Olenko huono äiti, kun syötän lapsilleni lähinnä..

Niin...mietin tuota ajan käyttöä. Meneekö oikeasti siihen ruokaan niin paljon aikaa ettei sitä ehtisi tehdä? Itse en voisi tehdä kiireessä kaikkea, ihaninta on pysähtyä hetkeksi, siirtyä lasten kanssa keittiöön ja valmistaa yhdessä ruokaa. Esimerkiksi lohi ja kukkakaaligratiini uuniin ja sillä aikaa lapset kattaa pöydän ja itse leikkaa nopeasti salaatin. Aikaa menee noin sama määrä kuin ranujen tekoon uunissa. Siinä saa annettua aikaa lapsille ja rauhoittua muutenkin työpäivän päätteeksi. Kuitenkin tuntuu sille, että oikeasti sitä aikaa olisi mutta se käytetään ihan johonkin muuhun.

• Tykkää
Reactions: Pin
"Vieras."
Meillä syödään kotiruokaa vaikka joskus otetaankin eineksiä mukaan, hyvin keretään laittaa ruuat vastaavien työpäivien jälkeen mutta toisaalta ollaan noista iltajuoksemisista karsittu kun lapset on vielä pieniä. Lauantaisin heillä (3v ja 4v) on ainoa harrastuspäivä ja sunnuntaisin käydään koko perhe uimassa, luistelemassa, patikoimassa tms. Vanhemmilla on yhdet harrastusillat viikossa ja mahdollisesti toiset viikonloppuna. Meillä tuo riittää aikuisille eikä päiväkodissa noinkin pitkää päivää olevat lapset tarvi mun mielestä enempää iltaharrastuksia.

Kummastuttaa että täällä nyt koululääkärit ja opettajat on sitä mieltä että meidän pitäisi siirtyä kotiruuasta eineksiin ja ruveta juoksemaan harrastuksissa joka ilta että lapset voisivat hyvin.

Olikohan se uusin yhteishyvä tai pirkka jossa oli vertailtu makaronilootaa eineksenä ja kotitekoisena. Olisko ollu kokkikartano ja joku muu merkki, joiden eines oli lisäaineetonta kun taas kotitekoisesta tuli lisäaineellista liemikuutiota käyttämällä.

• Tykkää
Reactions: Salla07
Kyllä ruoanlaittoon pitää löytyä aikaa, on se kuitenkin niin tärkeä asia. Itte teen 3ssa vuorossa töitä ja meillä syödään silti 90% ajasta ns kunnon ruokaa.

Kaikille tulee niitä päiviä, ettei yksinkertaisesti huvita, mutta ei se nyt joka päiväistä voi olla.

Olikohan se uusin yhteishyvä tai pirkka jossa oli vertailtu makaronilootaa eineksenä ja kotitekoisena. Olisko ollu kokkikartano ja joku muu merkki, joiden eines oli lisäaineetonta kun taas kotitekoisesta tuli lisäaineellista liemikuutiota käyttämällä.
Totta. Raaka-aineiden valinta tekee kotiruuasta joko hyvää tai ei hyvää.

"vieras."
Miksi kukaan pilaisi makaronilaatikkon liemikuutiolla? Sellainen jonka lapset ovat tottuneet einesten makuun.

Pin
Kyllä meillä ihan muillakin osa-alueilla onnistutaan vanhemmuudessa, vaikka syödäänkin pääsääntöisesti terveellisesti. Aika uskomattomia päätelmiä, että täytyy olla jotenkin surkea ÄITI, jos lapset syö niitä rehuja. :D
Mitäköhän se täydellisyys muuten tuli? Ei meillä syödä täydellisesti, käydään pikaruokapaikoissakin välillä ja saattaa ateriakin sisältää alle 50% kasviksia, mutta korvaan ne sitten toisella aterialla. Jos vaikka lounaaksi on makaroonilaatikkoa(vähällä ketsupilla) ja kurkkupaloja niin päivälliseksi teen wokin jossa 85% kasviksia ja 15%lihaa.
Ei mun tarvitse enää kauheasti miettiä asioita, kun se on alkanut pyöriä automaattisesti se ravintomittari.

Otan myös vastaan koko ajan uutta tietoa ravinnosta, eli en ole sulkenut tiedonjanon portteja visusti kiinni, siksi mä kehottaisinkin monia mököttäjiä nyt vaan ottamaan niitä vinkkejä vastaan niiltä joilla syödään paremmin. Kyllä ne lapset syö kasviksia, ihan varmasti. Tuokaa tänne viikoksi niin katotaan. :D

Ketju on niin pitkä, etten jaksa lukea kokonaan, mutta mitä,jos söisitte heti kotiin tultua jonkin välipalan ja varsinaisen ruuan vasta illalla? Tai sitten voihan sitä tehdä nopeasti jotain muutakin kuin nakkeja tai mikrohamppareita, esim. joku täytetty munakas, juuri se mainittu wokki, tms. Itse olen kasvissyöjä, mutta pikaruokana teen vaikka kikherne-, papu- tai soijarouhekastikkeen, johon voi laittaa mukaan jotain kasviksiakin, sipulia ainakin, tai sitten kiireessä vaikka pakasteparsakaalia. Kastikkeen kanssa perunaa, riisiä tai kiireessä pastaa. Jos kaikki ovat jo syöneet hyvän lounaan, voisi joku ruokaisa salaattikin olla hyvä vaihtoehto.

"vieras."
Pointtina oli että einekset voi olla parempia ku kotiruoka. Vähä sama ku että lasten kotihoito teoriassa parasta mut sit ei osata ja joillekin päivähoito siks parempi.
Eli "en osaa tehdä ruokaa ilman liemikuutioita" on pätevä syy syöttää eineksiä lapsille? Jos äiti ei osaa tehdä ruokaa hän ei osaa huolehtia lapsen muistakaan tarpeista ja sijaisperhe on parempi vaihtoehto.

"Äippä-10"
Siis voi Jeesus, ei kukaan voi syöttää pizzaa lapsille ja sanoa, että ei ole aikaa muuhun. Ostat nugettin tilalle ennemmin broilerin rintafileitä ja heität ne uuniin. Valmistuu täsmälleen samalla tavalla kuin nuo nugetit.. Siihen kylkeen vaikka pakasteperunamuusia (100%) perunaa ja vihanneksia. Sillä aikaa kun nuo valmistuu, hoidat kotihommia. Tai laitat vaikka sen vitsin paahtopaistia uuniin joku ilta töiden jälkeen, sillä aikaa kun se on uunissa siivoat kämpän ja käytät koiran (eiköhän se mies voi vahtia uunia kotona) ja tadaa, huomisen ateria valmis. Me tehdään monesti 22 aikaan seuraavan päivän ruokaa, kun ei muuten ole ehditty. Voivoi jos jää sohvalla istuminen vähemmälle siltä illalta, sitä ehtii sitten toisena päivänä.

Älä totuta lapsiasi einesruokaan. Tavallaan jotkut einekset ja roskaruoka ovat maukkaita, mutta jos niitä syö usein niin ei välttämättä isompana enää maistukaan se perusruoka. Vauvallekin aloitetaan se maistaminen ns.tylsistä mauista kuten porkkanasta ja perunasta.

On tärkeää että lapset syövät arkena erityylisiä ruokia, niitähän koulussakin on. On ns. isotöiset perinneruoat, helpot ja nopeat arkiruuat tyyliin nakkikeitto ja pussista tehty kinkkukiusaus, sit kalaruuat, muiden kulttuurien ruuat...isompana lapsilla on joka paikassa helpompaa kun ei tarvitse nirsoilla isolle osalle ruuista.

Ruokatottumukset opitaan paljolti kotoa, he siirtävät ne tottumukset omaan kotiinsa joskus tulevaisuudessa.

vierasdf
Mun lapsuudenkodissa syötiin pääasiassa eineksiä, koska äitiä ei kiinnostanut ruuanlaitto, ei muka osannut ja siiehn meni turhaan aikaa. Mä opettelin ruuanlaiton kunnolla vasta kun sain oman lapsen, mies näytti mallia... :D Kyllä mä periaatteessa osasin perusruokia tehdä (KIITOS yläasteen kotitaloustunnit!), ja ohjeen kanssa uusiakin juttuja, mutta jotenkin siihen ei ollut sellaista rutiinia. Ihmettelin, miten mies jaksoi alkaa vääntää työpäivän jälkeen ruokaa kun siitä tulee tiskiäkin (äiti aina valitti, et tulee kamala sotku ja tiski, ja sain tosi harvoin laittaa ruokaa jos vannoin siivoavani kaikki jäljet kunnolla), mutta huomasin sitten, että asenneongelma se oli joka ruuanlaitosta teki "vaivalloista". Suurta osaa perusruuista en ollut ikinä syönyt kotitekoisena ennen kuin ies teki niitä mulle/mun kanssa tai tein itse.

Haluan laittaa omielle lapsilleni ruokaa jo ihan tapakasvatuksen vuoksi. Kiireistähän arki meinaa olla, mutta sen lisäksi, että opettelee valmistamaan nopeita ruokia, ruuanlaitto on lähinnä organisointikysymys. Kerralla voi tehdä isoja satseja ja pakastaa osan, tai edellisen päivän jämiä voi hyödyntää niin, että siitä saa seuraavana päivänä uuden ruokalajin.

Nykyään eineksinä ja puolivalmisteina on saatavana myös lisäaineettomia ruokia, eikä kotiruoka välttämättä ole terveellistä, joten en sanoisi suoraan, että einekset on paskaa ja kotiruoka hyvää, mutta mulla on muitakin syitä valmista ruokaa itse kuin terveellisyys (johon toki myös kiinnitän huomiota). Satunnaisesti pöytään laitetaan myös ihan rehellistä valmisruokaa ;)

"Hömelö"
[QUOTE="...";29545826]Vain elämää, ei sen enempää, on kaikki tää...koita ymmärtää. Mee vaikka hetkeks jenkkeihin aupairiks johonkin perheeseen ni sä rukoilet et siellä syötäs ees yks mansikka viikossa noiden hampurilaisten lisäks.
Se että on aamu ja iltapuurot hedelmineen ja tehdään kuitenkin kotiruokaakin välillä niin ei tee maailmanloppua jos sitten syyään nugetteja ja nakkeja viikolla. .[/QUOTE]

Aina jollain on asiat huonommin! Mä en tajua, varmaan joku kohta puolustelee täällä sitä isää joka opetti alta 5-vuotiasta lastaan tupakoimaan, että "aika pienet on ongelmat, kun jossain päin maailmaa on sota". Ap itsekin ymmärsi että hänen lapsilleen tarjoama ruoka on huonoa.

"Hömelö"
Minusta se oli vähän provosointia. Itse teen ainaki makaronilaatikon muna-maitoon, eikä liemikuutiota tarvita, lisäaineita siis nolla. Toki täytyy sanoo, että erinomainen juttu että valmisruoissa on alettu huomioida tota lisäaineiden ja muun sonnan määrää, itse yritän valita just semmosia tuotteita sillon harvoin kun ostan eineksiä. Mutta jos sitä ap:n ruokalistan tuotteita (kuten nuggetit, nakit, lihapiirakat, valmisburgerit) käy katsomassa, niin ei tuoteseloste kauheen hyvältä näytä.

In dian
Ai jesusmaria mitä pätijöitä ja superkokkaajia taas koko ketjun täydeltä. Alle vartissa pastat, kastikkeet, lisukkeet ja vielä vähän salaattia päälle... Sallikaa mun nauraa. Rauhallisesti siinä koko perheen kesken väsätään maukasta ja maistuvaa ja ah, niin terveellistä. Lapsetkin nauravaisina auttavat äitiä, kattavat pöydän ja rakas puoliso katselee hymyillen rakasta perhettään nojatuolista, raskaan työpäivän jälkeen. Tai voipa jopa osallistuakin. Siinä sitten koko perhe iloisena väsää viidessä minuutissa viiden ruokalajin illallisen ja syövät ja ovat niin onnellisia ja terveellisiä.

Ei ap, et sä ole huono äiti. Ainoa, missä olen samaa mieltä joidenkin ketjussa esiintyiden kanssa on se että eineksiä on parempiakin kuin lihapiirakat ja nugetit.

Ja jos juottaa maitoa litratolkulla muksuilleen ja väittää sitä kirkkain silmin terveelliseksi ja tarpeelliseksi, on myös yhden sortin fanaatikko (ja huono äiti).

Ugh, olen puhunut.

Vaikka se ei suoraan vanhemmuuteen vaikuta, kyllä se minusta tietynlaisesta yksinkertaisuudesta kertoo, jos ei ymmärrä miten valmistaa ns. oikeaa ruokaa samassa ajassa, kun uunissa valmistuu ranskalaiset ja nakit.

äippppä
[QUOTE="asdf";29546104]Höpönlöpön, iän myötä pitäis jokaiselle tulla vielä selkeämmin se ajatus, että syödään ja tarjotaan lapsille terveellistä ja ravitsevaa ruokaa. Minä olen 36-vuotias kahden pienen lapsen työssäkäyvä äiti. Myös mieheni käy töissä, mutta silti me onnistumme tekemään lapsille ruoan itse. Jos jotain eineksiä syödään, niin nakit/makkara ehkä kerran kahteen-kolmeen viikkoon, muuten pitäydytään liha-kala-kana -linjalla ja siihen sitten joku lisäke ja salaatti. Laatikkoruokia tehdään viikonloppuisin ja niistä saa myös pakasteeseen annokset sitten kiirettä varten.

Ennakointi ei paljoa vaadi, vähän viitseliäisyyttä. Ai niin ja sitä, että ne lapset haluaa pysyvän terveenä myös aikuisiällä, eikä ohjaa heitä väärille teille ruoan suhteen.[/QUOTE]

No nimenomaan!

Oikeammilla jäljillä täällä näyttää olevan tämä -91 syntynyt, kuin häntä vanhemmat. Toivottavasti minusta ei ainakaan vielä 30-40 vuotiaana tule niin laiskaa ja uupunutta, etten JAKSA PERUSKOTIRUOKAA mukuloille tehdä. Voi hohhoijjaa! Taitaa se uusavuttomuus ja välinpitämättömyys vaivata tätä vähän vanhempaa väkeä, kuin meitä kakskymppisiä... Mutta -70 lukuhan tais ollakkin vapaan kasvatuksen kulta-aikaa...

Neuvolalääkäri on kans melkoinen vitsi. Että kun Virtasen perheessä nyt äiti on masentunut ja isi vetää viinaa, niin kyllä te Korhoset voitte ihan hyvin syödä 5 päivää viikossa hamppareita, metripitsoja jne. Ei se mitään, kattokaas kun muilla on asiat vielä huonommin. Ei se mitään vaikka pikku Villen suonet on kohta tukossa kovasta rasvasta, kun se käy kuitenkin satujumpassa ja söi aamulla puuron päällä yhden muussatun mansikan. <3

• Tykkää
Reactions: Owl
In dian: Mä en ainakaan ole sanonut ap:ta huonoksi äidiksi eikä moni muukaan, mutta moni tässä ketjussa on kertonut ruuanlaittoaikoja ja ne ajat tosiaan pitää paikkansa. Kokemuksestahan me puhutaan, enkä mä ainakaan mikään mahdoton tehoäiti ole.

"äipppä"
Tottahan toki sä teet. Kaikki tässä ketjussa kykenee siihen paitsi ap, ja siksihän se on huono äiti.. ja blaa blaa ym.ym. Ihan olisi toisaalta kiva nähdä käytännössä, miten tää kaikki tapahtuu siinä vartissa...
:D Tule tänne katsomaan, tervetuloa. Esim. riisissä ja kanakastikkeessa ei nyt kauan nokka tuhise, ellei se sitten ole sun eka kerta kun sellaista teet.... Toki jotkut on luonnostaan hitaampia kuin toiset. Mutta kokemus tuo varmuutta, mitä enempi kokkaat sitä helpommin se käy. Jos wokin pyöräyttämiseen menee paljon varttia kauempi aika, tulee mieleen uusavuton tai kokematon kokki. Johan se palaa siihen hellalle, jos sä sitä siinä kolme varttii pyörität...

• Tykkää
Reactions: Echo ja Phoebsi

Yhteistyössä