"En mä tätä syö".. lapsen kaveri suuttui minulle...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "elli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Niin siis alun perin tässä oli kyse siitä ettei ap:n kaverin lasta oltu kutsuttu pöytään ja silti oli tullut ruokaa arvostelemaan, mikä kertoo erittäin heikosta kotikasvatuksesta. Mä pohjaan kommenttini samaan tilanteeseen. Kohtelen siis tässä tilanteessa ihan ketä tahansa vierasta samalla tavalla jos tullaan pyytämättä norkoilemaan ja vielä arvostelemaan. Miksi lasta pitäisi ymmärtää? Mun mielestäni ilmoitus siitä ettei häntä ole kutsuttu syömään ei suinkaan ole nolaamista vaan ihan faktan kertomista.

Itsehän sen tuossa kirjoitat, "erittäin heikosta kotikasvatuksesta". Auttaako sinua, lasta tai maailmaa jotenkin se, että ilkeilet takaisin lapselle, joka ei edes välttämättä täysin ymmärrä, mikä omassa toiminnassa on vikana?
11-vuotias ymmärtää jo syytä ja seurausta ja tajuaa toisen reaktion ja oman käytöksensä yhteydenkin jotenkin, mutta ei ne tavat parane sillä, että aikuinen nöyryyttää inhottavalla kommentilla kun toinen huonoa kasvatustaan ja ymmärtämättömyyttään sanoo pahasti.

Mä en ottas tuommosta käytöstä vastaan edes omalta lapseltani. Ruooka-aikana syödään sitä, mitä on pöydässä, jos ei kelpaa niin voi olla ilman - tuommoset "teetkö mulle jotain muuta?" on aivan käsittämättömän huonoa käytöstä.

Ei tarvitse olla ilkeä, mutta voi tiukasti sanoa, että meillä on tänään tätä ja jos ei kelpaa, niin olet ilman ja menet omaan kotiin syömään. Ihme mammoja täällä, kun antaa 11-vuotiaan komennella, on eri asia olla ilkeä lapselle kuin tiukka ja topakka. Ei ihme että monet lapset hyppii nenille jatkuvasti, oikea auktoriteetti tuntuu puuttuvan niin monelta.

Enne auktoriteetti haettiin fyysisellä kurituksella, nyt kun sitä ei ole enää, ei vanhemmat osaa olla tiukkoja ja autoritäärisiä hyvällä tavalla, vaan annetaan lasten pompotella. Lapsi on lapsi, aikuinen on aikuinen ja lapsi tekee kuten aikuinen sanoo.

Niin siis alun perin tässä oli kyse siitä ettei ap:n kaverin lasta oltu kutsuttu pöytään ja silti oli tullut ruokaa arvostelemaan, mikä kertoo erittäin heikosta kotikasvatuksesta. Mä pohjaan kommenttini samaan tilanteeseen. Kohtelen siis tässä tilanteessa ihan ketä tahansa vierasta samalla tavalla jos tullaan pyytämättä norkoilemaan ja vielä arvostelemaan. Miksi lasta pitäisi ymmärtää? Mun mielestäni ilmoitus siitä ettei häntä ole kutsuttu syömään ei suinkaan ole nolaamista vaan ihan faktan kertomista.
Muistanko väärin, vai etkö puhunut tuolla takaisin näpäyttämisestä?

• Tykkää
Reactions: Rva Ilkeä Harmaa
Ja se lapsi suuttui kun en ruvennut tekemään hänelle muuta sapuska vaan sanoin, että voisi mennä kotiin syömään. Ai, olenko itse nyt ilkemys kun en pompi muiden lasten pillin mukaan!? Tässä tapauksessa ei ollut edes tarkoitusta, että kyseinen lapsi jää meille syömään. Kai saan alkaa tekemään ajoissa sitä ruokaa enkä silloin kun lasten kaverit lähtee kotiin!?

Minusta toi kaverin käytös kertoo JOKO huonosta kotikasvatuksesta, TAI lapsen kyvystä ajatella asioita kovinkaan pitkälle ja suodattaa sanojaan TAIKKA näistä molemmista. En lähtis heti tuomitsemaan, että onpa huono kotikasvatus tai tyhmä ja ilkee kakara. Voihan esimerkiks olla, että se kaveri on vaan syystä tai toisesta tottunu jossain toisessa kyläpaikassa siihen, että hän saa tulla aina pöytään. Tai kertoko tarina sitä, oliko ap:n lapsi esimerkiks pyytäny kans keittiöön mukaan (muistaakseni ei kertonu)? Lasta pitäis ymmärtää SIKSI ETTÄ SE ON LAPSI. Faktat voi kertoo monella tavalla. Vai sanoksä omille mussukoilles, että kuulepa pertti kun toi sun piirustus nyt vaan on ihan kamala eikä kukaan haluu kuunnella sun laulua koska se kuulostaa enemmän sille niinku sikaa tapettais?

[QUOTE="elli";29472594]Ja se lapsi suuttui kun en ruvennut tekemään hänelle muuta sapuska vaan sanoin, että voisi mennä kotiin syömään. Ai, olenko itse nyt ilkemys kun en pompi muiden lasten pillin mukaan!? Tässä tapauksessa ei ollut edes tarkoitusta, että kyseinen lapsi jää meille syömään. Kai saan alkaa tekemään ajoissa sitä ruokaa enkä silloin kun lasten kaverit lähtee kotiin!?[/QUOTE]

Eikös kaikkien mielestä oikea tapa ollutkin ilmoitaa, että voi mennä kotiin syömään? Eihän sun toimintaa ole kukaan arvostellut?

[QUOTE="Pah";29472579]Mä en ottas tuommosta käytöstä vastaan edes omalta lapseltani. Ruooka-aikana syödään sitä, mitä on pöydässä, jos ei kelpaa niin voi olla ilman - tuommoset "teetkö mulle jotain muuta?" on aivan käsittämättömän huonoa käytöstä.

Ei tarvitse olla ilkeä, mutta voi tiukasti sanoa, että meillä on tänään tätä ja jos ei kelpaa, niin olet ilman ja menet omaan kotiin syömään. Ihme mammoja täällä, kun antaa 11-vuotiaan komennella, on eri asia olla ilkeä lapselle kuin tiukka ja topakka. Ei ihme että monet lapset hyppii nenille jatkuvasti, oikea auktoriteetti tuntuu puuttuvan niin monelta.

Enne auktoriteetti haettiin fyysisellä kurituksella, nyt kun sitä ei ole enää, ei vanhemmat osaa olla tiukkoja ja autoritäärisiä hyvällä tavalla, vaan annetaan lasten pompotella. Lapsi on lapsi, aikuinen on aikuinen ja lapsi tekee kuten aikuinen sanoo.[/QUOTE]
Näin minustakin. Mutta minusta nimenomaan tuollainen "pyysinkö sinut syömään" -näsäviisastelu on ilkeyttä ja "sinun pitää mennä kotiin syömään" on sitä topakkuutta.

Itsehän sen tuossa kirjoitat, "erittäin heikosta kotikasvatuksesta". Auttaako sinua, lasta tai maailmaa jotenkin se, että ilkeilet takaisin lapselle, joka ei edes välttämättä täysin ymmärrä, mikä omassa toiminnassa on vikana?
11-vuotias ymmärtää jo syytä ja seurausta ja tajuaa toisen reaktion ja oman käytöksensä yhteydenkin jotenkin, mutta ei ne tavat parane sillä, että aikuinen nöyryyttää inhottavalla kommentilla kun toinen huonoa kasvatustaan ja ymmärtämättömyyttään sanoo pahasti.

No jos ei 11-vuotias vielä ymmärrä käyttäytyvänsä huonosti, on korkea aika oppia. Jos ei muita tapoja niin se miten juuri meillä käyttäydytään. Sanoin aikaisemmin myös sen, etten hyväksy tuollaista käytöstä omilta lapsiltani joten en myöskään vierailta.

Tosin, ei tää nyt silleen mua koske kun meillä ei käy 11-vuotiaita huonosti käyttäytyviä lasten kavereita. Ihmettelen vaan kuinka hemmetissä maailma on mennyt sellaiseen jamaan, että aikuisten pitää kotonaan orjailla vieraita lapsia ettei vaan pahoita pikku kullanmurujen mieltä tai saa heitä tuntemaan itseään nöyryytetyiksi.

Tai lapsella on niin vähän kokemusta että jos on kerran saanut ruoan samassa paikassa niin yleistää sen ja luulee että täällä saa aina.
tai jos on viimeksi saanut jossain kaverilla ruoan niin luulee niin.

No jos ei 11-vuotias vielä ymmärrä käyttäytyvänsä huonosti, on korkea aika oppia. Jos ei muita tapoja niin se miten juuri meillä käyttäydytään. Sanoin aikaisemmin myös sen, etten hyväksy tuollaista käytöstä omilta lapsiltani joten en myöskään vierailta.

Tosin, ei tää nyt silleen mua koske kun meillä ei käy 11-vuotiaita huonosti käyttäytyviä lasten kavereita. Ihmettelen vaan kuinka hemmetissä maailma on mennyt sellaiseen jamaan, että aikuisten pitää kotonaan orjailla vieraita lapsia ettei vaan pahoita pikku kullanmurujen mieltä tai saa heitä tuntemaan itseään nöyryytetyiksi.

En minä ainakaan sitä mitenkään orjailuna pidä, että yritän aina puhua ystävällisesti kaikille ja olla nolaamatta ketään tai nöyryyttämättä, oli sitten mun koti tai mikä tahansa paikka.
Jos joku mua taas tahallisesti loukkaa vaikka olen kertonut asian niin saattaa multakin pinna palaa.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29472590:
Muistanko väärin, vai etkö puhunut tuolla takaisin näpäyttämisestä?

Näpäyttäminen ei ole nolaamisen synonyymi. Kyllä sen kakaran täytyy jotenkin ymmärtää että nyt ei tullut ihan napakymppisuoritus tässä kyläpaikan keittiössä.

• Tykkää
Reactions: Phoebsi
[QUOTE="elli";29472594]Ja se lapsi suuttui kun en ruvennut tekemään hänelle muuta sapuska vaan sanoin, että voisi mennä kotiin syömään. Ai, olenko itse nyt ilkemys kun en pompi muiden lasten pillin mukaan!? Tässä tapauksessa ei ollut edes tarkoitusta, että kyseinen lapsi jää meille syömään. Kai saan alkaa tekemään ajoissa sitä ruokaa enkä silloin kun lasten kaverit lähtee kotiin!?[/QUOTE]

Mä en kyllä itse asiassa muista että juuri kukaan olis kritisoinu ap:n toimintaa tylyksi, vaan lähinnä niiden toimintaa, jotka sano heittävänsä mukulat kokonaan pihalle tai olevansa tahallaan takasin tosi tyly.

Mun mummo oli kerran leikkaamassa jäätelöä meille lapsille ja sanoin, että mulle sit ihan pikkanen palanen, sain vastaukseksi "olinko muka tätä sulle leikkaamassa?". Musta se oli todella nöyryyttävää ja noloa sanoa noin kaikkien kuullen.

Minusta on ok sanoa, että jos ei kelpaa niin saa mennä kotiinsa syömään. Tuo "ei sinua ole pöytään pyydettykään" on tosi rumasti sanottu, itse en kehtaisi sanoa noin yhtään kenellekään. Kuten tuossa ylempänä sanottiin, niin lapsi on voinut tottua siihen, että kyläpaikassa saa ruokaa.
Jos teillä ei saa, sen voisi ilmaista nätisti.

Minut on opetettu ja lapsillekin opetan, ettei toisen huonoon käytökseen lähdetä mukaan. Tilanteen mukaan selvitetään, mikä käytökseen on syynä. Jos voi auttaa niin auttaa, jos kyse pelkästä ilkeilystä niin jätetään omaan arvoonsa.
Uudestaan ei meille kuitenkaan kutsuta huonokäytöksisiä vieraita, lapsille annetaan mahdollisuus selittää ja korjata tapojaan.

Tai sitte ne sun lasten kaverit pelkää sua...

[QUOTE="Mona";29472539]OK, kaikille on tullut selväksi minkälaisia tapoja itse käytät ja opetat lapsillesi jotka istuivat pöydässä samassa tilanteessa. Niinkuin itse sanoit, käytöstavat lähtee kotoa.[/QUOTE]

Siis tässähän ei ollut kyse mun lapsistani tai heidän kavereistaan, mä en ole ap.

Kyllä, olen opettanut lapsilleni ettei heidän tarvitse kotonaan sietää mitä tahansa. Minäkään en mene lasteni koteihin päsmäröimään ja arvostelemaan vaan annan heidän huushollata niinkuin itse parhaaksi näkevät, olen siellä kylässä silloin kun minut on kutsuttu. Minä tai mun lapseni ei oleteta saavamme ruokaa tai kahvia kyläpaikassa eikä ainakaan missään tapauksessa arvostella tarjottavia.

Näpäyttäminen ei ole nolaamisen synonyymi. Kyllä sen kakaran täytyy jotenkin ymmärtää että nyt ei tullut ihan napakymppisuoritus tässä kyläpaikan keittiössä.

Minä ilmaisin saman asian näin: "Meillä on tänään tätä ruokaa. Jos ei maistu ja on nälkä, kotona saat varmaan sopivaa. Voit tulla uudestaan, kun olet syönyt."

Tulee ilmi miten meillä käyttäydytään ja ihan ilman näpäytyksiä.

[QUOTE="Hömelö";29472638]Tai sitte ne sun lasten kaverit pelkää sua...[/QUOTE]

En mä usko. Niitä kävi kyllä meillä silloin kun lapset oli tuon ikäisiä ja ihan samat säännöt niillä oli silloinkin kun omilla lapsilla.

No vaikkei no sinusta olisikaan samaa tarkoittavia sanoja, niin ilkeää se näpäyttäminen ja samalla mitalla takaisin antaminen silti on, kutsui sitä nyt millä nimellä tahansa. Tässä yhteydessä on kyllä vaikea keksiä, mikä sitten olisi nolaamista, jos ei juuri tuollainen tokaisu.

Hauska juttu, että "kakaran" täytyy ymmärtää, että ei tullut ihan napakymppisuoritus, mutta aikuisen ei tarvitse samaa hoksata.

Ja ihan sama onko nolaaminen näpäyttämisen synonyymi, nolattu olo näpäytyksistä tulee niin lapselle kuin aikuiselle. Minun tuttavapiiristäni lähtee näpäyttelijät välittömästi, koska puoleni osaan pitää vaikka en takaisin alakaan näpäytellä ketään.

Siis tässähän ei ollut kyse mun lapsistani tai heidän kavereistaan, mä en ole ap.

Kyllä, olen opettanut lapsilleni ettei heidän tarvitse kotonaan sietää mitä tahansa. Minäkään en mene lasteni koteihin päsmäröimään ja arvostelemaan vaan annan heidän huushollata niinkuin itse parhaaksi näkevät, olen siellä kylässä silloin kun minut on kutsuttu. Minä tai mun lapseni ei oleteta saavamme ruokaa tai kahvia kyläpaikassa eikä ainakaan missään tapauksessa arvostella tarjottavia.

Ymmärsin kyllä ettet ole ap. Tarkoitinkin sitä että vastataan vittuilemalla. Meillä ei niin puhu aikuiset eikä lapset., ei vaikka joku aloittaisi. Ylipäätään tässä elämässä ei provosoimalla saavuta mitään vaan kohteliaalla mutta tiukalla puheella kukaan ei hypi silmille.

Niin tuohan onkin maailman kamalin juttu, mitä kotonaan voi joutua vieraiden taholta sietämään? Lapsi sanoo, että voisiko saada jotain muuta ruokaa?

Kyllä sen kakaran täytyy jotenkin ymmärtää että nyt ei tullut ihan napakymppisuoritus tässä kyläpaikan keittiössä.

Eikö tuota sitte voi sanoo vähä fiksumminkin kuin antamalla samalla mitalla takasin? Esimerkiks, että "Minusta toi ei ollu nätisti sanottu ja tuommosesta vois moni pahottaa mielensä. Meillä on nyt perheen kesken ruoka-aika ja meillä on totuttu siihen, että vieraat odottaa lastenhuoneessa, ruoasta puhutaan nätisti eikä yökkäillä, ja syödään sitä mitä on tarjolla, tai sitten noustaan pöydästä, kiitetään ja odotetaan seuraavaa ruoka-aikaa. Sama koskee meillä myös vieraita sillon, kun heidätkin kutsutaan ruokapöytään."

Olin noin 10-vuotias. Vieraanamme oli kaksi tyttöä samalta kylältä. Äitini oli tehnyt munkkeja, joihin oli laittanut sisälle pihlajanmarjahilloa. Olimme kaikki samassa kahvipöydässä, myös äitini. Kesken munkin syömisen minua pari vuotta vanhempi tyttö sanoi "onneks meijän äiti ei tee tämmösiä". Muistan vieläkin äitini ilmeen ja oman suunnattoman häpeän tunteen kaverini puolesta.

Että kyllä lapsetkin tajuavat asioita. Ainakin minä tajusin.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29472691:
Niin tuohan onkin maailman kamalin juttu, mitä kotonaan voi joutua vieraiden taholta sietämään? Lapsi sanoo, että voisiko saada jotain muuta ruokaa?

Ei, mä en ole erikseen opettanut lapsilleni, että heidän ei tarvitse kuunnella vieraan lapsen arvostelevan ruokaansa vaan että yleensä heidän ei tarvitse kuunnella vierailta mitä tahansa. Meillä nyt vaan on sellainen tapa, että meillä käyttäydytään kohteliaasti isäntäväkeä kohtaan oli ikä ja sukupuoli mikä hyvänsä. Jos ei käyttäydytä saattaa saada kipakan vastauksen takaisin vaikka miten saisi traumoja, näkisi painajaisia tai joutuisi turvautumaan ammattiapuun. Sulla saattaa olla erilainen tapa hoitaa asia. Olkoon, en mä jaksa enää harrastaa seksiä sun välimerkkiesi kanssa.

Yhteistyössä