Onko sinulla mitään kammoa/fobiaa?

• Viestiketjun aloittaja "joku vaan"
  • Ensimmäinen viesti
"juu"
Pelkään hämähäkkejä, mutta en nyt tiedä voiko sitä ihan fobiaksi sanoa, koska joitain hämähäkkejä en enää niinkään kammoa (esim. ihan minimaaliset).
Ahtaita paikkoja, varsinkin jos siellä ei mahdu kääntymään!
ja kaikista pahin, oksentamista! muiden ja omaa! Iskee paniikki jos kuulen tai nään että joku oksentaa :/ Koirat ja vauvat ei haittaa, mutta aikuiset ihmiset tai isommat lapset, hyi olkoon!

Ei jumalauta :LOL:
No valista tyhmää: kuinka paljon ne sun käärmeet kuristaa ja pistää sua siellä kämpillä, ja kuristavatko sillein kuolettavasti vai sillein pikkuisen, niin kuin kivana kaulahuivina? :D

Mä ajattelin tuon kuristaa/pistää-kommentin ihan positiivisena asiana sanoa lemmikkikäärmeiden pitämisestä, huomasitko...eikö muka lemmikkikäärmeet ole kesympiä ja säyseämpiä kuin luonnonvaraiset?

Peyote
[QUOTE="vieras.";29257442]No en mielelläni koske esineisiin/asioihin, joissa on jonkun tuntemattoman ruumiineritteitä, mutta en nyt fobiaan asti veny.[/QUOTE]

Mä en koskis, vaikka ois ihan uudet. Toi vaan toi väri, muoto, materiaali… Yh, kaikki.

No valista tyhmää: kuinka paljon ne sun käärmeet kuristaa ja pistää sua siellä kämpillä, ja kuristavatko sillein kuolettavasti vai sillein pikkuisen, niin kuin kivana kaulahuivina? :D

Mä ajattelin tuon kuristaa/pistää-kommentin ihan positiivisena asiana sanoa lemmikkikäärmeiden pitämisestä, huomasitko...eikö muka lemmikkikäärmeet ole kesympiä ja säyseämpiä kuin luonnonvaraiset?
Ensinnäkään, mikään käärme ei pistä, niillä ei ole minkäänlaisia pistimiä, ampiainen ja skorpioni voi pistää, mutta käärmeet, hämähäkit yms. puree.

Toiseksi, käärmeet eivät ole kuten kissat ja koirat, ne eivät kesyynny. Myrkkykäärmeitä ei edes käsitellä paljain käsin, ainoastaan pitkillä käärmekoukuilla. Myrkyttömiäkään käärmeitä ei ole suotavaa hiplailla jokaisessa välissä, koska ne eivät edelleenkään ole mitään sylilemmikkejä, ne stressaavat käsittelystä. Suurin osa matelijoista (poislukien jotkut varaanit ja teijut) toimii muutenkin täysin kuten luonnonvaraiset sukulaisensa.

Kolmanneksi, kuristajakäärmeet eivät huvin vuoksi ihmistä ala kuristaa. Ainoastaan hyvin suuret lajit (Python sebae ja reticulatus, Eunectes murinus) voivat pienen ihmisen syödä. Näistäkin vain isoimmat yksittäiset yksilöt. Kuristajat siis puolustautuvat näykkimällä.
Myrkkykäärmeet puolustautuvat samalla tavalla, käyttävät tosin myrkkyä lisänä.

Asia tiivistettynä: käärmeet eivät kesyynny, ne toimivat tismalleen samoin, olivatpa ne sitten syntyneet/kuoriutuneet terraario-oloissa tai luonnossa.

No joo...suomalaiset kyyt kuulemma ovat hitaita ja laiskoja esim. Afrikan (joka on 1 ainut valtio) lajeihin verrattuna.
Käytän termiä suomalainen kyy, sillä suurin osa asiaan perehtymättömistä ei ymmärrä jos sanon virallisesti Vipera berus.
Olen myös ollut afrikkalaisten (ja niin, Afrikka ei ole valtio vaan maanosa, joka kattaa 54 valtiota) lajien (Bitis arietans ja gabonica) kanssa tekemisissä. Tällä hetkellä käärmekokoelmastani löytyy vain kaakkois-aasialaisia lajeja.

Yhteistyössä