Olenko huono äiti, kun syötän lapsilleni lähinnä..

"äipppä"
Ja mitä tulee haukkumiseen, sanoin jo aiemmin että huono äiti on ikävästi sanottu. Sanoin asiallisesti että mielestäni tuollainen on välinpitämätöntä lapsia kohtaan.

Minua sen sijaan on haukuttu jo äitifriikiksi ainakin. Että mites päin tää nyt menikään.... :D

Välillä ihmettelen miksi ihmiset ei ehdi tehdä ruokaa. Minä ja mies tehdään molemmat epäsäännöllisillä työajoilla olevaa vuorotyötä, meillä kaikilla kolmella on eri ruokavalio siis teen kolme ruokaa ja kaikenlisäksi vihaan ruuan laittoa. Ja silti meille syödään eineksia n. 5kertaa vuodessa ja nekin jotain hamppareita. Teen myös eväät itselleni töihin ja välillä miehellekin. Mies tosin välillä töissä nappaa jonkun mikrohampparin.

Ruuan laiton ja kotitöiden lisäksi ehdin treenata 4kertaa viikossa, käydä koiran kanssa tunnin lenkillä lähes joka päivä ja touhuta lapsen kanssa. Ja miehen kanssakin jää muutama tunti yhteistä aikaa. Enkä mä ole edes mikään touhukas ihminen eikä vapaitakaan ole mitenkään säännöllisesti.

In dian
Niinpä, ruokavalio voisi olla parempi. Mutta ei se tarkoita että eineksiä ei silti voisi käyttää, niitä on parempia vaikka jotkut fanaatikot vetää yhtäsuuruusmerkit koiranruoan ja einesten välille...

Ja kun kerrotaan automaatiofaktana että ei siihen kunnon ruokaan kauaa mene niin kyllä siihen vaan menee, ruoasta riippuen toki. Riisi ei yksinkertaisesti kiehu valmiiksi kymmenessä minuutissa vaikka joku fakiiri siihenkin tällä palstalla pystyy...

Ehkä mä olen sitten huono ruoanlaittaja. Yhäkin olisi silti mielenkiintoista nähdä miten vartissa suoriudutaan vaikka kana-riisi-kasvis-ateriasta.. Laittakaa nyt joku minuuttiaikataulu ja ottakaa huomioon ihan kaikki työvälineiden esilleotosta ja vesien kiehumiseksi saamisesta lähtien...

En mä ihan oikeasti muuta vaadi kuin realismia tähänkin keskusteluun ja vähän vähemmän sitä itsensä jalustalle nostamista. Ja niiden helvetin yksinkertaisuus-johtopäätelmien tekemisestä pelkän ruoan perusteella. Varsinkin kun aloittajalla ei edes ole mitään suurta ongelmaa.

Tähän ketjuun olisi (ketään sen tarkemmin yksilöimättä) voinut vastata simppelisti että ei, ap ei ole huono äiti (koska muun kertomansa perusteella ei todella sitä ole) mutta ruoan laatua voi parantaa todella helposti ihan jo pelkästään toisenlaisilla eineksillä. Eikä ruveta saivartelemaan ja surkuttelemaan eineksiä syövistä lapsista, joiden paikka olisi parempi sijaisperheessä...

Ja jos on tehnyt vuosia ruokaa niin siitä tulee tottakai rutiini. Tietyt asiat sujuu huomattavasti nopeammin. Eikö se ole silloin aika röyhkeää alkaa hehkuttamaan sellaisella kokemuspohjalla aapeelle että ei siinä ruoanlaitossa kauaa mene...

Ugh jälleen.

Yhäkin olisi silti mielenkiintoista nähdä miten vartissa suoriudutaan vaikka kana-riisi-kasvis-ateriasta.. Laittakaa nyt joku minuuttiaikataulu ja ottakaa huomioon ihan kaikki työvälineiden esilleotosta ja vesien kiehumiseksi saamisesta lähtien...

Riisit kiehuu 12 minuutissa, basmatiriisi ainakin. Kanasuikaleet kun heittää pannulle, ne on kypsiä ja vaikka sitten kuorii pari porkkanaa ja suikaloi paprikan ja kuutio kesäkurpitsan ja heittää kanojen joukkoon, niin valmista on 20 minuutissa.

Meillä on aina siisti keittiö, josta ei tarvitse etsiä mitään. Induktioliesi on nopea, mutta vanhan hellankin kanssa nopea ruoanlaitto onnistuu kun ennakoi. Että laittaa sen levyn kuumenemaan ensiksi, eikä vasta sitten kun kaikki on valmista.

MITEN se voi olla niin vaikeaa?!

äippppä
Komppaan phoebsia. Muut työt voi tehdä sillä aikaa kun odottaa veden kiehumista; muiden tarvikkeiden esilleotot, kuorimiset, paloittelut, viipaloinnit jnejne. Ehkä olen sitten joku fakiiri, kun ei täälläkään kyseinen kanariisiruoka kauaa liedellä lillu. Ja jos siihen nyt 30 minuuttia joltain tuhlaantuu, ei sekään minusta ole kohtuuton aika, vaan hyvän ruoan arvoista.

Eihän se homma koskaan ala luistamaan, jos ei koskaan edes opettele.

Yhäkin olisi silti mielenkiintoista nähdä miten vartissa suoriudutaan vaikka kana-riisi-kasvis-ateriasta.. Laittakaa nyt joku minuuttiaikataulu ja ottakaa huomioon ihan kaikki työvälineiden esilleotosta ja vesien kiehumiseksi saamisesta lähtien...

Riisit kiehuu 12 minuutissa, basmatiriisi ainakin. Kanasuikaleet kun heittää pannulle, ne on kypsiä ja vaikka sitten kuorii pari porkkanaa ja suikaloi paprikan ja kuutio kesäkurpitsan ja heittää kanojen joukkoon, niin valmista on 20 minuutissa.

Meillä on aina siisti keittiö, josta ei tarvitse etsiä mitään. Induktioliesi on nopea, mutta vanhan hellankin kanssa nopea ruoanlaitto onnistuu kun ennakoi. Että laittaa sen levyn kuumenemaan ensiksi, eikä vasta sitten kun kaikki on valmista.

MITEN se voi olla niin vaikeaa?!
Ihan saman aikataulun olin laittamassa. Salaatin tekee samalla, kun riisi ja kanat kypsyvät. Vedenkeittimellä, jos vielä kiehauttaa veden valmiiksi niin ei tarvii ootella sitäkään niin kauaa. Riisissä tosiaan menee se 12min, pastassa viel vähempi. Broilerinfileepihveissäkin menee 10min. Ja jos muu perhe kattaa pöydän sillä aikaa niin ruuan saa heti syötäväksi.

En lukenut koko ketjua, mutta aika suppea tuo sinun ruoka esimerkki oli.
Syödäänkö teillä "oikeaa" kanaa ja kalaa? "Oikeaa" lihakeittoa tms?

Lapselle on hyvä tarjota monipuolista ruokaa.

Vaikka lisäaineista ollaan jopa hysteerisiä nykyään, niin en olisi niin huolissani:
Väärät käsitykset - Elintarviketurvallisuusvirasto Evira

Mutta siitä huolimatta puhdas, "oikea ruoka" on mielestäni parempi vaihtoehto.
Eikä pelkästään maun vuoksi.

En ymmärrä noita "minulla ei ole aikaa" -kommentteja.
Käy nettiä vähän läpi niin sieltä löytää oivia vinkkejä miten saa nopeasti hyvää ruokaa ihan kunnon raaka-aineista.

Meillä on aikaa laittaa ruokaa. Ei olla koti-isejä/äitejä.

• Tykkää
Reactions: Rva Ilkeä Harmaa
nohh
Otat 2 kattilaa, laitat niihin vettä kiehumaan. Toiseen pistät riisit ja toiseen kukkakaalia ja parsakaalia. Anna kiehua 10 minuuttia. Samalla kun riisit ja kasvikset kiehuvat, paista broilerisuikaleita pannulla. Ovat valmiita samaan aikaan kuin riisit ja kasvikset. Nauti.

Laita pastavesi kiehumaan, ja keitä spagetti (10 min.). Samaan aikaan kun spagetti kiehuu, ruskista jauheliha ja sipuli pannulla, lopuksi heitä mukaan tomaattimurska ja mausteita. Salaatiksi sopii vaikka kurkkulohkot ja kirsikkatomaatit, niiden esille heittämisessä menee ehkä minuutti.

Kyllä ruokia saa nopeasti tehtyä, vaikkei kokemusta kauheasti ruoanlaitosta olisikaan.

eineksiä
No eineksiä on terveellisempiäkin kun nakit, nuggetit ja lihapiirakka. Vaikka sitten ne keitot, lihapullat ja muusi, makaronilaatikko jne.
Mutta moni täällä ns kotiruokaan vannova tällää ruokaansa liemikuutioita, aromisuolaa, grillimaustetta, soijakastiketta jne. Ihan samaa lisäainetta te syötätte lapsillenne, kun se, joka ostaa valmiin makaronilaatikon. Ja koulu- ja päiväkotiruoka saatetaan valmistaa keskuskeittiössä ja kuljettaa ns eineksenä, mutta tiesittekö, että niihin ei välttämättä laiteta mitään arominvahventeita ( lihaliemi, aromissuola jne) eikä lisättyjä lisäaineita. Ne E koodit tulee niihin mm margariinista, sinapista, siskonmakkaroista ja vastaavista aineista. Samoista joita tekin omaan kotiruokaanne tälläätte.

"Hömelö"
Jos ei osaa laittaa ruokaa tai siihen ei ole tullu rutiineja, ei se minusta ole järkevä selitys siihen ettei viitsi edes yrittää ja harjoitella. Ja edelleen ne einekset ei ole kaiken pahan alku ja juuri, jos pääasiallisesti syö ihan terveellisesti. Jos pääasiallisesti vetää lihiksiä, ei siitä saa terveellistä mitenkään vaikka söiski viikonloppuna kotiruokaa ja joka päivä pussin porkkanoita. Toki asiat vois huonomminkin olla, mutta ei ne ruoan osalta mitenkään hyvin ap:n taloudessa ole. Taitaa olla eniten ongelmia viitsimisen kanssa.

N.O
Pääasia kai on et saavat sitä ruokaa :) :) Mut oishan sitä terveelisempiäkin vaihtoehtoja mutta pääasia kait se on etteivät nälkää näe.

Itse yritän tehdä reilumpia annoksia joka toinen päivä, ja sit lämmitellään niitä. Mulla ei ole kyllä lemmikkejä huollettavana ollenkaan. Harjoituksia on lapsilla 3 krt viikossa plus vanhempien omat jutut :) juu ja ei meilläkään mitään pitkän kaavan kokkailuja viikolla harrasteta.

Näin
Alkuperäinen kirjoittaja Rva Ilkeä Harmaa;29547085:
Herkullisen pastan saa käden käänteessä, ku laittaa veden kiehumaan. Sitten, kun pastat menee veteen heität pannulle pilkottuja kirsikkatomaatteja, oliiviöljyä, valkosipulia ja pikkasen vettä. Sekoitat pastan kanssa ja juustoa päälle. Tän tekee melkein mainoskatkolla.
Nopeaa on, mutta ravintoaineita aika heikosti eikä pidä nälkää kuin hetken. En tarjoaisi lapsille, tosin en itsekään syö pastaa.

15-20 minuutissa todellakin saa tehtyä vaikka mitä terveellistä ja täyttävää ruokaa, vaikka wokin. Tai lihapullia.

Alkuperäinen kirjoittaja Näin;29547135:
Nopeaa on, mutta ravintoaineita aika heikosti eikä pidä nälkää kuin hetken. En tarjoaisi lapsille, tosin en itsekään syö pastaa.

15-20 minuutissa todellakin saa tehtyä vaikka mitä terveellistä ja täyttävää ruokaa, vaikka wokin. Tai lihapullia.
Tummaa pastaa tietenki ja miljoona kertaa parempaa kuin nugetit.

.......
Ei oo aikaa?

Ymmärrän että joskus, mutta pääasiassa?

Itse olen kolmen alle 6 vuotiaan, vuorotyötä tekevä, opiskeleva yksinhuoltajaäiti. Teen pääasiassa itse ruuat.

Silloin yleensä einestä kun lapset saavat päättää mitä syödään (ranskikset+nugetteja/lihapullia/nakkeja) Mutta harvoin...

mutta
Alkuperäinen kirjoittaja Rva Ilkeä Harmaa;29547085:
Herkullisen pastan saa käden käänteessä, ku laittaa veden kiehumaan. Sitten, kun pastat menee veteen heität pannulle pilkottuja kirsikkatomaatteja, oliiviöljyä, valkosipulia ja pikkasen vettä. Sekoitat pastan kanssa ja juustoa päälle. Tän tekee melkein mainoskatkolla.
Missä proteiinit? Linssit tms.?

"asdf"
Alkuperäinen kirjoittaja äippppä;29546978:
Komppaan phoebsia. Muut työt voi tehdä sillä aikaa kun odottaa veden kiehumista; muiden tarvikkeiden esilleotot, kuorimiset, paloittelut, viipaloinnit jnejne. Ehkä olen sitten joku fakiiri, kun ei täälläkään kyseinen kanariisiruoka kauaa liedellä lillu. Ja jos siihen nyt 30 minuuttia joltain tuhlaantuu, ei sekään minusta ole kohtuuton aika, vaan hyvän ruoan arvoista.

Eihän se homma koskaan ala luistamaan, jos ei koskaan edes opettele.
Jos meillä on oikein kiire (eli lapset huutaa jo nälkäänsä ;) ) niin minä keitän sen riisiveden vedenkeittimessä ja heitän kattilaan, siihen riisit/pasta samantien kiehuvaan veteen. Ei kauaa nokka tuhise :)

"asdf"
Lisään vielä, että en usko että vaikka ruoan tekemiseen menee puoli tuntia, niin koko perheen elämä kaatuu siihen sen päivän osalta. Me tehdään monasti esim. uunilohta ja perunoita ihan arkenakin, helppo tehdä kun nakkaa vaan lohen ja mausteet uuniin. Siinä ajassa kun se kypsyy ja perunat kiehuu, voi tehdä salaatin, kattaa pöydän, tyhjentää mahdolliset kauppakassit jne. Onko mulla jotenkin outoja lapsia, kun eivät ole vielä kertaakaan kirkuneet nälkäänsä kun hoidosta haetaan, vaikka siihen ruoan eteen saamiseen menisi se puoli tuntia? :D

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Einekset on ihan fine. Jos vanhemmat muistaa ostaa niitä kaljan sijaan...
Tässä tiivistyy hienosti nykypäivän vanhempien mentaliteetti koskien lastensa hyvinvointia..

Piti tulla vielä kommentoimaan, kun aiemminkin mainitsin että meillä on kunnia-asia tarjota lapselle terveellistä kotiruokaa joka päivä. Se malli on tullut meille jo lapsuudesta asti, kun meidän omatkin vanhempamme (perusduunarit harrastuksineen, kiireineen) laittoivat joka päivä meille kotiruokaa. Silloin ei ollut pakastealtaissa kuutioituja sipuleita/keittojuureksia, peruna-sipulisekoituksia ja lihatkin sait itse kuutioida!

Tällä siis tarkoitan sitä, että se ruoanlaiton malli tulee jo omasta lapsuudesta, ja se siirtyy kyllä pyytämättä eteenpäin. Hyvässä ja pahassa. Ja edelleen toistan, että nämä ovat TIETOISIA VALINTOJA, joka päivä! ;)

Yhteistyössä