Säälin kokopäivätyössä olevia perheenäitejä joulun aikaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "viera"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Henkilökohtaisesti aapeen jutut eivät loukkaa, koska en tosiaan ole äiti enkä työelämässä vakkarina. Mutta ehdottomasti lukuisten kavereideni, oman äitini puolesta jotka tekevät sekä töitä että kasvattavat upeasti lapsensa, nuo kyllä ottavat päähän. Sori jos hieman sekavasti vastasin, mutta tarkoitan että yleisellä tasolla kyllä koskettaa. :)

Jaa.

No mutta eiköhän äitiys ole jokaisen kohdalla ihan eri keissi, vaikka oma äiti tai sisko olisi pärjännyt hommassa ns. naarmuitta, niin eipä sitä koskaan tiedä silti mitä omalla kohdalla tulee olemaan. Tosiaan sun vastaukset olivat niin mustavalkoisia, että oli pakko kommentoida.

Haluan antaa lapsilleni lahjaksi työtä tekevän ja koulutetun äidin mallin. Joulusta emme stressaannu, vaan nautimme ja otamme rennosti. Hössöttäminen ei millään ajanjaksolla tai elämänsaralla houkuttele itseäni. En pidä hössöttävistä ihmisistä. Joulun idea ei ole puunaus ja kuuraus, vaan kannatan yleistä siisteyttä joka päivä, Erään tavaratalon herkkuosasto loihtii suurimman osan joulupöytämme antimista,

Jaa.

No mutta eiköhän äitiys ole jokaisen kohdalla ihan eri keissi, vaikka oma äiti tai sisko olisi pärjännyt hommassa ns. naarmuitta, niin eipä sitä koskaan tiedä silti mitä omalla kohdalla tulee olemaan. Tosiaan sun vastaukset olivat niin mustavalkoisia, että oli pakko kommentoida.

Jokainen on omalla tavallaan äiti ja toteuttaa itseään elämässään kuten haluaa myös muutenkin kuin äitinä. Nainen kun on muutakin kuin kasvattaja ja äiti mikäli siis lapsia on tehnyt.

Minä olen ap:n säälin kohde, eikä se kyllä minua loukkaa. Itsekin säälin itseäni. Haluaisin hössöttää enemmän joulua, mutta ei ole yksinkertaisesti aikaa eikä voimavaroja. Töiden jälkeen yritän sen vähäisen ilta-ajan käyttää lasteni kanssa, joten en silloin todellakaan valmistele joulua. Samoin viikonloput pyhitän lapsille. Ja silti tuntuu, etten ole lapsillekaan tarpeeksi läsnä, koska olen väsynyt. Osa-aikatyötä tekisin minäkin, jos se olisi mahdollista.

Kotiäidit ovat mielestäni hieman itsekkäitä, samoin osa-aikatyötä tekevät. He lievästi loisivat muiden kustannuksella, koska eivät tuo työpanostaan ja veropottiaan hyvinvointiyhteiskunnan ylläpitämiseksi. En kritisoi äitiyslomalaisia tai aivan pienten äitejä, vaan vanhempien lasten kotimammoja. Ilman työtä olevien äitien tilanne on toinen, työttömyys on valitettavaa. Kouluikäisten kotiäidit koen laiskoiksi ja työtä vieroksuviksi eläteiksi.

Siis voi herran jestas taas tätä asenteellista porukkaa! Miksi ne pienten lasten äidit pitää ajaa kotiin? Miksei ne pienten lasten isät voi olla kotona? Miksi vain äidit kelpaavat hoitamaan lapsia? Ja voisiko mitenkään olla, että jätetään muiden valinnat arvioimatta!

Yhteiskunnan kannalta on tärkeintä, että parhaat voimat ovat töissä, olivat ne sitten äitejä tai isiä.

[QUOTE="a p";29357909]Miksi muuten vielä nykypäivänä elää käsitys, että vain kokopäivätyö on työtä? :)

Voin myöntää ihan rehellisesti, etten haluaisi maksaa siivoojalle "tyhjästä" enkä kelpuuttaisi muiden tekemää siivousta :D Ihan siitä syystä, että siivoojalla menisi ikuisuus että tekisi samanlaista jälkeä kuin minä :D[/QUOTE]

Haha, kuolin juuri nauruun :D

Mutta siis oikeastiko ihmiset siivoaa kaikki kaapitkin jouluksi? Sielläkö aiotte joulunne viettää :o Mun "joulusiivous" oli viime vuonna se, että imuroin ja pyyhin lattiat aattona ja sitten lähdettiin käymään mummoloissa. Vessan pesin edellisenä päivänä. Tänä vuonna siivotaan su koska viikkosiivous on myöhässä ja aion kerätä kasan leluja pois uusien tieltä. Toisaalta sen ehtisi kyllä maanantainakin..te joulusekopäät jaksatte aina naurattaa :D

Tämän ketjun perusteella en ole vakuuttunut hg:n äidin upeista kssvatustaidoista. Ja vaikka minusta lapsettomuuskortti on typerä niin tässä kohtaa täytyy sanoa että aika monella ne arvot muuttuu kun lapsi syntyy eikä enää se työäiti ole ainoa oikea ja kunnollinen.

Aloittaa ajoissa, niin hyvin ehtii hössöttää.
Kortit oli valmiina marraskuussa. Leipomuksia olen tehnyt pakkaseen jo marraskuusta alkaen. Laatikot tulee rutiinilla aatonaattona, mies huolehtii kinkun oston ja paistamisen, samoin tekee salaatit, rosollit, kalat.
Ruoka-asiassa auttaa sekin, että kokoonnutaan isovanhempien luo aatoksi joka jouluna, kaikki tuovat jotain mukanaan. Kaikkea ei tarvitse itsellä olla, kun sovitaan kuka mitäkin tekee.
Lahjat ostellaan syksyn aikana, jotain aina myös juuri ennen joulua.
Koristeluun osallistuvat myös lapset, yhdessä laitellaan kotia. Siivoamiset tehdään samoin osissa joulukuun aikana.
Ajoissa varataan teatterit ja konsertit, ehditään joka vuosi johonkin. Kirkossa käydään kauneimmat joululaulut.
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty!

Lahjat ostettu,eilen hain ruuat ja kuusen,jonka lapset koristeli.Eilen myös siivosin max.2tuntia,matot oli yön ulkona,nyt laitoin raikkaat matot lattialle.Lapset saa huomenna leipoa.Tänään käydään leffassa.En voi käsittää miksi joulusta tulee joillekin kauhea stressi ja operaatio,joka suoritetaan.Ja olen koko päivä työssä,ja selvisin hienosti!

Milloin tämä vinkuminen jaksamisesta loppuu?

Milloinkaan suomalaisilla ei ole ollut yhtä helppoa kuin nyt. Kuuden hengen perhe ei asu enää hellahuoneessa, vettä ei tarvitse kantaa ulkoa ja vessakin on sisällä. Ruokaa on tarjolla joka päivä.

Silti ei jakseta - töissä, koulussa, kotona eikä oikein missään.

[QUOTE="a p";29363190]Tämän ketjun perusteella en ole vakuuttunut hg:n äidin upeista kssvatustaidoista. Ja vaikka minusta lapsettomuuskortti on typerä niin tässä kohtaa täytyy sanoa että aika monella ne arvot muuttuu kun lapsi syntyy eikä enää se työäiti ole ainoa oikea ja kunnollinen.[/QUOTE]

Arvot muuttuvat 24 h siivoojaksi, joka ei ehdi järjestää joulua töissä käydessään... kuulostaa pelottavalle.

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91

Yhteistyössä