Vuonna 2013 eroaa yli 50 000 ihmistä kirkosta.

  • Viestiketjun aloittaja zoxoco
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja työntekijä;29386758:
Jännän harva vain haluaa sen uurnan johonkin muualle kuin kirkkomaalle, vaikka se on mahdollista muuallekin sijoittaa. En mä ainakaan haluais omalle tontilleni ketään haudata! Tai muuttaa taloon jonka tontilla on entisten omistajien sukulaisia. Sä kait haluat.
Minulle se olisi ihan sama. Muutamat tuhkat, haudat ja luut siellä tai täällä.
 
"Niin"
Alkuperäinen kirjoittaja työntekijä;29386758:
Jännän harva vain haluaa sen uurnan johonkin muualle kuin kirkkomaalle, vaikka se on mahdollista muuallekin sijoittaa. En mä ainakaan haluais omalle tontilleni ketään haudata! Tai muuttaa taloon jonka tontilla on entisten omistajien sukulaisia. Sä kait haluat.
Onko sillä mitään merkitystä kuinka moni haluaa?
Muuttuisiko siinä kovin uskovaisten elämä, jos tällainen ihmisillä olisi hieman enemmän valinnanvaraa tämänkin asian suhteen?

Todellakin haluaisin, olisihan se hienoa olla lähellä historiaa ja esi-isiään.

Mutta se pääpointti on nimenomaan tuossa että jokaisella pitäisi olla vapaus valita, ymmärrän kyllä että valinnanvapaus on hihhuleille vieras ja luotaantyöntävä käsite, mutta koittaisitte nyt edes suvaita.
 
kkbbn
[QUOTE="Höh";29386806]Ei jeesuskaan tainnut opettaa että auttakaa vaan omianne?[/QUOTE]

Niin? Eli kirkon ei sinusta pitäisi noin toimia? No olemalla seurakunnanjäsen ja osallistumalla kirkon päätöksentekoon siihen ehkä voi vaikuttaa, muuten se on vain turhaa kitinää pitäisi sitä, pitäisi tätä ja tuota.
 
työntekijä
[QUOTE="Niin";29386820]Onko sillä mitään merkitystä kuinka moni haluaa?
Muuttuisiko siinä kovin uskovaisten elämä, jos tällainen ihmisillä olisi hieman enemmän valinnanvaraa tämänkin asian suhteen?

Todellakin haluaisin, olisihan se hienoa olla lähellä historiaa ja esi-isiään.

Mutta se pääpointti on nimenomaan tuossa että jokaisella pitäisi olla vapaus valita, ymmärrän kyllä että valinnanvapaus on hihhuleille vieras ja luotaantyöntävä käsite, mutta koittaisitte nyt edes suvaita.[/QUOTE]

Niin, siis sen uurnan siis nimenomaan SAA sijoittaa muualle kuin hautausmaalle.
 
"Niin"
Alkuperäinen kirjoittaja työntekijä;29386834:
Niin, siis sen uurnan siis nimenomaan SAA sijoittaa muualle kuin hautausmaalle.
Mutta kun minä haluaisin että raatoni paloiteltaisiin ja syötettäisiin villieläimille, onko sitä optiota varattuna halukkaille, vai ei?
Tai sitten vaihtoehtoisesti haluan että raatoni mädännytetään sukumme mailla, onko tätä optiota varattu halukkaille, vai onko siitä tehty niin epämiellyttävää, että käytännössä sitä ei kannata valita?

Jos näitä vaihtoehtoja ei ole, niin keneen voidaan syyttävällä sormella osoittaa?
Kirkkoon vai hihhuleita päin?
 
"Ömh"
Niin? Eli kirkon ei sinusta pitäisi noin toimia? No olemalla seurakunnanjäsen ja osallistumalla kirkon päätöksentekoon siihen ehkä voi vaikuttaa, muuten se on vain turhaa kitinää pitäisi sitä, pitäisi tätä ja tuota.
En minä valittanut siitä että diakkarista saa apua muutkin kuin kirkkoon kuuluvat, siitä valitti joku diakkarin työntekijäksi itsensä esittänyt.
 
historia on hyvä tuntea
Alkuperäinen kirjoittaja 2:n äiti;29386623:
Seurakunnat hoitavat myös kulttuuriperintöä. Tiesittekö palstalaiset että valtaosa meidän vanhasta kulttuurista (rakennustaide, kuvataide, musiikki) on kirkollista alkuperää. Itse olen sen verran kiinnostunut historiasta ja kulttuurista, että olen valmis maksamaan kirkollisveroa siitä hyvästä, että joku huolehtii tästä kulttuuriperinnöstä

En ole erityisen uskonnollinen ihminen, mutta on ne kirkot ja vanhat hautausmaat niin kiehtovia ja kauniita paikkoja, että suuri surku on kun ne joskus pääsevät rapistumaan rahan puutteessa.

Mitä Helsingin Senaatintori olisi ilman tuomiokirkkoansa tai Turku ilman Turun tuomiokirkkoa
Kristinuskon perintö on ihmisten alistamisen perintö. Siitä sietääkin päästä eroon.
 
"Ömh"
Alkuperäinen kirjoittaja työntekijä;29386892:
Mitä sä haluaisit että sulle ennen sitä mädännyttämistä tapahtuis? Jos sä kuolet sairaalassa vaikka?
Noh, aivoni lahjoittaisin lääketieteelle, loppuraadon saisi luovuttaa omaisille vaikka heti kun koppa olisi hätäisesti kursittu takaisin.

Outo kysymys.
 
työntekijä
[QUOTE="Ömh";29386921]Noh, aivoni lahjoittaisin lääketieteelle, loppuraadon saisi luovuttaa omaisille vaikka heti kun koppa olisi hätäisesti kursittu takaisin.

Outo kysymys.[/QUOTE]

Niin se varmaan on outo kysymys, kun se on realistinen ja ennen muuta käytännöllinen. Moni meistä kuolee nykyään sairaalassa, ja mietin että mitä sen jälkeen haluaisit oikeasti.
 
"Jaa"
Alkuperäinen kirjoittaja työntekijä;29386930:
Niin se varmaan on outo kysymys, kun se on realistinen ja ennen muuta käytännöllinen. Moni meistä kuolee nykyään sairaalassa, ja mietin että mitä sen jälkeen haluaisit oikeasti.
Avaisitko hieman tätä realismiasi, kun en nyt millään osaa yhdistää tuota kysymystä toiveeseeni maallisten jäännösteni eroon hankkiutumiseksi?

Miten se liittyy millään tavoin mihinkään, missä sitä kuolee?
 
työntekijä
[QUOTE="Jaa";29386982]Avaisitko hieman tätä realismiasi, kun en nyt millään osaa yhdistää tuota kysymystä toiveeseeni maallisten jäännösteni eroon hankkiutumiseksi?

Miten se liittyy millään tavoin mihinkään, missä sitä kuolee?[/QUOTE]

Niin, että kun olet kuollut, niin nythän hautaustoimisto roudaa sen ruumiin arkussa krematorioon/kappeliin. Mutta jos tätä arkku/kremmavaihetta ei ole, niin kenen haluaisit sut palottelevan/mädännyttävän? Vaikka kirkko eroaisi/eroaa valtiosta, en silti usko että ihan heti hautaustoimilaki aivan totaalisen vapaaksi menee. Olen varmaankin tästä syystä mielestäsi hihhuli, että arvelen näin.
 
Haluaisin
Alkuperäinen kirjoittaja työntekijä;29387014:
Niin, että kun olet kuollut, niin nythän hautaustoimisto roudaa sen ruumiin arkussa krematorioon/kappeliin. Mutta jos tätä arkku/kremmavaihetta ei ole, niin kenen haluaisit sut palottelevan/mädännyttävän? Vaikka kirkko eroaisi/eroaa valtiosta, en silti usko että ihan heti hautaustoimilaki aivan totaalisen vapaaksi menee. Olen varmaankin tästä syystä mielestäsi hihhuli, että arvelen näin.
Vaikka patologi saisi hoitaa paloittelun, tai naapurin herkkutiskin äijä.
Samahan se nyt on kuka sen paloittelun hoitaisi, toivottavaa tietysti olisi että sen tekisi minulle läheisimmät ihmiset, mutta ei sillä ole lopputuloksen kannalta mitään merkitystä.

Mädännytyksellä tarkoitin hautaamista, senkin hoitaja olisi lopulta se ja sama.

En suinkaan sen vuoksi pidä sinua hihhulina, mutta mikäli uumoiluni että miksi arvelet noin, osuu kohdilleen, kyllä sellaisen sinusta tekisi.

Nyt sinulla on siis mahdollisuus todistaa tällä ettet ole hihhuli, jos se titteli sinua kerta hirvittää..
 
työntekijä
Vaikka patologi saisi hoitaa paloittelun, tai naapurin herkkutiskin äijä.
Samahan se nyt on kuka sen paloittelun hoitaisi, toivottavaa tietysti olisi että sen tekisi minulle läheisimmät ihmiset, mutta ei sillä ole lopputuloksen kannalta mitään merkitystä.

Mädännytyksellä tarkoitin hautaamista, senkin hoitaja olisi lopulta se ja sama.

En suinkaan sen vuoksi pidä sinua hihhulina, mutta mikäli uumoiluni että miksi arvelet noin, osuu kohdilleen, kyllä sellaisen sinusta tekisi.

Nyt sinulla on siis mahdollisuus todistaa tällä ettet ole hihhuli, jos se titteli sinua kerta hirvittää..
Eikun mua ärsyttää kovasti se että arvostellaan sitä kuinka asioita hoidetaan, ilman että on kokemusta asiasta tai edes konreettista parannusehdotusta. Itse hautaan satoja ihmisiä vuodessa, eikä ihmisruumiissa ole mulle kuolleena mitään pyhää.
 
Hehehee
Alkuperäinen kirjoittaja työntekijä;29387065:
Eikun mua ärsyttää kovasti se että arvostellaan sitä kuinka asioita hoidetaan, ilman että on kokemusta asiasta tai edes konreettista parannusehdotusta. Itse hautaan satoja ihmisiä vuodessa, eikä ihmisruumiissa ole mulle kuolleena mitään pyhää.
No kai minä nyt vittu olen oikeutettu arvostelemaan asioiden hoitoa, jos minun tahtoani ei siinä mitenkään haluta huomioida?

Minä annoin jo konkreettisia parannusehdotuksia, eli enemmän vaihtoehtoja.
Mutta jostain syystä se ei ilmeisesti sinulle kelpaisi, että ihmiset saisi valita.
Eli ilmeisesti siinä mätänevässä raadossa kuitenkin on sinulle vielä jotain pyhää, kenties näet ne jopa hetkellisesti jonain omaisuutenasi kun niin hanakasti haluat niistä kiinnikin pitää, vaikka se raato olisi eläessään kuinka sanonut että ei halua kaltaistesi "hoidettavaksi".
 
työntekijä
No kai minä nyt vittu olen oikeutettu arvostelemaan asioiden hoitoa, jos minun tahtoani ei siinä mitenkään haluta huomioida?

Minä annoin jo konkreettisia parannusehdotuksia, eli enemmän vaihtoehtoja.
Mutta jostain syystä se ei ilmeisesti sinulle kelpaisi, että ihmiset saisi valita.
Eli ilmeisesti siinä mätänevässä raadossa kuitenkin on sinulle vielä jotain pyhää, kenties näet ne jopa hetkellisesti jonain omaisuutenasi kun niin hanakasti haluat niistä kiinnikin pitää, vaikka se raato olisi eläessään kuinka sanonut että ei halua kaltaistesi "hoidettavaksi".
heh, tais nyt pikkusen ottaa osumaa. Mut hei, toivotaan kovasti et laki muuttuu pian ja saat kaivaa läheisesi ihan omille maillesi!
 
työntekijä
6 luku

Yksityinen hauta

16 § (22.12.2009/1451)

Yksityisen haudan perustaminen

Aluehallintovirasto voi erityisestä syystä hakemuksesta myöntää luvan perustaa yksityinen hauta nimetyn vainajan hautaamiseen hautaustarkoitukseen sopivaan paikkaan. Yksityisen haudan paikka tulee selvästi merkitä.

Yksityisen haudan maa-alue voidaan ottaa muuhun käyttöön aikaisintaan 25 vuoden kuluttua hautaamisesta

Tollastakin on olemassa!
 
Tiedän
Alkuperäinen kirjoittaja työntekijä;29387154:
6 luku

Yksityinen hauta

16 § (22.12.2009/1451)

Yksityisen haudan perustaminen

Aluehallintovirasto voi erityisestä syystä hakemuksesta myöntää luvan perustaa yksityinen hauta nimetyn vainajan hautaamiseen hautaustarkoitukseen sopivaan paikkaan. Yksityisen haudan paikka tulee selvästi merkitä.

Yksityisen haudan maa-alue voidaan ottaa muuhun käyttöön aikaisintaan 25 vuoden kuluttua hautaamisesta

Tollastakin on olemassa!
Tiedän kyllä, ja kuten aiemmin totesin, ehdot ovat täysin perseestä ja aivan liian tulkinnanvaraiset, joka taasen mahdollistaa mielivaltaisuuden.
 
parempaa luvassa
Helsingissä Kallion ja Paavalin seurakuntien jsenosuudet uhkaa vuodenvaihteessa mennä alle 50 prosentin. Tälläiset signaalit saa lopunkin kansasta eroamaan kirkosta.
 
"Hihihi"
Alkuperäinen kirjoittaja työntekijä;29387142:
heh, tais nyt pikkusen ottaa osumaa. Mut hei, toivotaan kovasti et laki muuttuu pian ja saat kaivaa läheisesi ihan omille maillesi!
No eipä kuule tainnut, sinähän se tässä totesit ihan itsekin kiukuttelevasi.
Kenties on pelko perseessä että työt vähenee.

En minä mitään halua kaivaa, vaan haluan että yhtälailla läheisteni toiveet otetaan huomioon, jos joku siis haluaa tulla kuopatuksi, ja vielä minun toimestani, niin ok.
Minä haluan itse jotain ihan muuta kuin kuoppaamista, vaikka todennäköisesti joudun siihen teidän hihhuleiden takia tyytymään.
 

Yhteistyössä