Vietkö lapsesi varahoitoon joulunpyhinä?

  • Viestiketjun aloittaja kiinnostaa
  • Ensimmäinen viesti
siivooja
olen siivooja ja ei todellakaan onnistu ylimääräset lomat..kun ne porraskäytävät on siivottava!!! ja mies roskakuskina niin joutuu tekemään vielä enemmän hommia,kun tuo joulu on aika typerästi keskellä viikkoa,ja varmasti tulis samnomisii jos ei roska astioita tyhjennettäis!! jouluaatto ja joulupäivä ja tapanin päivä on tietysti vapaat mutta noi välipäivät on ihan NORMAALEJA työpäiviä.eli lapsi on varahoitopaikassa ja koululaiset keskenään kotona.
 
jeeeeee
olen siivooja ja ei todellakaan onnistu ylimääräset lomat..kun ne porraskäytävät on siivottava!!! ja mies roskakuskina niin joutuu tekemään vielä enemmän hommia,kun tuo joulu on aika typerästi keskellä viikkoa,ja varmasti tulis samnomisii jos ei roska astioita tyhjennettäis!! jouluaatto ja joulupäivä ja tapanin päivä on tietysti vapaat mutta noi välipäivät on ihan NORMAALEJA työpäiviä.eli lapsi on varahoitopaikassa ja koululaiset keskenään kotona.
siis olettekste siivooja ja roskakuski?? omg!! :LOL: :LOL:
 
hjoo
"Meillä on lapset vuorohoidossa ympäri vuorokauden 21.12-7.1 välisen ajan, koska minä (laivakokki) ja mies (moottoriasentaja) ollaan merillä sen ajan. Tai ei oikeasti olla, mutta niin lapset ja tarhatädit luulee.

Kyllähän kaikki aikuiset ansaitsee välillä vähän lomaa..."

Pistättekö oikein isovanhemmat hakemaan, vai miten tulette meriltä aina joka päivä pois?
 
vierasdsa
ottamalla palkatonta vapaata normilomien lisäksi. ei kovinkaan suuri uhraus sen eteen, ettei tartte lapsiaan viedä varahoitoihin.
No hitto, tuletko sanomaan minun pomolle, että tartten vapaata. Ei nimittäin järjestynyt. Oli kaksi työkaveria (joilla on aikuiset lapset, eikä lapsenlapsia edes) ehtineet jo lokakuussa pyytää vapaksi jouluviikolta maanantain ja perjantain. Eipä saanut vapaata.

Minä en kyllä pystyisi olemaan kolmea viikkoa palkattomalla, sen verran pienet on tulot.

Mutta joo, hirveällä sumplimisella, minun tuplavuoroilla (saan sitten seuraavan päivän vapaaksi) ja miehen vanhempien ja siskoni avulla saa lapset olla kotona 23.12-8.1.
 
ottamalla palkatonta vapaata normilomien lisäksi. ei kovinkaan suuri uhraus sen eteen, ettei tartte lapsiaan viedä varahoitoihin.
Ihan tiedoksesi että työnantajan ei ole pakko antaa palkatonta vapaata.
Aika moni paikka on auki vuoden jokaisena päivänä. Mm. kaupat, ravintolat, sairaalat, hoitokodit, huoltoasemat, poliisikin työskentelee ympäri vuoden... näin muutaman mainitakseni.
Turha syyllistää vanhempia siitä että lapset menevät hoitoon. SItä varten ne hoitopaikat on alunalkaen perustettu. Että vanhemmat pääsevät töihin. Koko Suomen yhteiskuntaa ja verotusta pitäisi muuttaa jotta voitaisiin palata siihen järjestelmään, että yleensä vain mies käy töissä. Naiset jäävät kotiin ja hoitavat lapset ja kodin. Ja kuinka moni on valmis tämänlaiseen muutokseen...?
 
"Hoitaja"
Tiesittekö, että noina päivystysaikoina ei sitten päde mitkään suhdeluvut hoitajien ja lasten määrästä, vaan kyseessä on juuri se lakiin kirjattu porsaanreikä "tilapäisestä ylityksestä"? Eli päivystyksissä talot saa pullistella miten vaan ja hoitajia on minimimäärä - koska toki nekin haluaa olla lomalla ja omien lastensa kanssa. Oletteko valmiit viemään lapsenne niihin olosuhteisiin?
 
Ei minun lasten tarvitse olla juuri jouluna lomalla, kun on niin vähän hoitopäiviä muutenkin. Et kai aloittaja pidä lapsia hoidossa viitenä päivänä viikossa!!!!????!!
Hyi , kuinka kamalaa, nyyh, sun lapsiparat...

Vakavasti puhuen, itse olen koko joulun töissä, mies kotona niin että poitsulla vain maanantaina hoitopäivä. Uutenavuotena joutuu kyllä hoitoon, mutta illalla olen onneksi raketteja ampumassa =)
 
[QUOTE="Hoitaja";29365402]Tiesittekö, että noina päivystysaikoina ei sitten päde mitkään suhdeluvut hoitajien ja lasten määrästä, vaan kyseessä on juuri se lakiin kirjattu porsaanreikä "tilapäisestä ylityksestä"? Eli päivystyksissä talot saa pullistella miten vaan ja hoitajia on minimimäärä - koska toki nekin haluaa olla lomalla ja omien lastensa kanssa. Oletteko valmiit viemään lapsenne niihin olosuhteisiin?[/QUOTE]

Kukaan ei varmaan halua viedä lastansa (arvokkainta ja rakkainta asiaa maailmassa) hoitoon jossa hoitajia vähän ja lapsia paljon. Tuntematon talo ja ehkä jopa tuntemattomat hoitajat ja lapsetkin... Mutta edelleen, kaikilla ei ole vaihtoehtoja. Jos itse on oltava töissä ja muita varahoitoja ei ole.. Esim sisarukset tai vanhemmat.. Ikävää syyllistämistä.
 
[QUOTE="Hoitaja";29365402]Tiesittekö, että noina päivystysaikoina ei sitten päde mitkään suhdeluvut hoitajien ja lasten määrästä, vaan kyseessä on juuri se lakiin kirjattu porsaanreikä "tilapäisestä ylityksestä"? Eli päivystyksissä talot saa pullistella miten vaan ja hoitajia on minimimäärä - koska toki nekin haluaa olla lomalla ja omien lastensa kanssa. Oletteko valmiit viemään lapsenne niihin olosuhteisiin?[/QUOTE]
Minun lapsi on ainakin ollut kerrankin uutenavuotena kolmistaan yhden hoitajan ja yhden kaverin kanssa. Oli varmaan tosi kamalaa. Kävivät torilla kävelemässä ja mäkeä laskemassa
 
vieraana nyt
Kumpi olisi parempi, lapset koko viikon mun mukana töissä jolloin ei pääse ulkoilemaan eikä leikkimään (ruokatauko toki pidetään) vai se varahoitopäiväkoti jossa kuitenkin ulkoillaan ja on päivälepo?
 
"Hoitaja"
Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;29365434:
Minun lapsi on ainakin ollut kerrankin uutenavuotena kolmistaan yhden hoitajan ja yhden kaverin kanssa. Oli varmaan tosi kamalaa. Kävivät torilla kävelemässä ja mäkeä laskemassa
Tämä ei varmaan tapahtunut minkään suuren tai edes keskikokoisen kaupungin kunnallisessa päivähoidossa, kun jopa 10 päiväkotia suljetaan ja yhdistetään lapset päivystävään yksikköön? Tuonne minäkin tahtoisin töihin. :( Nyt vedän syvään henkeä ja odotan kauhulla noita välipäivien työvuoroja. :(
 
vieraana nyt
[QUOTE="Hoitaja";29365457]Tämä ei varmaan tapahtunut minkään suuren tai edes keskikokoisen kaupungin kunnallisessa päivähoidossa, kun jopa 10 päiväkotia suljetaan ja yhdistetään lapset päivystävään yksikköön? Tuonne minäkin tahtoisin töihin. :( Nyt vedän syvään henkeä ja odotan kauhulla noita välipäivien työvuoroja. :([/QUOTE]

Onko se sun mielestä nyt siis vanhempien vika kun tuovat lapset hoitoon ja ovat töissä vai olisiko kaupunki voinut ehkä sulkea yhden päiväkodin vähemmän?

Kun tämähän menee niinkin päin että mitä enemmän ihmiset järjestävät muita hoitokuvioita joulun ja lomien ajaksi sitä enemmän päiväkoteja menee kiinni. Eikä niin että hoidossa olisi jotenkin väljempää.
 
"vieraana"
[QUOTE="Hoitaja";29365460]Päivälepo tai "lepo", miten sen nyt ottaa... Pahimmillaan 30 tenavaa patjoilla lattialla, koita siinä sitten levätä.[/QUOTE]

Eikö tosta nyt voi sitten tehdä hoitaja ilmoituksen johonkin että lain mukaiset ryhmäkoot ja hoitajamäärät ei toteudu?

Kun ei se minusta ole pelkästään vanhempien asia että kaupunki on tosta joulun pyhien hoidosta päättänyt säästää.

Ottaa tosi paljon päähän ettei ole mitään mummoja tms sukulaisia joille lapset saisi lykättyä siksi aikaa kun itse on töissä.
 
"Hoitaja"
[QUOTE="vieraana";29365474]Eikö tosta nyt voi sitten tehdä hoitaja ilmoituksen johonkin että lain mukaiset ryhmäkoot ja hoitajamäärät ei toteudu?

[/QUOTE]

Kun päivystysaikaan sovelletaan juurikin sitä laissa mainittua "tilapäistä ylitystä" lasten ja hoitajien suhteesta. Koska laki ei määrittele, mikä on tilapäistä, voivat kunnat sen itse päättää. Siinä häviävät sitten ne lapset, jotka noihin oloihin joutuvat. Olen pahoillani.
 
Olisiko ap
Olisiko ap sitten valmis sulkemaan sairaalat yms. aina pyhiksi, jotta kaikki voisivat tarjota pitkän loman lapsille. Mitä sitä mahdollisten lumien tultua niitä heti auraamaan, kun aurakuskit kotona lasten kanssa. Taikka muutama vuosi sitten tapanimyrskyn jälkeen, ollaan muutama päivä ilman sähköjä, kun ei ole päivystäviä sähkömiehiä.

Vai ajattelitko että kaikki lapsettomat pakotetaan lakipykälän avulla olemaan AINA pyhinä töissä, jotta lapsiperheet saavat viettää rauhallista joulua.
 
"joku vaan"
"Meillä on lapset vuorohoidossa ympäri vuorokauden 21.12-7.1 välisen ajan, koska minä (laivakokki) ja mies (moottoriasentaja) ollaan merillä sen ajan. Tai ei oikeasti olla, mutta niin lapset ja tarhatädit luulee.

Kyllähän kaikki aikuiset ansaitsee välillä vähän lomaa..."

Pistättekö oikein isovanhemmat hakemaan, vai miten tulette meriltä aina joka päivä pois?
Eihän niitä lapsia tarvitse hakea siinä välillä pois. Esim itse tiedän sisarukset, jotka ovat aina viikon putkeen hoidossa ja sitten viikon putkeen kotona. Eli ei heitä kukaan hae välillä esim kotiin nukkumaan.
 
vierass
[QUOTE="yyhoo";29365189]Helppohan se on joidenkin "toimistoimmeisten" tmv. huudella, kun ne paperit voi jättää moneksi päiväksi siihen pöydälle, mutta mm. sairaita ihmisiä ei voi.[/QUOTE]

Ei monen "toimistoimmeisenkään" niin helppoa aina ole ottaa vapaata. Heidänkin töissä on hommat yleensä hoidettava johonkin tiettyyn päivämäärään asti. Vuodenvaihde on moneen hommaan takaraja, joiden takia ei kukaan saa lomia joulun tienoilla.
 
pk13
Huoh. Tuokaa lapsenne hoitoon toki kun tarve siihen on! Vanhemmat varaavat lapsilleen hoitoa varmuuden vuoksi ja sitten hlokuntaa on kuin pipoa eika paasta lomille. No sitten paivystyksessa ilmenee ettei Jani-Pirkko summuut 10 lasta tulekaan hoitoon after all.. Sitten sielta kehotetaan hlokuntaa jaamaan lomille yks kaks. (ei voida pakottaa)Todella rentouttavaa kun olisi voinut lahtea vaikka pidemmalle lomalle. Niin ja miksi, oi miksi se on niin vaikeaa a) pitaa se lomantarvekyselylappu tallella saati b) palauttaa se ajallaan?!! Jokavuotiset mankumiset ottaa pannuun. Ei mulla muuta. t. Lomalla viimeinkin
 
  • Tykkää
Reactions: riiviöiden äiti
Saraldo
no, jos ei myöntäisi niin sitten vaihtaisin työpaikkaa. mulle lasten lomat on paljon tärkeempiä kuin joku tietty työpaikka. pomoni on täysin tietoinen tästä mielipiteestäni, mutta eipä ole vielä tullut kengän kuvaa persuuksiin.
Niin että vaihdetaan sitten työpaikkaa jatkuvasti, kun ei saadakaan palkatonta? Sitten ei kerry myöskään lomia. Joten fiksuinta tuolla periaatteella olis vain jäädä kotiäidiksi. Vai meinaatko, että työhaastattelussa kysytään haastattelijalta, että "kai teiltä saa sitten palkatonta aina kun tarvitsee" :D.

Meillä ei koskaan saa kesällä palkatonta. Ei myöskään hiihtolomilla eikä joulun aikaan. Palkatonta ylipäätään myönnetään vähän, ja sekin ajoittuu johonkin tyyliin lokakuuhun, jolloin kesälomat on pidetty eikä kukaan ole todennäköisesti vielä talvilomalla.
 

Yhteistyössä