Olenko huono äiti, kun syötän lapsilleni lähinnä..

"Hömelö"
Kotiäiti myös, mitä vähemmän ihmiset syö lihaa tai kalaa, niin sen parempi. Ainahan se on epäeettistä jos joku eläin lahdataan että minä saan jauhelihaa. Mutta onko possun liha sen eettisempää sikaloiden olojen takia? Tai tiettyjen kalalajien kalakantojen hupenemisen myötä? Onko vain luomu-tuotteet eettisiä ympäristön kannalta? Näistä vois väitellä vaikka kuin kauan, mutta pointti koko keskustelussa on se, että kotiruokaa VOI tehdä nopeesti, nopee ruoka ei tarkota pelkästään eineksiä.

njoo
Eikai täälkää niin parempia olla kun mennään puol/koko eineksillä. esim lasagnette eines purkki siihen jauheliha,italianpata siihen jauheliha. nakkeja-.... muutaman kerran viikossa jtn pilttiä kun en saa kalaa tehtyä 2krt viikko. en näe eineksissä pahaa.. jotkut näkee jos kasvaa normaalsti mikäs siinä.

"Hömelö"
Eikä mua sieppaa mikään siinä pitkässä haudutusajassa, kyllä minäkin haudutteletko sillon kun on aikaa. Mutta pointti oli se, ettei ap:lla ole sitä, iltasinkaan välttämättä tuntitolkulla valmistella seuraavan päivän ruokaa kun ohjelmaa on niin paljon (minusta liikaa). Ap halus tietää mitä se muka tekis esimerkiksi sillon jos ei oo ehtiny etukäteen mitään valmistelemaan tai pakastimessa ei oo mitään kotiruokaa sulatusta vaille valmiina. Sun viesti vaikutti olevan, että turhaan edes yrität sillon. Se oli minusta tosi kummallinen kanta.

In dian
Hömelöllä on hieman luetun ymmärtämisessä vikaa... Älä välitä "kotiäiti myös".

Keskustelun realismi on se että kun Jamie Oliverkin kokkaa vartissa maistuvia ja terveellisiä ruokia niin tähän kykenee myös kaikki kotikokitkin, kun vaan HALUAA :-D.

"Hömelö"
In dian, kerrotko missä meni vikaan? Kotiäiti sanoi että kastiketta täytyy valmistaa puolitoista tuntia, ja että nopeesti tehdystä ei hänestä tule hyvää. Mainitsi myös, että jos ei ole aikaa siihen ruoanlaittoon ainakin tuntia siivoamiseen, niin pakaste-einekset kehiin. Auttaako tuo ap:ta jotenkin? Täällä kuitenki moni kertoo tekevänsä varsin hyvää ruokaa lyhyemmässä ajassa, minkä tarkotus oli antaa ap:lle viesti että se ei ole mikään mahdoton tehtävä. Ehkä se ei kaikilta onnistu, mutta monelta onnistuu jos viitsii edes yrittää. Mä en ole väittäny tekeväni joka päivä ruokaa 10 minuutissa, mutta ei siihen tartte tuhrata välttämättä sen enempää aikaa kuin niiden kalapuikkojen paistamiseen. Mitä enemmän aikaa, sen parempi, mutta ap sanoi ettei hänellä ole aikaa älyttömästi ruoanlaittoon.

enmuistanikkiä
Käsi ylös, kenellä kruunu kiiltää ja kuka on parempi äiti kuin muut? :)/
No mä olen kyllä ihan lapseton (eli en tiedä mistään mitään, enkä sovi ketjuun).

Toisekseen, minä laitoin mm. kasviskeiton ja -pastan ohjeen; sitä proteiinia voi lisätä eri muodoissaan annoksiin/syödä muilla päivän aterioilla, kuten itse teen.
Kolmanneksi, poltan tupakkaa mutta koen, että voin pitää vaikkapa heroiinia vaarallisena, siitä huolimatta, että poltan tupakkaa. Tai pitää _jatkuvaa_ einesten syöntiä riskinä mm. sairauksille, vaikka poltan.

Pin
Tässä, meni muuten tasan se 15 min vaikka kattila oli pestävä, jauheliha jäässä ja ensimmäinen sipuli jonka leikkasin pilalla. Spagettiakin löytyy nyt ruuasta ettei tarvitse sen yhden itkeä.

Kuka keksii nyt valittamista? Ei löydy pannuakaan kun on niin kallista ja Katainen vei kaiken ja onhan tuo nyt tosi vaikeetakin ja ei meidän lapset tykkää porkkanastakaan ja mitä muuta?

vierus
Peräänkuulutan perusmatikkaa (vertaile ja tutkaile ravintoarvoja jo kaupassa).
Maalaisjärkeä, mitkä ovat niitä terveellisiä vaihtoehtoja...eivät ainakaan jauhot, sokerit, mitä yleensä hampparit ja ainekset ovat pullollaan.
Syömme hamppareita n.kerran vuodessa (Hese), kotona tehden sitten varmaan 2-3 kertaa vuodessa, ilman majoneesia. Sisälle voi laittaa vaikka raejuustoa, ananasta...
Elämä on valintoja ja kaikesta voi tehdä joko helpompaa tai vaikeampaa.
Kukin valitkoon tiensä.
Että ilman majoneesia, hyvä. Kyllähän se lapsen terveys kaatuu välittömästi kolmeen majoneesihamppariin vuodessa, vaikka olis muuten ravitsemukselliset peruspilarit ojennuksessa. Jos kuitenkin joskus erehdytte väärille poluille ja käsi viipyy majoneesihyllyllä, niin muista ihmeessä ostaa sitä kevyttä "majoneesikettä", äläkä vaan aitoa oikeaa tavaraa. Siitä kuulemma pamahtaa suonet tukkoon ja solmuun yhdestä ainoasta kokeilusta! Kuulin luotettavasta lähteestä, joku Puska..

minäpä luen
[QUOTE="Hömelö";29557367]In dian, kerrotko missä meni vikaan? Kotiäiti sanoi että kastiketta täytyy valmistaa puolitoista tuntia, ja että nopeesti tehdystä ei hänestä tule hyvää. [/QUOTE]

Siellä luki, että tomaattikastikkeeseen 1,5 tuntia mutta jauhelihakastikkeeseen 20-30 minuuttia. Minun mielestäni aika normaaleita ruoanlaittoaikoja.

"Liisi"
Tässä, meni muuten tasan se 15 min vaikka kattila oli pestävä, jauheliha jäässä ja ensimmäinen sipuli jonka leikkasin pilalla. Spagettiakin löytyy nyt ruuasta ettei tarvitse sen yhden itkeä.

Kuka keksii nyt valittamista? Ei löydy pannuakaan kun on niin kallista ja Katainen vei kaiken ja onhan tuo nyt tosi vaikeetakin ja ei meidän lapset tykkää porkkanastakaan ja mitä muuta?
Sinäänsä olen sitä mieltä että 15minuutissa voi tehdä ruuan, ja yleensä teen sen edellisenä päivänä, mutta voin olla myös varma, ettei meidän perheessä tuota söisi edes aikuiset. Terveellinen, kyllä!, mutta terveellisyys ei auta jos se jää lautaselle.
Syövätkö omat lapsesi mukisematta esim. Kukkakaalia?

[QUOTE="Liisi";29563922]Sinäänsä olen sitä mieltä että 15minuutissa voi tehdä ruuan, ja yleensä teen sen edellisenä päivänä, mutta voin olla myös varma, ettei meidän perheessä tuota söisi edes aikuiset. Terveellinen, kyllä!, mutta terveellisyys ei auta jos se jää lautaselle.
Syövätkö omat lapsesi mukisematta esim. Kukkakaalia?[/QUOTE]

Ei ollut kysymys osoitettu mulle, mutta vastaanpa silti ! :D
Kyllä, mun lapset syövät muksiematta myös kukkakaalia. Samaten porkkanaa, kaalia (kaikki laadut käy) herneitä, maissia, lanttua yms yms... Kaikki kasvikset menevät. Munakoisosta en osaa sanoa, kun itse sitä inhoan enkä koskaan sitä laita...

[QUOTE="Liisi";29563922]Sinäänsä olen sitä mieltä että 15minuutissa voi tehdä ruuan, ja yleensä teen sen edellisenä päivänä, mutta voin olla myös varma, ettei meidän perheessä tuota söisi edes aikuiset. Terveellinen, kyllä!, mutta terveellisyys ei auta jos se jää lautaselle.

Miksei aikuiset söis? Mä oisin heittäny sekaan purkin kermaa tai tomaattisosetta ym. härpäkkeitä jotta sapuska olis vähän menevämpi. Yks muksuista tykkää kukkakaalista, kaks muuta ei tykkää mut ne tykkää parsakaalista. Kaikki tykkää porkkanoista. Lasten iät 9,9,7.
Etkö sä syötä lapsilles kasviksia?

"joo"
siis tuollaisen kuvan ruoan pystyy tekemään vartissa, kyllä. Miksikä tuota ateriaa nyt sanottais, keitetyt pakastevihannekset kera raejuuston? Tottakai siihen riittää vartti. Ja moneen muuhunkin ateriaan riittää se vartti, jos ei paljon tarvi kypsentää. Mutta on myös paljon ruokia, tässäkin ketjussa ap:lle ohjeistettuna, joihin ei todellisuudessa tahdo vartti riittää. Olisi kiva jos ihmiset kun niitä aikoja laittavat, kertoisivat oikeasti mitä siinä lautasella sitten kaikkinensa on. Siis jos tahdotaan että tästä on aloittajalle apuja... vaikka eikös aloittajakin viikonloppuisin kotiruokaa tehnyt, joten tietää kyllä ruoanlaiton alkeet eikä ole niin avuton mitä täällä kuvitellaan. Enkä usko että hän nyt oikeasti on edes kiinnostunut jokaisen palsta-nobodyn kokkausvinkeistä, käyttääkö ne vartin vai tunnin, halusi vain herättää keskustelua, ja heillä syödään kuten heillä syödään vastauksista riippumatta.

Hauska seurata sivusta vielä kun toiset puhuu aidasta ja toiset seipäästä... ja keskustelu kiertää kehää.

"Anne"

Mitä ihmeen vikaa on kukkakaalissa? Meidän lapsi tykkää parsakaalista niin että pyytää sitä lisää silloin kun sitä ruuan kanssa on...

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
[QUOTE="joo";29563977]siis tuollaisen kuvan ruoan pystyy tekemään vartissa, kyllä. Miksikä tuota ateriaa nyt sanottais, keitetyt pakastevihannekset kera raejuuston? Tottakai siihen riittää vartti. Ja moneen muuhunkin ateriaan riittää se vartti, jos ei paljon tarvi kypsentää. Mutta on myös paljon ruokia, tässäkin ketjussa ap:lle ohjeistettuna, joihin ei todellisuudessa tahdo vartti riittää. Olisi kiva jos ihmiset kun niitä aikoja laittavat, kertoisivat oikeasti mitä siinä lautasella sitten kaikkinensa on. Siis jos tahdotaan että tästä on aloittajalle apuja... vaikka eikös aloittajakin viikonloppuisin kotiruokaa tehnyt, joten tietää kyllä ruoanlaiton alkeet eikä ole niin avuton mitä täällä kuvitellaan. Enkä usko että hän nyt oikeasti on edes kiinnostunut jokaisen palsta-nobodyn kokkausvinkeistä, käyttääkö ne vartin vai tunnin, halusi vain herättää keskustelua, ja heillä syödään kuten heillä syödään vastauksista riippumatta.

Hauska seurata sivusta vielä kun toiset puhuu aidasta ja toiset seipäästä... ja keskustelu kiertää kehää.[/QUOTE]

Eikä tarvitsekkaan sen vartin riittää!!!! Milloin ruoanlaiton on pitänyt olla jotain kilpailua siitä kuka tekee suoriutuu siitä nopeimmin?

Syököön aikuiset mitä haluaa kunhan vanhempina tarjoavat lapsille terveellisen ruoan.

"Laina"
[QUOTE="Anne";29564010]Mitä ihmeen vikaa on kukkakaalissa? Meidän lapsi tykkää parsakaalista niin että pyytää sitä lisää silloin kun sitä ruuan kanssa on...[/QUOTE]

NIIN, silloin on helppoa tehdä ruokaa, jos ei ole nirsot lapset. Ihan sama mitä tekee, kun kaikille maistuu. Meillä hyvin harvoin kelpaa sama ruoka molemmille lapsille, mutta toivottavasti edes toiselle. Esim. Vihannekset, niistä yleensä kelpaavat vain kypsentämättömät. Munakas, vain toiselle. Hernekeitto, tomaattikeitto vain toiselle. Perunat, missään muodossa, ei mene toiselle. Hedelmät ja marjat, toinen tykkää, toinen vain harvoista. Oikeastaan ainut ruoka mikä maistuu kaikille, on leipä.
Koska en itse halua syödä ruokarajoitteista ruokaa, teen joka päivä lasten ja aikusten ruuan erikseen. Joskus toinen lapsista syö voimakkasti maustetun aikuisten ruuan, mutta useimmiten närppivät omaa ruokaansa sen minkä närppivät.

"Anne"
[QUOTE="Laina";29564056]NIIN, silloin on helppoa tehdä ruokaa, jos ei ole nirsot lapset. Ihan sama mitä tekee, kun kaikille maistuu. Meillä hyvin harvoin kelpaa sama ruoka molemmille lapsille, mutta toivottavasti edes toiselle. Esim. Vihannekset, niistä yleensä kelpaavat vain kypsentämättömät. Munakas, vain toiselle. Hernekeitto, tomaattikeitto vain toiselle. Perunat, missään muodossa, ei mene toiselle. Hedelmät ja marjat, toinen tykkää, toinen vain harvoista. Oikeastaan ainut ruoka mikä maistuu kaikille, on leipä.
Koska en itse halua syödä ruokarajoitteista ruokaa, teen joka päivä lasten ja aikusten ruuan erikseen. Joskus toinen lapsista syö voimakkasti maustetun aikuisten ruuan, mutta useimmiten närppivät omaa ruokaansa sen minkä närppivät.[/QUOTE]

Kaikkea on aina tarjottu ja tullaan tarjoamaan. Välillä on kausia, että jokin ei kelpaa, mutta usein ne menee ohi. Meillä ainoa ongelma on koostumus, suklaavanukas, kiisseli, kypsät sipulilierot, jogurtit varsinkaan marjoilla ei mene alas, mutta ne nyt ei yleensä ruuan tekemistä rajoita mitenkään. Viimeistään salaatti kelpaa aina, ehkä aina ei salaatinlehdet mene, mutta kaikkea laitetaan aina lautaselle ja mitään nurinaa ei kuunnella sanaakaan tai saa mennä arestiin.

mitmit

En tajua. Mitä vikaa tuossa lautasessa on? Miksei aikuiset söisi?

[QUOTE="Laina";29564056]NIIN, silloin on helppoa tehdä ruokaa, jos ei ole nirsot lapset. Ihan sama mitä tekee, kun kaikille maistuu. Meillä hyvin harvoin kelpaa sama ruoka molemmille lapsille, mutta toivottavasti edes toiselle. Esim. Vihannekset, niistä yleensä kelpaavat vain kypsentämättömät. Munakas, vain toiselle. Hernekeitto, tomaattikeitto vain toiselle. Perunat, missään muodossa, ei mene toiselle. Hedelmät ja marjat, toinen tykkää, toinen vain harvoista. Oikeastaan ainut ruoka mikä maistuu kaikille, on leipä.
Koska en itse halua syödä ruokarajoitteista ruokaa, teen joka päivä lasten ja aikusten ruuan erikseen. Joskus toinen lapsista syö voimakkasti maustetun aikuisten ruuan, mutta useimmiten närppivät omaa ruokaansa sen minkä närppivät.[/QUOTE]

Ootko sä tosissas? Kai ne pennut nyt perkule onkin nirsoja jos aina mamma kokkaa omat sapuskat ettei vahingossakaan muksu joudu tottumaan eri makuihin!
On ihan normaalia et muksu1 tykkää munakkaasta mistä muksu2 ei tykkää. Jos meillä on munakasta ruokana, muksu2 ottaa sitä maistiaisen, ja syö kaikkea muuta pöydästä. Koska eihän ikinä pöydässä ole pelkkää yhtä pääruokaa, lisänä on keitettyjä vihanneksia, salaattia, kasvistikkuja, leipää tms. Mahan saa täyteen mutta joutuu tottumaan eri makuihin.
Ei ikinä tulis mieleenkään väsätä neljää eri ruokaa kun mussukat nyt ei ihan tykkää hirveesti kaikki kaikesta. :D

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Pin ja Minuli
"Hömelö"
Trolli, juuri näin. Sitäpaitsi jos vanhemmat itse on nirsoja ja näyttää sen lapsille, ei tarjoa erilaisia ruokia (pyydä maistamaan ihan vähän muttei pakota syömään isoo lautasellista), ja tarjoillaan pääasiallisesti kaupan lihapullia ja pizzaa vuoron perään, niin miten lapsi voi oppia syömään uutta? Uskokaa tai älkää, vielä aikuisiälläkin ihminen voi OPPIA pitämään uusista mauista. Kaikesta ei minusta tartte tykätä, mutta jos ei uudelleen ja uudelleen pyydä maistamaan edes ihan pikkusen, niin miten lapsi voi oppia?

Minusta tää keskustelu hairahtu väittelyks siitä, voiko ruokaa tehdä 10 minuutissa. Minusta jotain voi, mutta mitä enemmän aikaa, sen parempi. Jo 20 minuutissa tekee monenlaista, 10 minuuttia siihen vielä lisää niin mahdollisuuksia on vieläkin enempi. Koko homma lähti siitä, että ap sanoi, ettei hällä ole aikaa ruoanlaittoon, mutta ei se ruoanlaitto välttämättä vie sen enempää aikaa kuin valmisruoan lämmittäminen uunissa. Toki kuraläppä tai lihapiirakka ottaa mikrossa minuutin tai kaks, siinä ajassa ei kyllä kokkaa mitään. Mutta aika surullista jos ap:n mielestä on ok että aikaa ruoalle on niin vähän harrastusten takia että ruokailu menee säännöllisesti ja jatkuvasti tuolle tasolle...

• Tykkää
Reactions: Minuli ja trolli
Mä muuten opin tykkäämään oliiveista vasta aikuisena, nyt viime vuonna. :D
Jotenkin kun tarpeeks usein söin kreikkalaista salaattia ja joskus pizzoissa oli oliiveja, siihen makuun tottui.
Ja kun yks kreikkalainen vinkkas mulle kalamata-oliivien olevan niitä parhaita. Nykyään tunkisin niitä joka paikkaan. :D
Ja muistaakseni lapsi vaatii vähintään jotain 20 maistelukertaa ennenkun tottuu uuteen makuun...surullista että on olemassa vanhempia ketkä eivät anna lastensa tottua eri makuihin.

huihh
Heh, tää oli hyvä. On sulla vaikeaa!

Yhteistyössä