Tuhoutuisiko perheenne jos mies pettäisi sinua kerran?

• Viestiketjun aloittaja "Hmmmmm"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
No minun mielestä tossa on jo yhdenlainen päätös tehty kun on menty pettämään. Peruuttamaton päätös, jolla voi olla peruuttamattomat seuraukset.
Tehtyä ei saa tekemättömäksi ja peruuttamatonta on vain kuolema. Jos ihminen tekee kerran väärin niin toki maksaa itse seuraukset mutta ne seuraukset koskettaa koko perhettä.
Eli jos se parempi puolisko ei pysty antamaan anteeksi sille huonolle, niin lapsilta hajoaa perhe. Mä ymmärrän täysin mitä sä tarkoitat mutta mulle yksi tuntematon ihminen ei kuitenkaan ole tärkeämpi kuin kerran pettänyt muuten hyvä sikapuoliso , jota voi palvata hetken, ja perhe.

"vieras"
Joo, taas menee naisen logiikalla vähän överiksi ja liian tunteelliseksi, niin että todellisuus hämärtyy.

"pallo" on elämän jalkapallossa kulkeutunut puolivahingossa petetylle ja "kelaa taaksepäin"-nappia ei ole. Pettäjä teki virheen kun ei saanut fudattua palloa maaliin vaan se lipsahti toiselle. Nyt kysytään, että olisitko kiltti ja joukkueen takia tönäisit sen pallon maaliin, olen tosi pahoillani huonosta potkusta, sanoo pettänyt!

:D
Tuo vertaus ei oikein toimi

Olisit mieluummin verrannut pettämistä tyhjään maaliin, jossa ei ole maalivahtia ja jonkan maali on koko kentän levyinen ja vastustajat ovat jostain syystä kadonneet. Mietit potkaisetko sen pallon siihen maaliin vai et. Tällä kertaa sinä et sitä palloa saisi potkaista siihen maaliin. Sinun tekisi tosi paljon mieli, onhan se mukavaa kun pallo osuu maaliin, mutta olisi hyvin helppoa vaan kävellä pois.

säpäle harmaana
[QUOTE="vieras";29183301]Et tosiaan ymmärrä peyoten kommentteja seksistä vain puolison kanssa sekä siitä, että se loukkaa ja pahasti, jos pettää. Otetaan nyt asiat vähän yksinkertaisemmin, että ymmärrät:

Puolison loukkaaminen/satuttaminen henkisesti tai fyysisesti, onko sinusta oikein?

Sellaisen asian tekeminen, jonka tietoisesti tietää olevan väärin, mutta tekee silti , koska ajattelee itsekkäästi, onko oikein?

Onko siis sinusta oikein haukkua vaimo huoraksi, lyödä turpaan, ottaa lento tukholmaan, pistää puhelin kiinni ja tulla takaisin ja ilmoittaa vaimolle ja lapsille, että sitä nyt vaan käytiin lomalla, haukkua vaimo paskaksi kokiksi, rumaksi, läskiksi, sanoa että menepä lenkille läski, tissisi roikkuvat, kertoa, että naapurin vaimo on paljon kauniimpi, heittää ovea päin, sylkeä naamalle... esimerkkejä vaimon satuttamisesta/loukaamiseta. Pettäminen on esimerkki myös ja varmasti tiedät, että pettäminen sattuu sitä vaimoa ja erittäin paljon.

Ja tästä toisesta kysymyksestä: Jätät lapset keskenään kotiin vaikka tiedät, että he ovat liian pieniä jäämään, halusit kaljalle ja vaimo on muualla. <--tiedät tehneesi väärin, mutta kun nyt ei jaksa ajatella. tai olette sopineet vaimon ja lasten kanssa, että menette yhteisellä kyydillä ,mutta sinun tekeekin mieli käydä kupilla kahvia paikallisessa pubissa ja lähdet puoli tuntia aikaisemin ja jätät vaimon ja lapsen miettimään toista vaihtoehtoa <--poikkeat sovitusta, olet törkeä, itsekäs, et taaskaan jaksanut ajatella. tai vaimo on viikkoa ennen sanonut menevänsä viettämään iltaa maijan ja liisan kanssa, kun sinä päätätkin samana iltana, että ei sinua huvita jäädä lasten kanssa, menkööt se vaimo toiste ja lähdet ovesta ulos itse <---poikkeat sovitusta, olet itsekäs

Vähän radikaaleja esimerkkejä, mutta jos vieraalle miehelle ei muuten tullut ymmärretyksi, millä tavalla pettäminen loukkaa ja sattuu mihin sitä voisi verrata ja mitä tarkoittaa parisuhde, johon on tietoisesti lähdetty ja sovittu säännöistä, joita tulee noudattaa, jotta parisuhde toimii.[/QUOTE]

Voi olla, että minulta meni pointti viuhuen ohi, mutta yksikään noista mainitsemistasi asioista tuskin aiheuttaa "kerrasta poikki" -reaktiota. No väkivalta on ehkä yksi. Mutta jos ajatellaa, että mies yhden kerran tekee oharit tai haukkuu surkeaksi kokiksi ja pyytää tätä anteeksi jälkeenpäin, niin en usko että kukaan on laittamassa siitä lusikoita jakoon, jos se tosiaan jää ainoaksi kerraksi.

"vieras"
Otetaan oikein radikaali esimerkki:

Sinulla on kaksi ovea. Toisella ovella seisoo todella kaunis/komea nainen/mies alasti. Hän haluaa, että harrastat seksiä hänen kanssaan.

Toisella ovella seisoo perheesi. He odottavat sinua kotiin, teillä on hyvä suhde.

Kun astut toisesta ovesta sisään, menetät toisen. Jos valitset perheen, et voi ottaa salarakasta mukaasi. Jos valitset salarakkaan, sinulla ei ole enään perhettä. Sinua haluttaa, vaimo/mies on nyt väsynyt koska kello on kaksi yöllä. Kumman valitset?

....kaduttaako

Vierasmies
Viljellään sitä muitakin sanoja täällä palstalla, ääliö, sika, hullu, narsisti.
Pirttuhirmu on minusta aivan oikeutettu termi mm. silloin kun nainen asettaa kotiintuloaikoja miehelleen tai soittelee jatkuvasti perään viihteelle. Aivan kuten vastaava mies olisi sikamainen kyttääjä.

[QUOTE="Vieras";29183386]En tässä tapauksessa edes yritä nähdä. En näe mitään fiksua ihmisessä joka toistuvasti kutsuu keskusteluissa ihmisiä urpåiksi. Tässä ketjussa ei ilmeisesti ole vielä kyseinen sana esiintynyt... :)[/QUOTE]

"Vieras"
Viljellään sitä muitakin sanoja täällä palstalla, ääliö, sika, hullu, narsisti.
Pirttuhirmu on minusta aivan oikeutettu termi mm. silloin kun nainen asettaa kotiintuloaikoja miehelleen tai soittelee jatkuvasti perään viihteelle. Aivan kuten vastaava mies olisi sikamainen kyttääjä.
No en kyllä pidä ketään muutakaan nimittelijää kovinkaan fiksuna.

Blue
[QUOTE="Vieras";29183386]En tässä tapauksessa edes yritä nähdä. En näe mitään fiksua ihmisessä joka toistuvasti kutsuu keskusteluissa ihmisiä urpåiksi. Tässä ketjussa ei ilmeisesti ole vielä kyseinen sana esiintynyt... :)[/QUOTE]

Mä en tiedä onko fiksua olla jotain ihmistä vastaan vain periaatteen vuoksi. Tai minusta ei ole. Eri mieltä saa olla, ja keskustella puolesta ja vastaan mutta aika urpoa on vain jonkun tietyn jutun takia dissata ihmistä. Mutta onhan niitäkin ihmisiä tietysti olemassa. :)

säpäle harmaana
[QUOTE="vieras";29183410]Otetaan oikein radikaali esimerkki:

Sinulla on kaksi ovea. Toisella ovella seisoo todella kaunis/komea nainen/mies alasti. Hän haluaa, että harrastat seksiä hänen kanssaan.

Toisella ovella seisoo perheesi. He odottavat sinua kotiin, teillä on hyvä suhde.

Kun astut toisesta ovesta sisään, menetät toisen. Jos valitset perheen, et voi ottaa salarakasta mukaasi. Jos valitset salarakkaan, sinulla ei ole enään perhettä. Sinua haluttaa, vaimo/mies on nyt väsynyt koska kello on kaksi yöllä. Kumman valitset?

....kaduttaako[/QUOTE]

Niin tai vielä radikaalimpi esimerkki:

Saat valita teetkö oikein vain väärin? Kumman valitset?

Jännä juttu, että silti ihmiset usein tekee vääriä valintoja, vaikka valinta on näin helppo..

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29183383:
Voi olla, että minulta meni pointti viuhuen ohi, mutta yksikään noista mainitsemistasi asioista tuskin aiheuttaa "kerrasta poikki" -reaktiota. No väkivalta on ehkä yksi. Mutta jos ajatellaa, että mies yhden kerran tekee oharit tai haukkuu surkeaksi kokiksi ja pyytää tätä anteeksi jälkeenpäin, niin en usko että kukaan on laittamassa siitä lusikoita jakoon, jos se tosiaan jää ainoaksi kerraksi.
Ei tosiaan ollut tarkoituskaan laittaa esimerkkejä, joiden vuoksi kannattaa erota vaan esimerkkejä toisen ihmisen satuttamisesta ja loukkaamisesta ja kysyä vieraalta mieheltä onko tosiaan puolison loukkaaminen hänestä ihan ok asia. Hän ei vaan tunnu käsittävän, että pettäminen on satuttamista, koska se loukkaa toista ihmistä, eikä tunnu hyvältä. Miksi tehdä niin rakastamalleen ihmiselle? Epäilen vahvasti rakkautta, jos haluaa tietoisesti toista satuttaa.

Blue

....kaduttaako[/QUOTE]

Jokainen parisuhteessa oleva valitsee tässä esimerkissä oikein. Siksipä tämä esimerkki on todella huono. Asiat eivät ikinä ole valintatilanteessa noin mustavalkoisia.

Vierasmies
Vertaus ontuu siinä mielessä, että ovet ovat yleensä kaksisuuntaisia. Käydään huoneessa, tullaan pois kiroillen että voi vittu mä olin tyyyhmä!!!!1 Ja mennään kotiin toisesta ovesta, virheen jälkeen.

Eri asia jos sulla olisi huoneet joissa ei ole lattiaa eikä siten takaisinpääsyä koskaan. Yleensä tilanne on niin, että saat uudestaan vähintään keskusteluyhteyden perheeseen erheen jälkeenkin ja ihmisillä on semmoinen ominaisuus kuin empatia jolla tilanne ehkä stabiloituu ajan jälkeen.

....kaduttaako[/QUOTE]

säpäle harmaana
[QUOTE="vieras";29183432]Ei tosiaan ollut tarkoituskaan laittaa esimerkkejä, joiden vuoksi kannattaa erota vaan esimerkkejä toisen ihmisen satuttamisesta ja loukkaamisesta ja kysyä vieraalta mieheltä onko tosiaan puolison loukkaaminen hänestä ihan ok asia. Hän ei vaan tunnu käsittävän, että pettäminen on satuttamista, koska se loukkaa toista ihmistä, eikä tunnu hyvältä. Miksi tehdä niin rakastamalleen ihmiselle? Epäilen vahvasti rakkautta, jos haluaa tietoisesti toista satuttaa.[/QUOTE]

Ai, minä kun luulin, että tässä ketjussa on kyse nimenomaan tuosta "kerrasta poikki" -asetelmasta, eikä vaan yleisesti kiistellä mikä loukkaa ja mikä ei. Onko Vierasmies nyt jossakin antanut ymmärtää, että pettäminen ei ketään loukkaisi?

"Vieras"
Mä en tiedä onko fiksua olla jotain ihmistä vastaan vain periaatteen vuoksi. Tai minusta ei ole. Eri mieltä saa olla, ja keskustella puolesta ja vastaan mutta aika urpoa on vain jonkun tietyn jutun takia dissata ihmistä. Mutta onhan niitäkin ihmisiä tietysti olemassa. :)
En ole periaatteesta häntä vastaan, en ole vain aidosti fiksua tekstiä häneltä nähnyt. Olen valmis olemaan samaa mieltä, jos sitä oikeasti olen. Nimittely on minusta ala-arvoista ja kertoo siitä, että ihmisellä ei enään mitään fiksua lisättävää asiaan ole.

Blue
[QUOTE="Vieras";29183461]En ole periaatteesta häntä vastaan, en ole vain aidosti fiksua tekstiä häneltä nähnyt. Olen valmis olemaan samaa mieltä, jos sitä oikeasti olen. Nimittely on minusta ala-arvoista ja kertoo siitä, että ihmisellä ei enään mitään fiksua lisättävää asiaan ole.[/QUOTE]

No hyvä, sain vain sen käsityksen kun kerroit ettet edes yritä nähdä metsää puilta.

jyjyjuuykuky
_Kerran_ ei useinkaan ole vain se kerta. Vaan kertoo jotain miehen koko asenteesta.
Minulla on mies joka ei ikinä tekisi sellaista, sellainen kusipääkin kyllä oli. Ja nämä kaksi ovat kuin yö ja päivä kaikin puolin!

"Peyote"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29183454:
Ai, minä kun luulin, että tässä ketjussa on kyse nimenomaan tuosta "kerrasta poikki" -asetelmasta, eikä vaan yleisesti kiistellä mikä loukkaa ja mikä ei. Onko Vierasmies nyt jossakin antanut ymmärtää, että pettäminen ei ketään loukkaisi?
Monikaan ei oe sanonut kerrasta poikki tässä keskustelussa. Tuntuu vain, että suhteen päättäminen nähdään itsekkäänä kusipäisyytenä, koska eihän pettäjä sitä tahalleen tehnyt. Kun pettäjä on tälläinen reppana joka ei oikein osaa niin sitten sen petetyn pitäisi pystyä olla niin vahva että pitää perhettä yksin kasassa vaikka toinen osapuoli ei oikein kykene siihen. Kaikki kaatuu petetyn päälle.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29183430:
Niin tai vielä radikaalimpi esimerkki:

Saat valita teetkö oikein vain väärin? Kumman valitset?

Jännä juttu, että silti ihmiset usein tekee vääriä valintoja, vaikka valinta on näin helppo..
Ei pitänyt laittaa muuten tuota "radikaali" sanaa, kun esimerkki vaihtui :DDD...sori naurattaa. Eihän tuo kovin radikaali vaihtoehto ollut, mutta hyvin yksinkertainen kuitenkin.

Musta pettäminen on hyvin helppo valinta. Se on joko tai. Ihan vapaassa tahdossa siinä olet vai koetko, että jokin ulkopuolinen taho ohjaa sinua pettämään sitä puolisoa tai kärsit jonkinlaisista vierotusoireista, hikoilemisesta, päänsärystä, pahoinvoinnista, jos et mene panemaan sitä baarin tyttöä tai työkaveria? Jos tosiaan niin pahalta tuntuu olla ilman, miksi on edes parisuhteessa? Sinkkuna et loukkaa ketään.

Ihmiset tekee vääriä valintoja. Sitä valitaan vääriä koulutuksia, vääriä asuntoja. mutta kumpikin on oikeasti vaikea vaihtoehto. Kumpikin tuntuu hyvältä, mutta ei vaan osaa valita. Pettäminen on taas "harrastanko seksiä tuon vieraan naisen kanssa ja otanko riskin, että vaimo saa tietää ja perhe hajoaa vai olenko harrastamatta ja harrastan vaikka sen vaimon kanssa turvallisesti eikä ole mitään riskiä harrastaa seksiä". Toki tuota voisi verrata vaikka osakkeisiin tai vaikka ihan pokeriin tai vedonlyöntiin, mutta kummankaan menetys tappiossa ei ole yhtä suuri kuin että menettäisi perheensä. Vai pelaisitko pokeria omasta perheestäsi?

"vieras"
[QUOTE="vieras";29183489]Ei olekaan ja siksi esimerkin laitoinkin. Todellisuudessa kun valinta onkin noin yksinkertainen, mutta jotkut ei vaan tajua, jos siinä on vaikka alkoholia ja pimeää.[/QUOTE]

...ja kukaan ei ole korvan takana näyttämässä että mitä voi tapahtua jos teet näin tai näin. Mihin ne aivot katoaa?

säpäle harmaana
[QUOTE="Peyote";29183476]Monikaan ei oe sanonut kerrasta poikki tässä keskustelussa. Tuntuu vain, että suhteen päättäminen nähdään itsekkäänä kusipäisyytenä, koska eihän pettäjä sitä tahalleen tehnyt. Kun pettäjä on tälläinen reppana joka ei oikein osaa niin sitten sen petetyn pitäisi pystyä olla niin vahva että pitää perhettä yksin kasassa vaikka toinen osapuoli ei oikein kykene siihen. Kaikki kaatuu petetyn päälle.[/QUOTE]

Kyllä minä olettaisin, että jos yhdessä tällaisen jälkeen vielä jatketaan, se pettäjä tekisi kaikkensa pitääkseen perheen kasassa ja vielä jollakin tavalla hyvittää petetylle tekoaan.

Toki ymmärrän, että joillekin se jatkaminen voi olla mahdotonta pettämisen jälkeen. Silti minua kummastuttaa se mielestäni melko yleinen asenne, että se pettäminen automaattisesti tarkoittaa eroa ja yhdessä jatkaminen on jotenkin säälittävää (kun pettäähän se kuitenkin uudestaan).

Ken guru
Aivan.

Voisi heittää pallon niille jotka eivät kestäisi yhtä pettämistä. Oletteko te niin itsekeskeisiä, että ette edes lasten takia haluaisi säilyttää vanhaa normaalia perhettä koossa yhden erehdyksen jälkeen? Kieppuuko silloin päässä vain "minä minä, minun luottamus, minun seksuaalisuus ja arvostus on tapettu, minut on petetty" ---> "jumalauta muut vastaa ja kärsii siitä sit, nih"
Minulle puolison kunnioitus on parisuhteen edellytys. En kykenisi pitämään hyvää parisuhdetta yllä ilman tuota, eikä huono parisuhde ole lastenkaan kannalta hyvä asia.

Blue
[QUOTE="vieras";29183489]Ei olekaan ja siksi esimerkin laitoinkin. Todellisuudessa kun valinta onkin noin yksinkertainen, mutta jotkut ei vaan tajua, jos siinä on vaikka alkoholia ja pimeää.[/QUOTE]

Siinä voi myös olla vaikea kausi avioliitossa, sairauksia, valvottuja öitä lasten kanssa, houkutus siitä että homma pysyy salassa, toive että jos paljastuu niin saa anteeksi, rakastumiselta vaikuttava ihastuminen ymsymsyms. Todellakaan ei valinta ole mitenkään helppo. Helppo moraalisesti, mutta mitä enemmän on moraalia laskevia syitä mukana sitä vaikeammaksi kaikki muuttuu.

Blue
Voisi heittää pallon niille jotka eivät kestäisi yhtä pettämistä. Oletteko te niin itsekeskeisiä, että ette edes lasten takia haluaisi säilyttää vanhaa normaalia perhettä koossa yhden erehdyksen jälkeen? Kieppuuko silloin päässä vain "minä minä, minun luottamus, minun seksuaalisuus ja arvostus on tapettu, minut on petetty" ---> "jumalauta muut vastaa ja kärsii siitä sit, nih"

Mä vastasinkin tähän jo tuolla aiemmin. Kyllä, olisin niin helvetin "itsekeskeinen" jos mua petettäisiin.

Yhteistyössä