"En mä tätä syö".. lapsen kaveri suuttui minulle...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "elli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei lapsella ole sama elämänkokemus eikä sitä toistoa ole tullut.
Ja jotain hassua saattaa sanoa jo jännityksestä.
kyllä aikuisetkin sanovat jännittäessään asioita joita voi tulkita monella tapaa.

Onko teistä mukava laittaa omia lapsia kylään jos kaikkea sanomisia tutkaillaan ja mitataan ja ollaan valmiita näpäyttämään takaisin tai laittamaan kotiinsa heti kun tulee virhe? Ja ei kun palstalle kirjoittamaan miten oma osaa olla ja syö kaikkea ja lapsen kaverit ne ovat niin pahiksia.

Aivan varmasti nämä lapset osaavat olla jotka pienestä saakka ovat nuo näpäyttelyt vanhemmiltaan oppineet, ja salkkareista.

Olin noin 10-vuotias. Vieraanamme oli kaksi tyttöä samalta kylältä. Äitini oli tehnyt munkkeja, joihin oli laittanut sisälle pihlajanmarjahilloa. Olimme kaikki samassa kahvipöydässä, myös äitini. Kesken munkin syömisen minua pari vuotta vanhempi tyttö sanoi "onneks meijän äiti ei tee tämmösiä". Muistan vieläkin äitini ilmeen ja oman suunnattoman häpeän tunteen kaverini puolesta.

Että kyllä lapsetkin tajuavat asioita. Ainakin minä tajusin.

Kysymys kuuluukin, että tajusko se tyttö että se sano aika tökerösti?

[QUOTE="Hömelö";29472739]Bitch vaikuttaa oikein mukavalta ja ymmärtäväiseltä ihmiseltä...[/QUOTE]

Ei mun tarvitse olla mukava eikä ymmärtäväinen, ainakaan jollain keskustelupalstalla. Tän palstan suolahan on nimenomaan se, että kun vähän napakammin kommentoi pääsee herättämään kunnon provokeskustelun :laugh: tänäänkin toiminut jo monessa ketjussa.

Tähän asti olen päässyt vääntämään eräällä harrastukseen liittyvällä saitilla, mutta tää mitäs nyt on kyllä ihan mahtava paikka, vähän ku veisi tikkarin lapselta!

[QUOTE="Hömelö";29472729]Kysymys kuuluukin, että tajusko se tyttö että se sano aika tökerösti?[/QUOTE]

Niin tai mitä jos se oli niin kateellinen kun oma äitinsä ei koskaan leivo, ja tuo lause vain tuli suusta koska häntä sattui kun oma äiti ei tarjoa kaverille vasta paistettua munkkia? tai mitään. Tai kotiin ei ylipäänsä saanut kutsua ketään.

Ei, mä en ole erikseen opettanut lapsilleni, että heidän ei tarvitse kuunnella vieraan lapsen arvostelevan ruokaansa vaan että yleensä heidän ei tarvitse kuunnella vierailta mitä tahansa. Meillä nyt vaan on sellainen tapa, että meillä käyttäydytään kohteliaasti isäntäväkeä kohtaan oli ikä ja sukupuoli mikä hyvänsä. Jos ei käyttäydytä saattaa saada kipakan vastauksen takaisin vaikka miten saisi traumoja, näkisi painajaisia tai joutuisi turvautumaan ammattiapuun. Sulla saattaa olla erilainen tapa hoitaa asia. Olkoon, en mä jaksa enää harrastaa seksiä sun välimerkkiesi kanssa.

Tarkoitin, että vähän suhteellisuudentajua kuitenkin voisi käyttää. Taidetaan puhua vähän eri asioista, jos ketjun aiheena on lapsen yksittäinen "saisinko muuta ruokaa" -kysymys ja näpäytystä perustellaan sillä, ettei mitä tahansa tarvitse kotonaan sietää. En kutsuisi tuota sen arvoiseksi loukkaukseksi, että käyttäisin siitä ilmaisua "ei mitä tahansa tarvitse sietää".

Lapsille EI "anneta samalla mitalla" takaisin, oli kyseessä sitten pieni lapsi tai teini. Aikuisen ja vanhemman tehtävä on kohdata huonosti käyttäytyvä lapsi tai nuori aikuisen auktoriteetilla eikä alkaa naljailemaan tai nolaamaan lasta!!!

Ei mun tarvitse olla mukava eikä ymmärtäväinen, ainakaan jollain keskustelupalstalla. Tän palstan suolahan on nimenomaan se, että kun vähän napakammin kommentoi pääsee herättämään kunnon provokeskustelun :laugh: tänäänkin toiminut jo monessa ketjussa.

Tähän asti olen päässyt vääntämään eräällä harrastukseen liittyvällä saitilla, mutta tää mitäs nyt on kyllä ihan mahtava paikka, vähän ku veisi tikkarin lapselta!

Kaikilla huvinsa. En ymmärrä tahallista riidanhaastamista edes keskustelupalstalla. Menee samaan sarjaan niiden käsittämättömien "Mun lapsi just kuoli, mitä mä teen?!" -provoalotusten kanssa. Mielipiteet saa kaikilla olla, sitä varten nää palstat minusta on. Mutta jos täällä hengailee pelkästään haastamassa riitaa (ja näitähän kyllä riittää), niin en käsitä semmosten ihmisen ajatuksenjuoksua ollenkaan.

Muistan lapsuudesta jo Bitchin kaltaiset kodit. Tämä keskustelu osuu jotenkin tosi syvälle ja auttaa tsemppaamaan vielä enemmän oman kodin ja elämänasenteen kanssa.

Minä en ollut huonokäytöksinen lapsi, mutta tietyissä kodeissa näpäyteltiin kaikkia ja usein. Niin omia kuin vieraita ja joka kerta se tuntui pahalta omasta ja muiden puolesta, itse kun oli tottunut vähän toisenlaiseen tapaan olla.

Muistan lapsuudesta jo Bitchin kaltaiset kodit. Tämä keskustelu osuu jotenkin tosi syvälle ja auttaa tsemppaamaan vielä enemmän oman kodin ja elämänasenteen kanssa.

Minä en ollut huonokäytöksinen lapsi, mutta tietyissä kodeissa näpäyteltiin kaikkia ja usein. Niin omia kuin vieraita ja joka kerta se tuntui pahalta omasta ja muiden puolesta, itse kun oli tottunut vähän toisenlaiseen tapaan olla.

Harvemmin näihin koteihin onneksi pääseekään SISÄLLE tai on jono ovella.

Nyt kun alko enempiki muistella asiaa, niin kyllä mun äitipuoli joskus sano mun kaverille tosi tylysti että "Etkö sä osaa tervehtiä?!" kun kuljettiin makkarin ohi sanomatta mitään. Ovi oli rakosellaan ja eukko makoili sängyllä lueskelemassa. Ala-asteikäsiä oltiin, mutta eipä käyny mullakaan mielessä lähtee huutelemaan ovelle sen enempää tervehdyksiä kun oltiin varmaan oltu sisällä jo ennen äitipuolen kotiin tuloa. Kyllä hävetti. Olis sekin voinu vaan sanoo sieltä oven toiselta puolelta että "moi" ja odottaa vastausta ennen ku alko rähjäämään.

Meillä käy harvoin viellä kavereita kun poika 6v. Mutta yleensä on tehty niin että kaveri syö kotonaan sit tulee vasta meille. kerran sattu niin että tein iltaruokaa ja kaveri sano sit että hälläkin on nälkä. Ei siis ollut tarkotus viellä syödä vaikka ruoka oli valmis vasta kun kaveri lähtee. Mutta ajattelin että jos sillä oikeesti on nälkä. ja tiiän että se on äitilleen ok. kun ollaan siitäkin puhuttu. Niin alotettiin ruokailu sit aijemmin. Mutta tämäpä poika vaan maisto ja sanoi että ei olekkaan nälkä, ja lähti pöydästä kiittämättä. :( kyse siis oli makarooni laatikosta. Ei siis mikään kummajais ruoka. Mutta tuli kyllä pahamieli.

Niin niin. Tuollaisen asenteenhan me kaikki haluamme lapsillemmekin opettaa. :D

[QUOTE="Hömelö";29472844]Nyt kun alko enempiki muistella asiaa, niin kyllä mun äitipuoli joskus sano mun kaverille tosi tylysti että "Etkö sä osaa tervehtiä?!" kun kuljettiin makkarin ohi sanomatta mitään. Ovi oli rakosellaan ja eukko makoili sängyllä lueskelemassa. Ala-asteikäsiä oltiin, mutta eipä käyny mullakaan mielessä lähtee huutelemaan ovelle sen enempää tervehdyksiä kun oltiin varmaan oltu sisällä jo ennen äitipuolen kotiin tuloa. Kyllä hävetti. Olis sekin voinu vaan sanoo sieltä oven toiselta puolelta että "moi" ja odottaa vastausta ennen ku alko rähjäämään.[/QUOTE]

Näitä vanhempia kyl on. Todella inhottavia ihmisiä.

[QUOTE="Hömelö";29472844]Nyt kun alko enempiki muistella asiaa, niin kyllä mun äitipuoli joskus sano mun kaverille tosi tylysti että "Etkö sä osaa tervehtiä?!" kun kuljettiin makkarin ohi sanomatta mitään. Ovi oli rakosellaan ja eukko makoili sängyllä lueskelemassa. Ala-asteikäsiä oltiin, mutta eipä käyny mullakaan mielessä lähtee huutelemaan ovelle sen enempää tervehdyksiä kun oltiin varmaan oltu sisällä jo ennen äitipuolen kotiin tuloa. Kyllä hävetti. Olis sekin voinu vaan sanoo sieltä oven toiselta puolelta että "moi" ja odottaa vastausta ennen ku alko rähjäämään.[/QUOTE]

Melkein samanlainen kokemus minulla! Että jäi inhottava olo, ja tuo äiti jatkoi vihoittelua pitkään siitä, miten olin epäkunnioittava kun hänen kodissaan häntä nuoremmat vieraat tervehtii kyllä ensin. Kaveri kyllä häpesi äitiään ja pyysi anteeksikin, että se on vaan sellanen.

Kyllä meilläkin kotona sääntönä oli, että kaverit tullessaan moikkasivat vanhempiani, mutta ei se järjestys noin tarkkaa ollut, se moikkasi joka ekana toisen huomasi tai tuli kotiin myöhemmin kun muut oli jo puuhissaan.

Melkein samanlainen kokemus minulla! Että jäi inhottava olo, ja tuo äiti jatkoi vihoittelua pitkään siitä, miten olin epäkunnioittava kun hänen kodissaan häntä nuoremmat vieraat tervehtii kyllä ensin. Kaveri kyllä häpesi äitiään ja pyysi anteeksikin, että se on vaan sellanen.

Kyllä meilläkin kotona sääntönä oli, että kaverit tullessaan moikkasivat vanhempiani, mutta ei se järjestys noin tarkkaa ollut, se moikkasi joka ekana toisen huomasi tai tuli kotiin myöhemmin kun muut oli jo puuhissaan.

Minulla myös! Ystäväni äiti vielä vaati, että pitää sanoa "päivää", tavallinen "hei" ei siis riittänyt. Tuntui pitkään kurjalta mennä heille.

[QUOTE="Äiti minäkin";29472773]Lapsille EI "anneta samalla mitalla" takaisin, oli kyseessä sitten pieni lapsi tai teini. Aikuisen ja vanhemman tehtävä on kohdata huonosti käyttäytyvä lapsi tai nuori aikuisen auktoriteetilla eikä alkaa naljailemaan tai nolaamaan lasta!!![/QUOTE]

niinpä, tosi lapsellista keskustelua, aapee mene itseesi ja hanki elämä.

Ei lapsella ole sama elämänkokemus eikä sitä toistoa ole tullut.
Ja jotain hassua saattaa sanoa jo jännityksestä.
kyllä aikuisetkin sanovat jännittäessään asioita joita voi tulkita monella tapaa.

Onko teistä mukava laittaa omia lapsia kylään jos kaikkea sanomisia tutkaillaan ja mitataan ja ollaan valmiita näpäyttämään takaisin tai laittamaan kotiinsa heti kun tulee virhe? Ja ei kun palstalle kirjoittamaan miten oma osaa olla ja syö kaikkea ja lapsen kaverit ne ovat niin pahiksia.

Aivan varmasti nämä lapset osaavat olla jotka pienestä saakka ovat nuo näpäyttelyt vanhemmiltaan oppineet, ja salkkareista.

No eipä ollut minullakaan tuossa iässä elämänkokemusta ja toistoa, mutta tavat osasin kuitenkin, enkä olisi ikimaailmassa mennyt tuommoista suustani sanomaan. Olisitteko te muut muka?

Lasten vanhempien vastuulla on opettaa lapsille tapoja. Onneksi minun vanhempani opettivat minulle, menin syömään jos kutsuttiin ja kiltisti söin sitä, mitä tarjottiin.

Jos lapsi käyttäytyy huonosti, häntä saa aivan varmasti sanallisesti ojentaa ja komentaa, oli sitten kaverin äiti tai oma.

Niin tai mitä jos se oli niin kateellinen kun oma äitinsä ei koskaan leivo, ja tuo lause vain tuli suusta koska häntä sattui kun oma äiti ei tarjoa kaverille vasta paistettua munkkia? tai mitään. Tai kotiin ei ylipäänsä saanut kutsua ketään.

Niin kun lapsihan ei ikinä, missään eikä millään muotoa voi koskaan tahallaan sanoa jotain ilkeää, eihän? 15-vuotiaaksi asti ollaan täysiä enkeleitä, senhän nyt näkee koulukiusaamistilastoistakin.

Hohhoijaa, ottakaa jo se pää pois sieltä pensaasta. Kyllä lapsikin voi olla ilkeä ja ihan tahallaan käyttäytyä huonosti, etenkin jos ei ole kasvatettu kunnolla.

• Tykkää
Reactions: Tepadj
[QUOTE="Ellilelli";29473002]No eipä ollut minullakaan tuossa iässä elämänkokemusta ja toistoa, mutta tavat osasin kuitenkin, enkä olisi ikimaailmassa mennyt tuommoista suustani sanomaan. Olisitteko te muut muka?

Lasten vanhempien vastuulla on opettaa lapsille tapoja. Onneksi minun vanhempani opettivat minulle, menin syömään jos kutsuttiin ja kiltisti söin sitä, mitä tarjottiin.

Jos lapsi käyttäytyy huonosti, häntä saa aivan varmasti sanallisesti ojentaa ja komentaa, oli sitten kaverin äiti tai oma.[/QUOTE]

Toisilla menee säännöt helpommin jakeluun kuin toisilla. Etenki jos on vilkas lapsi eikä aristele ketään, kova puhumaan, kotona ei ole peloteltu ja nöyryytetty valmiiks hiljaseks ja kiltiks niin saattaa lipsahduksia tulla. Eikä minusta aikuisella ole sillonkaan samantien oikeutta nöyryyttää vierastakaan lasta.

Itse olin niin arka lapsi etten olis iki elämän päivänä menny edes keittiöön ellei erikseen pyydetty. Mutta mä olinki todella arka lapsi.

Olipa huonokäytöksinen lapsi. Hm. Olisin varmaan itse sanonut, että se oli epäkohteliaasti sanottu ja että no, onneksi sinun ei sitten tarvitse syödä sitä. Minä en ruoki naapurustojen lapsia oikealla ruualla. Menevät kotiinsa syömään, koska näin on sovittu. Myös omat lapset tulee kotiin syömään. Jotain pillimehua tai jätskitikkua tms tarjotaan satunnaisesti puolin ja toisin. Näistäkin asioista on sovittu, kuten myös siitä että mitään ei ole pakollista tarjota.

Yhteistyössä