Vietkö lapsesi varahoitoon joulunpyhinä?

  • Viestiketjun aloittaja kiinnostaa
  • Ensimmäinen viesti
kiinnostaa
Varmaan aika monessa paikassa päiväkodit kiinni joulusta loppiaiseen ja hoito järjestetään jossain päivystävässä yksikössä. Vietkö lapsesi sinne vai tarjoatko rauhallisen ja rentouttavan loman myös lapsillesi?
 
Tällaista taas
En vie, mutta oli työn ja tuskan alla saada järjestettyä lapsen hoito nämä pyhät.

Joudun olemaan töissä joulun pyhät. ens viikon ma ja pe. sekä seuraavalla viikolla töissä olen.
Nyt sain järjestettyä niin, että lapsi menee isovanhemmilleen yökylään näinä päivinä.

Mutta jos isovanhemmilla olisi ollut menoa, niin olisi varatarhassa.

MITÄ SINÄ AP OIKEIN AJATTELIT KUN TÄMÄN KETJUN TEIT.
Tarjoatko rentouttavan joulun, ajattelitko sinä, että kaikkien varahoitopaikassa olevien lasten vanhemmat makaavat itse kotona persus homeessa.
Vai pitäisikö aamulla vanhempien lähteä töihin vaivihkaa ja jättää alle kouluikäiset lapset selviytymään yksin päiväksi
 
"vieraana"
Vien varahoitoon, koska olen itse töissä. Alkava viikko ollaan kaikki kotona mutta kaikkiin päiväkotien sulkuaikohin ei mitenkään riitä lomat.

Jos se on niin iso ongelma niin miksi niitä päiväkoteja pitää pistää kiinni?
 
merinainen
Meillä on lapset vuorohoidossa ympäri vuorokauden 21.12-7.1 välisen ajan, koska minä (laivakokki) ja mies (moottoriasentaja) ollaan merillä sen ajan. Tai ei oikeasti olla, mutta niin lapset ja tarhatädit luulee.

Kyllähän kaikki aikuiset ansaitsee välillä vähän lomaa...
 
"yyhoo"
En, koska olen joulun vapaalla. Ja vaikka olisin töissäkin, niin en veisi, sillä meillä ei ole mikään hoitopaikka auki 24. - 26.12, eikä varahoitoakaan järjestetty tuona aikana, eli mummula joutuisi "päivystämään" joka tapauksessa.
 
"oho"
Pitäiskö saman tien laittaa sähköpostia rannikkokaupunkien vuorohoitoyksiköihin??? Tai riittänee kun laittaa ihan vaan kaupunkiin jollekin...

Vuorohoitoon ei ole subjektiivista päivähoito-oikeutta ja jos toi on totta, kyseessä on vakava rikkomus!

Toivottavasti tarkoituksesi oli vain provosoida ja olet jouluna joko töissä tai itse haluamisiesi lasten kanssa.
 
"vvieras"
Ajattelitko, että työssäolevat, jotka eivät saa kunnon lomaa, jättävät lapsensa kotiin sitten keskenään vai mitä meinasin? Veikkaan, että suurinosa, jollei lähes kaikki halua sitä joulua viettää kotona, vaikka miten suuren palkan siitä saisi.
 
"vvieras"
Meillä on lapset vuorohoidossa ympäri vuorokauden 21.12-7.1 välisen ajan, koska minä (laivakokki) ja mies (moottoriasentaja) ollaan merillä sen ajan. Tai ei oikeasti olla, mutta niin lapset ja tarhatädit luulee.

Kyllähän kaikki aikuiset ansaitsee välillä vähän lomaa...
En paheksuisi, jos joku pitäisi päivän-pari lomaa laittamalla ne lapset päiväkotiin, mutta tuskinpa ne lapset teilläkään siellä hoidossa jouluaattona on? Jos ovat olet provo tai ihan helvetin huono äiti.
 
"Jenis"
En vie. Mutta mietityttää kyllä, miten normaalin työssäkävijän on mahdollista pitää lapsi kotona aina kun oma päiväkoti on kiinni - meillä esim. 2 viikkoa nyt vuodenvaihteessa, vähän päälle 5 viikkoa kesällä jne.
 
"hehe"
[QUOTE="oho";29365107]Pitäiskö saman tien laittaa sähköpostia rannikkokaupunkien vuorohoitoyksiköihin??? Tai riittänee kun laittaa ihan vaan kaupunkiin jollekin...

Vuorohoitoon ei ole subjektiivista päivähoito-oikeutta ja jos toi on totta, kyseessä on vakava rikkomus!

Toivottavasti tarkoituksesi oli vain provosoida ja olet jouluna joko töissä tai itse haluamisiesi lasten kanssa.[/QUOTE]

Relax! Vuorohoitopaikoissa vanhemmat joutuvat toimittamaan työvuorolistan päiväkodille ja hoito-oikeus on vain oikeaksi todistetulla vuorolistalla. Eli merinainen provoilee. :)
 
vvvvieras
[QUOTE="Jenis";29365124]En vie. Mutta mietityttää kyllä, miten normaalin työssäkävijän on mahdollista pitää lapsi kotona aina kun oma päiväkoti on kiinni - meillä esim. 2 viikkoa nyt vuodenvaihteessa, vähän päälle 5 viikkoa kesällä jne.[/QUOTE]

ottamalla palkatonta vapaata normilomien lisäksi. ei kovinkaan suuri uhraus sen eteen, ettei tartte lapsiaan viedä varahoitoihin.
 
"noh"
[QUOTE="hehe";29365125]Relax! Vuorohoitopaikoissa vanhemmat joutuvat toimittamaan työvuorolistan päiväkodille ja hoito-oikeus on vain oikeaksi todistetulla vuorolistalla. Eli merinainen provoilee. :)[/QUOTE]

Kyllä mulla on vaan riittänyt ruutupaperille kirjoitetut työvuorot.En silti ole huijannu.
 
vvvvieras
[QUOTE="Jenis";29365152]Ai? Millä verukkeella? Työnantajan ei ole mikään pakko myöntää mitään palkatonta kellekään.[/QUOTE]

no, jos ei myöntäisi niin sitten vaihtaisin työpaikkaa. mulle lasten lomat on paljon tärkeempiä kuin joku tietty työpaikka. pomoni on täysin tietoinen tästä mielipiteestäni, mutta eipä ole vielä tullut kengän kuvaa persuuksiin.
 
"yyhoo"
ottamalla palkatonta vapaata normilomien lisäksi. ei kovinkaan suuri uhraus sen eteen, ettei tartte lapsiaan viedä varahoitoihin.
Ei sitä palkatontakaan ihan niin vaan haeta, saati saada... ;) Kyllähän sitä kaikki vois olla vaikka palkattomalla joulun kotona, mutta esim. hoitoalalla ja monessa tutotantolaitoksessa vaan jonkun on oltava niinäkin päivinä töissä. Helppohan se on joidenkin "toimistoimmeisten" tmv. huudella, kun ne paperit voi jättää moneksi päiväksi siihen pöydälle, mutta mm. sairaita ihmisiä ei voi.
 
"vieraana"
ottamalla palkatonta vapaata normilomien lisäksi. ei kovinkaan suuri uhraus sen eteen, ettei tartte lapsiaan viedä varahoitoihin.
Ei onnistu kaikissa työpaikoissa. Esim. omalla työpaikalla minimiehitys kaikkina arkipäivinä (myös joulun ajan eli 23. 27. 30 ja 31. joulukuuta) on 2 henkilöä. Pyhäpäivinä päivystää yksi ihminen viikon kerrallaan, ja meitä on vain kuusi. Joka vuosi ei kaikki voi siten olla kahta viikkoa lomalla.

Aloitin kyllä joululoman vähän etukäteen kun joudun jo ennen uutta vuotta palaamaan töihin.

Edelleenkin olen sitä mieltä että jos olosuhteet päivähoidossa päivystysaikoina ovat epäinhimilliset niin se ei kyllä ole yksistään vanhempien syytä. Joidenkin on pakko käydä töissä (kuten poliisien, palomiesten, sairaanhoitajien) vaikka olisi joulu.
 
"Jenis"
no, jos ei myöntäisi niin sitten vaihtaisin työpaikkaa. mulle lasten lomat on paljon tärkeempiä kuin joku tietty työpaikka. pomoni on täysin tietoinen tästä mielipiteestäni, mutta eipä ole vielä tullut kengän kuvaa persuuksiin.
Paikan vaihtaminen ei ole mitenkään kovin realistinen vaihtoehto useimmille meistä, nykypäivänä. Ehkä jos on joku siivooja tai hoitsu, se saattaa onnistuakin, mutta muuten ei.
 
"vieraana"
no, jos ei myöntäisi niin sitten vaihtaisin työpaikkaa. mulle lasten lomat on paljon tärkeempiä kuin joku tietty työpaikka. pomoni on täysin tietoinen tästä mielipiteestäni, mutta eipä ole vielä tullut kengän kuvaa persuuksiin.
Kaikilla ei ole sellainen tilanne että niitä työpaikkoja olisi kovin montaa odottamassa. Itseasiassa saa tyytyväinen olla että on työpaikka minne mennä vaikka sitten jouluna.

Toki lapset on aina lomalla kun itsekin olen mutta kun sitä loma on vain 30 päivää niin ei onnistu se että olisi lomalla syyslomaviikon, kaksi viikkoa joululomalla, viikon talviloman ja 5 viikkoa kesällä. Ei vaikka vaidan lomarahoja vapaaseen sitä mukaa kun työnantaja antaa niin tehdä.
 
aina kotona
Meillä lapset on kotona syysloman, koko joululoman, hiihtoloman ja koko kesäloman 1.6.-12.8.. Olen järjestänyt työni niin, että lapseni saavat todella rentouttavat ja pitkät lomat, mitä tuosta nyt tulee, kolme kuukautta vuodessa? Ei ole varahoitolaa, mummolassa ovat ehkä kolme yötä vuodessa työmatkojen vuoksi. Miten ap, onhan sinunkin lapsillasi kunnon lomat?
 
aina kotona
Meillä lapset on kotona syysloman, koko joululoman, hiihtoloman ja koko kesäloman 1.6.-12.8.. Olen järjestänyt työni niin, että lapseni saavat todella rentouttavat ja pitkät lomat, mitä tuosta nyt tulee, kolme kuukautta vuodessa? Ei ole varahoitolaa, mummolassa ovat ehkä kolme yötä vuodessa työmatkojen vuoksi. Miten ap, onhan sinunkin lapsillasi kunnon lomat?
Ai niin, olen yh ja alalla, jolla voi tehdä töitä hyvin kotoa käsin...
 
kiinnostaa-ap
Meillä lapset on kotona syysloman, koko joululoman, hiihtoloman ja koko kesäloman 1.6.-12.8.. Olen järjestänyt työni niin, että lapseni saavat todella rentouttavat ja pitkät lomat, mitä tuosta nyt tulee, kolme kuukautta vuodessa? Ei ole varahoitolaa, mummolassa ovat ehkä kolme yötä vuodessa työmatkojen vuoksi. Miten ap, onhan sinunkin lapsillasi kunnon lomat?
Meillä toimitaan juuri noin kuin teilläkin. Lisäksi pidän lapset aina kotona kun sairastavat, en vie heitä tartuttamaan muita ja saavat levätä kunnolla pois kaikki taudit. Tosin, eipä nuo juuri sairastakaan kun meillä ei taudit pitkity ja levätään tarpeksi. :)
 
"manteli"
Meillä toimitaan juuri noin kuin teilläkin. Lisäksi pidän lapset aina kotona kun sairastavat, en vie heitä tartuttamaan muita ja saavat levätä kunnolla pois kaikki taudit. Tosin, eipä nuo juuri sairastakaan kun meillä ei taudit pitkity ja levätään tarpeksi. :)
Good for you, eikö kehuja ole tullut tarpeeksi kun pitää tänne tehdä itseään kehuva aloitus?
 

Yhteistyössä