Vuonna 2013 eroaa yli 50 000 ihmistä kirkosta.

  • Viestiketjun aloittaja zoxoco
  • Ensimmäinen viesti
Harmailen tänään
En kuulunut kirkkoon välillä, mut nyt olen kuulunut 3 vuotta.
Syynä aikoinaan kirkosta eroaamiseeni oli ihan muu, kuin se etten usko Jumalaan/Jeesukseen.
Tulin uskoon ja uskovien kasteen kautta liityin vapaan suunnan seurakuntaan.
Minä uskon sydämestäni että Jumala on olemassa, Jeesus Kristus Hänen Poikansa.
Vain Jeesus voi antaa mulle rauhan ja levon sydämeen sekä syntinin anteeksi. <3
 
kkbbn
[QUOTE="Niin";29384200]Eli toisinsanoen kirkolla on vaikutusta lainsäädäntöön, vaikka ei suoraan lakeja säädäkään.[/QUOTE]

Joihinkin lakeihin kirkolliskokoukselta kysytään kannanottoja, onko se suoraa vaikuttamista... siitä toki voi olla montaa mieltä. Suora vaikutusta lakeihin on ihmisillä, päättäjillä joista osa on seurakuntienjäseniä ehkä osa jopa päättäjiä evl.lut. seurakunnissa, kirkko- ja hiippakuntavaltuustoissa ehkä kirkkohallituksessa ja/tai edustajina kirkolliskokouksissa.
 
"Niin"
Joihinkin lakeihin kirkolliskokoukselta kysytään kannanottoja, onko se suoraa vaikuttamista... siitä toki voi olla montaa mieltä. Suora vaikutusta lakeihin on ihmisillä, päättäjillä joista osa on seurakuntienjäseniä ehkä osa jopa päättäjiä evl.lut. seurakunnissa, kirkko- ja hiippakuntavaltuustoissa ehkä kirkkohallituksessa ja/tai edustajina kirkolliskokouksissa.
Jos uskovainen kysyy toiselta uskovaiselta että mitä pitäisi tehdä, mitä raamattu sanoo asiasta, niin kai se suoraa vaikuttamista siinä vaiheessa on, miksi edes kysyä jos kerta vastausta ei noteeraisi mitenkään.
Myöskin on otettava huomioon, että politiikkaa tehdessä ne on nimenomaan uskovaiset, jotka saattaa hylätä ihan tieteellisesti perusteltuja lakeja, koska se sotii omia uskomuksia vastaan, toisinsanoen kirkolla on suora vaikutus päätöksenteossa, niin kauan kun päättämässä on kirkon jäseniä.

Itse haluaisin buddhalaisilta kopioidut menot jossa ruumiini paloteltaisiin ja syötettäisiin villieläimille, ei vaan jostain syystä sovi, kenties kun kukaan ei sitten saisi rahaa minun raadostani.
 
kkbbn
[QUOTE="Niin";29384274]Jos uskovainen kysyy toiselta uskovaiselta että mitä pitäisi tehdä, mitä raamattu sanoo asiasta, niin kai se suoraa vaikuttamista siinä vaiheessa on, miksi edes kysyä jos kerta vastausta ei noteeraisi mitenkään.
Myöskin on otettava huomioon, että politiikkaa tehdessä ne on nimenomaan uskovaiset, jotka saattaa hylätä ihan tieteellisesti perusteltuja lakeja, koska se sotii omia uskomuksia vastaan, toisinsanoen kirkolla on suora vaikutus päätöksenteossa, niin kauan kun päättämässä on kirkon jäseniä.

Itse haluaisin buddhalaisilta kopioidut menot jossa ruumiini paloteltaisiin ja syötettäisiin villieläimille, ei vaan jostain syystä sovi, kenties kun kukaan ei sitten saisi rahaa minun raadostani.[/QUOTE]

Tästä en oikein ymmärrä yhtään mitään, mutta...

Loppuuko se suora tai epäsuora vaikuttaminen siis jos minä eroan kirkosta? Lopuuko se jos seurakuntaan kuuluu esim. alle 50% väestöstä. Lopuuko se jos polittiset päättäjät eivät kuulu kirkkoon? Poliittisilla päätäjilläkö ei pitäisi olla uskonnon vapautta?
 
erotkoon
Perinteisiä kristillisiä arvoja on:

- abortin kieltäminen
- ehkäisyn kieltäminen
- ihmisten syrjiminen, kuten seksuaalivähemmistöjen
- naisen aseman alistaminen
- orjuuden salliminen
- ihmisten seksuaalisuuden patoaminen
- jne jne

Minä en ainakaan kannata kristillistä arvomaailmaa.
Eivät edusta ainakaan minulle kristillisiä arvoja, eikä minun kirkon arvoja. Jos nuo on esim. sinun kristillisessä lapsuusperheessä edustaneet kristillisiä arvoja, olen pahoillani.

Tässä parempi lista:

-usko Jumalaan
-ihmisarvo
-lähimmäisenrakkaus
-kanssaihmisten kunnioitus
-esivallan kunnioitus
-oikeudenmukaisuus
-rehellisyys
-ahkeruus
-uskollisuus
-anteeksiantamus
-armollisuus

Mitä tulee esim. homoliittoihin, henkilökohtaisesti hyväksyn ne. Abortitkin hyväksyn, joskin omalla kohdalla suhtaudun niihin hyvin kielteisesti enkä ymmärrä mukavuusabortteja. Minun kirkkoni ei ole aborttivastainen.
 
taas mennään
Nyt 50 000 eroa on ylitetty, media uutisoi ja siitä seurasi heti valtava eropiikki.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013122817877589_uu.shtml

http://www.eroakirkosta.fi/static/ek-tilastot/tanaan.html
 
Raamatun tai uskontojen vakutusta lakeihin ei poista kokonaan sekää että päättäjä ei kirkkoon kuuluisikaan.
Olisi mielenkiintoista arvioida, että onko esimerkiksi ateistisen Pohjois-Korean lainsäädäntö jotenkin olennaisesti erilainen tai parempi kuin Suomen tai vaikka Intian tai minkä hyvänsä muun valtion, missä uskonnoilla on pitkään historiassa ollut iso merkitys.

Tosin uskonnottomissa valtioissa uskonnon tilalle tuppaa tulemaan muita aatteita, Pohjois-Koreassa palvotaan valtiojohtajia (tai itketään ja palvotaan), ja muistamme miten hieno ja liberaali oli ilmapiiri uskonnottomassa Neuvostoliitossa...
 
"vihreä"
Alkuperäinen kirjoittaja Vätti Räsynyt;29381001:
Hautajaiset on todella ankeat, ei kiitos. Hautaaminen pitäs lopettaa, kaikki vaa jätesäkkiin ja tuleen. Kahvipurkkiin tuhkat ja johonki puskan juureen rikastuttamaan kasvia. Näin sen pitäs mennä.
Ihmiset pitää kompostoida!
 
2:n äiti
Seurakunnat hoitavat myös kulttuuriperintöä. Tiesittekö palstalaiset että valtaosa meidän vanhasta kulttuurista (rakennustaide, kuvataide, musiikki) on kirkollista alkuperää. Itse olen sen verran kiinnostunut historiasta ja kulttuurista, että olen valmis maksamaan kirkollisveroa siitä hyvästä, että joku huolehtii tästä kulttuuriperinnöstä

En ole erityisen uskonnollinen ihminen, mutta on ne kirkot ja vanhat hautausmaat niin kiehtovia ja kauniita paikkoja, että suuri surku on kun ne joskus pääsevät rapistumaan rahan puutteessa.

Mitä Helsingin Senaatintori olisi ilman tuomiokirkkoansa tai Turku ilman Turun tuomiokirkkoa
 
työntekijä
[QUOTE="Satu";29381191]Eroan myös kirkosta ensi viikolla. Ja tiedoksi että apua saa diakonissalta vaikkei kuulu kirkkoon, ei ole edellytys avulle.[/QUOTE]

Ei kyllä saa, jos kaikki ajattelee samoin kuin sinä. Rahat vain loppuu, katsos.
 
"Höh"
Alkuperäinen kirjoittaja työntekijä;29386680:
Ei kyllä saa, jos kaikki ajattelee samoin kuin sinä. Rahat vain loppuu, katsos.
Mutta eihän sitä noin saa ajatella, tärkeintähän ei ole että kaikki saavat apua, vaan että edes osa saa enemmän kuin tarpeeksi apua!

Näin meillä ainakin kaikenlaiseen kehitysapuun suhtaudutaan, miksei sitten muuhunkin auttamiseen.
 
Lisäys
[QUOTE="Höh";29386706]Mutta eihän sitä noin saa ajatella, tärkeintähän ei ole että kaikki saavat apua, vaan että edes osa saa enemmän kuin tarpeeksi apua!

Näin meillä ainakin kaikenlaiseen kehitysapuun suhtaudutaan, miksei sitten muuhunkin auttamiseen.[/QUOTE]
Sitä paitsi kyllähän ne rahat riittää kun vaan autuaat auttajat diakkarissa luopuu hulppeista palkoistaan ja muista eduistaan.
 
kkbbn
Alkuperäinen kirjoittaja Lisäys;29386712:
Sitä paitsi kyllähän ne rahat riittää kun vaan autuaat auttajat diakkarissa luopuu hulppeista palkoistaan ja muista eduistaan.
Eli "maalikot" saa jakaa rahat ilman minkäänlaisia perusteita kelle haluavat vaikka niille jotka heidän mielestään ovat oikea oppisia kristittyjä.
 
työntekijä
[QUOTE="Niin";29383805]Juuri sen takia tuota hautauslakia pitäisi muuttaa.
Monilla kun on tuota omaa maata ihan riittämiin jonne mahtuisi omainen haudattavaksi, ihan ilman mitään maksuja.

Ai mutta sehän tarkoittaisi sitä, että sitten kirkolla olisi taas vähemmän rahareikiä, koska varmasti moni kristittykin valitsisi mielummin haudattavaksi omaan maahan kuin kirkon maille, helvetin kalliilla, ja vain niin pitkään kun joku siitä heille maksaa.

No kappas vaan ettei kirkko ole moista ehdotellut, I wonder why..[/QUOTE]

Jännän harva vain haluaa sen uurnan johonkin muualle kuin kirkkomaalle, vaikka se on mahdollista muuallekin sijoittaa. En mä ainakaan haluais omalle tontilleni ketään haudata! Tai muuttaa taloon jonka tontilla on entisten omistajien sukulaisia. Sä kait haluat.
 

Yhteistyössä