Perheelliset, onko joku tosiaan sitä mieltä että on törkeää jos lapseton ei jousta lomissaan?

• Viestiketjun aloittaja äääähhh
  • Ensimmäinen viesti
"vierailija"
Ekana vuonna tuskin on kovinkaan paljoa kesälomaa ehtinyt kertymään. Toki joillain työpaikoilla voi neuvotella itselleen palkallisen kesäloman heti alkuun.
Sehän riippuu siitä, onko ollut töissä kaikki lomanmääräytymis kuukaudet. Aiemmin puhuit kolmesta vuodesta. Mikäli viime kesänä olisi ollut vajaa loma, työaikaa saattaisi olla kertynyt tällähetkellä vain reilu vuosi. Tätähän emme tiedä. Eikä ole väliksikään.

En vain itse voisi käsittää sitä, jos esim. itselleni sattuisi heinäkuu lomakuukaudeksi joka neljäs vuosi. Taloon tulisi uusi työntekijä, joka saisikin tuon heinäkuun ja itse jäisin edelleen odottamaan sitä viidettä kesää. Voisi olettaa, ettei heinäkuu ole mahdollinen joka toinen kesä, mikäli työntekijöitä tuo kahdeksan.

woo
Kesälomissa ymmärrän, että kaikki haluavat pitää lomat parhaaseen kesäaikaan. Toki mielestäni pitäisi järjestää, että niillä joilla on lapsia, pitäisi lomat koittaa järjestää samaan aikaan lasten lomien kanssa, jotta lapset saisivat myös nauttia vapaasta vanhempiensa kanssa, eikä tilapäisissä kesäsijoituspaikoissa. Ei tietenkään niin, että lapsettomat saisivat lomaa vain touko- tai syyskuussa. Monesti muuten parhaat kelit ovat olleet kesäkuun alussa ja elokuun alussa.

Itse kuitenkaan en ymmärrä miksi kukaan, jolla on lapsia mitenkään haluaa viettää lomaa hiihtolomaviikolla. Omat lapset on vielä niin pieniä, että todellakaan en halua silloin lähteä minnekään lomailemaan, kaikki matkatkin on turhan kalliita silloin.

Aika negatiivinen suhtauminen asiaan usealla. Itsellä on jo isot lapset ja olisin valmis vaihtamaan oman heinäkuun lomani sitä enemmän tarvitsevalle. Toisaalta mun on helppo sanoa näin, koska voin itse päättää loma-ajankohtani töiden niin salliessa eikä lomasta tarvitse neuvotella kenenkään kanssa.
Mulla sama juttu, lapset jo isoja. Lisäksi mun lomatoiveaikaan ei juurikaan ole tunkua
, olen jo vuosia viettänyt kesäloman loka-marraskuussa poissa Suomesta. Suomen kesästä ja auringosta ehdin nauttia virka-ajan jälkeenkin ja voin olla hyvin kesät töissä.

Siltikään mun mielestä ei ole oikein, jos lapselliset saa valita parhaat lomat päältä ja lapsettomat pitää ne viikot mitkä jää

"Hanna"
Todellakin haluan perheellisenä viettää loman hiihtolomaviikolla.Tämä siitä syystä, että ekaluokkalainen joutuu muuten olemaan yksin kotona yhdeksän tuntia. Pienempi joutuu varahoitoon mahdolllisesti toiselle puolelle kaupunkia.
Emme ole lähdössä minnekään matkalle, vaan ongelmana on ihan lastenhoitojärjestelyt. Näin uskon monella muullakin olevan, varsinkin kun puolisot eivät välttämättä saa lomia samaan aikaan.

Mä pidän kesälomani aina toukokuussa ja elokuussa puolet. Siksi että lapsettomat saavat pitää lomansa haluamallaan tavalla kun naukuvat joka tapauksessa vaikka itse saisivat valita kesä-tai heinäkuun.
Minun takiani ei ainakaan tarvitse kenenkään joustaa.

Itse kolmen lapsen yksinhuoltajana ajattelin kesälomatoiveita laittaessani niitä muita, joilla on mahdollisesti jo matkat varattuna tai muuten pienempiä lapsia kuin mulla. Mä toivoin siis kaks viikkoa kesäkuussa, ja kaks heinä-elokuun vaihteessa. Sanoin tosin pomolle, ettei mun laittamat päivät ole ehdottomia, vaan niistä voi joustaa, kunhan saan lomani kahteen osaan, ja ennen koulun alkua ainakin yksi viikko. Heinäkuuta mun ei tarvii lapsista huolimatta lomailla.

Muutenkaan en oleta että saan lomat parhaaseen aikaan, vain koska mulla on lapsia. Mä olen se, joka vaihtaa lomaviikkoa, jos jollain toisella on enemmän tarvetta. Mä olen myös se, joka on jouluna töissä jotta lapseton työkaveri pääsee lähtemään sukuloimaan.

Kiertävät lomalistat on tavallaan ihan hyvä juttu, mutta toisaalta, vaikka meillä on iso firma, ollaan aina saatu sovittua lomat keskenämme.

"jjjj"
Jokainen kiistapukeista, lapseton ja lapsellinen, on joskus itsekin ollut lapsi. Miettikää sitä kautta asiaa. Haittasiko se että juuri sinä olit yksin lomalla kun vanhemmat oli töissä. Vai ei. Miltä tuntu jne. Vaikka maailman ei tarvitse lasten ympärillä pyöriä, jokainen voi oman kokemuksen pohjaltakin asiaa miettiä. Päiväkoti-ikäisen kohdalla loma on helppo juttu, joustaa tasan niin paljon kuin vaan voi joustaa koska hoitoa on tarjolla läpi kesä ( yksi kuukausi poikkeusjäjestelyä onnistuu perheeltä kuin perheeltä kun asiaan vaan haluaa sopeutua). Koululaisten kohdalla hankalampaa koska koulujärjestelmä ei jousta. Emme me lapsellisetkaan aina siitä pidä, että "yhteiskunta" toimii niin. Itse mieluusti jakaisin lomat tasaisesti vuodelle. Mutta koululaisten kanssa se ei oikein vaan onnistu. Epistä sekin ;)

Mutta ei lapset saa olla mikään erikoisoikeus vip-kohteluun. Mutta tietyt oikeudet kuuluvat myös lapsillekin. Esim se että voivat viettää ainakin osan lomasta vanhempien kanssa.

"äipppä"
Ja musta vähän tuntuu että se "joustamattomuus" ei johdu monella ollenkaan lapsista. Ne jotka on ihmisinä joustamattomia, on sitä sekä lapsettomina että sitten kun saavat niitä lapsia. Näillä ihmisillä on aina joku "painava" syy miksi juuri he ei voi joustaa, ja heillä on aina oikeuksia ja niistä jaksetaan jauhaa ja jauhaa ja loukkaantua.

Moni on muutoin joustava, vaikka lasten hoitojärjestelyiden vuoksi pyytää lomaa heinäkuuksi. Usein he ei sitten vaadi sitä heinäkuuta itselleen joka vuosi sen jälkeen, kun lapset on kasvaneet. He on myös muissa työasioissa usein joustavia.

Kiertävät lomat on varmasti ihan hyvä juttu, jos työyhteisö on iso tai porukka on muuten järjettömän omanapaista.

yyyyh
Kiertävät lomalistat nyt on kurjuuden maksimointia. Jos kuulen, että jossain on sellaiset kartan kuin ruttoa, koska siellä todennäköisesti on myös loputonta kyttäystä ja nillitystä kaikesta muustakin.

M32
On ihan selvää, ettei työntekijöitä saa laittaa loma-aikoja jaettaessa eriarvoiseen asemaan elämäntapavalintojen vuoksi. Kaikkien aika ja menot ovat työnantajan näkökulmasta samanarvoisia. Itselleen sopivipien loma-ajankohtien kalastelu nyyhkytarinoilla osoittaa vain huonoa makua.

Oikeudenmukaisin järjestelmä on sellainen, jossa eivät kierrä lomaviikot vaan se järjestys, jossa lomaviikot saa valita. Jotkut lapsettomat eivät halua koskaan lomailla heinäkuussa, joten se voi jäädä sitten muiden valittavaksi. Mahdollisuuksien tulee kuitenkin olla samat kaikille.

"äipppä"
Oikeudenmukaisin järjestelmä on sellainen, jossa eivät kierrä lomaviikot vaan se järjestys, jossa lomaviikot saa valita. Jotkut lapsettomat eivät halua koskaan lomailla heinäkuussa, joten se voi jäädä sitten muiden valittavaksi. Mahdollisuuksien tulee kuitenkin olla samat kaikille.
Ihan hyvä systeemi. En ole koskaan tuollaiseen törmännyt. Noh, jatkossa tätäkin voi ehdottaa työmaailmassa, jos niikseen tulee.

"memmuli"
Kyllä mun mielestä lapsettomien pitää joustaa niin kesälomista kuin joulun ajan vuorojenkin kanssa. Lapsettomat ovat turhan itsekkäitä monissa asioissa. Lapselliset puolestaan osaa ajatella muitakin ja lasten parasta.

sh
Kiertävät lomalistat nyt on kurjuuden maksimointia. Jos kuulen, että jossain on sellaiset kartan kuin ruttoa, koska siellä todennäköisesti on myös loputonta kyttäystä ja nillitystä kaikesta muustakin.
Nimenomaan kiertävässä ei tarvitse kytätä kuka on laittanut lomansa mihinkin ja ollut lomalla milloin viimekin vuonna. Jokainen tietää milloin oma loma on, eikä niiden jauhamiseen tarvitse käyttää työaikaa. Väitän, että ilman kiertoa nopeat syö hitaat ja röyhkeät jyrää. Jos heinäkuunsa haluaa vaihtaa toukokuuhun toisen kanssa päittäin, niin sitähän ei kukaan kiellä.

yyyyh
Joo mä voin niin kuvitella, että sitten kun Se ekaluokkalaisen äiti yrittää vaihtaa sitä toukokuutaan, niin siellä velat hymähtelee, et sä tiesit meidän lomakierron, olisit ajoittanut sen lapsesi sen mukaan.

Mites muuten sillon kun on lasten kanssa kotona? Jos on ollu viimeks kesäkuun, niin saako palattuaan sit heinäkuun?

M32
Mitä se joustaminen tässä keskustelussa tarkoittaa? Onko se vain kiertoilmaus sille, että annetaan periksi äänekkäämmän vaatimuksille, vai saako loma-aikansa toisen kanssa vaihtava todella jotakin takaisin?

"Anne"
No ei ole törkeää! Jokaisella on omat syynsä.
Mies joutuu aina töissä joustamaan muiden lasten lomien mukaan miten saa omat lomansa. Olisi se joskus mukava pitää lomat samaan aikaan. Itse kun opiskelen ja lomat on koulun lomien mukaan ja lapsen kanssa sitten lomaillaan esim 1viikko kahdestaan ja mies lomailee seuraavan viikon sitten yksin..

Itsellä ei ollut ollenkaan kesälomaa moneen vuoteen (2008, 2009, 2010 ja 2011). En ole sen jälkeenkään pitänyt kesälomaa heinäkuussa, mutta en ymmärrä miksi lapsettomien pitäisi joustaa työtoverien lasten vuoksi. Ei kai voi olettaa, että lapsettomien on ajoitettava omat menonsa ja tekemisensä työkaverien lasten mukaan?

Monissa työpaikoissa kesäloma täytyy pitää kesälomakaudella, sitä ei voi jättää talvelle. Tämä vastauksena siihen, kun joku kirjoitti, että loman voi pitää vaikka talvella ja mennä sitten etelän lämpöön.

Suomen kesä on lyhyt ja keskimäärin lämpimintä on juuri heinäkuussa. Silloin on vielä valoisaa. Lisäksi kesätapahtumat loppuvat ja monet nähtävyydet, puistot ym. menevät kiinni elokuun puoleen väliin mennessä. Kai moni lapsetonkin tuollaisista haluaa nauttia. Minä en sitä ymmärrä, että lapseton ei saisi nauttia keskikesän lomista vain sen vuoksi, ettei hänellä ole lapsia.

Minulla ei ole lapsia, mutta jos joskus on, niin en voi olettaa, että muiden lomasuunnitelmien tulisi pyöriä minun lasteni mukaan.

Omalla työpaikallani on muutamia ihmisiä, jotka aina suureen ääneen valittavat ja vaativat, että heidän tulee saada pitää loma tiettyyn aikaan, kun on lapsia. Tiedän, että moni on tuosta heidän jatkuvasta valituksesta ja vaatimisesta johtuen laittanut omia lomatoiveitaan juuri tuohon samaan aikaan, vain sen vuoksi, että ovat kyllästyneet siihen, että nämä samat aina valittavat ja pitävät itseään enemmän oikeutettuina johonkin tiettyyn loma-ajankohtaan.

Meillä on töissä tällainen systeemi.

Tänä vuonna valitsin viimeisenä, tai, otin sen pätkän mikä jäi jäljelle. Mulla on sitten ens kesänä lomaa heinäkuun viiminen viikko ja kaks elokuun ekaa viikkoa. Viikon jätin "jemmaan".

vierasss
Kurjia työpaikkoja teillä, onni taas omaa työpaikkaa miettiä :) Meillä on toistaiseksi pystytty sopimaan lomat ilman hässäkkää, ihan avoimesti keskustellen ja toistenkin suunnitelmia kuunnellen. Toiset haluaa pitää osan lomasta jo toukokuun alussa ja lähteä etelään, toiset ihan loppukesästä, et pääsee marjastamaan.... Pienten lasten vanhemmat haluaa sen heinäkuun, koska pk on silloin kiinni ja tosiaan pitäis penskat sitten raahata vieraaseen päiväkotiin... Nykyisin itse perheellisenä toivon juuri tuota heinäkuuta (seuraavat kolme vuotta vielä), mutta aiempina vuosina en koskaan edes halunnut heinäkuuta! Silloin mielummin reissattiin miehen ja kavereiden kanssa halvempaan hintaan muunaaikana... Ja nyt kun lapset on vielä pk-ikäisiä, niin ei tulisi mielenkään kinuta lomaa syys-tai hiihtolomaviikolle. Meillä toiminut avoin keskustelu tosi hyvin, kunnioitettu toisten tarpeita ja varmaan vaan sattunut aina niin hyvä työporukka ja erilaisia elämänvaiheita kokevia ihmisiä...... Nyt esim nuorin työntekijämme ilmoitti, että hänelle ihan sama milloin loma on, kunhan saa vapaaksi juhannuksen. Noh se siis sitten todellakin annettakoon hänen rellestää festareilla, lapselliset voi joustaa tässä ;)

Yhteistyössä