Uskallan myöntää, että näin meillä syödään!

• Viestiketjun aloittaja "Neljän lapsen äiti"
  • Ensimmäinen viesti
yksi äiti
Mä en ole mikään hurskastelija, mutta olen pitänyt itsestäänselvyytenä, että lapset totutetaan melko terveelliseen ruokavalioon, ja minusta tämä ei ole ollut lainkaan vaikeaa eikä kukaan ole koskaan ollut nälässä. Kumpikaan lapsista ei pidä makkarasta eikä sitä eikä mitään lihaa leivän päällä koskaan syödä, eikä kukaan ole osannut näitä kaivata. Saavat toki syödä jos jossain tarjotaan. Mä ja mies ollaan kasvis-kala-syöjiä mutta lapsille tarjotaan myös liharuokia kotona. Mutta hedelmiä ja vihanneksia tarjotaan paljon enemmän kuin aloittajan luona ja usein syödään myös ateriaksi (täyttävää!) kasvisruokaa. Ja kalaa. Leipä on yleensä ruisleipää. Pullaa ym. herkkuja ei ole joka päivä. Uskon, että tämä myötävaikuttaa siihen, että lapset syövät myös aikuisina terveellisesti ja kohtuullisesti ja tästähän on myös tutkimustietoa. Ja tän ruokavalion ylläpito ei tosiaan ole ollut millään tavalla vaikeaa, vaikka toinen lapsista on jopa melko nirso.

Oivariinia ja täysrasvaisia juustoja meillä tosin käytetään, koska pidän kevyttuotteita turhina ja mahdollisesti epäterveellisinä.

niih niih
Alkuperäinen kirjoittaja yksi äiti;29428191:
Mä en ole mikään hurskastelija, mutta olen pitänyt itsestäänselvyytenä, että lapset totutetaan melko terveelliseen ruokavalioon, ja minusta tämä ei ole ollut lainkaan vaikeaa eikä kukaan ole koskaan ollut nälässä. Kumpikaan lapsista ei pidä makkarasta eikä sitä eikä mitään lihaa leivän päällä koskaan syödä, eikä kukaan ole osannut näitä kaivata. Saavat toki syödä jos jossain tarjotaan. Mä ja mies ollaan kasvis-kala-syöjiä mutta lapsille tarjotaan myös liharuokia kotona. Mutta hedelmiä ja vihanneksia tarjotaan paljon enemmän kuin aloittajan luona ja usein syödään myös ateriaksi (täyttävää!) kasvisruokaa. Ja kalaa. Leipä on yleensä ruisleipää. Pullaa ym. herkkuja ei ole joka päivä. Uskon, että tämä myötävaikuttaa siihen, että lapset syövät myös aikuisina terveellisesti ja kohtuullisesti ja tästähän on myös tutkimustietoa. Ja tän ruokavalion ylläpito ei tosiaan ole ollut millään tavalla vaikeaa, vaikka toinen lapsista on jopa melko nirso.

Oivariinia ja täysrasvaisia juustoja meillä tosin käytetään, koska pidän kevyttuotteita turhina ja mahdollisesti epäterveellisinä.
Sitä samaa kasviöljyä siinä oivariinissakin on kuin ns. tavallisissa kasvilevitemargariineissä :)

Mielenkiintoista. Minulla on tylsää, joten aion luetella mitä meidän kaapeista löytyy juuri nyt. Olen aina ajatellut että meillä syödään NORMAALISTI, en harrasta mitään ihmedieettejä joita kokoajan näkyy tulevan ja menevän...Ainoa mitä olen ruokavaliossani muuttanut lastensaannin jälkeen, on että ostan vain nitriittömiä nakkeja vaikka ovatkin raivostuttavan kaalliita. Muita valmisruokia (siis ihan sellaisia mikroruoka-annoksia) en ole ikinä syönytkään.

Eli näitä kaapeista löytyy, tilanne juuri nyt:
Banaaneja
Omenoita
Klementiinejä
Reissumies tosi tumma
Reissumies tavallinen
Pieni pyöreä ruis näkkäri
Meijerivoi
Friseesalaattia
Kurkku
Tomaatteja
Paprikaa
Sinihomejuusto
Joku pehmeä juusto (joululahjaksi saatu) minkä nimeä en tiedä
Punainen maito
Sininen maito
Mustaherukkamehu (tiiviste)
Vichy-vettä
Olutta
Glögiä
Valion marjamix jugurttia
Viiliä
Rahkaa naturel
Danone rahkoja
Kananmunia
Kuohukerma
Puolukkahilloa
Vadelmahilloa
Porkkanaa
Perunaa
Sipulia
Rypsiöljyä
Piltti-hedelmäsoseita
Eilistä kinkkupastaa
Eilistä hernekeittoa
Aamuista marjarahkaa (sis. mustikoita, mansikoita, rahkaa ja sokeria)
Raaka hirvenlihanpalanen (sulatan sitä)

Pakkasessa marjoja, filekalapuikkoja, pakastevihanneksia, hirvenlihaa, vaniljajäätelöä, pullaa.

Nii sit tietysti ketsuppia, jauhoja, hiutaleita sun muita perustavaroita. Ja ulkona (siis ravintolassa, ei pihalla) syödään kerran viikossa.

kolmihenkinen perhe
Meillä äiti, isä ja kolmevuotias. Näin meillä syödään:

- naudanliha (jauheliha, ulkofile, pataliha) ostetaan tutulta viljelijältä, jauheliha siis "täyttä tavaraa"
- porsaanlihasta käytetään ulkofilettä
- broilerista fileitä tai suikaleita
- eineksistä maksalaatikkoa (1-2 kertaa kuussa), pinaattilettuja (parin viikon välein), hernekeittoa (parin kk välein)
- leipä Ruispaloja, Reissumiestä, Realia tai muuta ruisleipää; jos syömme vaaleaa leipää, on se aina itseleivottua
- levite Oivariinia tai Leviä
- jogurtti miehellä tavallista, minulla ja lapsella maustamatonta (ei turkkilaista vaan vähärasvaista)
- syömme paljon marjoja (mustikka, mansikka, puolukka, itsepoimittuja), ja hedelmistä omenia, banaaneja ja sitrushedelmiä
- aamupalaksi lapsi syö usein puuroa tai ruisleipää juustolla, ei tykkää leikkeleistä
- aikuiset syövät aamulla voileipää, kahvia ja jogurttia
- tuoremehua harvoin, muita mehuja ei koskaan (siis näitä laimennettavia)
- hillon keitän itse kaikista marjoista
- rasvaton maito ruokajuomana, kahvissa ei käytetä maitoa eikä sokeria
- leivon kaikki leivonnaiset itse (pullaa, marjapiirakkaa..) ja yleensä vain viikonloppuisin, paitsi vieraita kestitsen runsaasti
- ruoanlaitossa rypsiöljy tai voi, riippuen ruoasta
- kalana lohi, silakka ja muikku
- juustona Oltermanni tai Arlan juusto
- leikkeleenä savupalvikinkku
- suosituimmat ruoat: lihapullat muusilla, kalakeitto, uunijuurekset ja broilerinfileet, paistetut muikut, kaalilaatikko, riisipuuro, palapaisti.. aivan tavallista ruokaa, en käytä juurikaan vihannespakasteita ym. vaan pilkon itse
- sipulia syödään todella paljon, kaikki pasta on tummaa
- mies herkuttelee karkeilla ja kahvileivällä, minä kahvileivällä ja juustoilla.. lapsi ei syö karkkia omasta tahdostaan vaan mieluummin pullaa, rusinoita, kuivattuja hedelmiä, jäätelöä.
- sipsejä tai limsaa emme käytä
- alkoholia emme käytä

AIka perussettiä varmaankin.

Yhteistyössä