Olenko huono äiti, kun syötän lapsilleni lähinnä..

eineksiä? Eli meillä on usein ruokana nakkeja ja muusia, nugetteja, pinaattilettuja, lihapiirakoita, mikrohamppareita täytettynä jne. Joka aterialla lapsille kuitenkin maitoa juomaksi ja lautasella jotain raikasta (kurkku, tomaatti jne.) Ja välipalalla hedelmiä.

Mulla ei oo vaan AIKAA kokata niinkun jollain kotiäideillä. :(

v!eras
No kyllä toi ruokavalio aika huonolta vaikuttaa. Nakit, lihapiirakat ja mikrohampparit aika turhaa epäterveellistä kamaa. Ruisleipä olisi terveellisempi hampparin ja lihapiirakan tilalle.

vierasn
Voisitko kokata vaikka viikonloppuisin vähän enemmän ja pakastaa annoksia joita sitten lämmittää viikolla? Aika järkyltä lasten ruokavalio kuullostaa, ei paljoa saa ravinteita hyvään kasvuun.

Minä olen löytänyt monia hyviä vinkkejä arkiruokiin tuolta: http://sauvajyvanen.blogspot.fi/

vierus
no on. aika paha. mikset kerkee? edellispäivänä teet ison keitton, josta voi syödä pari päivää. mä teen aina sunnuntaina ison satsin, jota syödään sitte maanantaina. sitte taas keittoo, jota syödään pari päivää. sitten nopeesti jauhelihaa ja kauramakarooneja ja parsaa tai lohta ja sitä voi myös yödä seuraavana päivänä. tai pakkasesta otan jotain aiemmin tehtyä lihapullia,kastikkeita ja niitä tulee helposti. samoin kana on tosi noppeeta. kyllä meillä myös on pizzaperjantai ja joskus hamppipäivä. lihapiirakoita on harvakseltaan joskus välipalksi.

vierasfds
No minusta ei ole kovin järkevää syöttää lapsille eineksiä, noi kun sisältää niin paljon suolaa, rasvaa ja lisäaineita. Ihan hullua. Niin ja huolimatta siitä että meillä käy molemmat töissä, on lapsille 99%sti terveellistä kotiruokaa. Se prosentti on sitten sitä, kun kerran puolessa vuodessa käydään hesellä. Jos sitäkään.

Meilläkin syödään joskus eineksiä, molemmat vanhemmat töissä ja silti on aikaa kokata.
Kun molemmat tehdään 8 h duunipäivää (liukuva työaika), puol tuntia matkoineen on kello yleensä 16-18 kun ollaan kotona ja haettu lapset hoidosta. Sitten pitäs vielä lenkittää koirat, viedä lapset satujumppiin sun muihin harrastuksiin ja tehdä kotitöitäkin. Kaikki on nälkäsiä ja tahtoo ruuan eteen 10 minuutissa. Alapa siinä jotain paahtopaistia vääntämään.

Lapset ei ainakaa ruuasta valita. Hyvin maistuu ja normipainosia ollaan koko porukka :)

halipupu harmaana
Mihin sun aikasi sitten kuluu, jos ei ole aikaa tehdä lapselle terveellistä ruokaa? Onko teillä pakastinta, johon voisi tehdä ruokaa valmiiksi viikonloppuna tai vapaapäivinä? Ei Suomessa kukaan tee töitä 24/7 joka päivä.

vierasn
Kun molemmat tehdään 8 h duunipäivää (liukuva työaika), puol tuntia matkoineen on kello yleensä 16-18 kun ollaan kotona ja haettu lapset hoidosta. Sitten pitäs vielä lenkittää koirat, viedä lapset satujumppiin sun muihin harrastuksiin ja tehdä kotitöitäkin. Kaikki on nälkäsiä ja tahtoo ruuan eteen 10 minuutissa. Alapa siinä jotain paahtopaistia vääntämään.

Lapset ei ainakaa ruuasta valita. Hyvin maistuu ja normipainosia ollaan koko porukka :)
Ei paino ole ainoa terveyden indikaattori. Lastes aivot ei kehity kunnolla kun eivät saa hyviä rasvahappoja, immuunipuolustus jää vajavaiseksi, luusto voi olla kehittymättä riittävän hyväksi jne. Eikö mikään näistä huoleta?

Etkö voisi kokata viikonloppuna, ja sitten lämmittää niitä viikolla. Tai jättää harrastuksia vähän vähemmälle kun kyse on kuitenkin kasvavista lapsista. Ei kai kukaan mitään paahtopaistia tee muutenkaan arkena :O

Pin
Samalla ajalla kun nyt leikkelet kurkkupalat ja täytät mikrohampparit, kiehautat wokin lapselle joka koostuu hyvistä raaka-aineista.

Wokille mä kumarran, se on terveellinen päivällinen kun ei ole aikaa syystä tai toisesta tehdä ihmeellisempiä ruokia. Ei varmaan löydy paljoa terveellisempää ruokaa? Toki senkin voi tehdä joko pitkäkestoisemmalla kaavalla tai sitten "pika-wokin". :)

Miten olisi, tekisitkö tästedes?

"Anne"
Sanoisin joo. Aika paljon huonoja rasvoja yms noissa valmisruuissa. Miksi et voi samantien käyttää esim unclebensin ateriakastikepurkkeja, pakastekeittoja yms. Olisi vähän parempi.

Itse ehdin laittaa ruuan joka päivä, tai sitten jonain päivänä 2 jos tiedän että toisena menee pitempää. Pitkiä päiviä välillä, lisäksi 2h istun autossa joka päivä. Joka toinen päivä käyn myös urheiluharrastuksessa pari tuntia kerrallaan. Ei ole vielä estänyt ruuan laittoa.

Kastike, makaronit, keitetyt vihannekset ja salaatti tulee 15minuutissa.... Nopeammin kuin nugetit uunista.

v!eras
Se että lapset tykkää ja paino se tärkein mittari onkin ruuan terveellisyydelle. Ei kukaan paahtopaistia ehdottanutkaan ja voisithan senkin vaikka edellisenä iltana paistaa jos haluaisit ja nopeasti lämmittää kun kotiudutte seuraavana päivänä töistä.

sivusta
Suutut kyllä mutta... aikamoista paskaa syötät lapsillesi. Itse käyn töissä 8-16 mutta teen ruuat silti itse. Ja mies myös. Listan kanssa kauppaan ja vähän viitselisäisyyttä. Ei se muuta tarvitse.

"vieras."
En ole mikään terveysnatsi, mutta aika pahalta ruokalista kuulostaa. Joskus joo ihan ok syödä noitakin, mutta ei nuo mitään kunnon ruokaa ole. Mäkissä ja hesessäkin on terveellisemmät sapuskat, kuin eineslihikset ja mikrohampparit. Toivottavasti edes nakkisi ovat nitriitittömiä.

Jos ei ole paljon aikaa kokkailla, niin osta vaikka valmis peruna-keittokasvissekoitus, heitä se kattilaan ja jauheliha joukkoon. Pastakastikkeet valmistuu myös nopeasti ja niihin saa upotettua kasviksia paljon.

Eineksissäkin on terveellisempiä vaihtoehtoja kuin nuo mainitsemasi, esim. pakastekeitot on ihan ok ja kalapuikotkin menettelee. Jotain kasvispannujakin on, osassa jotain lihaakin joukossa.

insinööriäiti
eineksiä? Eli meillä on usein ruokana nakkeja ja muusia, nugetteja, pinaattilettuja, lihapiirakoita, mikrohamppareita täytettynä jne. Joka aterialla lapsille kuitenkin maitoa juomaksi ja lautasella jotain raikasta (kurkku, tomaatti jne.) Ja välipalalla hedelmiä.

Mulla ei oo vaan AIKAA kokata niinkun jollain kotiäideillä. :(
Mun lapset ei ole koskaan syöneet nugetteja, pinaattilettuja, lihapiirakoita eikä mikrohamppareita. Perunamuusi tehdään itse perunoista, ja nakkeja meillä syödään ehkä kerran kahdessa tai kolmessa viikossa. Makkaraa ei syödä muuta kuin kesällä grillaten.

Ja joo, tulen itse kotiin töistä 17-18 aikaan ja lähes joka illalle on harjoituksia ja harrastuksia. Eineksiä meillä ei siitä huolimatta syödä koskaan. Nakit on ainut eines mikä tulee mieleen, jota meillä syödään ja sitäkin tosi harvoin. Karjalanpiirakoita on kans ehkä kerran pari kuussa.

• Tykkää
Reactions: baby-mama
"äipppä"
No.. huono äiti on ikävästi sanottu, mutta aika välinpitämättömältä kuulostaa. Ei noi kuulu lapsen päivittäiseen ruokavalioon. Kotiruokakaan ei tarkoita vain paahtopaistia arkena, monet ruuat saa kokattua ihan kohtuullisessa ajassa, esim. wokit, pastat, risotot... Tällä hetkellä teen siskonmakkarasoppaa, eikä sen valmistus vie 20 minuuttia kauempaa. Kasviksetkin voi kuoria ja pilkkoa jo illalla valmiiksi kattilaan, kotiin tullessa lyö sopan vaan tulille, lisää makkarat ja mausteet. Helppoa ja nopeaa.

• Tykkää
Reactions: Salla07
Mihin sun aikasi sitten kuluu, jos ei ole aikaa tehdä lapselle terveellistä ruokaa? Onko teillä pakastinta, johon voisi tehdä ruokaa valmiiksi viikonloppuna tai vapaapäivinä? Ei Suomessa kukaan tee töitä 24/7 joka päivä.
Töihin menee se 9 h matkoineen kuten jo sanoin. Lopun arjen ajasta vie kotityöt, siivous, kaupassa käynti, koirat ja salillakin pitäis ehtii käydä muutama kerta viikossa.

Samalla ajalla kun nyt leikkelet kurkkupalat ja täytät mikrohampparit, kiehautat wokin lapselle joka koostuu hyvistä raaka-aineista.
Joskus oon tehnytkin, mut ei herätä kauheen suurta suosiota. Kyllä mä joskus ehdin viikonloppuna tekee parempaaki safkaa. Kyse on kuitenkin nyt vaan arjen illallisesta. Aamupala on yleensä puuroo ja marjoi, välipalat ja iltapala hedelmii ja lounaan syö hoidossa/koulussa. Eli tuskin suurta merkitystä vaikka tarjois illalliseksi suklaamuroja

vierasn
Töihin menee se 9 h matkoineen kuten jo sanoin. Lopun arjen ajasta vie kotityöt, siivous, kaupassa käynti, koirat ja salillakin pitäis ehtii käydä muutama kerta viikossa.

Joskus oon tehnytkin, mut ei herätä kauheen suurta suosiota. Kyllä mä joskus ehdin viikonloppuna tekee parempaaki safkaa. Kyse on kuitenkin nyt vaan arjen illallisesta. Aamupala on yleensä puuroo ja marjoi, välipalat ja iltapala hedelmii ja lounaan syö hoidossa/koulussa. Eli tuskin suurta merkitystä vaikka tarjois illalliseksi suklaamuroja
Mulla menee matkoineen yli 10 h päivässä, samoin miehellä. Mutta meillä onneksi on liukuva työaika, toinen menee aikaisin ja tulee aikaisin, ja toinen menee myöhempään ja vie lapset ja tulee sitten myöhemmin.

Saako udella mikä on sinun parempaa safkaa, eli mitä teillä syödään viikonloppuisin?

Yhteistyössä