Onko tää joku nykyajan juttu ettei vauvat saa olla vauvoja?

fdsaa
Miten sä nyt sen noin tulkitsit? Mä kirjoitin näin: "...vauvalle tuo heräily (ja tissin haluaminen) on täysin luonnollista. Mun mielestä jokaisen todellakin tulis ymmärtää ja sisäistää tuo asia, vaikka sitten johonkin unikouluratkaisuun päätyisikin."

Joskus pitää valita kahdesta huonosta vaihtoehdosta vähemmän huono, ja toteuttaa se unikoulu. Mutta kun tämä nyt ei edelleenkään muuta sitä asiaa miksikään, että vauvalle (varsinkin pienelle) se heräily on luonnollista ja normaalia. Mä haluaisin että ihmiset tietäis tuon, niin se heräilyahdistuskin vois monella vähentyä (en nyt puhu sinusta).

Unikoulun voi siis toteuttaa jos se on kerta kaikkiaan tarpeen, mutta jokaisen olis silti hyvä tietää miten se (pikku)vauvan luonnollinen unirytmi on rakennettu.
Tietenkin heräily on luonnollista ja normaalia vauvaiässä, eihän tässä siitä yritetäkään päästä eroon. Unikoulun avulla vauva opetetaan nukahtamaan itsekseen ilman tissiä, siis kun herää keskellä yötä. Tajuatko nyt? Vauva saa edelleenkin herätä unikoulun jälkeen ja ihan takuulla herääkin, mutta sen sijaan että herättää koko muunkin perheen ja vaatii tissiä/pulloa, vauva jatkaa itse uniaan. En ymmärrä, miksi on väärin opettaa vauvalle muitakin rauhoittumis-/nukahtamiskeinoja kuin tissi.

"ama"
En jaksa lukea koko ketjua.. Mutta mun mielestä tällä palstalla taas on ihan vääristynyt käsitys siitä, minkälainen rooli vauvalla on perheessä.

Imetykseen pitää pystyä 24/7 vuoden ikään asti juuri silloin kun vauva haluaa. Jos valittaa 7 kk iässä, että on ihan poikki kun nukkuu kolme 20 minuutin pätkää yössä, niin on tyhmä valittaja kun toisten vauvat heräilee vielä viisi vuotiaanakin. Omaa aikaa ei ole oikeus haluta ikinä, jos vauva itkee äidin perään. Samalla täytyisi kuitenkin pystyä urheilemaan, siivoamaan kämppä, olemaan halukas seksipeto, tekemään terveelliset ruoat, kestovaippailemaan jne.

Mun mielestä lapset tulee osaksi perhettä. Ja siinä perheessä jokaisella jäsenellä on oikeus mielenterveyteen ja hyvinvointiin. Jos jatkuva heräily aiheuttaa jollekin vakavan masennuksen oireita, niin silloin on myös sen vauvan kannalta parempi, että hän oppii esim. nukahtamaan itse herättyään yöllä. Unikouluja kun on olemassa monenlaisia, eikä lasta tarvitse jättää yksin huutamaan sänkyyn.

Itselläni on kaksoset ja kokemusta siitä, millaista on oikeasti olla väsynyt. Meidän vauvat jättivät itse yöruokailut pois puolen vuoden jälkeen ja heräävät nykyisin pari-kolme kertaa yössä ja rauhoittuvat tutilla tai viimeistään viereen nostolla :) Tilanne on siis hyvä nyt, mutta jos olisin joutunut menemään vielä muutaman kuukauden n. 3 tunnin yöunilla, niin voin kertoa että lapset olisivat varmasti olleet onnellisempia vaikka huostaanotettuina, kuin äidin kanssa joka muistuttaa enemmän zombieta kuin ihmistä. Mun mielestä meillä meni kaikki siis luonnolliseen tahtiin: Silloin kun vauvoille riitti vain pelkkä läheisyys päivällä, niin yöheräämiset olivat siedettävissä. Nyt kun vauvat tarvitsevat päivällä paljon enemmän seuraa, ulkoilua, syöttämistä, silmä kovana vahtaamista, niin yöunet on jo paremmat ja näin ollen päivät jaksaa. Mun mielestä se, että vauvan tarpeet kasvaa koko ajan päiväsaikaan, ei ole hyvä yhtälö sen kanssa, jos yöunet vain huononee. Ja siitä syystä ymmärrän todellakin äitejä, jotka joutuvat asialle tekemään jotain.

Eli mun mielestä on oikeus katsoa perhettä kokonaisuutena ja miettiä miten kaikilla olisi mahdollisimman hyvä olla. Ja tottakai vauvalla on oikeus olla suuritarpeinen, hän kun ei itse voi mitään tarpeitaan tyydyttää, mutta joskus jostain tavasta pois oppiminen voi olla sen vauvankin mielestä kivempi juttu kuin se, ettei äiti jaksa esim. hymyillä ja olla iloisessa vuorovaikutuksessa.

"celina"
Tärkeintä on nimenomaan kuunnella sitä vauvaa SEKÄ omaa jaksamista kohtuullisessa määrin. Ei ole mitään yleisohjetta. Meillä molemmat lapset aina nukahtaneet tissille, nukkuneet vieressä 8kk ikään ja siitä siirtyneet omaan sänkyyn ilman itkuja ja alkaneet nukkua kokonaisia öitä. Tutteja ei ole käytössä kummallakaan. Että ei ole niin vaarallista antaa läheisyyttä :) Eikä varmaan ole sen vaarallisempaa nukuttaa omaan sänkyyn, jos äiti on läsnä.

"celina"
joo samaa ihmetellyt olen kun edellinen! meillä myös pelkkää rintamaitoa 6kk ikään, eikä ole mitenkään ongelmallista ollut aloittaa soseita. Jotenkin tuntuu että on hirveä painostus "totuttaa" vauvaa ruokaan, omaan sänkyyn, nukahtamiseen jne. Sen sijaan voisi kuulostella milloin vauvalla tulee luonnolliset herkkyyskaudet näihin asioihin. Pääsee itsekin vähemmällä kun seuraa luonnollista kehityskulkua vs. seuraa ohjeistuksia.

"Kekäle"
En tajua sitä kun monet tässäkin ketjussa kirjoittaa että: "me tehtiin näin, eikä ole lapselle traumoja tullut". Miten te sen muka tiedätte onko traumoja tullut vai ei? Monet lapsuudessa koetut pahat jutut esim. tunne hylkäämisestä näkyy vaikeuksina vasta aikuisena. Ja muistakaa että lapsi kokee oman lapsuutensa hyvin eri tavalla kuin hänen vanhempansa sen kokee, juurikin siitä syystä että toinen on aikuinen ja toinen lapsi.

• Tykkää
Reactions: Cassyput
fdsaa
[QUOTE="Kekäle";29455567]En tajua sitä kun monet tässäkin ketjussa kirjoittaa että: "me tehtiin näin, eikä ole lapselle traumoja tullut". Miten te sen muka tiedätte onko traumoja tullut vai ei? Monet lapsuudessa koetut pahat jutut esim. tunne hylkäämisestä näkyy vaikeuksina vasta aikuisena. Ja muistakaa että lapsi kokee oman lapsuutensa hyvin eri tavalla kuin hänen vanhempansa sen kokee, juurikin siitä syystä että toinen on aikuinen ja toinen lapsi.[/QUOTE]

No kun tutkimusten mukaan pahamaineisin huudatusunikoulukaan ei lapsiin pysyviä jälkiä jää, joskin ihan varmasti hetkellisesti vituttaa. Uskon tutkimuksiin mieluummin kuin palstahörhöihin, jotka syöttää vielä leikki-ikäisiä tuttipullolla, koska "vauvahan tuo vielä on ja haluaa...".

Ken guru
No kun tutkimusten mukaan pahamaineisin huudatusunikoulukaan ei lapsiin pysyviä jälkiä jää, joskin ihan varmasti hetkellisesti vituttaa. Uskon tutkimuksiin mieluummin kuin palstahörhöihin, jotka syöttää vielä leikki-ikäisiä tuttipullolla, koska "vauvahan tuo vielä on ja haluaa...".
Mä taas en tässä ketjussa ole lukenut että kukaan olisi noin kirjoittanut. Tai muutenkaan mennyt sinne toiseenkaan ääripäähän.

Että mua ärsyttää tässä ketjussa taas noi "loukkaantujat". Aina ne tulee kitisemään imetys- yms. ketjuihin. Esim. tässä ketjussa; kyllä sinäkin pitäisit unikoulun jos heräisit vuoden ajan 20min. välein..yhyy.
Eihän tässä nyt niitä tarkoiteta. Se ei ole normaalia.

Tilanteissa toimitaan aina tilanteen vaatimalla tavalla. Mutta jos vaikka 5kk herää 2kertaa yössä, niin siinä voi miettiä onko se edes mikään tilanne, mikä vaatii jotain erityisiä toimia. Tai tarvitseeko just yksi vuotta täyttänyttä lasta opettaa kävelemään.
Että miksei sitä vauva-aikaa voi mennä sen vauvan ehdoilla..Silloin kun lapsi on vielä niin pieni, ettei ymmärrä puhetta ja sitä miksi jokin asia tapahtuu. Kun kuitenkin loppu lapsuuden se lapsi menee sen perheen(vanhempien) ehdoilla.

vvvieras
Mun mielestä taas toinen ääripää on paljon näkyvämpi. Siis ne, jotka kovaäänisesti mekastaa, että lapsen pitää saada olla lapsi, ja kyllä minäkin imetin öisin 1-vuotiasta, mitä sitten?

Ja sit toinen juttu. Mun mielestä kyllä yleinen tapa palstalla on "vaatia" naisiltä täysimetystä, mutta silti ei saa jumittua kotiin ja olla vain äiti ja sitä rataa, vaan pitää pumpata maitoa ja käydä jumpassa ja riennoissa jne. Eli kaikkien pitää saada kaikki! Olla täysimettävä äiti joka ei kiellä vauvaltaan mitään, ja silti elää omaakin elämää ominen menoineen. On niin tuhat kertaa luettu nämä kommentit.

Enpä usko että kukaan unikoulua pitää ihan siksi, että "6-kuisille kuuluu tehdä niin" vaan ihan perheen omien tilanteiden ja jaksamisen vuoksi.

Mikset sä muuten ole seksiketjuissa kans neuvomassa muita. Eihän sulla oo seksistäkään mitään kokemusta (vai onko?) joten yhtä hyvin voisit neuvoilla niissä asioissa kuin vauva-asioissa.
Juu, hyvin voisin jakaa neuvoja mm. siitä, että on hyvä tietyissä tilanteissa käyttää ehkäisyä ym. itsestäänselvyyksiä, joiden _pitäisi_ olla selviä kaikille. :)

Viimeksi muokattu:
Huukihii
Itse aloitin unikoulun vahingossa kun lapsi oli 1 v. En jaksanut alkaa yöllä imettää joten otin lapsen viereeni ja silittelin pari kertaa hänet uneen. Siitä asti lapsi nukkui yöt.

photo77
itse oisin halunnut vaan pitää vyötäisillä ja tehdä päivän askareita ja kun tuli nälkä annoin ruokaa ja kun nukutti se nukahti siihen syliin. Kun sen vauvan kasvatus ole tiedettä vaan että vauva haluaa olla lähellä äitiä. Se kuunnellut siitä lähtien kun aistit kehitty äidin sydämmen sykettä ja ääniä.

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Huoh vain
[QUOTE="...";29451778]Jooh :D just tuo että puolivuotias viedään istumaan potalle ja sitten kun se pissii sinne niin "nyt meillä osataan jo pottailla"

Minä kun lasken sen osaamiseksi että lapsi osaa itse mennä potalle ja tekee sinne tarpeensa hädän iskiessä tai sekin että jos ilmoittaa vanhemmilleen että "kakka" ja sitten vanhempi avustaa esimerkiksi housujen riisumisessa ja taapero menee sitten potalle.

Huoh....[/QUOTE]

Huoh itsellesi. Miten luulet vauvan oppivan potalla käymisen, jos potalla ei käytetä? Ei se - hups vain - tapahdu niin että yhtenä päivänä 1-vuotias ymmärtää mennä potalle. Siksihän sitä harjoitellaan puolivuotiaana, niin että homma vähitellen valkenee vauvalle.

En jaksa lukea ketjua läpi.

mä ihmettelin tätä samaa vähän aikaa sitten. Nimenomaan nukkumisesta ollaan tehty hirvee haloo. No okei, meillä pyritään siihen että vauva nukahtaa sänkyyn mutta totta kai otan syliin jos itkee! Ja joskus sattuu nukahtamaan syliin. Soseet aloitettiin jo 4 kk. Iässä koska vauvalla oli koko ajan nälkä. Mennään muutenki miinuskäyrällä. Soseiden aloitettua vauva on ollut paljon ilosempi ja musta on ihanaa saada leikkiä hänen kanssaan kun ennen oli vaan nälkä tai väsy.

tuli mieleen mieheni tässä, joka on ihmetellyt sitä kun kanniskelen vauvaa niin paljon. Mutta kun ei hän ole vauva enää kauaa! :D Ehkä mä teen nyt sitten mammanpojan ;)

ja mieheni jättäisi vauvan huutamaanki sänkyyn. En sit tiiä teenkö virheen kun otan syliin :)

mut totta kai täällä palstalla on ääripäitä!kumpaanki suuntaan! Maalaisjärjellä mun mielestä pärjää parhaiten :) me aloitettiin soseet heti kun pysty ja yritetään tehdä omasta sängystä se nukkumispaikka, mut toisaalta vauva on päivällä melkein aina sylissä ja aamulla saattaa nukkua viimeisen tunnin vieressäni <3

• Tykkää
"Ken guru"
Et ymmärrä kärjistämistä? Tuttipullo ei kuulu taaperon elämään enkä usko yhdenkään 1-vuotiaan siitä luopuvan oma-alotteisesti.
1v:llä tuttipullo on sinusta kärjistämistä? No o.k sitten. (Onkohan sinulla muuten lapsia, ei meillä tuo 1v juo mukista niin hyvin että saisi päivittäisen maidontarpeen sillä täytettyä, koko ajan kyllä paranee määrät mitä juo, mutta vieläkään ei olisi riittävästi).

Ja kuten aiemmin sanonkin, 1v on vielä aivan pieni, lähes vauva jolla ei ole edes vielä sanoja joita käyttää. Juuri tuota tarkoitankin itse, että kun vauva täyttää 12kk, niin monesti lasta aletaan pitää jo "niin isona"..

• Tykkää
"Ken guru"
Huoh itsellesi. Miten luulet vauvan oppivan potalla käymisen, jos potalla ei käytetä? Ei se - hups vain - tapahdu niin että yhtenä päivänä 1-vuotias ymmärtää mennä potalle. Siksihän sitä harjoitellaan puolivuotiaana, niin että homma vähitellen valkenee vauvalle.
Lapsella ei ennen puolentoistavuoden ikää ole yleensä kykyä tunnistaa vessahätää, joten ennen sitä on oikeastaan turhaakin istuttaa potalla. Tosin tuskin siitä nyt kenellekään traumojakaan tule...

• Tykkää
hups vain
[QUOTE="Ken guru";29456668]Lapsella ei ennen puolentoistavuoden ikää ole yleensä kykyä tunnistaa vessahätää, joten ennen sitä on oikeastaan turhaakin istuttaa potalla. Tosin tuskin siitä nyt kenellekään traumojakaan tule...[/QUOTE]

Käytin vauvaani potalla 6 kk ikäisestä lähtien. 8 kk iän jälkeen hän ei kakannut vaippaan kertaakaan vaan ainoastaan pottaan. Vaippaa kuitenkin käytettiin 1,5-vuotiaaksi asti.

Yhteistyössä