Romaninainen paikalla, haluatko kysyä jotain?

  • Viestiketjun aloittaja milaja...
  • Ensimmäinen viesti
aikoinaan tapailin
[QUOTE="vierailija";29218601]Kai ymmärrät ettei kyseessä ole mikään seksileikkien alistaminen vaan naisten systemaattinen ja kokonaisvaltainen arvottaminen miestä alemmaksi?[/QUOTE]

No kummastihan nuo naiset romanimiehistä tappelee. Joku syy siihenkin on.

Joo ja mä en nyt puhunut seksistä.
 
milaja...
Kiitos vastauksistasi!

Onko romaneilla paljon valtaväestöä edustavia ystäviä, vai pysyvätkö romanit mielellään vain omissa piireissään?
Entä kuinka mieluusti romanit tutustuvat meihin valkolaisiin? Yleensä etenkin romaninaiset ovat tosi "kylmän" oloisia.

Missä romaneihin pystyisi tutustumaan parhaiten? Seurakunnan kokoukset ja ravit tulee ensimmäisenä mieleen?
Suurimmalla osalla enemmistö ystäväpiirissä taitaa olla muita mustalaisia. Mutta kyllä valtaväestöäkin ystäviin mahtuu, mullekin. Samoin eri kansallisuuksia, tämä on mielestäni rikkaus :)

Onhan meissä kylmiäkin ihmisiä mutta luulen että se "kylmyys" syntyy lähinnä näkymättömästä muurista, jonka ehkä molemmat osapuolet kuvittelevat toistensa välille. Kumpikin ajattelee toisen ylenkatsovan toista ja ehkä siksi olemus on luotaantyöntävä, torjuva tms.

On meissä monenlaista, kaikki eivät innostu valtaväestöstä mutta samahan pätee myös toisin päin.

Seurakunnan kokouksissa on helppo tutustua ja mennä juttusille. Sitten on romanijuhlia, joihin myös valtaväestö on tervetullutta. Ravit on yksi paikka. Ravintoloissa tutustuminen on myös mahdollista mutta en usko, että sieltä välttämättä löytyy kovin kunnollista seuraa. Tietysti on poikkeuksiakin.
 
milaja...
[QUOTE="vierailija";29218451]Toinen palstalla joskus vastaillut romaninainen sanoi, että yhä useammat vanhemmat toivovat tyttärelleen valkolaismiestä. Syynä naisen alisteinen asema romanikulttuurissa, mainitsi mm. miehen oikeuden kurittaa vaimoaan ja pakottaa tämä mukaan rikollisuuteen.[/QUOTE]

Varmasti näin onkin. Niin, se on tietysti miten kukin asian näkee... Tämä nainen on ehkä puhunut asioista niillä nimillä, joilla itse näitä kuvailisi, minä puhun enemmänkin kulttuurillisista periaatteista. Ja onhan tuollaisia miehiä olemassa kyllä.
 
milaja...
[QUOTE="vierailija";29218472]Eli ei ole mitään oikeuksia ja naisten oikeuksien rajoittaminen puetaan naista syyllistävään "sinun täytyy olla parempi kuin huonommat miehet (jotka kuitenkin saavat elää sinua vapaammin)". Kalterit ne on kullastakin taotut. Yrittäisitte tekin siirtyä tälle vuosituhannelle noissa asenteissa tai olisitte ainakin rehellisiä asiasta.[/QUOTE]

En ole väittänyt ettei naisella olisi mitään oikeuksia, totta kai on. Tarkoitin, että on ihan tapauskohtaista, millaiset oikeudet kenelläkin on. Pääsääntöisesti kaikilla naisilla on liikkumavapaus, eli ilman miestä ja miehen lupaa voidaan liikkua. Nainen voi esittää omia mielipiteitään ja toimia monessa asiassa oman mielensä mukaan. Suuriin asioihin on kysyttävä miehen mielipide ja mieluiten kunnioitettava sitä. Näitä suuria asioita ovat esimerkiksi töihin tms. lähtö kotoa, koska asia koskee yleensä koko perhettä.
 
sarc
Lukutaito kiinnostaa. Aikanaan puhuttiin etteivät romanit osaa lukea, ja yksi omakohtainenkin kokemus on asiasta: entisessä työpaikassani romaninainen läikytti kloritea mekolleen ja se meni pilalle. Hän halusi korvauksia pullon valmistaneelta yhtiöltä koska korkki oli huono. Hän kävi luetuttamassa kaikki aiheeseen liittyvät kirjeenvaihdot esimiehelläni - koska ei osannut lukea, saati kirjoittaa vastauksia.
Koko juttu oli sääli, olimme pienellä paikkakunnalla ja nainen joutui todella vaikeuksiin kun ei voinut pitää hamettaan, häntä ilmeisesti jopa hakattiin suvun naisten voimin "häpäisystä". Tämä tapahtui n. 2006-2007 paikkeilla joten mistään kauhean vanhasta jutusta ei ole kyse. Hän hiippaili paikalle aina joko myöhään illalla tai aikaisin aamulla, että mahdollisimman vähäinen määrä ihmisiä näkisi hänet.

Myös kun muistelen omaa kouluaikaani 90-luvulla, koko koulussamme ei ollut yhtäkään romania ja heitä taatusti siinä kaupungissa asui. Kotikoulussa on ilmeisen vaikea lukemaan opettaa jos ei sitä osaa opettajakaan..?

Aikuisesta "normaalista" (ei sairaat tai vammaiset) suomalaisesta valtaväestöstä voi sanoa 100% osaavan lukea. Minkä veikkaat vastaavaksi prosentiksi romaniyhteisössä? Onko esim. viimeisen 10 vuoden aikana tapahtunut muutosta?
 
milaja...
[QUOTE="vierailija";29218472]Eli ei ole mitään oikeuksia ja naisten oikeuksien rajoittaminen puetaan naista syyllistävään "sinun täytyy olla parempi kuin huonommat miehet (jotka kuitenkin saavat elää sinua vapaammin)". Kalterit ne on kullastakin taotut. Yrittäisitte tekin siirtyä tälle vuosituhannelle noissa asenteissa tai olisitte ainakin rehellisiä asiasta.[/QUOTE]

Ja jatkan vielä... Naisella on oikeus olettaa miehensä kustantavan elantonsa, vaatteita ja koruja myöten. Tietysti nainen tekee oman osansa tämän eteen pitämällä huolta kodista ja lapsista.

Naisella on oikeus pitää hallussaan omaa rahaa. Tosin hän on velvollinen auttamaan miestään, jos miehen taloudellinen tilanne on tiukka, jos rahat eivät ole yhteiset.

En tiedä, millaisiin asioihin liittyen näitä oikeuksia haluaisit kuulla. Kertoisitko, niin voin vastata paremmin. Nämä kun ulottuvat kuitenkin aika laajalle...
 
milaja...
[QUOTE="vierailija";29218601]Kai ymmärrät ettei kyseessä ole mikään seksileikkien alistaminen vaan naisten systemaattinen ja kokonaisvaltainen arvottaminen miestä alemmaksi?[/QUOTE]

Ei kai tuo ihminen mistään seksileikkien alistumisesta puhunutkaan. Tosin minä en koe olevani alistunut tai alistettu, kun passaan miestäni. Meillä tuo passaaminen ei tosin tarkoita sitä että lusikoisin miehelleni ruuan suuhun, laittaisin hänelle kengät jalkaan tai tulisin toisesta huoneesta kääntämään televisiokanavaa. Meillä mies tekee tällaiset asiat itse, mutta on joitakin harvoja miehiä, joiden mielestä naisen pitää todellakin passata ja palvella miestään asiassa kuin asiassa. Meillä mies voi tarvittaessa tarttua asioihin, joita en pysty tekemään tai jotka nyt jokaisen luulisi pystyvän tehdä itse.

Mun mielestä on ok, että minä teen kotityöt yms., kun mies kerran meillä tuo pääasiallisen leivän pöytään. Meillä kuljetaan reissuilla yhdessä, mies ei tee omia reissujaan tai minä omiani. En pitäisi mukavana, että mies istuisi jossain kapakassa illat ilman minua, mutta minä en ole muutenkaan kapakkaruusu enkä ole tunnelmasta niissä pitänyt muutenkaan, eli en kaipaisi sellaisiin yksinkään...
 
milaja...
[QUOTE="hmm";29218836]Kiitos vastauksesta. :)
Ostaakos vastata tähän: miten saisin oman ukkoni pukeutumaan yhtä tyylikkäästi kuin teikäläiset miehet?[/QUOTE]

Enpä taida osata kun en tunne miestäsi :) Mutta osta sille ukkokullallesi vaatteita, joita tykkäisit hänen käyttävän. Jonkun siistimmän neuleen tai vastaavan. Kehu maasta taivaaseen kun näet sen hänen päällään niin jospa se into siitä lähtisi? :D
 
milaja...
Lukutaito kiinnostaa. Aikanaan puhuttiin etteivät romanit osaa lukea, ja yksi omakohtainenkin kokemus on asiasta: entisessä työpaikassani romaninainen läikytti kloritea mekolleen ja se meni pilalle. Hän halusi korvauksia pullon valmistaneelta yhtiöltä koska korkki oli huono. Hän kävi luetuttamassa kaikki aiheeseen liittyvät kirjeenvaihdot esimiehelläni - koska ei osannut lukea, saati kirjoittaa vastauksia.
Koko juttu oli sääli, olimme pienellä paikkakunnalla ja nainen joutui todella vaikeuksiin kun ei voinut pitää hamettaan, häntä ilmeisesti jopa hakattiin suvun naisten voimin "häpäisystä". Tämä tapahtui n. 2006-2007 paikkeilla joten mistään kauhean vanhasta jutusta ei ole kyse. Hän hiippaili paikalle aina joko myöhään illalla tai aikaisin aamulla, että mahdollisimman vähäinen määrä ihmisiä näkisi hänet.

Myös kun muistelen omaa kouluaikaani 90-luvulla, koko koulussamme ei ollut yhtäkään romania ja heitä taatusti siinä kaupungissa asui. Kotikoulussa on ilmeisen vaikea lukemaan opettaa jos ei sitä osaa opettajakaan..?

Aikuisesta "normaalista" (ei sairaat tai vammaiset) suomalaisesta valtaväestöstä voi sanoa 100% osaavan lukea. Minkä veikkaat vastaavaksi prosentiksi romaniyhteisössä? Onko esim. viimeisen 10 vuoden aikana tapahtunut muutosta?
Surulliselta kuulostaa... :(

Minäkin tunnen muutamia mustalaisia joilla ei ole lukutaitoa. Nämä ovat kaikki vanhempaa väkeä. Nuorimmainen on n. 40. ikävuoden vaiheilla, loput sitten 70+ ikäisiä...

Kyllä uskon että muutosta on tapahtunut, suurin osa mustalaisnuorista osaa tänä päivänä lukea. On tietysti heitä jotka osaavat heikommin tai joilla on lukihäiriö tai joilla on vaikeuksia esim. siksi että varsinainen äidinkieli onkin suomen sijasta ruotsi, jota on totuttu aiemmin puhumaan.

Mitäköhän lukutaidon prosentiksi veikkaisin... Hankala sanoa jos koko yhteisöä miettii. Nuoremman polven kohdalla vastaava prosentti voisi olla ehkä 90.
 
"Milja"
Hyvää yötä! Ja täytyy todeta, että ihailtavan järkevä nukkumaanmenoaika sinulla. Itse en millään malta mennä ajoissa nukkumaan kun talo illalla lopultakin hiljenee.

Sen tulin sanomaan, että voisitko harkita alkavasi pitämään jonkinlaista blogia, kotisivuja tai muuta vastaavaa pysyvämpää paikkaa, jossa sinut voisi netissä ikäänkuin kohdata? Osaat kertoa romanikulttuurista niin mielenkiintoisesti, kauniisti ja ihmeellisen rauhallisesti satunnaisista typeryksistä huolimatta. Tuntuu tuhlaukselta, jos tämä vuorovaikutus jää vain satunnaiseen ketjuun maineeltaan vähemmän arvostetulla keskustelupalstalla.
 
"nih"
"Muua"
Kiitos erittäin melenkiintoisessta ketjusta. Kokonaan olen jaksanut lukea. Kuten moni on sanonutkin, vaikutat oikein mukavalta ihmiseltä ja osaat vastata kysymyksiin hyvin.
Minua kiinnostaa, että jos näet esim kadulla tai viereessa kaupungissa vieraita romaneja, niin morjestatteko tai menettekö oitis juttusille?
Entä kiinnostaako teitä juurenne Intiassa? Matkustaako moni Intiaan seudulle josta olette alunpitäen lähtöisin? Tiedätkö mitä uskontokuntaa edustitte ennenkuin aloitta pois Intiasta vaeltaa?
 
milaja...
[QUOTE="Milja";29219260]Hyvää yötä! Ja täytyy todeta, että ihailtavan järkevä nukkumaanmenoaika sinulla. Itse en millään malta mennä ajoissa nukkumaan kun talo illalla lopultakin hiljenee.

Sen tulin sanomaan, että voisitko harkita alkavasi pitämään jonkinlaista blogia, kotisivuja tai muuta vastaavaa pysyvämpää paikkaa, jossa sinut voisi netissä ikäänkuin kohdata? Osaat kertoa romanikulttuurista niin mielenkiintoisesti, kauniisti ja ihmeellisen rauhallisesti satunnaisista typeryksistä huolimatta. Tuntuu tuhlaukselta, jos tämä vuorovaikutus jää vain satunnaiseen ketjuun maineeltaan vähemmän arvostetulla keskustelupalstalla.[/QUOTE]

Kiitos, kyllä mullakin on välillä vaikeuksia mennä ajoissa nukkumaan... Aamuisin olen vaan sitten niin väsynyt, että olen todennut että aikainen nukkumaanmeno on meille kaikille parempi :)

Tuohan kuulosti hyvältä idealta, voisin ajatella kyllä asiaa... Pitää varmaan katsella blogisivustoja joille sellaisen voisi tehdä. Sen aikaa voidaan jatkaa juttelua täällä.. Ja kiitos kauniista kommentista :)
 
milaja...
[QUOTE="Muua";29219366]Kiitos erittäin melenkiintoisessta ketjusta. Kokonaan olen jaksanut lukea. Kuten moni on sanonutkin, vaikutat oikein mukavalta ihmiseltä ja osaat vastata kysymyksiin hyvin.
Minua kiinnostaa, että jos näet esim kadulla tai viereessa kaupungissa vieraita romaneja, niin morjestatteko tai menettekö oitis juttusille?
Entä kiinnostaako teitä juurenne Intiassa? Matkustaako moni Intiaan seudulle josta olette alunpitäen lähtöisin? Tiedätkö mitä uskontokuntaa edustitte ennenkuin aloitta pois Intiasta vaeltaa?[/QUOTE]

Kyllä tervehdin, joko nyökkään tai sanon että päivää/iltaa. Monesti vaihdan muutaman sanankin. Kysellään mitä kuuluu, mistä ollaan tulossa ja mihin ollaan menossa. Juttu saattaa jatkua pitempäänkin.

Kaikkia ei juuret kiinnosta perustavanlaatuisesti mutta kyllä mulle itselleni on tärkeää tietää mistä olen kotoisin ja lähtöisin. Aina innolla luen jos jotain uutta tietoa tulee ja on saatavilla.

Varmaksi en osaa sanoa mutta on arveltu että romanit on olleet alempikastisia hinduja. Luulen että muitakin Intian alkuperäisuskontoja on ollut mukana.
 
Bohohohohooo
https://www.google.fi/search?q=hameen+alta+l%C3%B6ytyi&ie=utf-8&oe=utf-8&rls=org.mozilla:fi:eek:fficial&client=firefox-a&gws_rd=cr&ei=7G-HUtOBAtT44QSAsoDwDw

Kaikkea sitä hameen alta voi löytyäkin!
Mikäköhän on isoin asia mitä sen hameen alle saisi jemmattua?
 
milaja...
Välittävätkö romanit siitä ollenkaan?
Kyllä siitä välitetään ja aika monesti se on suuntaa antava. Suuntaa antavalla tarkoitan sitä että vaikka se ikä 16 ei nyt välttämättä toteudu, niin hirmuisia heittoja iässä alaspäin ei ole. Puhutaan parista vuodesta. Ajatellaan myös niin että mitä kauemmin odotat, niin sitä parempi, joskin sinua pidetään hieman erikoisena jos odotat pidempään kuin vaikka sen 20 vuotta.
 
milaja...
https://www.google.fi/search?q=hameen+alta+l%C3%B6ytyi&ie=utf-8&oe=utf-8&rls=org.mozilla:fi:eek:fficial&client=firefox-a&gws_rd=cr&ei=7G-HUtOBAtT44QSAsoDwDw

Kaikkea sitä hameen alta voi löytyäkin!
Mikäköhän on isoin asia mitä sen hameen alle saisi jemmattua?
Enpä tiedä, eikä kyllä oikeastaan kiinnostakaan.

Onko sinulla joku pakkomielle tai fetissi asian suhteen? Suosittelen hankkimaan myös muuta ajateltavaa, ei mene elämä turhan yksipuoliseksi... Käyhän tuo jankuttaminenkin varmaan jo työstä :)
 
"hmm"
Enpä taida osata kun en tunne miestäsi :) Mutta osta sille ukkokullallesi vaatteita, joita tykkäisit hänen käyttävän. Jonkun siistimmän neuleen tai vastaavan. Kehu maasta taivaaseen kun näet sen hänen päällään niin jospa se into siitä lähtisi? :D
Täytynee alkaa shoppailemaan miehenkin vaatteet. :D

Sitten muutama kysymys asumisjärjestelyistä, jos vielä ehdit vastailemaan. :)
Onko todellakin niin että esim. suku A ei voi asua suvun B edustajan kanssa samassa kerrostalossa tai edes samalla asuinalueella? Ja nuoripari ei voi asua vanhemman pariskunnan yläpuolella kerrostalossa? Voivatko nuoremmat asua vanhempien alapuolella?
Olen mukana taloyhtiön toiminnassa ja siksi tämmöiset asiat kiinnostavat...

Ja tuosta väistämisestä vielä... tietääkö jokaisen suvun jokainen jäsen (itsenäisesti liikkuva nuoriso ja aikuiset) mitä sukua tulee väistää? Jos väistettäviä siis on, tuskin sentään kaikki ovat jonkun kanssa riidoissa.

Pitääkö muuten paikkansa että lasten vaatteita ei saa pestä samassa pesukoneessa aikuisten vaatteiden kanssa ja tietyn ikäinen nuoriso pesee itse omat pyykkinsä?
Hirveästi kysymyksiä... Mutta olen vaan niin suunnattoman utelias, enkä tunne ainuttakaan romania niin henk. koht. että kehtaisin alkaa kyselemään... jotenkin täällä on helpompi olla utelias. :)
 
"lilla v"
[QUOTE=milaja...;29215657Osalla nimistä on myös merkitys eli nimi tarkoittaa suomennoksena jotain, mutta ei niitä niin ajatella. Esimerkiksi Miritsa (mirits = helmi), Terno (nuori), Sirikli (=lintu)... Mutta nimistä halutaan nykyään antaa mahdollisimman harvinaiset, erikoiset ja komealta kalskahtavat. Vanhemman polven valkolaisilla on paljon samoja nimiä, joita vanhemmilla ja vähän nuoremmillakin mustalaisilla. On esimerkiksi Sirpaa, Annelia, Ailaa ja niin edelleen.

Miten teillä romaneilla valitaan lapselle nimi? Tuleeko paljon suvusta? Voitteko antaa lapselle esim. valtaväestöstä jonkun suositun nimen kuten vaikka Veeti tai Aada? Tai keksiä ns. uuden nimen jollaista ei vielä ole? Onko lapsilla vain yksi nimi vai voiko olla useampi? Päättääkö nimestä lapsen äiti vai täytyykö nimi hyväksyttää isällä?
Miksi joillain romanipareilla on eri sukunimi vaikka ovat naimisissa? Saako nainen halutessaan pitää oman nimensä? Onko sinulla miehesi nimi?
 

Yhteistyössä