Kertokaa kerrostalofanittajat ja umpikaupunkilaiset, mikä on niin hienoa asua pinotalossa?

• Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti
vvvv
Minä haluan että kaikki kaupat, erikoisliikkeet ja muut palvelut löytyvät menemällä alakertaan ja kävelemällä max. 200 m. Tälläisiltä paikoilta ei löydy omakotitaloja, enkä kyllä kaipaakaan.

[QUOTE="vieras";29126826]Niinpä niin, kaikilla ihmisillä on 3-6 pikkulasta kontollaan.
Ei onneksi sentään.
Vaikka tää on sarjasynnyttäjien palsta, niin on täällä vielä tervejärkisiäkin pari joukossa. :)[/QUOTE]

Lue uudestaan. IÄLTÄÄN 3-6. Siis semmoinen lapsi joka voi olla vähän aikaa okt-talon pihalla äidin pukiessa toista lasta sisällä, eli tilanteessa pärjää vaan vahtimalla samalla ikkunasta.
Riippuu lapsen vilkkaudestakin, jotkut seisoo tumput suorina pihalla tai istuu hiekkalaatikolla kun toiset menee tuhatta ja sataa.

"vieras"
Täälläkin ihan tavallinen kerrostalossa asuja, olen niin omituinen etten ole koskaan edes halunnut muuttaa ok-taloon, koska ei se tuntuisi kodikkaalta.
Ois ihana asua ISON kaupungin keskustassa, kuten mummini esim asui, nyt asun pikkukaupungin keskustassa ja mukavaa tämäkin on vaikka ison kaupungin sykettä ei olekaan.

[QUOTE="vieras";29126868]Täälläkin ihan tavallinen kerrostalossa asuja, olen niin omituinen etten ole koskaan edes halunnut muuttaa ok-taloon, koska ei se tuntuisi kodikkaalta.
Ois ihana asua ISON kaupungin keskustassa, kuten mummini esim asui, nyt asun pikkukaupungin keskustassa ja mukavaa tämäkin on vaikka ison kaupungin sykettä ei olekaan.[/QUOTE]

Tuo on totta. Joku ison kaupungin keskustakämppä osaa olla yhtä tunnelmallinen vaikkapa tällaisena syksyisenä iltana, kuin joku okt-talo vaikka siellä olisi ties mikä takkatuli tms.

"vieras"
Lue uudestaan. IÄLTÄÄN 3-6. Siis semmoinen lapsi joka voi olla vähän aikaa okt-talon pihalla äidin pukiessa toista lasta sisällä, eli tilanteessa pärjää vaan vahtimalla samalla ikkunasta.
Riippuu lapsen vilkkaudestakin, jotkut seisoo tumput suorina pihalla tai istuu hiekkalaatikolla kun toiset menee tuhatta ja sataa.
Mä vedin ton 3-6 kakaraa hatusta, en sun tekstistä. Tarkotin vaan että kaikilla täällä ei ole puettavaa tai edes vahdittavaa multikakaralaumaa joten ulosmeno ei ole mikään ongelma kuin sarjasynnyttäjillä.

[QUOTE="vieras";29126881]Mä vedin ton 3-6 kakaraa hatusta, en sun tekstistä. Tarkotin vaan että kaikilla täällä ei ole puettavaa tai edes vahdittavaa multikakaralaumaa joten ulosmeno ei ole mikään ongelma kuin sarjasynnyttäjillä.[/QUOTE]

Ok. Mutta on niiiin kätevää kun voi ulkoilun lomassa poiketa sisällä jos jotain unohtui, mennä vaihtamaan housut tulee jollekin pissa, jos jonkun lapsen käsineet tarvitsee vaihtaa kastumisen takia jne.
Ennen tätä taloa ulkoilut oli meillä paljon suunnitelmallisempia, eikä meillä ole edes mikään suurperhe. En tiedä tuntuuko kenestäkään muusta tällainen yhtä helpottavalta, mutta mulle tää oli yks isoimpia plussia kun muutettiin tähän. :)

"vieras"
Mulla ei ole minkäänlaista ongelmaa uskoa, että monille OKT sopii paremmin ja viihtyvät siellä. Sitä on kyllä vaikea käsittää, miksi jotkut eivät kykene ymmärtämään, että joillekin muille, kuten minulle kerrostalo sopii paremmin.
t. 128

[QUOTE="vieras";29126907]Mulla ei ole minkäänlaista ongelmaa uskoa, että monille OKT sopii paremmin ja viihtyvät siellä. Sitä on kyllä vaikea käsittää, miksi jotkut eivät kykene ymmärtämään, että joillekin muille, kuten minulle kerrostalo sopii paremmin.
t. 128[/QUOTE]

Jaha. Ja kukahan tässä ketjussa ei ole kyennyt käsittämään, että joillekin sopii kerrostalo omakotitaloa paremmin? Ei sitä ole kuulepas ollenkaan vaikea käsittää. Sanoin jo aiemmin, että olen tässä elämäni varrella tavannut muun muassa sellaisia tumpeloita, joiden on varmasti sekä oman että ympäristönsä turvallisuuden vuoksi parempi pysytellä kerrostalossa. Ja muitakin syitä on epäilemättä yllin kyllin.

Sillä, että olen kertonut, miksi MINULLE sopii okt-asuminen paremmin, ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että joillekin se ei sovi pätkääkään. Ymmärrän aivan kivutta, että kaikki eivät halua omakotitaloa.

[QUOTE="vieras";29126834]Sinä et käy, lue omat viestisi putkeen niin voit huomata itsekin. :whistle:[/QUOTE]

En käy, sehän on aivan selvää, koskapa tällaisella palstalla hengaan. Mutta tiedätkö, enpäs anna asia haitata tämän enempää. :)

Moikka ja kivaa iltaa sinullekin! Minä lähden tästä sytyttelemään takkaa! :)

Mulle sopisi näin syysviimalla ja talven räntäsateilla olla kerrostalossa.

Sit kun toukokuussa linnut livertää ja peipposet visertää ja lämpöä puskee tupaan vähän liiemminkin, alkaa kaupunkikämppä ahdistaa. Koettu on.

Vieraa
Vihaan pihatöitä, grillaaminen ei kuulu elämän perusedellytyksiin, ei ole ajokorttia, veisin lapset kuitenkin omalta pihalta leikkipuistoon muiden lasten kanssa leikkimään.

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;29126972:
Jaha. Ja kukahan tässä ketjussa ei ole kyennyt käsittämään, että joillekin sopii kerrostalo omakotitaloa paremmin? Ei sitä ole kuulepas ollenkaan vaikea käsittää. Sanoin jo aiemmin, että olen tässä elämäni varrella tavannut muun muassa sellaisia tumpeloita, joiden on varmasti sekä oman että ympäristönsä turvallisuuden vuoksi parempi pysytellä kerrostalossa. Ja muitakin syitä on epäilemättä yllin kyllin.

Sillä, että olen kertonut, miksi MINULLE sopii okt-asuminen paremmin, ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että joillekin se ei sovi pätkääkään. Ymmärrän aivan kivutta, että kaikki eivät halua omakotitaloa.
Käsittämätöntä käytöstä sinulta! SINÄ asut omakotitalossa, jonka olet itse suunnitellut kera arkkitehdin ja olet niin saakelin hieno ihminen siksi! Kerrostaloasujat ovat vain tumpeloita ja vähän heikkolahjaisia kun siellä asuvat!
Olet jopa ollut niin älytön että väität omakotitalon käyttö- ja huoltokustannusten vastaavan kerrostalon vastikkeita! Et voi myöntää yhtäkään huonoa puolta omassa asumismuodossasi. Lyttäät kaikki muut, korpiasujat ja city-ihmiset.

Ihan ihme jannu tunnut olevan.

• Tykkää
Reactions: ansarikukka
"vieras"
Hieman tappeluksi mennyt, mutta minä haaveilen muutamisesta ratikkakiskojen viereen kerrostaloon, täältä "merenrantaparitalostamme". Miehen mielestä olen aivan hullu, sillä vain "päähullut" haluavat asua vapaaehtoisesti kantakaupungissa kerrostalossa... Eli vaikka samassa sängyssä nukumme, niin silti jaamme eri mielipiteet. :D

Minun mielestäni meille sopisi kerrostalo parhaiten, sillä vietämme kesäasunnollamme puolet ajasta, eli huollamme koko ajan kahta taloa. Tai ainakin pitäisi, sillä rehellisesti sanottuna tämä meidän paritalon piha on naapuruston häpeä, kun energia ei enää tähän riitä... Haluaisin maalaiselämämme vastapainoksi selkeän urbaanin ja helpon kaupunkikodin ja siksi haaveilen kerrostalosta.

Miehen mielestä pelkästään ajatus siitä, ettei ole esim. autotallia kummallekin autolle on aivan kamala. Näin vaikka kaupunkitalomme autotalli on ollut jo viisi vuotta niin täynnä tavaraa, ettei sinne edes autot mahdu! Ja miehellä on 150 neliöinen "harrasteautotalli" kesäasunnollamme. Kadunvarsiparkkeeraus on kuitenkin kuulemma ehdoton ei.

Eli näillä mennään eteenpäin. Mies on linnoittautunut asemasotaan ja pitää saavutetuista "eduistaan" tiukasti kiinni. MInä taas teen aktiivisesti myyräntyötäni ja tiedän, että jossain vaiheessa saan kyllä tahtoni läpi. :D

Vela
Sanoin jo aiemmin, että olen tässä elämäni varrella tavannut muun muassa sellaisia tumpeloita, joiden on varmasti sekä oman että ympäristönsä turvallisuuden vuoksi parempi pysytellä kerrostalossa. Ja muitakin syitä on epäilemättä yllin kyllin.
Voi kuinka armeliasta että annat mahdollisuuden jopa muihinkin syihin kuin siihen että on tumpelo! Aika läpinäkyvää ensin haukkua ne jotka eivät halua omakotitaloon "tumpeloiksi", ja sen jälkeen muka varmistaa selustansa "on muitakin syitä" heitolla. Nyt pystyt kätevästi levittelemään käsiäsi ja perustelemaan "mähän sanoin että on muitakin syitä, älä hei ota ittees" jos jollakin menee herne nenään. Kuitenkin tekstistäsi kuultaa selvästi se, että tumpeloitahan ne on kaikki jotka ei taloa "pysty" pitämään.

Kätevästi ohitat kuitenkin ne, todennäköisesti suuremmat ja yleisimmät, syyt kuten rahan säästö, matkojen lyhyys jne. Minusta olisi jo typerääkin ostaa omakotitalo jos kokee ettei siitä juurikaan saa itselleen mitään hyötyä, ja sitten maksaa siitä hyvästä satoja-jopa tuhansia euroja (huom. myös ostohinta yleensä kalliimpi) kuussa ja kuluttaa todennäköisesti tuntikausia enemmän viikossa työmatkoihin. Ja sinä kuittaat sen että "tumpeloita, parempi vaan kun pysyvät kerrostalossa".

Voisin sanoa sinun tyyliisi että kaikenlaisia idiootteja minäkin olen tavannut joiden kannattaisi vaan pitää suunsa kiinni kun eivät mistään mitään älyä.. mutta hei, voihan sulla olla jokin muukin syy älyttömiin kommentteihisi!

fdasf
Itse kerrostalon kasvattina voin sanoa, että olen erittäin onnellinen kerrostalossa viettämästäni lapsuudesta. Pihalla oli aina kavereita ja monet niistä pihasta solmituista suhteista ovat olleet ihan elämänmittaisia. Kyllähän okt-alueillakin muita lapsia on, mutta uskon että helpoiten kavereita saavat kerrostaloasukit. Siinä yhteisellä pihalla melskatessa, kaikkien vanhemmat piti vähän silmällä muitakin lapsia.

Aikuisiällä olen asunut hetken aikaa omakotitalossa, mutta en erityisemmin viihtynyt. OKT on jotain tosi viihtyisää ja uskon, että silloin siihen kotiin ehkä kiintyy himpun verran enemmän, mutta itse en kuitenkaan arvottanut esim sitä omaa pihaa kovin korkealle. Jos menen ulos, haluan nähdä vähän enemmän kuin sen oman pihan. Ylipäänsä sellainen jatkuva kotona toihuilu, nikkarointi ja veistely ei juurikaan kiinnosta minua. Joskus on kiva alkaa entisöimään jotain huonekalua, mutta en minä sitä varten tarvitse verstasta tai pihaa. Kaikki harrastukseni on sellaisia, joita ei kotoa käsin pysty harrastamaan.

Itse arvostan kerrostaloasumisessa eniten sijaintia ja helppoutta. Kerrostalo asuminen on edullisempaa, kunhan vertaa vain kaupunkien sisällä - Mäntsälässä omakotitaloasumista ja Helsingin kantakaupungissa kerrostaloasumista ei vaan voi verrata rahallisesti keskenään. Keskusta-asumista kannattavat ihmiset ovat luultavamminkin muutenkin aktiivisempia kodin ulkopuolella, ja säästyneitä rahoja käytetään enemmän esimerkiksi matkusteluun ja kodin ulkopuolisiin harrastuksiin. Eli ihmisen aktiivisuutta ei mitenkään pysty määrittelemään kodin nikkaroinnin asteella, sillä elämää on kodin ulkopuolellakin.

"vieras"

Ajattelit sitten tänäänkin alkaa riehumaan tämän asian kanssa?
Nyt siis väität että kerrostalossa asuu tumpeloita?

Oletko lukenut tuon ketjun otsikon, onko kukaan edes pyytänyt sinua saarnaamaan siitä auringonlaskuistasi ja ok-talostasi tänne. Koita rauhottua ennen kuin ketju lukitaan sun takia.

"vieras"
Mä en kaipaa pihaa. Ei ole lapsia, jotka tarvisi leikkikentän, en grillaile. Ulkoilen mielelläni läheisessä puistossa, tykkään siitä, että siellä näkee muitakin ihmisiä. Mulla ei ole autoa vaan kuljen julkisilla, joten kulkeminen on itse asiassa paljon helpompaa kun asuu lähellä keskustaa ja julkisten reittejä. Asun suuren osan vuodesta yksin, joten pidän kerrostaloa itselle turvallisempana vaihtoehtona, naapurit on lähellä ja apua saa nopeasti. Tykkään asua lähellä kauppoja, ravintoloita, museoita ja tapahtumia.

"vieras"
On olemassa myös meitä, joille se koti on vähän niinkuin sivuseikka. Me rakastamme kaikkea muuta tekemistä: harrastuksissa käyntiä, ravintolassa syöntiä, kavereilla hengailua, museoissa vierailua, kaupoissa shoppailua. Koti on vain paikka, jossa nukkua ja silloinhan on kaikista järkevintä, että koti on mahdollisimman lähellä näitä palveluja ja kodista on mahdollisimman vähän vaivaa. Eihän siellä edes vietetä vuodesta kuin puolet kun loppuaika kierretään maailmaa.

Mutta siis todennäköisestihän minä vain olen niin tumpelo, että on kaikkien turvallisuuden vuoksi parempi, että asun kerrostalossa. Ja olen muutenkin kaikinpuolin, laiska, saamaton ja huono ihminen, kun en halua myllätä perunapeltoa ja nikkaroida piironginkaappia.

[QUOTE="vieras";29128954]On olemassa myös meitä, joille se koti on vähän niinkuin sivuseikka. Me rakastamme kaikkea muuta tekemistä: harrastuksissa käyntiä, ravintolassa syöntiä, kavereilla hengailua, museoissa vierailua, kaupoissa shoppailua. Koti on vain paikka, jossa nukkua ja silloinhan on kaikista järkevintä, että koti on mahdollisimman lähellä näitä palveluja ja kodista on mahdollisimman vähän vaivaa. Eihän siellä edes vietetä vuodesta kuin puolet kun loppuaika kierretään maailmaa.

Mutta siis todennäköisestihän minä vain olen niin tumpelo, että on kaikkien turvallisuuden vuoksi parempi, että asun kerrostalossa. Ja olen muutenkin kaikinpuolin, laiska, saamaton ja huono ihminen, kun en halua myllätä perunapeltoa ja nikkaroida piironginkaappia.[/QUOTE]

Että kehtaatkin olla tuollainen! Luultavasti todellakin on parempi että olet laajentanut reviirisi ulkomaille koska silloin olet vielä kauempana meistä multaa syövistä omakotiasujista joiden sunnuntain kohokohta on hivellä puutarhaletkua kynsisakseilla nyrhittyä nurmea kastellessamme. ;)

• Tykkää
Reactions: Phoebsi
miunmau
Meillä on kesämökki, jossa saan tehdä niin paljon ulkohommia kuin haluan. Lämmittää puilla, grillata, saunoa, pitää meteliä.....

Kotiin tullessani haluan, että kaikki on valmiina. Pienessä talossa asutaan kaupungin laidalla, eli tunnetaan kaikki naapurit ja lapset voi laskea leikkimään tuohon ikkunan alle. Talonmiehelle voi aina soittaa, kun tulee jotain remppaa. Kauppa on tuossa mäennyppylän takana.

Ja aina halutessani pääsen kotoa mökille puolessa tunnissa :)

"nainen"
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;29125791:
10. Sijainti on todellakin kaikkein olennaisin juttu. :)
Kiinnostaisi tietää missäpäin isämies asuu, jos hän uskaltaa vihjaista paikasta enemmän?

Muakin on mietytyttänyt pitkään, mitä tarkoittaa se sijainti lopulta. Useimmille se on tärkein asia, mutta se ei koskaan tarkoita samaa asiaa eri henkilöille.

Sä tunnut olevat ylpeä kodistasi ja kerrot siitä usein. Kiinnostaisi niin tietää sen sijainnin kriteerit?

3krs
[QUOTE="vieras";29128954]On olemassa myös meitä, joille se koti on vähän niinkuin sivuseikka. Me rakastamme kaikkea muuta tekemistä: harrastuksissa käyntiä, ravintolassa syöntiä, kavereilla hengailua, museoissa vierailua, kaupoissa shoppailua. Koti on vain paikka, jossa nukkua ja silloinhan on kaikista järkevintä, että koti on mahdollisimman lähellä näitä palveluja ja kodista on mahdollisimman vähän vaivaa. Eihän siellä edes vietetä vuodesta kuin puolet kun loppuaika kierretään maailmaa.

Mutta siis todennäköisestihän minä vain olen niin tumpelo, että on kaikkien turvallisuuden vuoksi parempi, että asun kerrostalossa. Ja olen muutenkin kaikinpuolin, laiska, saamaton ja huono ihminen, kun en halua myllätä perunapeltoa ja nikkaroida piironginkaappia.[/QUOTE]

Minä taas olen kotihiiri ja koti on minulle tärkein paikka, mutta SILTI asun kerrostalossa. :D
Kyllä varmaan isämies saa ainokatarrin tämän kun lukee.

Yhteistyössä