Uskallan myöntää, että näin meillä syödään!

• Viestiketjun aloittaja "Neljän lapsen äiti"
  • Ensimmäinen viesti
oksettavaa
[QUOTE="pömppä";29426413]Mä en tiedä enään mitä saisi sitten lapsille syöttää tässä nykyajan kieltoviidakossa!! Kaikessa tuntuu olevan jotain väärää.. mistäpä saisin kattavan listan "sallituista" ruoista,jotka vielä kelpaisivat joka palstamamman hyväksyttyjen aineiden listalle? Veikkaan jotta vesi sallitaan vielä.. vesipaastoon siis koko perhe loppuiäksi!![/QUOTE]

Listaa sinulle:
Kavikset, kaikki niistä
Hedelmät, kaikki näistäkin, mutta järjen kanssa. (Huom. hedelmäsokeri)
Peruna, kohtuudella
Muut juurekset, niin paljon, kun huvittaa
Pavut, linssit
Lihaa, mutta ei kaupan marinaadissa
Maustamattomat jogurtit, rahkat
Kerma/ruokakerma (riippuu sekä keneltä kysytään, että siitä, mihin käytetään)
Ruisleipä
Puurot kuten esim kaura, ruis, monivilja
Pähkinät ja mantelit, vähän joka päivä (ei maustettuja)

Janojuomaksi vesi, lapsille ruokajuomaksi maito. Vihreä ja valkoinen tee käy kaikille.

Oikeastiko väität, että noilla "sallituilla" ruoka-aineilla olisit vesipaastolla?

"pömppä"
No ehken ihan..kärjistin kommenttini..vielä pari viikkoa sitten luulin että hedelmiä saa syödä miten lystää,mutta sitten luin jostain että banaanit on pahasta ja rypäleet lähes pelkkää sokeria. En ole jaksanut koskaan tutustua saantisuosituksiin (jotka muuttuvat parin vuoden välein,esim. mitä voita ja mitä maitoa on hyvä käyttää)ja siihen,millä piilosanoilla suolaakin elintarvikkeissa on. Olen pysynyt näistä pimennossa, osin omasta tahdostanikin, ja ruokin vastedeskin perheeni maalaisjärjellä.

"Ninni"
Meillä syödään melko samaan tyyliin ja samoin kaveriperheissä. Normaalipainosia hyvinvoivia ihmisiä kaikki. Tietoisesti en oo hankkinu mitää ravitsemusihmisiä ympärilleni hysterisoimaa ja neuvomaan.

geenilotto
Aika paljon se on geeneistä ja onnesta kiinni tuleeko sairauksia vai ei ja miten pitkään elää. Mun mummo on jo lähes 100-vuotias, kovasti makeasta pitää ja on nuoresta asti ollut ylipainoinen. Ja eipä oo kovin kummoisesti syönyt suurinta osaa elämästään, mitä sitä nyt yleensä suurin osa 1900-luvusta syötiin tavallisissa perheissä, enimmäkseen kai jotain puuroa, velliä, leipää, ruskeaa kastiketta, läskisoosia, perunoita ja vastaavaa. Ei oo silti diabetesta eikä muutakaan vakavampaa, vanhuus toki jo vaivaa kun ei kukaan pysy kunnossa ikuisesti.

vieras,.
niin ja vaikka lapset eivät vielä olekkaan ylipainoisia, niin jos ovat jo pienenä oppineet syömään huonosti, niin mitä he syövät aikuisena? Sitten alkaa se lihominen, elleivät lapsena jo lihoa. Ja sittenhän tulee niitä sairauksia kun lihotaan.

Onhan teillä tuossa ruokavaliossa ihan hyviäkin juttuja, syötte hedelmiä jne :)
Jos ei lapsena joudu syömään kasviksia, niin en usko että ne on herkkua aikuisenakaan :D

Mun poikani inhosi kaikkea terveellistä, mutta niin vaan on oppinut syömään niitäkin, kun en ole ostanut epäterveellistä :D
Eli sun poikas vaan voi oppia myöhemmin syömään kaikkea terveellistä, sellasta mitä on aikaisemmin inhonnut. Muilta muutos parempaan ei valitettavasti onnistu : /

Etkä sä itsekään mikään täydellinen ole vaikka oletkin saanut laihdutettua, sinähän olet kuitenkin itsekin ollut aikaisemmin lihava.

Eli sun poikas vaan voi oppia myöhemmin syömään kaikkea terveellistä, sellasta mitä on aikaisemmin inhonnut. Muilta muutos parempaan ei valitettavasti onnistu : /

Etkä sä itsekään mikään täydellinen ole vaikka oletkin saanut laihdutettua, sinähän olet kuitenkin itsekin ollut aikaisemmin lihava.
Kotoa kaikki lähtee, jos siellä totutetaan lapset syömään herkkuja herkkujen perään niin totta kai ne jää helposti tavoiksi. Lasten kasvatukseen kuuluu myös terveellisiin, ihmisten tapoihin opettaminen, kuten järkikin kertoopi. :)

Aika perussettiähän tuo on :) Lisäisin kasviksia, kalaa ja pähkinöitä tuohon listaan :)
Tai sit ap ny ei yhteen postaukseen kaikkee saanu mahtumaan?

En mä tossa mitään ihmeellistä nähny, etenkään kun tos ei puhuta määristä mitään. Syökö muksut ensin oikeen sapuskan ja sit pullaa jos vielä maistuu? Juodaanko sitä limua pullollinen vai ostoskärryllinen viikossa?

Kun sitä on niitäkin muksuja, jotka turhan usein jättää koulusapuskan syömättä (koska koulusafka sucks) ja painuvat hampurilaiselle. Jättävät kotonakin safkaa syömättä, mut notkuvat kaupalla hakemassa sipsejä ja edejä.

Tai sit ap ny ei yhteen postaukseen kaikkee saanu mahtumaan?

En mä tossa mitään ihmeellistä nähny, etenkään kun tos ei puhuta määristä mitään. Syökö muksut ensin oikeen sapuskan ja sit pullaa jos vielä maistuu? Juodaanko sitä limua pullollinen vai ostoskärryllinen viikossa?

Kun sitä on niitäkin muksuja, jotka turhan usein jättää koulusapuskan syömättä (koska koulusafka sucks) ja painuvat hampurilaiselle. Jättävät kotonakin safkaa syömättä, mut notkuvat kaupalla hakemassa sipsejä ja edejä.
Totta kyllä, eikä vanhemmat pahemmin voi siihen vaikuttaa mitä isommat lapset viikkorahoillaan sieltä kaupasta ostaa :/

"Yks"
Itse koen huonoa omatuntoa meidän perheen ruokavaliosta, mutta tuohon verrattuna ehkä syödään kuitenkin vähän terveellisemmin.

Meidän perheessä syödään:

- Paljon kanaa; fileinä, suikaleina, koipina. Lisukkeina riisiä vaihdellen täysjyvä/tavallinen pitkäjyväinen/basmati tai pastaa (pääosin tummaa pastaa) kastikkeena kermaa tai kookosmaito, seassa jotain kasviksia (ananas, pakastevihannekset)

- Jauhelihaa; vaihdelle sikanautaa ja nautaa. Lihapullat (ilman kastiketta), jauhelihakastike (tomaatti tai ruskeakastike ilman vehnäjauhoja (itsellä keliakia niin kaikki kastikkeet teen aina gluteenittomina). Lisukkeena keitetyt perunat, pasta tai perunamuusi. Tai jauheliharisotto sis. hemapa. Makaronilaatikko.

- Possua tulee syötyä ehkä kerran viikossa tai kahdessa. Yleensä pihvinä kermakastikkeella. Lisukkeena itse tehdyt lohkoperunat, bataatti, joskus myös hunaja + yrtti maustetut uunijuurekset.

- Kanamuna; munakas (kanamunaa, kinkkua, tomaattia, juustoa), ihan vain keitettyä/ paistettua munaa

- Kinkkukiusaus, yleensä seassa pussillinen vihannessuikaleita.

- Pinaattiletut mansikkahillolla (tämä tulee miehen puolelta ja on minusta ällöttävää, mutta annan syödä)

- Uunimakkaraa, tomaatti-mozzarella-punasipulipaistos

- Siskonmakkarakeitto

- Tonnikala/lohipasta

- Kalapyörykät (kaupan valmiit) + perunamuusi

- Lämminsavulohi + perunamuusi

- Hernekeitto (purkista)

- Nuudelit (hätävara jota lapset rakastaa)

- Nugetteja + ranskiksia ehkä kerran kahdessa kk

- Pyttipannu

- Kasvissosekeitot (näissä kermaa, sulate/ tuorejuustoa)

Muutaman kerran vuodessa tulee tehtyä tortilloita, itsetehtyä/pakaste pizzaa, itsetehtyjä hampurilaisia (sämpylät ja pihvit kokonaan itse) paistettua lettuja, leivottua jotain makeaa.

Lisukkeena lähes aina tuoreita kasviksia, yleensä kurkku, tomaatti/kirsikkatomaatti, paprika, silloin tällöin vihreä salaatti + fetajuusto, porkkanaraaste tms. Raejuustoa menee usein lisukkeena PALJON, satunnaisesti punajuurisalaatti. Ketsuppia haluavat aika monen ruoan kanssa.

Leivät lähes aina täysjyvää, kauraa, ruista (itse tietty joudun syömään gluteenittomia mössöjä, itse tehdessä sämpylöitä tai muuta leipää laitaan sekaan paljon kauraa, perunakuitua)

Ruokajuoma kevytmaito, janoon vesi. Mehua reissussa, kotona tosi harvoin. Kaakaota ehkä kerran pari kuussa, kipeenä ollessa saavat monta kertaa päivässä lämmintä kaakaota. Levitteenä 60% margariini. Leivän päällä vaihtelevasti juusto, kinkku, kalkkunaleike, metwursti, maksamakkara, graavilohi, sinappisilli, lauantaimakkara. Ehkä 60% leivistä muksut syö pelkän margariinin kanssa.

Aamu-, väli- ja iltapaloina usein leipää, puuroa (kaura, riisi, vispi) weetabixiä, karjalanpiirakat, hedelmä/marjapilttejä, smoothiet (avokado, leseet, mustikka/mansikka + hedelmiä), riisikakut, välipalapatukat, riisifrutteja, leipäjuusto, cocisviili, joskus nakkeja. Hedelmiä syödään paljon, päärynää, banaania, omenaa, ananasta, viinirypäleitä, kesällä vesimeloni, porkkana. Kermarahkaa marjoilla syön itse, lapsille harvemmin maistuu. Joskus suklaamuroja, myslejä tms.

Pullaa tms. ovat syöneet (4- ja 5-v) ehkä muutaman kerran elämänsä aikana, lähinnä laskiasena tehdään laskiaispullia. Karkkipäivä lauantaisin, lisäksi herkkuja syödään jos meillä vieraita/ollaan kylässä. Silloin mehut, keksit, jäätelö jne. Satunnaisesti (1-2krt/kk) arkena voi saada jälkkäriksi jätskiä, pannaria ym. herkkua. Vanukkaita 1-3krt/kk .Synttäreillä yms. ei herkkujen määrää rajoiteta.

Mäkkärissä/ pitsalla 1-2krt/kk

Haluaisin kaikki ylimääräiset sokerit pois, lisätä/monipuolistaa kasviksia, vähemmän suolaa ja valmisruokia. Lapsille enemmän kalaa, itse en niin välitä. Aina ei vain jaksa/ ole aikaa tehdä itse.

• Tykkää
Reactions: Porho
"Mariska"
Meillä syödään myös aika paljon herkkuja, toki peruskotiruokaa noin muuten. Yritän laittaa aina pöytään myös kasviksia, koska niitä tottuu kyllä hyvin syömään kunhan niitä vaan tarjotaan. Itsekin tykkään salaateista (olen vain laiska tekemään) ja kaikenlaiset pakastevihannekset uppoaa hyvin ruokien seassa.

Lapsi syö meillä vihanneksia ja hedelmiä vaihtelevasti, välillä tosi hyvin, joskus ei maistu. Mutta pääasia että tottuu siihen että ne kuuluu ruokavalioon. Olin ihan yllättynyt, kun meidän 2v söi tuossa yksi ilta kulhollisen salaattia meidän kanssa. On aikaisemminkin syönyt sieltä siitä kurkkuja, tomaatteja ja paprikoita, mutta nyt lusikoi salaattia ihan sellaisenaan ja sitä vihreetä salaattia myös ihan tyytyväisenä. Seassa oli toki myös tonnikalaa ja fetaa :p

Vaaleeta leipää ja pastaa menee kyllä paljon, koska tykätään siitä ja pastaruoat on helppoja ja nopeita.

"kahden äiti"
Meillä syödään ihan samalla tavalla. Kaikilla myös liikuntharrastuksia. Ollaan normaalipainoisia ja hoikkia. Mielestäni tuo on ihan normaali ja monipuolinen perusruokavalio. Lapset 6 v ja 8 v.

Olen kohta 43 v, 166 cm ja 57 kg.

"nam"
Tää ruoka on niin herkkä asia.
Meillä ei kyllä syödä niin kuin aloittajan perheessä mutta ei mitään himoterveellisiäkään olla. Oikeastaan sen perus, hieman epäterveelliseen menevän arkiruuan saa melko yksinkertaisilla muutoksilla menemään mieluumminkin sinne terveellisen puolelle.

Meillä on tehty tällaisia ratkaisuja:

Perunaa syödään todella harvoin. Pasta on täysjyvä versiona aina, samoin riisi ja sitä syödään paljon. Kaikkien herkku on broileri kaikissa muodoissa ja sehän onkin hyvä proteiinin lähde. Teen sen kuitenkin kermakastikkeeseen (15%). Pastamisessa käytän rypsiöljyä ja leivän päälle laitetaan Oivariinia. Jauheliha on aina nautaa ja mahdollisimman vähärasvaista. Possua syödään oikeastaan vaan fileenä. Kalaa syömme liian vähän mutta kaikki kyllä tykkää uunilohesta. Savukalapasta on myös herkkua. Joskus teen myös tonnikalapastan joka on helppo ja nopea.
Juusto on pirkan arkijuusto jossa on kai sitä rasvaa joku 20%? Leikkeleenä on aina kokoliha, kinkku, kalkkuna tai ilmakuivattu, mutta sitä syödään melko vähän. Leipä on aina kokojyvää, useimmiten kauraa tai ruista. Hedelmiä syödään myös paljon ja kasviksia lapsi syö joka aterialla, myös aamupalalla ja iltapalalla. Välipalaa syödään harvoin. Maito on kevytmaitoa, eli 97,5% rasvatonta. Jugurttia tai mehua ei syödä/juoda oikeastaan koskaan (no iskä syö aamulla vähän turkkilaista). Janojuoma on vesi ja lapsi tykkää kaakaosta, sitä menee korkeintaan 2 muumimukillista päivässä, ruualla sitten tavallinen maito. Karkkia ei syödä eikä juurikaan jälkiruokiakaan, joskus jätskiä. Lapsi saa muutaman kerran kuukaudessa jonkun vanukkaan.
Karkkipäivää meillä ei ole mutta tietyissä tilanteissa lapsi saa yhden palasen suklaata tai konvehdin, mutta tosiaan tyytyy siihen yhteen. Muista karkeista ei edes välitä. Haluaa joskus tikkarin mutta ei ole koskaan syönyt tikkaria loppuun. Pullaa tai kakkua meillä syödään todella harvoin.

Lapsi syö aterialla yleensä hyvin koska on nälkäinen. Emme harrasta sellaista jatkuvaa puputtamista. Silloinhan se nälkä ei pääse syntymään eikä ruokakaan maistu.

Lapsi on päiväkodissa ja siellä ulkoillaan paljon. Vapaapäivinä ja viikonloppuisin meilläkin ulkoillaan paljon, sillon ruokakin maistuu ja päiväunet myös.
Olen myös huomannut että lähes orjamainen säännöllisyys auttaa siinä että ruoka maistuu ja homma toimii. Nukkumaankin mennään klo 20 (siis lapsi! Vanhemmat sitten 22-23 :) )

Minusta tuntuu että suurin osa perheistä toimii ihan ookoo. Jos haluaa tehdä muutoksen parempaan voi aloittaa tosi pienistä asioista kuten juuri se että vaihtaa jauholeikkeleet kokolihaan ja pullaleivän kokojyvään. Samoin riisin ja pastan vaihtamalla kokojyväversioihin tekee jo suuren muutoksen koska sitä syödään niin usein. Joku on sitä mieltä että kokojyvä maistuu pahalle mutta voin sanoa että kun siihen tottuu ei edes pysty enää syömään valkoista pastaa koska se se vasta onkin sitten pahaa kun on tummaan tottunut.
Moni luulee että rasva on pahasta mutta niinhän se ei ole, pitää vaan syödä sitä vähän terveellisempää rasvaa. Meillä tykätään rypsiöljystä mutta oliiviöljykin on terveellistä. 100% voita ei kannata syödä eikä oikeastaan keinotekoisia margariinejakaan. Oma suosikki on nykyään se uusi voin ja öljyn sekoitus, Creme bonjourinko se nyt on?

Jos oikeasti haluaa vaihtaa terveellisempään niin ottaa yhden askeleen kerrallaan ja kokeilee erilaisia terveellisempiä vaihtoehtoja, siinä voi jopa yllättyä siitä miten hyvää se terveellisempi onkaan!

äöplpö-p
Söimme lapsen kanssa kotna terveellistä kasvis, täysjyvä, kana -ruokia kolmeen ikä vuoteen asti. Siiteen meni päiväkotiin ja sen jälkeen äidin tekemät ruat ovatkin olleet tosi huonoja.

"pieras"
[QUOTE="Jeps";29425668]Nuo tuohan kuulostaa varsin hyvältä. Aloittajan kuvaus ei sen sijaan sitä ollut, jos ruokavaliosta todellakin puuttuvat kasvikset. Niitä hän ei ainakaan maininnut.[/QUOTE]

Kyllä, karkkia vaan vähän 2 ja 3 vuotiaille mutta pullaa ja piparia senkin edestä kuulostaa ihan tosi hyvältä!?

duurissa
No ei se ole uskalluksesta kiinni, mutta ei meillä kyllä ihan noin syödä. Ei kyllä varmaan äärimmäsen terveellisestikään, mutta ei ole tarkoituskaan. Mun mielestä äärimmäisyys puoleen tai toiseen asiassa kuin asiassa on aina vähän pahasta.

-meillä levitteenä on flora iso keltainen kilon purkki (valintaperuste: se kilon purkki, neuvolan mielestä hyvä rasvakoostumuskin kuulemma)
-leivänpäälle kyllä nuo käyttäisivät kinkkua niin paljon kuin raaskisin kotiin kantaa, minä suosin maksamakkaraa, salaatinlehteä ja kurkku-tomaatti-komboa :) juustona on 17% oltermanni kuka sitä sitten käyttääkin, maku kuulemma paras
-ruualla meillä ei kyllä nakkeja näy muutakuin poikkeuksena joskus kesällä grillataan makkarat ja nakit ihan vaan siksi että se on lapsista kivaa hommaa kun on tikunnokassa se kyrsä
-aina ruuan kans salaattia tai kasviksia muutenkin tarjolla
-lapset syö hedelmiä ja marjoja runsaasti
-juodaan rasvatonta maitoa, kokkaan joskus punaiseen maitoon ja käytän makua antamaan toisinaan ruokaan nokareen aitoa voita

dipnpop
Minäkin uskon karppaukseen, sen luonnollisuuden takia, mutta vielä enemmän uskon vapauteen. Meistä karppaajista aivan liian moni on turhaan (turhalla tarkoitan esim. sitä ettei ole akuuttia sairautta ja allergioita, joita hiilarittomuudella ja rasvalla hoitaisi) rajoittunut ja myös rajoittamassa muita. Suositella toki voi, mutta ruoalle ei tule antaa niin isoa roolia, ettei muusta pysty puhumaan.
Karppifoorumilla käydään ihan vakavissaan keskustelua esim. siitä miten kauheaa on, kun lapselle oli koulussa annettu karkki palkinnoksi jostain hyvästä suoriutumisesta... jne.
Lehdestä taas luin, kuinka dieetti ei saa viedä herkkuja joulusta ja perään annetaan resepti mansikkatontuista. (koska konvehteja tai luumutorttuja ei kai voi syödä.. !?)

Sen takia olen aloittajan kanssa ihan samaa mieltä periaatteesta ja tässä maailmassa elävänä (en tutkimuksissa ja tilastoissa..) en ole uhkailemassa ketään millään taudeilla. Hyvähän se on, jos valistetaan ihmisiä koko tästä terveyshuijauksesta, mutta voi sen tiedon kanssa elää ihan onnellisena ja vapaanakin. Ei meillä terveellisyys ole mikään epäjumala.

Ja tässä taas voi muistuttaa lempiaiheestani eli valikoivasta maailmanparantamisesta. Ihmisen elämää suuresti raskauttavat asiat eivät ole näitä imetitkö 6 kk, juotko rasvatonta vai täysmaitoa. Jos motiivina todella olisi pelkkä hyvyys, niin ehkä se näkökulma olisi vähän laajempi.
Rautalanka: se joka ei valehtele on vaikka saita, se joka ei puhu pahaa varastaa, se joka ei varasta on rasisti, se joka ei ole rasisti käyttää huumeita ja jättää perheensä, se joka ei juo rasvatonta maitoa pettää miestänsä... jne

"Sirkkaliisa"
Ite voin syödä ihan mitä tahdon ja kuinka paljon vaan ja silti en liho. Oikein jouduin tankkaamaan välillä kaikkea läskiä etten laihdu liikaa. Mistä lie johtuu, kokeissakin kaikki ihan normaalisti.

Laiheliini

vvvv
Meillä muut syö terveellisesti, mutta itse herkuttelen paljon suklaalla ja kakulla.
Silti olen hoikka, viskeerinen rasva alle 2, ja kolesteroliarvot erinomaiset. Miehellä taas enemmän taipumusta lihomiseen, olisi lihapulla mun herkkumäärillä.
Enkä toki väitä että tää olisi hyväksi minulle.. Lapsia en haluakaan tähän opettaa.

Yhteistyössä