Vihaan elämääni koska koskaan ei ole rahaa..

• Viestiketjun aloittaja Hedimedi
  • Ensimmäinen viesti
"Vierailija"
Ei voi olla edes totta tuollainen ajatusmaailma! Kenen niistä teidän valinnoista pitäisi ottaa vastuu jos ei teidän itse? En vaan kertakaikkiaan voi ymmärtää tätä ajattelutapaa.

Mutta se on kyllä totta, ettei tällainen särtiminen auta mitään. Apn pitäisi ottaa ohjat omiin käsiinsä ja meidän pitäisi enemmänkin kannustaa häntä...

"Siili"
Suomessa EI TODELLAKAAN ole hyvä toimeentulotuki mutta sillä pitäisi tulla toimeen jos pakko on. Suomi on paska maa sosiaalitukien kannalta ja tiedänpä monta ihmistä jotka eivät ole edes talvitakkia saaneet hankittua.
Ihanko oikeesti? En todella jaksa uskoa. Uutena ei välttämättä saakaan, mutta kirppikseltä varmasti löytää edullisesti hyväkuntoisia. Myin vähän aikaa sitten viitosella hyväkuntoisia takkeja kirppiksellä ja näkyi niitä takkeja roikkuvan aika monen muunkin hyllyssä. Ja talvitakkiahan ei ole mikään pakko ostaa joka vuosi, itse pidän samaa takkia useamman vuoden. Paitsi noita mitä myin, koska ne eivät enää mahtuneet päälle :)

Verratkaapa meitä hetken vaikka muihin pohjoismaihin tukien osalta ;) kaikilla ei niitä lapsiakaan ole joten summa saattaa pysyä yllättävän pienenä kun lapsettomia avopareja rankaistaan kaikista eniten ja saavat vähiten..

"vieras."
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29294766:
Minkä kokoisella paikkakunnalla asutte? Jos ette helsingistä pidä, niin onhan niitä muitakin vaihtoehtoja - Turku, Tampere... tai sitten muuttaa vaikka jonnekin Hämeenlinnaan ja käy junalla joko Helsingissä tai Tampereella töissä.
Tampereella on kyllä ihmeen hyvä imago ja moni tänne haluaa - mutta työtä täältä on vaikea saada. Tampereen työttömyysaste on yli 15 %.

Työllisyystilanne on Pirkanmaalla koko maata heikompi | Yle Uutiset | yle.fi

"Vierailija"
Noh, lapsettomalla avoparilla on sitten kaikkein helpointa myös hankkia niitä lisätuloja jostain työttömänäkin.

Nyt esim. kauppojen ilmoitustauluille ilmoituksia, että joulupukkikeikiista, niin siinä tienaa hyvät rahat pienellä vaivalla. OMA-ALOITTEISUUS!!!

asdfr
Oli meilläkin aikanaan tiukkaa, mutta se oli ohimenevä vaihe. En mäkään olis jaksanut jos olisi ajatellut sen olevan lopullista. Asialle voi ja pitää tehdä jotakin. Olemme aina muutaneet työn perässä koska muuten ei selviä, nyt pääkaupunkiseudulla on työt molemmille ja asuntokin ostettiin, elintaso on noussut huimasti. Itsestä se lähtee joten hopi hopi ruikutus pois ja hommiin!!

Oma valinta
Verratkaapa meitä hetken vaikka muihin pohjoismaihin tukien osalta ;) kaikilla ei niitä lapsiakaan ole joten summa saattaa pysyä yllättävän pienenä kun lapsettomia avopareja rankaistaan kaikista eniten ja saavat vähiten..
Pitääkö olla kaikken paras jotta voi sanoa että on tarpeeksi hyvä? Maailmassa on noin 200 valtiota. Mikäli tuosta joukosta peräti ehkä 5-10:ssä on parempi sosiaaliturva kuin Suomessa, niin vaatii melkoista perfektionismia väittää että "Suomi on paska maa sosiaalitukien kannalta". Joka tapauksessa olemme varmasti parhaimmassa 10%:ssa, eli ei todellakaan ole paska sosiaaliturva.

Lapsettomalla pariskunnalla jää toimeentulotuesta noin 700 euroa käyttörahaa kuukaudessa. Ihan oikeasti, naurettavaa väittää että sillä pitäisi elää pelkällä puurolla.

"opiskelija"
Itsekin olen opiskelijana elänyt n. 470 eurolla kuussa yli neljä vuotta ja en muista millon olisin pelkkää puuroa syönyt. Tosin mahdollisuuksien mukaan olen ollut töissä lomilla jopa 100 kilometrin päässä...

melka
ite oon sairaspäivärahalla ku hajotin selkäni, koska on lapsia haen toimeentulotukea. eka maksetaan laskut(jotka on karsittu minimiin), sitte laitetaan muutama kymppi pahanpäivän varalle säästöön kaappiin. loppuraha jaetaan niin monelle päivällä ku on tarvis: esim. jos on 10:ksi päiväksi 200e. 200/10=20e päivä ja sillä sit eletään, mietitään mitä voi ostaa.

just säästin 150e joululahjoihin parin kuukauden aikana, onhan se stressaavaa ku tarttee laskee tarkaaan ja miettiä mitä voi ostaa ja mitä on pakko ostaa. mut ei me silti pelkkää näkkäriä syödä!

esim sämpylät on helppo tehä ite vettä+hiivaa+suolaa+jotain jauhoi tai vaiks osa niitä kaurahiutaleita. joskus ku pitää pari säästöpäivää vaik rahaa olis tullu, niin sit voi ostaa jonain toisena päivänä hieman kalliimpaa.

itse en stressaa tästä rahattomuudesta,en kuitenkaan ole millään tavalla köyhä kun verrataan afrikan köyhiin, jos siel kuolee alle 5v lapsia likaisen juomaveden takiakin vaikka kuinka monta. ni eiköhän suomen köyhä ole "köyhä"

töissä
Olisiko se oikeasti Helsingissä(tai muussa isommassa kaupungissa) asuminen, työllistettynä, kulttuurin, liikunnan, ihmisten, ostopaikkojen ja kahvila/ravintolapalvelujen äärellä niin kamalaa verrattuna tuohon nykyiseen elämäänne? Helsingissäkin on luontoa ja rauhaa, eikä me helsinkiläiset purra. En sano, että töitä automaattisesti löytyy, mutta varmaan aika paljon huonommaksi teidän tilanne ei voi mennä. Jotain duunia saa aina. Tervetuloa vaan. :)

ei jumaliste
Ensimmäinen asia joka kannattaa tehdä vähävaraisena on se että lopettaa kaikenlaisen lainaamisen kokonaan. Velka on veli otettaessa mutta veljenpoika maksettaessa ;) Lainaaminen voi tuntua siinä tilanteessa pelastukselta ja mukavalta mutta sitten kun oma rahapäivä tulee niin rahat menee sitten velkoihin ja kierre on valmis. Itse söisin ja yhden kuun vaikka puuroa ja sämpylää kunhan talous tulisi kuntoon ja seuraavassa kuussa helpottaisi.

Suomessa EI TODELLAKAAN ole hyvä toimeentulotuki mutta sillä pitäisi tulla toimeen jos pakko on. Suomi on paska maa sosiaalitukien kannalta ja tiedänpä monta ihmistä jotka eivät ole edes talvitakkia saaneet hankittua.
Mutta, ap:lle kaikesta huolimatta valoisampaa tulevaisuutta ja toivottavasti asiat hoituu. Jos on pieni kyläpahanen kuten missä itsekin asun niin vähän vaikeahan se on lähteä ulkopaikkakunnalle töihin ilman omaa autoa ellei sitten muuta sinne paikkakunnalle missä työpaikka olisi..
Voi jumaliste että korpeaa tällaiset kommentit.

Suomi EI TODELLAKAAN ole paska maa sosiaalitukien kannalta. Minä rukoilen kaikilta jumalilta että ne tietämättömät juntit jotka kehtaavat laukoa samanlaisia kommentteja kuin tämä "Enina" karkotetaan maasta ja otetaan Suomen passi pois. Saisivat sitten ihan vapaasti etsiä maan jossa vähäosaisista pidetään yhtä hyvää huolta valtavan vahvan sosiaalisen turvaverkon avulla niinkuin Suomessa tehdään. Tässä maassa ei kenenkään tarvitse nähdä nälkää, nukkua taivasalla tai jäädä ilman koulutusta ja terveydenhoitoa. Ei kenenkään.

On todella raivostuttavaa että niin monet myös itse tukia nostavat ihmiset kehtaavat vielä arvostella järjestelmää joka on luotu kovalla työllä ja todella isolla rahalla ja jota ylläpidetään raskaalla verotuksella työssäkäyvien kustannuksella. Ottaisin moisilta kansalaisoikeudet välittömästi pois jos minulla olisi valta.

tosi persaukisena kannattaa mennä töihin tai muuttaa töiden perässä,vaikka muuttaminen kuulostaisi ankealta ajatukselta. Suomi on kuitenkin pieni maa, sinne kotiseudulle pääsee milloin vain. Toisaalta nettiaikana sama, missä elää, vaikka itä-Timbuktussa? Liikaa aikaa eikäi yhtään rahaa on ankea yhdistelmä, vähemmästäkin masentuu näköalattomaksi. Tunnen kyllä tapauksia, jotka ovat nousseet vuosien sikaperseaukiskierteestä ja siten elämänlaatu kohentunut huomattavasti. Älä kuitenkaan pamahda uskoon, tässä ei nyt jeesus auta, vaan kestävät päätökset.

Oma valinta
[QUOTE="Vierailija";29295441]Ihan uteliaisuudesta; mistä tuo summa koostuu?
Täällä usein yksinhuoltajat kertovat saavansa suuria tukia, mitä kaikkea yksinhuoltaja sitten saa?[/QUOTE]

Tuossa tapauksessa todennäköisesti on saanut toimeentulotukea. Yksinhuoltajan perusosa on 525 euroa ja lasten iästä ja lukumäärästä riippuen 250 - 350e / lapsi. Eli 1100 euron summaan pääsee esim. yksinhuoltaja kahden 10-17v lapsen kanssa. Tuo on siis rahamäärä joka jää käteen toimeentulotukena asumis + terveysmenojen päälle.

"nainen"
Meillä ei ole koskaan rahaa. Kaikki rahat menee vuokraan ja elämiseen, koskaan ei jää mitään säästöön ja usein ennen rahapäivää ei ole muuta ruokaa kuin kaurapuuro tai pelkkä makaroni. Asun mieheni kanssa pienellä paikkakunnalla eikä töitä yksikertaisesti ole. Vaikea mennä ilman julkista linjuriliikennettä tai omaa autoa vieraalle paikkakunnalle töihin. Ahdistaa todella. Muut kertoo mitä syödään itsenäisyyspäivänä ja jouluna, itseä ahdistaa vaan. Ollaan jouduttu lainaamaan sukulaisilta rahaa ja tämän kuun rahat menee suurilta osin velkoihin..
Meidän itsenäisyyspäivämenyy: Kaurapuuroa, näkkäriä ilman rasvaa tai päällisiä ja vettä. Kauan ihminen jaksaa näin?
En haluaisi näin rauhallisesta ympäristöstä muuttaa mutta kohta ei ole muuta vaihtoehtoa kuin lähteä vaikka Helsinkiin töihin.. Mitä en haluaisi.
Elämääänsä voi muuttaa vain tekemällä valintoja. Aika moni haluaa asua maalla, mutta siellä ei monesti ole työpaikkoja. Jos haluaa asia maalla, eikä työpaikkoja ole, niin sit pitää alkaaa yrittämään jotakin. Ei kukaan sulle tuo tienestia naaman eteen lautasella, vaan sen eteen pitää tehdä töitä ja valintoja.

On todella raivostuttavaa että niin monet myös itse tukia nostavat ihmiset kehtaavat vielä arvostella järjestelmää joka on luotu kovalla työllä ja todella isolla rahalla ja jota ylläpidetään raskaalla verotuksella työssäkäyvien kustannuksella. Ottaisin moisilta kansalaisoikeudet välittömästi pois jos minulla olisi valta.
Jaa, eikö ole missä tahansa asiassa ihan normaalia arvostella jotain, missä huomaa puutteita? Ainakin se tukia nostava tietää, mistä puhuu, toisin kuin joku joka ei edes tiedä summien suuruutta tai hakuprosessia. Minusta on tosi hyvä, että kun kerran noin suurella vaivalla on luotu järjestelmä, sen epäkohdista tiedotetaan, jotta nekin voidaan korjata. Koska olisihan sekin aika noloa, että tehdään niin kovasti työtä ja laitetaan niin paljon rahaa, eikä lopputulos ole paras mahdollinen.

"sommarcat"
HElsinki ei ole ainut paikka Suomessa, eikä edes pääkaupunkiseutu. Tutkipa Mollin sivuja, saatat yllättyä. Itse asun Hämeessä ja mollin sivuilla on työpaikkoja auki pilvin pimein. On itsestä kiinni tämä homma. Olen aina sanout ja todennut, että kyllä tekevä töitä löytää. Vaikka sitten toiselta paikkakunnalta. Opiskelu ammattiin ei varmasti taloudellista tilannetta heti paranna, mutta jatkossa kylläkin.

Yhteistyössä