Millainen nelikymppinen on mielestäsi? Mitä hänellä tulisi jo olla?

• Viestiketjun aloittaja Middle Age
  • Ensimmäinen viesti
Middle Age
Onko nelikymppinen mielestäsi vanha? Millainen nelikymppisen tulisi olla? Onko mielestäsi Suomessa nykypäivän nelikymppiset nuorekkaita vai rupsahtaneita? Pidätkö heitä keski-ikäisinä?

"Mamma"
Nelikymppisen olisi hyvä jo olla äiti, koska lisääntyminen voi olla hankalaa tässä iässä. Nelikymppisellä on koulutus, työ, työkokemusta, elämänkokemusta ja toivottavasti jo itsevarmuutta (kaikilla ei valitettavasti ole). Olisi hyvä jos turha epävarmuus olisi jäänyt pois ja ihminen olisi hyväksynyt itsensä sellaisena kuin on. Varmaan aika monen nelikymppisen lapset ovat kouluikäisiä.

Pin
No toki keski-ikäsiä ovat, mutta toooosi erilaisia keskenään. Joillakin pieniä lapsia, jotkut mummoja jo jne. Mun äiti on nelikymppinen mummo ja se on kyllä tosi nuorekas. Ja no, en keksi kauheasti mitään joka yhdistäisi paljonkin, mutta eiköhän monella ole koulut käyty ja työpaikka.

tulee mieleen ainakin
Toiset kierrokset, toiset avioliitot, uusioperheet, vanhat vanhemmat, lapset ja lasten harrastukset, työkiireet, jalkojen verisuonet alkaa näkyä takaa, ammatinvaihdot, ylennykset jne.

vierass
No minä olen 42 v ja opiskelen uutta alaa, toki olen jo alalla töissä ja opiskelut ovat työn ohessa. Vaihto lasten lomien takia, ei tarvi yksin olla kaikkia heidän kotona. Lpaset ovat 1 ja 3 luokalla ja omakotitalo, autoja 2 kpl ja mies, lasten isä ja yhdessä yli 20 vuotta. Ja ihan tavallinen tallaaja olen, enkä tunne itseäni mitenkään vanhaksi, kuten appiukko aikoinaan sanoi että hän ei ole vanhentunut yhtään sitten sen kun täytti 20 v ja iloinen ja positiivinen ihminen hän olikin.

40
Se on tosiaan hauska juttu, että jotkut nelikymppiset ovat aivan pienten lasten vanhempia ja taas toisilla nelikymppisillä on jo isot lapset eli eletään todella erilaisia elämänvaiheita. Neljäkymppisenä tulee toisille paha ikäkriisi, koska nuoruudesta luopuminen voi olla rankkaa... Minulla ainakin ulkonäkö on rapissut vuosien myötä ja tämän vuoksi on aika rankkaa vanheta. Nuorena tyttönä muistutin kaunista serkkuani, nyt neljäkymppisenä näytän kuulemma isältäni. Isäni on paksu, vanha, kalju mies... niin ne ajat muuttuvat. Ja voin tähän vielä lisätä, että olen hieman ylipainoinen ja huolehdin kyllä ulkonäöstäni, mutta ikä ja maan vetovoima tekevät tehtävänsä.

Mun puolesta jokainen nelikymppinen saa olla ihan just sellainen kuin haluaa. Ihmisilöä on eri haaveet ja tavoitteet. Mun tavoitteena oli olla nelikymppisenä velaton ja aikuisten lasten äiti. Melkein meni putkeen, 2/3 lapsista oli silloin täysi-ikäisiä

Mun mielestä keskiaikaisen ei tarvitse olla muuta kuin se mitä on ja olla tyytyväinen. Itse katsoin, että voin hellittää ja toteuttaa sellaiset unelmat joihin en ollut ennen valmis ja ottaa vastaan isoja mullistuksia. Joten nyt opiskelen uutta alaa ja kun mies on valmistumassa muutamme toisaalle ja aloita toiset opinnot.

40+
Soti keski-ikäinen .... Tää räppäri tekee tätä kun vaihdan näppäimistön.
Hih, juu arvasin sen olevan vahinko :D

Mut olen samaa mieltä kanssasi ja muidenkin, jotka ovat todenneet, että ihmiset ja elämäntilanteet ovat niin erilaisia, ettei mitään yhteistä "mallia" ole sille, minkälainen nelikymppinen on, saati mitä hänellä "pitäisi" olla.

Jos saadaan olla onnellisia ja terveitä, niin se on jo iso asia, ihan kaikilla ikäluokilla tietty. Ne kun eivät ole itsestäänselvyyksiä.

• Tykkää
Reactions: BootyPeppi
4-kymppisen pitäis jo osata pitää itseään tärkeänä, olla sopivasti itsekäs (ettei ole vain toisten palvelija), osaa ottaa huomioon sekä itsensä että toiset. Uskaltaa elää omaa elämäänsä, tehdä ihan omia ratkaisuja ja valintoja sen sijaan että toimis toisten ihanteiden mukaan.

juuh
Ei ole pakko olla mitään jos ei ole kokenut tarpeelliseksi hankkkia mitään tavaraa (talot autot...) tai suorituksia kuten koulutusta tai työtä. Ihmisen arvoa ei mitata millään ulkoisilla mittapuilla vaan sillä miten hän kohtelee muita.

n42v
Minä olen hyvässä kunnossa oleva seksikäs ja upea nainen. Lapset 8 v ja 6 v. Asuntolainaa jäljellä reippaasti, mutta pikkuhiljaa maksellaan, jotta pystytään pitämään mukavaa elintasoa yllä. Ennen eläkeikää kuitenkin ollaan taas velattomia. Rakkaan mieheni kanssa aloimme seurustelemaan jo alaikäisinä.

Hyvä koulutus ja vakituinen työpaikka, omakotitalo, kaksi autoa, lemmikkejä, mukavia harrastuksia ja ystäviä. Itsetunto kohdillaan ja turhat estot karisseet. Nautin elämästäni ja teen siitä juuri sellaista kuin itse tykkään, tietenkin myös lapset huomioiden. Koen olevani vielä nuori ja kauneuttakin on riittävästi tallella.

Middle Age
[QUOTE="Vieras.";29446956]EI ole keski-ikäinen. Yli 50v vasta.
Moni elää 95vuotiaaksi.[/QUOTE]

Tämähän on aika totta. Nelikymppisellä on hyvinkin vielä yli puolet elämästään edessä ja monella vielä enemmän eli oikeastaan yli 45-vuotias olisi vasta keski-ikäinen...

Peyote
Jotkut nelikymppiset on nuorekkaita ja jotkut jo ihan semmosia kuiviksia.

En mä nyt tiedä, mitä nelikymppisellä pitäisi nimenomaan olla… Varmaan asioita, jotka on hankkinut ja joita on halunnut. Eihän se nyt mikään homogeeninen ryhmä ole.

"veera"
No toki keski-ikäsiä ovat, mutta toooosi erilaisia keskenään. Joillakin pieniä lapsia, jotkut mummoja jo jne. Mun äiti on nelikymppinen mummo ja se on kyllä tosi nuorekas. Ja no, en keksi kauheasti mitään joka yhdistäisi paljonkin, mutta eiköhän monella ole koulut käyty ja työpaikka.
Ihan vaan uteliaisuudesta: Jos sun äiti ei olisi vielä mummo, pitäisitkö nuorekkaana? Mummoksihan hän on joka tapauksessa nuori eikä vain nuorekas. Ja mikä mielestäsi tekee hänestä nuorekkaan?

Yhteistyössä