Olenko huono äiti, kun syötän lapsilleni lähinnä..

On todellakin vaikeuksia ymmärtää lukemaansa kun on niin häikäisevän kyvykästä sakkia ettei ruutua näe kunnolla kun tarvitsee aurinkolasit...

Niin, jotkut painottaa että kun suunnittelee etukäteen niin nopeammin selviää. Jotkut painottaa että kun käyttää edellisen päivän jäämiä niin nopeammin selviää. Kyse ei mun kommentoinnin osalta ollutkaan niissä. Ihan samaa mieltä mä näistä olen. Ja olen samaa mieltä myös että ruoan ei tarvitse olla kymmenessä minuutissa valmista.

Kyse olikin siitä että kun aapee mainitsi ajanpuutteen olevan yksi kynnys ruoanvalmistukselle niin johan alkoi kilpaa tulla kommentteja, miten nopeasti ruokaa lopulta tekee. Ja tokihan vuosien kokemuksella ruokaa tekee nopeampaa (jopa ihan mainoskatkolla... ja vaikka se vauva toisessa kainalossa...). En kuitenkaan tiedä, miksi se on sitten oikeutus sille että voi väittää aapeenkin näihin 5-15 minuutin ruokiin kykenevän.

Onko se oikeasti teidän mielestä pätevä argumentti että kun minäkin kykenen niin muidenkin täytyy? Asiat on helppoja kun niitä on opeteltu tarpeeksi kauan. Ilmeisesti toisten tilanteiden ymmärtämiseen vaaditaan monilta vielä aika huikeasti oppimista...

Enkä mä oikeasti tiedä mitä riisejä te käytätte tai millasilla superliesillä mut kun minä otan veden kattilaan, laitan sen levylle, odotan että vesi alkaa kiehua, lisään riisit, öljyn ja suolan niin takuuvarmasti tämä kaikki ei tapahdu kymmenessä minuutissa... Mut mä oonkin huono ruoanlaittaja *nauraa*. Enkä mä edes jaksa pidellä vauvaa siinä kainalossa..

Kyllä provot löytyy ihan muista kommentoineista kuin allekirjoittaneen kohdalta... *nauraa vielä vähän lisää*
Pointtina se, ettei ajan puute ole kuin TEKOSYY aapeella! Sama kun aikaa pitää löytyä harrastuksille ja lapsien pukemiselle, niin pitää löytyä myös ruoanlaitolle. So simple. JOs ihan oikeasti ajan puutteen takia ei pysty antamaan lapsille normaalia, terveellistä ruokaa niin ehdottomasti priorisointia, organisointia tai omista harrastuksista luopumista täytyy kasvattajan olla valmis tekemään.

Pointtina se, ettei ajan puute ole kuin TEKOSYY aapeella! Sama kun aikaa pitää löytyä harrastuksille ja lapsien pukemiselle, niin pitää löytyä myös ruoanlaitolle. So simple. JOs ihan oikeasti ajan puutteen takia ei pysty antamaan lapsille normaalia, terveellistä ruokaa niin ehdottomasti priorisointia, organisointia tai omista harrastuksista luopumista täytyy kasvattajan olla valmis tekemään.
No niin, ja tätähän ei saa ääneen sanoa :D

*kuolee nauruun* Ihan hillitöntä sakkia! Nyt se on enää viis minsaa!!

Ja kummasti tulee kaikkia poikkeuksia tähän 10 minuutin ruokaan. Ensin siinä ajassa onnistuu kaikki alusta loppuun, sitten onkin salaatteja edelliseltä päivältä, onkin jotain basmatiriisiä (jota ei voi todella vähän kokanneiden olettaa automaattisesti tietävän.. ja joka siltikin vei 12 minuuttia..), on nopeita induktioliesiä mutta vanhallakin onnistuu jos ennakoi ym. ym. Eikö se nyt ollut koko ketjun idea että aapee pystyy halutessaan heti huomenna tekemään kymmenessä minuutissa (no okei, ehkä vartissa maksimissaan...) terveellisen ja monipuolisen ja maittavan ruoan lisukkeineen ja salaatteineen alusta loppuun ilman edellisen päivän jämiä tai valmiita salaatteja ym... jos vaan haluaa?

Nää mainostaukokokkaajat on kyllä... *nauraa katketakseen*

Ja lihapullia vartissa... *tipahtaa tuolilta*

Uskotteko oikeasti itse näihin juttuihinne? Mä luulin että provoilu on ylipäänsä enemmän anonyymien hommaa ja järkevämpiä kommentteja tulee rekisteröityneiltä. I stand corrected.
Mä äsken kuorin ja pilkoin ison määrän perunaa ja porkkanaa kiehumaan, tein lihamurekeen uuniin ja kaikki alle vartissa. Jotkut osaavat tehdä ruokaa nopeesti.

"äipppä"
Niin, jos palataan ketjun alkuperäiseen aiheeseen eli tähän:

"Mulla ei oo vaan AIKAA kokata niinkun jollain kotiäideillä."

Siihen moni vastasi että varmasti on aikaa jos haluaa, ei tarvitse tehdä mitään paahtopaisteja vaan on ruokia jotka vie vähemmän aikaa. Ja jos kyse on vain pelkästä AJASTA, niin kyllä hyvä ruoka on sen verran tärkeä juttu että mieluummin sen ajan sitten nipistäis pois niistä harrastuksista ja koirista, kuin syöttää lapsille valmishamppareita.

Minusta kyse ei siis ole ajasta, vaan ennemminkin halusta. Aikaa varmasti löytyisi se 30 minuuttia - mikä riittänee huonommallekkin kokille riisin keittoon - jos vaan HALUAA. ;)

"Lissu"
Onko se oikeasti teidän mielestä pätevä argumentti että kun minäkin kykenen niin muidenkin täytyy? Asiat on helppoja kun niitä on opeteltu tarpeeksi kauan. Ilmeisesti toisten tilanteiden ymmärtämiseen vaaditaan monilta vielä aika huikeasti oppimista...
Tottakai asiat on helpompia kun niitä on opeteltu tarpeeksi kauan, myös ruuanlaitto. Mutta jostain se opettelu on aina aloitettava. Mun nähdäkseni ap:n ainoa ongelma ruuanlaitossa on rutiinin puute, hän ei ole vielä opetellut sitä missä vaiheessa ja missä järjestyksessä homma kannattaa hoitaa. Jos mä töistä tultuani menen jääkaapille ja alan raapia päätäni että jaahas, mitä sitä tänään söisi, niin takuulla ei ole vartissa valmista. Eli en tee niin, vaan aiemmin kuvaamallani tavalla. Ja koska mä en ole todellakaan mikään superkokki/kodin hengetär/ihmeidentekijä niin kyllä mä oletan että muutkin halutessaan pystyy jos minäkin. Ei se mitään ydinfysiikkaa ole. :)

En ole missään vaiheessa väittänyt ap:ta huonoksi äidiksi tai sanonut että eineksiä ei sovi koskaanikinä syödä, mutta vastustan tuota väitettä että normaalin arjen kiireiltä ei vaan ehdi tehdä ruokaa. Se vaan vaatii vähän enemmän suunnittelua kun joskus sinkkuna/lapsettomana kun töistä tultua oli loppuilta aikaa vain omiin menoihin ja ruuanlaittoon. :)

[QUOTE="Lissu";29547438]Sulla taitaa olla ongelmia luetun ymmärtämisessä? :) Mä olen ainakin nimenomaan painottanut, että arkiruuan saa takuulla vartissa pöytään, _kun vähän suunnittelee etukäteen_. Tuohon suunnitteluun lasken kuuluvaksi sen, että aikaavievät osuudet tehdään etukäteen. Eli esim. edellisenä iltana.

Mitä riisiin tulee, mä käytän täysjyväriisiä mikä kypsyy 10 minuutissa. Se lukee ihan paketissa isolla, eli ei tarvitse olla mestarikokki, normaali lukutaito riittää.[/QUOTE]

Entä, jos edellinen ilta on mennyt edellisillan ruuan tekemiseen? Ehkä kaikki eivät jaksa käyttää koko aikaansa kotitöiden suunnitteluun ja tekemiseen? En kyllä itsekään jaksa.

hmph
On olemassa myös kotiäitejä, jotka eivät EHDI tekemään ruokaa saatikka sitten siivoamaan. Nähty on. Ja tuo sama jengi jatkaa samalla tyylillä sitten, kun ovat työelämässä.

ja hei
Hei ap. Mistä repäisisit ajan lasten ruoan tekemiseen, jos lapsesi olisivat allergisia tai keliaakikoita? Kun ei oikeasti sopivaa ruokaa löytyisi eineksenä. Vastaapa tähän!

"Lissu"
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29547600:
Entä, jos edellinen ilta on mennyt edellisillan ruuan tekemiseen? Ehkä kaikki eivät jaksa käyttää koko aikaansa kotitöiden suunnitteluun ja tekemiseen? En kyllä itsekään jaksa.
No en minäkään :) en mä sellaisia ruokia harrasta, minkä tekemiseen menisi koko ilta. Esim. viime viikolla tein ruokaa etukäteen valmiiksi yhtenä iltana, sen keiton. Huomenna ne lihapullat. Ja esim. pataruuat ja laatikot loppujen lopuksi tekee nopeasti, se kypsyminen vaan kestää.

Se on juuri niin vaikeaa kuin siitä tekee. :)

:O :D Se että äidit kertovat omia vinkkejään on sinusta sädekehän kiilotusta? Minusta se on normaalia vuorovaikutusta ja lähimmäisyyttä, että mielellään jakaa hyviä ideoitaan toisille. Uuvuttavassa arjessa mikäs sen parempi kun saada ruokaohjeita ja kaikkea mistä voisi olla jelppiä.

Äh noin kiero ajatusmaailma ottaa kaaliin, taidat olla peruspessimisti.

Omien vinkkien kertominen on erilaista vuorovaikuttamista kuin se, että hehkutetaan suu vaahdossa miten MINÄ ehdin joka päivä käydä töissä, tehdä ruokaa, siivota, pyykätä, kuskata lapset ja harrastaa itse. Tuollaisesta oman kilven kiillotuksesta ei ole hyötyä kellekään muulle kuin kommentoijalle itselleen.

Ärsyynny ihan rauhassa, pessimisti ei pety!

[QUOTE="Lissu";29547609]No en minäkään :) en mä sellaisia ruokia harrasta, minkä tekemiseen menisi koko ilta. Esim. viime viikolla tein ruokaa etukäteen valmiiksi yhtenä iltana, sen keiton. Huomenna ne lihapullat. Ja esim. pataruuat ja laatikot loppujen lopuksi tekee nopeasti, se kypsyminen vaan kestää.

Se on juuri niin vaikeaa kuin siitä tekee. :)[/QUOTE]

Mutta jos ajatus oli, että lapsilla on nälkä ja ruoka olisi hyvä saada puolessa tunnissa valmiiksi, niin laatikot ja pataruuat kannattaa siirtää toiseen päivään. Kyllä niitä nopeitakin ruokia on. Tosin esim. riisin keittoaika on usein 35 min + veden kuumeneminen, eli kaikki nämä "riisi viidessä minuutissa" ovat ihan höpöhöpöä.

Yksi vaihtoehto on tietysti ulkoistaa syöminen silloin tällöin - jos jostain ravintolasta saa ruokaa mukaan, ne voi ottaa kotiin. Tai voi syödä jossain paikan päällä.

Tai syödä heti kotiin tultua joku välipala ja vasta illalla varsinainen ruoka. Meillä tehdään usein näin.

Viimeksi muokattu:
Omien vinkkien kertominen on erilaista vuorovaikuttamista kuin se, että hehkutetaan suu vaahdossa miten MINÄ ehdin joka päivä käydä töissä, tehdä ruokaa, siivota, pyykätä, kuskata lapset ja harrastaa itse. Tuollaisesta oman kilven kiillotuksesta ei ole hyötyä kellekään muulle kuin kommentoijalle itselleen.

Ärsyynny ihan rauhassa, pessimisti ei pety!
Pakko on keretä, lapset on vain pakko hoitaa jos niitä hankkii. Voi voi.

"vierailija"
Alkuperäinen kirjoittaja insinööriäiti;29544428:
Mun lapset ei ole koskaan syöneet nugetteja, pinaattilettuja, lihapiirakoita eikä mikrohamppareita. Perunamuusi tehdään itse perunoista, ja nakkeja meillä syödään ehkä kerran kahdessa tai kolmessa viikossa. Makkaraa ei syödä muuta kuin kesällä grillaten.

Ja joo, tulen itse kotiin töistä 17-18 aikaan ja lähes joka illalle on harjoituksia ja harrastuksia. Eineksiä meillä ei siitä huolimatta syödä koskaan. Nakit on ainut eines mikä tulee mieleen, jota meillä syödään ja sitäkin tosi harvoin. Karjalanpiirakoita on kans ehkä kerran pari kuussa.
me syödään kyllä nugetteja, mutta itse tehtyjä eli terveellisiä ne on! Sama pinaattilettuja sekä hamppareita tehdään itte, lapsille maistuu ja ei itselle tule huono omatuntoakaan kun on itse tehty ja luomusta raaka-aineista.

"Lissu"
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29547637:
Mutta jos ajatus oli, että lapsilla on nälkä ja ruoka olisi hyvä saada puolessa tunnissa valmiiksi, niin laatikot ja pataruuat kannattaa siirtää toiseen päivään. Kyllä niitä nopeitakin ruokia on. Tosin esim. riisin keittoaika on usein 35 min + veden kuumeneminen, eli kaikki nämä "riisi viidessä minuutissa" ovat ihan höpöhöpöä.

Yksi vaihtoehto on tietysti ulkoistaa syöminen silloin tällöin - jos jostain ravintolasta saa ruokaa mukaan, ne voi ottaa kotiin. Tai voi syödä jossain paikan päällä.

Tai syödäti kotiin tultua joku välipala ja vasta illalla varsinainen ruoka. Meillä tehdään usein näin.
Ne laatikot ja pataruuat on sitten juuri niitä mitkä valmistan edellisenä iltana. Ja on nopeitakin ruokia, niitä on tässä ketjussakin jo lueteltu.

Tässä muuten tämä käyttämäni riisi, joka kypsyy 10 minuutissa:
Täysjyväriisi | Riisit | Tuotteet | Uncle Ben's

nohh
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29547637:
Tosin esim. riisin keittoaika on usein 35 min + veden kuumeneminen, eli kaikki nämä "riisi viidessä minuutissa" ovat ihan höpöhöpöä.
Kerro ihmeessä mitä riisiä käytät, kun sen kypsyminen noin kauan kestää, ja miksi luulet, että 10 minuutin keittoaika olisi höpöhöpöä?

Owl
Peräänkuulutan perusmatikkaa (vertaile ja tutkaile ravintoarvoja jo kaupassa).
Maalaisjärkeä, mitkä ovat niitä terveellisiä vaihtoehtoja...eivät ainakaan jauhot, sokerit, mitä yleensä hampparit ja ainekset ovat pullollaan.
Syömme hamppareita n.kerran vuodessa (Hese), kotona tehden sitten varmaan 2-3 kertaa vuodessa, ilman majoneesia. Sisälle voi laittaa vaikka raejuustoa, ananasta...
Elämä on valintoja ja kaikesta voi tehdä joko helpompaa tai vaikeampaa.
Kukin valitkoon tiensä.

nohh
[QUOTE="Lissu";29547661]On noita tuollaisiakin täysjyväriisejä ja ne on tosi hyviä :) mutta kuka käskee niitä käyttämään, jos ruokaa pitää saada nopeasti.[/QUOTE]

Näinpä. Hassua teilata lyhyemmät keittoajat höpöhöpöksi, jos itse käyttää jotain pitkään kypsyvää.

Meiltä löytyy sekä basmatiriisiä, pitkäjyväistä että täysjyvää, kaikissa keittoaika 10 min.

"Lissu"
Kysehän olikin siitä miten ap:ta auttaa se, että luettelee mihin huippusaavutuksiin itse kykenee

Hyvänä esimerkkinä vaikkapa tuo Insinööriäidin omakehu. Ei siinä ole mitään vinkkiä aloittajalle vaan silkkaa omakehua.
Mun mielestä siitä voi olla hyvinkin hyötyä, jos samassa elämäntilanteessa ja suunnilleen samalla aikataululla toimiva ihminen kertoo, miten hän on asian hoitanut.

Perusruuan laittaminen, mitä mä ainakin harrastan, ei todellakaan mikään omakehun aihe ole :D ihan tavallista perusruokaa, helpoimman kautta mentynä.

Kysehän olikin siitä miten ap:ta auttaa se, että luettelee mihin huippusaavutuksiin itse kykenee

Hyvänä esimerkkinä vaikkapa tuo Insinööriäidin omakehu. Ei siinä ole mitään vinkkiä aloittajalle vaan silkkaa omakehua.
Jos nämä haluaa nähdä pelkkinä omakehuina, niin oma moka. Joku toinen voisi ottaa vinkin siitä, että ahaa, joku pystyy tehdä tuon noin nopsaan niin ehkä minäkin.

In dian
Oh, kiitoksia muutamille järjen äänille :).

Rva Ilkeä Harmaa, kerrotko millainen uuni sinulla on? Käyn heti nimittäin ostoksilla, koska haluan kanssa samanlaisen, joka kypsentää lihamurekkeenkin alle vartissa :eek:.

Yhteistyössä