen tai kosketukseen juurikaan.
Täytyy koittaa mennä uudelleen toisena ajankohtana jos olisi virkeämpi. Mulla elää pieni toivo että mitä jos tajuaakin jotain mutta ei osaa enää reagoida jne jne.
 

Yhteistyössä