Miksi on ok jos mies saa 40v lapsen mutta 40v naista pidetään liian vanhana vauvan äidiksi?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "oho"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kuka muka noin ajattelee? Enpä ole törmännyt muuten kuin siihe, että 40 vuotiaana on vaikea naisen raskautua ja riskit ovat jo suurempi (esim. keskenmenon ym). Ihan samalla tavalla 40 vuotiaan miehen kroppa ei ole enää 20 vuotiaaseen verrattavissa.
 
No sama tilannehan siinä on, että yhtälailla molemmat on vanhoja. Mutta tohon suhtautumiseen, oisko nää kaksi syytä:
Naisen kyky saada lapsia ei kestä niin pitkään kuin miehen ja miehen ei oleteta osallistuvan lapsen hoitoon, näi ollen ei haittaa että hän on vanha höperö.

Oikeestihan tilanne on ihan sama, 40 vuotias mieskin on vanha ensimäisen lapsen isäksi.
 
[QUOTE="vieras";29183027]Mä ajattelen niitä riskejä, sekä äidin että lapsen kannalta.

Tietääkseni sillä isän iällä kun ei tähän ole vaikutusta.[/QUOTE]

On sillä vaikutusta, ainakin downin syndrooman todennäköisyyttä nostaa sekä isän, että äidin korkea ikä.
 
On sillä vaikutusta, ainakin downin syndrooman todennäköisyyttä nostaa sekä isän, että äidin korkea ikä.

Onko sulla nyt joku missio olemassa? Varmaan tuokin on totta mutta kokeet on olemassa jos pelkää. Mä pelkäsin ja kävin kokeessa. Kaveri on saanut Down-vauvan nuorena. Ei sekään ole mikään maailmanloppu.
Ja mun "vanhoina höperöinä" vauvan saaneilla ystävillä on ihan terveet lapset. Mä olen 60 kun lapsi 20, en osaa visioida meille mitään ongelmia. Älä sinäkään. :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja En hyväksyisi;29183089:
Kyllä minä ainakin paheksun molempia. 35+ alkaa olla liian vanha tekemään lapsia, ihan sen lapsen elämää ajatellen.

Eli jos et olisi löytänyt miestäsi alle 30v et olisi tehnyt lainkaan lapsia?
 
[QUOTE="vieras";29183115]Onko sulla nyt joku missio olemassa? Varmaan tuokin on totta mutta kokeet on olemassa jos pelkää. Mä pelkäsin ja kävin kokeessa. Kaveri on saanut Down-vauvan nuorena. Ei sekään ole mikään maailmanloppu.
Ja mun "vanhoina höperöinä" vauvan saaneilla ystävillä on ihan terveet lapset. Mä olen 60 kun lapsi 20, en osaa visioida meille mitään ongelmia. Älä sinäkään. :)[/QUOTE]

Älä kuvittele semmosta mitä en ole sanonut... Mulla ei oo mitään vastaan down-ihmisiä, vanhoja vanhempia tai ylipäätänsä lähtökohtasesti ketään ihmisiä. Mun veli on saanut lapsensa yli nelikymppisenä ja mä olen itse vanhan miehen lapsi. Pohdin vain syitä, miksi naiseen ja mieheen suhtaudutaan näissä eri tavalla.
 
Älä kuvittele semmosta mitä en ole sanonut... Mulla ei oo mitään vastaan down-ihmisiä, vanhoja vanhempia tai ylipäätänsä lähtökohtasesti ketään ihmisiä. Mun veli on saanut lapsensa yli nelikymppisenä ja mä olen itse vanhan miehen lapsi. Pohdin vain syitä, miksi naiseen ja mieheen suhtaudutaan näissä eri tavalla.

Mä en ole tähän törmännyt kuin tällä palstalla. Mutta se ikä on vain numero. Mun ikä ei ole otsaan kirjoitettuna, joten kukaan ei huomaa suhtautua mitenkään erilailla.:D
 
Alkuperäinen kirjoittaja En hyväksyisi;29183089:
Kyllä minä ainakin paheksun molempia. 35+ alkaa olla liian vanha tekemään lapsia, ihan sen lapsen elämää ajatellen.

Olen saanut 37 vuotiaana kuopukseni ja en koe olevani paheksuttu mummoäiti, joka hyväksyntää kerjää :D Eli turhaan paheksut.
 
Jokaisella on oikeus paheksua mitä haluaa. Kyllähän monet tupakoivatkin raskausaikana ja aina siihen löytyy joku Tosi Pätevä syy. Sama homma tämän myöhäisvanhemmuuden kanssa, ainahan niitä tekosyitä löytyy miksi pitää saada tehdä niinkuin Minä Haluan, viis siitä miten lapsi mahdollisesti kärsii. Sehän on ihan arvokysymys mikä on tärkeintä, oman mieliteon täyttäminen vai sen ajatteleminen mitä riskejä lapselle muodostuu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja En hyväksyisi;29183512:
Jokaisella on oikeus paheksua mitä haluaa. Kyllähän monet tupakoivatkin raskausaikana ja aina siihen löytyy joku Tosi Pätevä syy. Sama homma tämän myöhäisvanhemmuuden kanssa, ainahan niitä tekosyitä löytyy miksi pitää saada tehdä niinkuin Minä Haluan, viis siitä miten lapsi mahdollisesti kärsii. Sehän on ihan arvokysymys mikä on tärkeintä, oman mieliteon täyttäminen vai sen ajatteleminen mitä riskejä lapselle muodostuu.

Et vastannut kysymykseeni että jos olisit löytänyt sen oikean miehen vasta reilusti yli 30v olisitko jättänyt lapset tekemättä?
 
Alkuperäinen kirjoittaja En hyväksyisi;29183089:
Kyllä minä ainakin paheksun molempia. 35+ alkaa olla liian vanha tekemään lapsia, ihan sen lapsen elämää ajatellen.

Sun hyväksyntä ei muo liikuta.
Sain 40v. vielä vauvan,raskauduin ekasta yrityksestä,raskaus meni ongelmitta,synnytys oli helppo. Jaksoin huonosti nukkuvan vauvan kanssa paremmin kuin 10 vuotta vanhemmat ystäväni (jotka olivat "kuolla" väsymykseen),hoitoapua ei ole ollut. Olen ollut nyt parempi ja rauhallisempi äiti kuin 25 veenä.
Näin minulla :).
 
[QUOTE="vieras";29183628]Sun hyväksyntä ei muo liikuta.
Sain 40v. vielä vauvan,raskauduin ekasta yrityksestä,raskaus meni ongelmitta,synnytys oli helppo. Jaksoin huonosti nukkuvan vauvan kanssa paremmin kuin 10 vuotta vanhemmat ystäväni (jotka olivat "kuolla" väsymykseen),hoitoapua ei ole ollut. Olen ollut nyt parempi ja rauhallisempi äiti kuin 25 veenä.
Näin minulla :).[/QUOTE]

:)
 
Mitä ihmeen tekosyitä? Ei lapsen saamiseen ole olemassa mitään tekosyitä vaan se sama mitä niin monilla muillakin eli halutaan lapsi.

Ja mitä ihmettä se lapsi oikein kärsii? Siis oletat että lapsi kärsii vain ja ainoastaan siksi koko elämänsä että vanhemmat ovat vähän vanhempia. Että ihan koko lapsen elämä on nyt ihan yhtä kärsimystä ja tuskaa. Siis herää jo idiootti.

Mikä saa sinut luulemaan että olet oikeutetumpi saamaan lapsen kuin joku toinen? Miten voit olettaa että kyllä ne toisten lapset kärsii enemmän kuin sinun lapsesi? Mikä saa sinut kuvittelemaan että juuri sinun geenisi ovat jatkamisen arvoiset mutta jonkun muun eivät ole?

Puhut kuin kaikilla olisi syntynyt sairaita lapsia, mutta jos tilastoja katsoo niin vähäistä on.
 
Hohhoijjaa ollaampa sitä tyhmiä. Tottakai siinä on eroa oletko mies vai nainen, ei mies synnytä! Sitä vanhempi olet naisena, sitä suurempi riski on keskenmenoon, muihin raskautta vaarantaviin riskeihin, sekä jopa itse äidin kuolemaan. Miehen spermalla taasen ei ole väliä onko se 15 vuotiaalta vai 85 vuotiaalta, itse synnytykseen / keskenmenoihin sun muihin se ei vaikuta ollenkaan. Toki on joitain tutkimuksia, että jos mies on vahnempi niin on suurempi riski sairastua downiin yms. mutta näitä kahta on silti hyvin helppo verrata ja todeta että MIKSI naisia pidetään useimmin "liian vanhana" kuin miehiä.
 
[QUOTE="oho";29182938]Niin vanheneehan se lapsen isäkin. On 60v kun lapsi täyttää 20v mutta sitä pidetään ihan ok asiana miksi näin?[/QUOTE]

Äidin munat vanhenevat vuosi vuodelta ja neljääkymppiä lähestyttäessä on jo aikamoinen riski saada ei-normaali lapsi. En siis katso hyvällä vanhoja synnyttäjiä.
 

Yhteistyössä