Kertokaa kerrostalofanittajat ja umpikaupunkilaiset, mikä on niin hienoa asua pinotalossa?

• Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti
kerrostaloon kaipaava
Olen aina asunut kerrostalossa, kunnes vuosi sitten päätimme muuttaa paritaloon taajamaan. Noh, täällä ollaan ja kaipaisin niin takaisin kerrostaloon. Tunnelma täällä, kerrostalon kasvatille, on jotenkin kolkko tai yksinäinen. Kerrostalostahan on sanottukin, että se mahdollistaa sen yhteisöllisen yksinolon, jota itse jotenkin kaipaan.
Lisämiinuksena olen huomannut että nämä omakoti- ja rivitaloalueen omat pihat tarkoittavat sitä, että kaikki leikkivät omilla pihoillaan. Meidänkin taloissa on suurin osa lapsiperheitä, mutta en ole vielä vuoteen nähnyt heitä juurikaan talojen yhteisellä leikkipaikalla. Kaikki oleilevat omilla pihoillaan. Mainittakoon, että lapseni eivät ole vielä harrastusiässä eivätkä tarhassa, eli kavereiden (tai edes sosiaalisten kohtaamisten) saaminen omanikäisistä on hieman haasteellisempaa, kun puistotkin ammottavat tyhjyyttään. Pitää lähteä bussilla kerrostalo-alueen leikkipuistoon, jos mielii saada lapsille leikkiseuraa.

kertsi
Asutaan kerrostalossa alimmassa kerroksessa nurkkahuoneistossa. Näkymä makuuhuoneen ikkunasta on joelle ja puistoon. Etupiha on 20 metrin päästä kotiovelta. Meillä ei äänet kantaudu ja ihan hyvällä omatunnolla olen metelöinyt miten haluan. Naapureiden kanssa on hyvät välit. Oma huoneistosauna löytyy. Parkkipaikka on ihan pääoven edessä, ei ole pitkä matka autolle. Hyvät liikenneyhteydet. Bussit menee joka suuntaan 50 metrin päästä.

En halua omakotitaloon, sillä mulla ei riittäisi aika pihatöihin ja talon kunnostustöihin. Mulla on paljon omia harrastuksia, lapsella omansa. Vietetään lähes kaikki vapaa-aika tallilla hevosen luona. En jaksaisi mitään omakotimiljöötä vielä tän jälkeen. Viihdyn kaupungissa. Pidän ihmisvilinästä ja katuvaloista. Ei mua saisi omakotitaloon millään. Rivitaloon ehkä juuri ja juuri.

"vieras"
Haluan asua lähellä Helsingin keskustaa tai mieluusti laajasti ottaen keskustan alueella, kuten nyt asunkin. Tällä säteellä keskustasta ei ole omakotitaloja. Omakotitalo Kumpulan, Toukolan tai Käpylän alueelta sopisi minulle sijainnin puolesta, mutta en halua hoitaa pihaa (juu, ei ole myöskään varaa noiden alueiden taloihin, mutta en pihan ja mahdollisten nikkarointitöiden takia ostaisi vaikka olisikin varaa. Ennemmin ostaisin isomman kerrostaloasunnon täältä, missä nyt asun).

Lisäksi minusta on lapsille hyväksi asua kerrostalossa (tiheä asutus = paljon kavereita, lisäksi kaverien luokse voi helposti mennä itsenäisesti, ei tarvi vanhemmilta kyytiä).

Mulle todella tärkeä asumisen kriteeri on lyhyt työmatka (nyt 15 min julkisilla tai pyörälllä). Meillä asuu myöskin paljon hyviä kavereita kävelyetäisyydellä, ja lasten ja omat harrastukset & menot ja ravintolat ja teitysti kaikki palvelut ovat vaivattomasti lähellä (kunnolliseen ruokakauppaan kävelee meiltä 2min, en ikinä suostuisi käymään kaupassa autolla). Nämä eivät tietenkään ole keskusta-asumiseen sidottuja asioita, mutta todennäköisemmin toteutuvat kaupungin keskustan lähistöllä kuin haja-asutusalueella tai lähiössä.

Meillä on vielä sillä lailla hyvä tuuri, että "kaiken" läheisyyden lisäksi hienot ulkoilumaastot ja esim. talvella hiihtolatu alkavat ihan ikkunan alta.

Uskon kyllä, että omakotitaloasumisessa on paljon hyviä puolia ja ymmärrän hyvin, että monelle ne ovat tärkeämpiä kuin minulle. Olemme erilaisia ja hyvä niin. Ja en minäkään mielelläni asuisi lähiökerrostalossa.

Puluvärkki
Minä asun omakotitalossa keskellä vanhaa Raahea, tontti ei suuren suuri ole, mutta täynnä viinimarjapuskia, vanhoja omenapuita ja sen sellaista. Autotalli ja vestas, pieni puutarhapalsta ja kasvihuonekin on, niin myös maakellari. Piha suojainen ja idyllinen. Koulut, kirkko, kirjasto, museot, meri, hiekkarannat, kulttuuri, harrastepaikat, urheilumahdollisuudet,kaupat yms, ovat käytännössä vieressä tai aivan välittömässä läheisyydessä. Autoa en ole tarvinnut kahteenkymmeneen vuoteen, vene sen sijaan löytyy, sillä on mukava käydä saaristossa sijaitsevalla mökillä.

"Vieras"
Miten niin?
Tässä ainakin minä yritän kaivella esiin mitä kaikkea "voi yhtä hyvin tehdä kerrostalossa kun omassa"?
Tuntuu kaikilla olevan kerrostaloissa OK-taloja vastaavat omat pihat, perunapellot, marjapuskat, omenapuut, grillikatoksia joita on niin paljon ettei koskaan tule päällekkäisyyksiä, kalastusvedet ovat aivan takapihalla jne :D

Sen mä kyllä ymmärrän jos elämä pyörii väliä sänky - jääkaappi - Stockmann - yliopisto - kahvilat eikä omilla kätösillä osata tehdä muuta kuin kuluttaa rahat ostamalla tavaroita tai matkustella.

Olipa kertakaikkiaan typeä avaus.

väliinputoaja
[QUOTE="Vieras";29124488]
Näitä perusteita riittää ja sen vielä ymmärrän jos ihminen ei halua tehdä työnsä lisäksi muuta kuin lukea avotakkaa sohvallaan ja katsoa tv:tä, mutta vähänkään aktiivisemmat ihmiset, mitä huonoa on OK-talossa? Mihin te tarvitsette niitä rajotteita joita kerrostaloeläminen asettaa?[/QUOTE]

Olen aktiivinen ihminen. Ok-talo asettaa sellaisen rajoitteen, ettei niitä ole kaupunkien keskustoissa (Helsinki). Ok-talon pahin rajoite on siis sijainti.

Puhuit siis kerrostalojen rajoitteista, mutta se pahin rajoite taitaa olla ok-talon sijainnin rajoite.

säpäle harmaana
[QUOTE="Vieras";29125542]Miten niin?
Tässä ainakin minä yritän kaivella esiin mitä kaikkea "voi yhtä hyvin tehdä kerrostalossa kun omassa"?
Tuntuu kaikilla olevan kerrostaloissa OK-taloja vastaavat omat pihat, perunapellot, marjapuskat, omenapuut, grillikatoksia joita on niin paljon ettei koskaan tule päällekkäisyyksiä, kalastusvedet ovat aivan takapihalla jne :D

Sen mä kyllä ymmärrän jos elämä pyörii väliä sänky - jääkaappi - Stockmann - yliopisto - kahvilat eikä omilla kätösillä osata tehdä muuta kuin kuluttaa rahat ostamalla tavaroita tai matkustella.[/QUOTE]

Ai onko tässä nyt taas se "jos ei pirttikalustoa pukkaa, niin ei mikään ole oikeaa tekemistä" -pointti?

Minulla on omakotitalo, mutta tosiaankin elämä pyörii välillä sänky-jääkaappi-työpaikka-yliopisto-lasten koulu ja harrastukset. En jaksa nikkaroida enkä lähteä kalastamaan (ei kyllä ole ihan takapihalla tällainenkaan mahdollisuus), eikä minulla ole perunapeltoja, eikä omenapuita. Marjapuskia on pari ja niistäkin naapuri käy poimimassa marjat, kun en itse jaksa siellä kyykkiä.

Kyllä tämä on niin hassu keskustelu.

Sen mä kyllä ymmärrän jos elämä pyörii väliä sänky - jääkaappi - Stockmann - yliopisto - kahvilat eikä omilla kätösillä osata tehdä muuta kuin kuluttaa rahat ostamalla tavaroita tai matkustella.[/QUOTE]

Ihan yhtä älykäs tai typerä tämä avaus on kuin kaikki muutkin tällä palstalla. Ja ihan samanlaiseksi juupas-eipäs -jankkaamiseksi tämä menee/on mennyt kuin kaikki muutkin keskustelut; kukaan ei muuta mielipidettään, vaan omasta pidetään kiinni kynsin hampain ja jos mikään muu auta, poistutaan ketjusta vähin äänin. :)

"Vieras"
Pahimmillaan näissä silti voi kuulla ettei meidän lapset ainakaan missään OK-talossa haluaisi asua :D joopa joo

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;29125573:
Ihan yhtä älykäs tai typerä tämä avaus on kuin kaikki muutkin tällä palstalla. Ja ihan samanlaiseksi juupas-eipäs -jankkaamiseksi tämä menee/on mennyt kuin kaikki muutkin keskustelut; kukaan ei muuta mielipidettään, vaan omasta pidetään kiinni kynsin hampain ja jos mikään muu auta, poistutaan ketjusta vähin äänin. :)

puolet ja puolet
Meillä lapset haluis takaisin kerrostaloon kun kaverit ois lähempänä, nyt tarttee mennä 5 kilsan päähän. Kesällä jaksoivat pyörällä mut kun tulee liukasta eivät tuskin uskalla tolle vilkkaalle tielle...

Sen mä kyllä ymmärrän jos elämä pyörii väliä sänky - jääkaappi - Stockmann - yliopisto - kahvilat eikä omilla kätösillä osata tehdä muuta kuin kuluttaa rahat ostamalla tavaroita tai matkustella

Ihan vitun ärsyttävä asenne :kieh: Tekisi mieli sanoa jotain huonosti koulutetuista junteista maalaisista jotka ei muusta edes tiedä, kuin kukkapenkin tuunauksesta, mutta en sano mitään.

Meillä lapset haluis takaisin kerrostaloon kun kaverit ois lähempänä, nyt tarttee mennä 5 kilsan päähän. Kesällä jaksoivat pyörällä mut kun tulee liukasta eivät tuskin uskalla tolle vilkkaalle tielle...
Ei ne siihen kerrostaloon halua, vaan lähemmäs kavereita. Kannattaa nyt muistaa, että ihan samoin kuin kaikki kerrostalot eivät sijaitse Eirassa, niin myöskään kaikki omakotitalot eivät sijaitse korpitaipaleiden päässä.

1. En koe, että kerrostalossa on omaa pihaa, mutta enpä sitä mihinkään tarvitsekaan. Ikääntyvien vanhempien pihalla voi kuopsuttaa ja poimia marjoja halutessaan.

2. Olemattomista lapsista ei tarvitse olla huolissaan. Itse olen asunut lapsena sekä kerrostalossa että omakotitalossa. Kerrostalossa oli enemmän kavereita ympärillä, iso piha, jossa keinut, rimpuilutelineet ja talvisin oma luistelukenttä. Omakotitalossa taas oli meillä (isommilla) lapsillakin enemmän hommaa, tosin enemmän tilaa sisällä. Ja kyllä niitä hiippailijoita oli meilläkin erittäin hyvämaineisella alueella, yksi yritti tulla pihamökkiin sisään, kun nukuttiin veljen kanssa siellä ja toinen taas oli sammunut ulkoeteiseen.

3. Grillailen ja saunon mökillä tai vanhempien luona - kumpikaan ei ole mikään elinehto. Välillä omakotitalolliset kaverit kutsuvat saunomaan/grillaamaan. Kerrostalon pihaa käytän lähinnä pyykkien kuivaamiseen, talvella en luonnollisesti siihenkään. Kesällä kotitoimisto siirtyy parvekkeelle, josta merinäköala.

4. Autoa meillä ei ole. Töihin, kauppaan, keskustaan ja harrastuksiin on kävely-/pyöräilymatka. Tarvittaessa pääsee bussilla tai taksilla.

Matkustellaan paljon sekä työ- että vapaa-ajalla. Tehdään molemmat pitkää päivää ja kotona halutaan vain olla. Jos huvittaa puuhastella jotakin, niin kyllä tässä kaksiossakin riittää pikkuhommaa. Ja nyt elämäntilanteen muuttuessa tämä kerrostalokaksio on huomattavan helppo pistää vuokralle.

Vierasmies
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;29125624:
Ei ne siihen kerrostaloon halua, vaan lähemmäs kavereita. Kannattaa nyt muistaa, että ihan samoin kuin kaikki kerrostalot eivät sijaitse Eirassa, niin myöskään kaikki omakotitalot eivät sijaitse korpitaipaleiden päässä.
Hyvä huomio. Veikkaisin, että TODELLA harva lapsi haluaa rakennus-/asumisteknisesti asua kerrostalossa jossa jokainen ulosmeno, pyöräilemään meno jne on varmasti aina hankalempaa kuin omasta ulko-ovesta pihaan poistuminen. Mitenkä joku pikkupoika menee ottamaan "huiput" uudella pyörällää helsigissä jossa ensimmäinen rauhallisesti liikennöity yli 100m suora löytyy ehkä 20km päästä kotoa? :D

väliinputoaja
[QUOTE="Vieras";29124488]

Näitä perusteita riittää ja sen vielä ymmärrän jos ihminen ei halua tehdä työnsä lisäksi muuta kuin lukea avotakkaa sohvallaan ja katsoa tv:tä, mutta vähänkään aktiivisemmat ihmiset, mitä huonoa on OK-talossa? Mihin te tarvitsette niitä rajotteita joita kerrostaloeläminen asettaa?[/QUOTE]

Ja sanotaan vielä se iso ero: PK-seudulla kunnollisesta ok-talosta pitää pulittaa yleensä se > 700 000e, jos haluaa kivalle alueelle ja ei ihan alle 500m2 tonttia.

Se on yleensä se isoin rajoite ihmisille. Useat ihmiset haluavat asua kaupungissa, nauttia lyhyestä työmatkasta ja palveluista.

puolet
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;29125624:
No meillä haluaa, se kun oli kätevää et pysty kellarin kautta sisävaatteissa meneen kavereille. Ja aina pihassa oli joku jonka kanssa pystyi meneen leikkimään. Ja me asutaan korpitaipaleen päässä =)

Niin kyllä minuakin vähän ihmetyttää että joku jaksaa käkkiä siellä OKT:nsa pihalla, mutta eihän sille mitään voi jos aivotoiminta ja kiinnostus ei muuhun riitä ku potunviljelyyn ja lumenluontiin.

Alkuperäinen kirjoittaja väliinputoaja;29125644:
Ja sanotaan vielä se iso ero: PK-seudulla kunnollisesta ok-talosta pitää pulittaa yleensä se > 700 000e, jos haluaa kivalle alueelle ja ei ihan alle 500m2 tonttia.
Noup, okt:n hinta ei kelpaa syyksi kerrostaloasumiselle. Itsekin epäilin aluksi, että joillakin kerrostaloasumisen syy voisi olla taloudellinen, mutta tässä ketjussa minulle osoitettiin vedenpitävästi, että siitä ei todellakaan ole kyse. Jokainen asiaan kantaa ottanut kerrostaloasukki olisi siis halutessaan saanut ihan samalla rahalla omakotitalonkin, mutta kun ei vaan halunnut. :)

Vierasmies
Hyvin on mennyt oppi perille nuorena, sisävaatteissa, sisälle, helposti, lähelle. Eipä siinä mitään jos elämä pyörii sisäleikkien ympärillä.

No meillä haluaa, se kun oli kätevää et pysty kellarin kautta sisävaatteissa meneen kavereille. Ja aina pihassa oli joku jonka kanssa pystyi meneen leikkimään. Ja me asutaan korpitaipaleen päässä =)

"elli"
Mä asuin lapsuuteni kerrostalossa eikä ole mitään valittamista. Kaverit asuivat samassa talossa ja kellarissa oli kerhohuone jossa saatiin keskenään olla ja meluta. Varsinkin huonoilla säillä oli kivaa kun oltiin "poissa aikuisten jaloista", mutta kuitenkin sisällä sai leikkiä. Pari kaveria asui lähistöllä omakotitalossa, mutta kummasti viihtyivät meidän pihassa. Oikeastaan kun nyt ajattelen ei koskaan leikitty heidän pihassa. Meitä joskus vilisteli lähes 20 eri-ikäistä tenavaa pihassa, oi niita aikoja :)

sfsadf
Hyvä huomio. Veikkaisin, että TODELLA harva lapsi haluaa rakennus-/asumisteknisesti asua kerrostalossa jossa jokainen ulosmeno, pyöräilemään meno jne on varmasti aina hankalempaa kuin omasta ulko-ovesta pihaan poistuminen. Mitenkä joku pikkupoika menee ottamaan "huiput" uudella pyörällää helsigissä jossa ensimmäinen rauhallisesti liikennöity yli 100m suora löytyy ehkä 20km päästä kotoa? :D
Et oo tainnut Helsingissä edes käydä koskaan, jos mielestäsi lähin rauhallinen 100m suora löytyy 20km päästä :D

Yhteistyössä