"En mä tätä syö".. lapsen kaveri suuttui minulle...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "elli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="wieras";29471415]"Me emme olekaan curling-vanhempia vaan kyllä herrantertulle voi antaa samalla mitalla takaisin"

Ei kun teillä itsellänne ei ole mitään käytöstapoja ja siirrätte ne sitten omille lapsillenne. Minusta ap sanoi ihan hyvin ja ei nöyryyttänyt lasta.[/QUOTE]

Kyllä meillä on käytöstapoja, mutta pikku paskiainen saisi kyllä takaisin samalla mitalla. Teillä curlaajilla tulee olemaan jännät ajat lastenne kanssa tulevaisuudessa.

Mä sanon usein, että "ei voi mitään" tai "sellaista se on". Joskus nurinaan vastaan myös tyylillä "jaa, sepä ikävää" ja jatkan hommiani. En nolaa mutta osoitan, etten ole kiinnostunut joutavasta narinasta tai muuta toimintaani yhden nirsoilijan kanssa.

• Tykkää
Reactions: LaMamanMorbid
miksi sille pitää edes antaa ruokaa jos kerjää?
mä olisin patistanut omaan kotiin tai lapsen huoneesen odottamaan. En minäkään vaaadi että mun lapsille tarjotaan ruokaa eikä varsinkaan sitä saa kerjätä!

Mä en tiedä tarkalleen mikä on nykyään tapana, meillä on ollut tää vaihe noin 10 vuotta sitten. Silloin en kyllä mitenkään automaattisesti pyytänyt vieraita lapsia pöytään, saatoin hyvinkin sanoa että oottakaa pihalla tai meidän lapsen huoneessa kun me syödään. Jos joku olisi tullut arvostelemaan mun ruokaa ei todellakaan oisi syönyt leipää meillä vaan olisi lähtenyt kotiinsa melko vauhdilla ja olisi ihan varmasti tiennyt miksi lähtee kotiinsa. Mun ei kotonani tarvitse kuunnella vieraiden lasten viisastelua. Talo elää tavallansa, vieras lähtee ajallansa sanoi viisas mummovainaani aikoinaan.

Kyllä sen lapsen täytyy tottua siihen, että jos itse käyttäytyy kylässä loukkaavasti ja epäkohteliaasti saattaa saada samalla mitalla takaisin.

Tai sitten ei vain saa sitä mitä haluaa. Mulla on yksi lapsi välillä hoidossa, joka kotonaan saa palvelua ihan törkeällä äksyilyllä. Meillä yritti samaa "maitoo!" raakkumista, mutta olin kuin en olisi kuullutkaan. Lapsi katsoi mua ihan ihmeissään kun palvelu ei pelannut ja vasta hetken päästä esitin mukamas tajuavani asian. "Ai sä haluat maitoa, miksi ihmeessä et pyytänyt?" Tän jälkeen lapsi oppi pyytämään kuin ihmiset, joskin kotonaan jatkaa tietysti vanhaan tapaan;) Kyse on siis eskarilaisesta.

"Kyllä meillä on käytöstapoja, mutta pikku paskiainen saisi kyllä takaisin samalla mitalla. Teillä curlaajilla tulee olemaan jännät ajat lastenne kanssa tulevaisuudessa."

No mutta sullahan tuntuu olevankin tosi hienot käytöstavat. Itselläsi taitaa olla lapsiesi kanssa edessä mielenkiintoiset ajat...

Ei kait se kenestäkään curling vanhempaa tee, jos ei halua lapsille niin sanotusti haistattaa paskoja ja haukkua paskiaiseksi. Jo on kyllä aikoihin eletty.

vieraille tarjotaan.

Miksi muka aina automaattisesti tarjotan vieraille. Silläkin uhalla että omat jä ilman vai? jos mä oon varannut meidän perheelle esim 1 kyljyksen / henkilö ja sitten tulee joku mun tai lapsen kaveri kylään niin ettei ruokailusta ole sovittu etukäteen niin ei hän voi vaatia että hän saa meillä ruokaa.
Jos mulla on ruokaa reilusti niin sitä voidaan tarjota, mutta jos sitä ruokaa auliisti tarjoan ja siitä aletaan valittaman sa kuulla kunniansa. Edes omat ei saa valitta ruuasta jso ei se oikeasti ole epäonnistunutta

• Tykkää
Reactions: Bitch
[QUOTE="wieras";29471476]"Kyllä meillä on käytöstapoja, mutta pikku paskiainen saisi kyllä takaisin samalla mitalla. Teillä curlaajilla tulee olemaan jännät ajat lastenne kanssa tulevaisuudessa."

No mutta sullahan tuntuu olevankin tosi hienot käytöstavat. Itselläsi taitaa olla lapsiesi kanssa edessä mielenkiintoiset ajat...

Ei kait se kenestäkään curling vanhempaa tee, jos ei halua lapsille niin sanotusti haistattaa paskoja ja haukkua paskiaiseksi. Jo on kyllä aikoihin eletty.[/QUOTE]

Luu ei muutu lihaksi vaikka kuinka uliset.

Luu ei muutu lihaksi vaikka kuinka uliset.

No enpä ymmärtänyt mitä tarkoitit, mutta en välitäkkään. Tuollaisista käytöshäiriöisistä ja hänen lapsistaan haluankin pysyä mahdollisimman kaukana niin netissä kuin oikeassa elämässä.

Ja sitten vielä ihmetellään kun jotkut lapset tuolla kadulla haistattelevat vieraille ihmisille. Nyt en enää ihmettele yhtään kun näitä juttuja täällä lukee.

[QUOTE="wieras";29471538]Luu ei muutu lihaksi vaikka kuinka uliset.

No enpä ymmärtänyt mitä tarkoitit, mutta en välitäkkään. Tuollaisista käytöshäiriöisistä ja hänen lapsistaan haluankin pysyä mahdollisimman kaukana niin netissä kuin oikeassa elämässä.

Ja sitten vielä ihmetellään kun jotkut lapset tuolla kadulla haistattelevat vieraille ihmisille. Nyt en enää ihmettele yhtään kun näitä juttuja täällä lukee.[/QUOTE]

Samaa mieltä. Jos lapset saa kylässäkin puhua mitä sattuu, arvostella ja vaatia eikä talossa asuvat saa millään tavalla ojentaa niin juuri sellaisista tulee niitä kadulla haistattelijoita.

Miksi muka aina automaattisesti tarjotan vieraille. Silläkin uhalla että omat jä ilman vai? jos mä oon varannut meidän perheelle esim 1 kyljyksen / henkilö ja sitten tulee joku mun tai lapsen kaveri kylään niin ettei ruokailusta ole sovittu etukäteen niin ei hän voi vaatia että hän saa meillä ruokaa.
Jos mulla on ruokaa reilusti niin sitä voidaan tarjota, mutta jos sitä ruokaa auliisti tarjoan ja siitä aletaan valittaman sa kuulla kunniansa. Edes omat ei saa valitta ruuasta jso ei se oikeasti ole epäonnistunutta

tiedän omasta lapsuudesta että kun oli ruoka kavereilla. En mennyt kinuamaan ja jos pyyti pöytään niin sanoin että kotona syön. Minä tarjoan lasten kavereille.

Kyllä sen lapsen täytyy tottua siihen, että jos itse käyttäytyy kylässä loukkaavasti ja epäkohteliaasti saattaa saada samalla mitalla takaisin. Jos katsoo olevansa niin kypsä että voi arvostella kyläpaikan ruokaa, on tarpeeksi kypsä kestämään pienen näpäytyksen. Käytöstapojen opettaminen lähtee kotoa, ei se ole kavereitten vanhempien tehtävä.

En voisi tätä paremmin enää muotoilla. Komps.

• Tykkää
Reactions: Zarppa
Minua joskus sieppaa, kun naapurin 6-vuotias ilmoittaa lähes jokaisen ruokalajin kohdalla "minä en oikein tykkää tästä". Täällä päin (Savossa) vieraille tarjoillaan ilman muuta.

ei meilläkään vieraat määrää mitä syödään. Jos tulee ruoka-aikaan meille ja olettaa, että meillä saa ruoan niin silloin syö mitä tarjotaan tai on ilman. Minusta on kohteliasta se, että lapsen kaveri menee kotiinsa syömään tai odottaa vaikka lapsen huoneessa, mutta ei tule keittiöön norkoileman jos ei ole erikseen pyydetty.
Joskus tarjoamme ruan joskus ei. Riippuen ihan siitä paljonko on sillä kertaa tehty. En mä kyllä lapsen kaverin takia antaisi omalle perheelle vähemmän ruokaa enkä varaudu sen enempää erikoisruuilla jos en tiedä että joku vieras on tulossa. Pojan tyttökaveri saa laktoositonta maitojuomaa jos syö meillä, mutta jos käy van kahvilla sitä ei tarvitse ostaa, kun juo kahvinsa mustana.

No teillä nyt ei ne omatkaan lapset saa tarpeeksi ruokaa.

Tätä ketjua lukiessa, en enää yhtään ihmettele mistä niitä pahasuisia lapsia oikein tulee. Meidän eskarissa yksi tyttö sanoi toiselle tytölle: " sä olet puhevammanen, sulta pitäs leikata kieli pois" ja tämä tyttö ei osannut sanoa ärrää.

Alkuperäinen kirjoittaja Rva Ilkeä Harmaa;29471378:
Mä oon nirsoille lapsille sanonu et pakko ei ole syödä, en kyllä muutakaan tarjoa. Sitten on ilman ruokaa ja syö leipää.

Meillä jäisi kyllä ilman, ei meillä omatkaan lapset ruoan sijaan leipää saa.

• Tykkää
Reactions: Bitch
Meidän tyär ja naapurin flikka oli ainoat lapset tämän kadun varressa 10 vuotta sitten. Olivat kavereits ja kyläilivät paljon. Jo silloin sovittiin, että kukaan ei ruoki naapurin lasta (kun oli huono syömään muutenkin ja se, että naapurissa vetää välipalaa ennen ateriaa ei oikein auta). Sitten syntyi meille tionen aj tähän muutti lisää lapsiperheitä. Minä sitten diktaattorina ilmoitin, että täällä on semmonen tapa, että jokainen syö kotonaan. Ja niin se sitten on ja minusta se on edelleen hyvä. Varsinkin kun en lapset on melkein aina meillä.

JOs on kuuma tarjoilen kyllä juotavaa tai lapset saa antaa omista karkkipäivän karkeistaan jos tahtovat. Jos ei tahdo, niin niitä ei saa toisen nähden syödä.

Mun pojan yks kaveri on muslimi (isä on ulkomaalainen).

No meillä oli sit ruoka-aika ja nätisti kysyi, että saisiko hän myös syödä. Sanoin pojalle, että tässä on ruoassa on sikaa, johon poika vastasi, että ei haittaa, kyllä hän voi sitä sikaa salaa syödä :D Tais olla jätkällä kova nälkä..
Piti sitten kuitenkin vielä vähän tentata, että mitäs se äiti meinaa jos tuut meille ja syöt täällä sikaa, ei kuulemma haittaa, kun äitikin antaa välillä salaa :D
Vanhempansa ovat siis eronneet..

[QUOTE="viola";29471217]Meillä on ollut vuosien saatossa todella paljon lasten kavereita ruokapöydässä (viikottain useampia), eikä kukaan koskaan ole sanonut ruuasta mitään pahaa. Huomaan joskus, ettei ruoka oikein maistunut, on voinut olla liian mausteista tai muuta, mutta vähin äänin on kaveri sitten syönyt leipää ja salaattia ja juonut maitoa ja jatkanut touhujaan :)
Lasten kaverit ovat tulleet tutuiksi ja kun tiedän, että yksi tietty poika ei pidä kalasta ja jos sattuu olemaan meillä ruoka-aikaan, teen kyllä hänelle jotain muuta; annan edellispäivästä jämäruokaa tai teen sitten jonkun muunkin ruuan vaikka jo seuraavaa päivää varten, mitä tämä poika sitten syö. Ja yhtä poikaa varten meillä on aina jääkaapissa tavallista kevytmaitoa, kun hän ei pidä meidän laktoosittomista maitojuomista ja usein on meillä kylässä :)
Kai meillä on sitten ollut hyvä tuuri ja lasten kavereiksi sattunut hyväkäytöksisä lapsia. Tai no ei nuo enää ihan lapsia ole, mutta samat kaverit nuo on valtaosin pyörineet tässä jo alakoulusta saakka.
Ja vielä lisähuomautuksena, asutaan maalla ja yleensä kaverit tulevat koulusta suoraan ja viipyvät melko lailla iltaan saakka tai sitten viikonloppuisin ovat usein yökylässä, eli kolmella lapsella riittää noita kavereita ruokapöytään siitä syystä niin usein.[/QUOTE]

Kuulostaa ihanalta! Jotenkin semmoinen "maalaisidylli-elämä"!Ja juurikin se, että kaverit ovat tervetulleita ja pieni huomaavaisuus joidenkin kohdalla on hienoa; ei maksa paljon, mutta merkitsee sille "penskalle" varmasti kovastikin paljon.Ihanaa<3

Ja vanhemman pojan yks kaveri aina kysyy pojaltani, et "kysy sun äidiltä et saanks mäkin syödä" ja kuiskaa sen niin kovin, että minäkin kuulen :D

Ei haittaa ollenkaan, mutta jos meille on varattu X määrä ruokaa, niin siitä ehkä riittää yhdelle ylimääräiselle syöjälle, mutta kun tää poika ois aina ottamassa lisääkin. Kiva sanoa toiselle ettei käy kun kaikki eivät ole vielä syöneet, siis kun kysyy että saisko lisää... Muistaa kyllä aina kehua maasta taivaaseen :D et sille on kiva antaakkin ruokaa, kun aina ne on parempia kun oman äidin tekemät :laugh:

Ja vanhemman pojan yks kaveri aina kysyy pojaltani, et "kysy sun äidiltä et saanks mäkin syödä" ja kuiskaa sen niin kovin, että minäkin kuulen :D

Ei haittaa ollenkaan, mutta jos meille on varattu X määrä ruokaa, niin siitä ehkä riittää yhdelle ylimääräiselle syöjälle, mutta kun tää poika ois aina ottamassa lisääkin. Kiva sanoa toiselle ettei käy kun kaikki eivät ole vielä syöneet, siis kun kysyy että saisko lisää... Muistaa kyllä aina kehua maasta taivaaseen :D et sille on kiva antaakkin ruokaa, kun aina ne on parempia kun oman äidin tekemät :laugh:

Näinpä just! Se, kuinka asiansa esittää, merkitsee tosi paljon! Ja tosta muslimijutskasta muistankin, kun "vuosikymmeniä" sitten oli lähipuistossa aina perjantaisin grilli kuumana, ja kotiäidit grillaili lapsilleen kuka mitäkin.. Siellä oli kans yks perhepäivähoitaja, jolla monta hoitolasta ja yksi oli muslimi-perheestä; niin se vain samat nakit (eikä ollut kalkkunaa tmv.) tarjosi senkin perheen pienelle, ja lapsi oli naama näkkärillä, eikä vanhemmat tienneet mitään..

Näkisittepä lapsieni kaverien ilmeet kun meillä ruokaillaan, ruoka on varmasti kovin erikoista heidän makuunsa, ja varmasti erillaista mitä kotona ovat tottuneet syömään, mutta ikinä ei ole kukaan yökötellyt, pikemminkin päinvastoin, ja ovat innoissaan opetelleet syömään mm.puikoilla!:D
Tosin vanhempien nyrpistelyt on tullut huomattua kun kerron mitä ruokaa meillä on ollut, ja yksi kysyi ihan pokilla, eikö meillä syödä perunaa ikinä?:D

Ei lapsi tuollaista ilkeyttään sano!

Minusta lasten rehellisyys on virkistävää ja ollaan saatu hyvät keskustelut aikaan siitä, miten ihmiset tykkää eri asioista ja miten monella eri tavalla voi vaikka jauhelihasopankin keittää. Kaikki jutut alkaa yleensä jostain lapsen vilpittömästä "en tykkää" -kommentista. Kysyn, että miksi et, onko outo maku, onko palaset eri tavalla leikattu ja siinä jutellessa on sitten se erilainenkin annos uponnut.

En ymmärrä aikuisia, jotka ottaa lasten jutuista itseensä ja kuvittelee, että ne on jotenkin ilkeydellä sanottu.

Yhteistyössä