Onko sinulla mitään kammoa/fobiaa?

• Viestiketjun aloittaja "joku vaan"
  • Ensimmäinen viesti
"Mä vaan"
[QUOTE="joku vaan";29252429]Minulla itselläni on puhelinkammo. Ahdistaa soittaa puhelimella.:-( Hoidankin asiat mielummin tekstareilla. Myös kammoan hämähäkkejä. Joskus tipahti paidan sisälle yks hämähäkki, aika inhaa oli. Hyyyyyiiii!!!:'([/QUOTE]

Mulla samat kammot.

....
No kivat sulle :xmas:

Mä en ole fobioitani selättänyt ja tasan tiedän että tapan jokaisen ampiaisen ja hämähäkin joka sisälle tulee, vaikka ihmisiä pelkäävä ei ihmisiä tappaiskaan.
Ehkä tässä on kyse siitä että eri henkilöt kokevat sanan fobia eri tavalla. Minä esim. kuvittelen että henkilö jolla oikeasti on fobia ampiaisia kohtaan on sellainen joka linnoittautuu toiseen huoneeseen kuin se minne ampiainen on harhautunut. Soittaa sieltä ehkä hysteerisenä jotain läheistä hätiin.

Tuo sinun kuvailemasi fobia (lätkästään ampparia lehdellä ja juostaan karkuun), noh... Tuossa tapauksessa minullakin on ampparifobia :D Käyttäydyn ihan samalla tavalla. Paitsi että tappaminen nyt on vihoviimeinen asia jonka itse teen, vaan avaan ikkunan ja toivon että eläin tajuaa itse lähteä muualle.

kfkfkf
Ehkä tässä on kyse siitä että eri henkilöt kokevat sanan fobia eri tavalla. Minä esim. kuvittelen että henkilö jolla oikeasti on fobia ampiaisia kohtaan on sellainen joka linnoittautuu toiseen huoneeseen kuin se minne ampiainen on harhautunut. Soittaa sieltä ehkä hysteerisenä jotain läheistä hätiin.

Tuo sinun kuvailemasi fobia (lätkästään ampparia lehdellä ja juostaan karkuun), noh... Tuossa tapauksessa minullakin on ampparifobia :D Käyttäydyn ihan samalla tavalla. Paitsi että tappaminen nyt on vihoviimeinen asia jonka itse teen, vaan avaan ikkunan ja toivon että eläin tajuaa itse lähteä muualle.
No minullakaan ei varmaan ole fobian asteella kuin akrofobia. Hämähäkkejä yms pelkään kovasti, mutta en saa mitään hillitöntä paniikkikohtausta niistä, haluan vain päästä niistä eroon mahdollisimman nopeasti -> tapan ne. En halua olla samassa tilassa ampparin kanssa hetkeäkään, mieluummin siis otan riskin että se "iskee kimppuun" silloin kun tapan sitä, kuin olen samassa tilassa ja se luultavasti silti iskee kimppuun

Meillä on ollut nyt hiiri väliseinissä rapisemassa, vaikka on kissa talossa. Ei mulla ole hiirikammoa mutta silti niistä haluaa eroon...koska hyvät yöunet ja virkeys päivisin autolla ajossa ja lasten hoitamisessa on mun mielestä tärkeämpää kuin hiirulaisen elämä. Ja muut eläimet eivät kaivaudu taloon tehden käytäviä ja kakkien meidän varastoihin.
Julmuri?

Sen sijaan jos saisin sen johonkin kivaan häkkiin ja kiikuttaisin kauemmas metsään niin eikö sieltä muka kohta joku mammahiiri matkalaukkujen ja 5 tenavan kanssa ole muuttamassa meidän nurkkiin, kun meillä on lämmintä...? :)

kfkfkf
Joo en mäkään mitään hiiriä pelkää, johan meil on sellasia ollu kotona häkissäkin :D

Miten muuten jos menettääs syvyysnäkönsä, niin vaikuttaako se jotenkin korkeanpaikan kammoon?

Joo en mäkään mitään hiiriä pelkää, johan meil on sellasia ollu kotona häkissäkin :D

Miten muuten jos menettääs syvyysnäkönsä, niin vaikuttaako se jotenkin korkeanpaikan kammoon?
Vielä jauhan, mutta ehkä silläkin on väliä että onko eläin (käärme tai hiiri) kesy ja toivottu vai luonnossa elävä. Mä tykkään hiiristä todella paljon ja lapsilla ne voisi olla lemmikkeinä, mutta ne lemmikkihiiret ei kaivaudukaan talon perustuksiin, ja lemmikkikäärmeet eivät yleensä pistä tai kurista...:)

kfkfkf
Vielä jauhan, mutta ehkä silläkin on väliä että onko eläin (käärme tai hiiri) kesy ja toivottu vai luonnossa elävä. Mä tykkään hiiristä todella paljon ja lapsilla ne voisi olla lemmikkeinä, mutta ne lemmikkihiiret ei kaivaudukaan talon perustuksiin, ja lemmikkikäärmeet eivät yleensä pistä tai kurista...:)
Totta :)

Mutta jos käärmeitä kammoat niin tuskin lemmikkikäärme on yhtään sen iisimpi juttu :D

Pimeässä vedessä uiminen ei kiehdo minuakaan. Viime keväänä Teneriffalla rakastin uida Atlantissa, toki siis ihan rannassa. Miehelle puhuin siitä tässä viikonloppuna, ja sanoin että olisi ihana vain jossain päin Aasiaa vaikka hypätä veneestä turkoosiin mereen ja uida polskutella.

Mies sitten sai ihanan ajatuksen päähäni, eli kehotti kuvittelemaan kuinka syvää se meri minun alapuolellani olisi. Että mieti, muutama sata metriä alas ja siellä on pelkkää sysimustaa pimeyttä... joo, kiitti kovasti tästäkin :D

Fobian viralliseen määritelmään kuuluu se, että ihminen yrittää kaikin tavoin vältellä tilannetta, jossa joutuisi kohtaamaan fobian kohteen. Jos ihminen joutuu kohtaamaan fobian kohteen, hän ahdistuu voimakkaasti, liiotellusti tilanteen todelliseen vaarallisuuteen nähden. Se ei siis ole fobia, jos vain pitää ötököitä vastenmielisinä.

"sairaanhoitaja"
Pelkään ja inhoan sukeltemista ja veteen liittyviä elokuvia. Voin ihan kepeästi sukeltää järvessä tai uimahallissa pikaisesti pinnassa. Olen jättänyt väliin tarjotun laitesukellustunnin uimahallissa ja elokuvat aiheuttavat hyperventilaatiota ihan kotisohvalla...

Trypofobia kuavthan ovat hoitajan perustyötä: erilaisia haavoja, joissa osassa on onkaloita. Mielenkiintoisia!

kfkfkf
Fobian viralliseen määritelmään kuuluu se, että ihminen yrittää kaikin tavoin vältellä tilannetta, jossa joutuisi kohtaamaan fobian kohteen. Jos ihminen joutuu kohtaamaan fobian kohteen, hän ahdistuu voimakkaasti, liiotellusti tilanteen todelliseen vaarallisuuteen nähden. Se ei siis ole fobia, jos vain pitää ötököitä vastenmielisinä.
niin, eli tappaa sen elukan, vaikkei tilanne välttämättä vaatisi esim sen käärmeen tappamista :D

kfkfkf
Te joilla korkeen paikan kammo, reagoitteko myös jos näette jonkun toisen ihmisen korkealla? Tää on mulle se kaikkista pahin, koska en pysty välttämään näitä tilanteita.

"Wieras"
Mä inhoan ampiaisia ja muita pörriäisiä. Ei se nyt varsinainen kammo ole, mutta en halua että ne pistää minua tai varsinkaan lapsia. Hämähäkit on ihan ok, paitsi jos mies on kotona niin se saa hoidella ne ulos. Meillä oli muuten kerran kirkkaanvihreä hämähäkki sisällä, piti oikein laittaa se purkkiin vähäksi aikaa ja ihmetellä.

"Vera"
Inhoan ronkkia omia silmiä. En pysty edes eyelinereitä käyttään kun ällöttää niin. Saatan jopa pyörtyä ällötyksestä. Ja nyt olen menossa silmäleikkaukseen, varmaan pyörryn ja oksentelen siellä :D Tää vaiva kyllä vähän haittaa eloa...

987987987
[QUOTE="Wieras";29256736]Meillä oli muuten kerran kirkkaanvihreä hämähäkki sisällä, piti oikein laittaa se purkkiin vähäksi aikaa ja ihmetellä.[/QUOTE]

Puutarhassa jos pitää silmät auki, niin näitä löytyy enemmänkin. Kauniita otuksia vaikken hämähäkeistä niin välitäkään :)

"minä vaan"
Mulla on paha oksennus/vatsatautikammo. Pesen käsiä koko ajan ja myös lasten käsiä. Kyllä mä oman oksennuksen vielä hengissä kestän mutta odotas, jos jompi kumpi lapsista alkaa oksentamaan. Ihan tuskaa! Sit menee itelläki heti maha sekaisin ja jään odottamaan seuraavaa oksennusta. Ja laskeskelen tunteja että milloin joku muu alkaa oksentamaan. Eikä hoitotyö ainakaan paranna asiaa :( Sielläkin joskus joutuu siivoileen yrjöjä ja se on niin kamalaa etten tiedä mitään kauheempaa :(

Nyt kun vatsataudit taas jyllää niin mietin päivittäin vähän väliä että milloin se osuu meidän perheeseen. Ja joo, en ole enää teini vaikka siltä kuulostaa, vaan reilu 30v nainen :/

Yhteistyössä