Miksi pitäisi laihduttaa?

  • Viestiketjun aloittaja 125kg
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Kertokaapa tilanne, jossa ylipainoisen olisi vaarallista laihduttaa? Tilanne, jossa lääkäri toteaisi, että ylipainoisen ei pitäisi muuttaa elintapojaan ja ruokavaliotaan, jotta paino ei vaan pääsisi laskemaan?
 
[QUOTE="Realisti";29117917]

Mutta ihan turha sulle on mitään selittää koska et vain halua hyväksyä mitään muuta kuin oman napasi.[/QUOTE]

Kukahan tässä nyt suhteellisen hysteerisesti tuo esiin omaa tilannettaan? En ole siitä kiinnostunut, eivätkä päättäjätkään yksilötason asioista. Mun napa ei tässä leikkauslistassa merkkaa yhtään mitään, vaan elintavoillaan itsensä sairastuttavien ihmisten elämä. Eli jos et laske itseäsi ylipainosta sairastuneeksi, miksi helvetissä roikut tässä ketjussa ja keräät huomiota? Vastaan puolestasi: Koska tiedät, että ylipaino sairastuttaa tai altistaa sinut sairaudelle vielä myöhemmin. Ei mulla ole mitään mielenkiinota kommentoida SINUN tilannettasi, kun joudun noita tilastoja pyörittelemään työkseni. Kyse ei todellakaan ole minun navastani, vaan yhteiskuntamme terveyspalvelujärjestelmän rapautumisesta ja verovarojen riittävyydestä. Vilkaisepa sitä THL.n tilastoa, jonka laitoin tuohon ja mieti sitten uudelleen, miksei tässä keskustella yksityiskohtaisesti jonkun yhden katkeran Pirkko-Liisan kilpirauhasongelmista! Tajua nyt se edes jos muu on vaikeaa.
 
[QUOTE="vieras";29117931]Kertokaapa tilanne, jossa ylipainoisen olisi vaarallista laihduttaa? Tilanne, jossa lääkäri toteaisi, että ylipainoisen ei pitäisi muuttaa elintapojaan ja ruokavaliotaan, jotta paino ei vaan pääsisi laskemaan?[/QUOTE]

No kuule en tiedä. Lääkärihän sen sitten määrittelee, mikä on pienimmän riskin hoitoa. Jos on potilaan kannalta parempi kantaa läskiä ja siitä koituvia seurauksia kuin esim. laihtumiseen mahdollisesti liittyviä riskejä, on lääkärin arvioitava tilanne tapauskohtaisesti. Vai mitä ihmettä sä nyt tällä hait?
Jos sitä vakuutuspohjaista ehdotustani tähän peilaat, niin luepa se jälleen kerran: eli yksilökohtaisesti tehdään suunnitelma, jolla voidaan tulevaiuuden sairastuminen välttää. Jos asiakas sitoutuu tähän tuloksellisesti, kaikki palvelut säilyvät. Jos lääkäri siis määrää tapauskohtaisesti, että "älä vaan laihduta" niin eihän se silloin mihinkään palveluidensaantiin vaikuta. Silloin asiakkaan pitää noudattaa sitä ohjetta.
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
No kuule en tiedä. Lääkärihän sen sitten määrittelee, mikä on pienimmän riskin hoitoa. Jos on potilaan kannalta parempi kantaa läskiä ja siitä koituvia seurauksia kuin esim. laihtumiseen mahdollisesti liittyviä iskejä, on lääkärin arvioitava tilanne tapauskohtaisesti. Vai mitä ihmettä sä nyt tällä hait?
Hain sitä, että olisiko siitä haittaakaan jos vähän laihduttaisi. Tuskin. Kenellekään ylipainoiselle.
 
[QUOTE="vieras";29117981]Hain sitä, että olisiko siitä haittaakaan jos vähän laihduttaisi. Tuskin. Kenellekään ylipainoiselle.[/QUOTE]

Aa, Ok. Nyt tajusin tämän:D

Parempi myöhään kuin milloinkaan siis. Ja vastauksena kysymykseesi: En keksi tilannetta, että laihtumisesta ei olisi ylipainoiselle hyötyä.
 
[QUOTE="vieras";29117994]...siis tarkoitan, että miksi pitää kysyä kuten ap? Että miksi pitäisi laihduttaa? Kun siitä ei mitään haittaa varmastikaan ole, niin jos edes kokeilisi.[/QUOTE]

Joo, ei siitä haittaa todellakaan ole. Juttu on kuitenkin niin, että valistuksen tie on tässä maassa loppuunkäyty. Jokainen suomalainen tietää, että tupakka ei ole hyväksi ja silti poltetaan. Myös ylipainon riskit tiedetään aivan takuulla, mutta silti mätetään ruokaa ja maataan sohvalla. Eli avuksi on otettava muut keinot, ja tuo terveystarkastus --> elintaparemontti + aikataulu --> arviointi --> mahdollinen palveluiden menetys /täysimääräisten palveluiden säilyttäminen riippuen omasta motivaatiosta on yksi mahdollinen tie. Näin kukaan ei pääse väittämään, että "mä luulin että ei haittaa vaikka painan 150 kiloa..." Tottahan se ei tietenkään ole, mutta siihen yllättävän moni vetoaa sanoen, että "ei tää pieni ylipaino nyt mitään" tai "musta on ihanaa olla iso tyttö" tai "aina mä olen jaksanut tosi hyvin töissä, olen jo kuitenkin 24-vuotias" jne. Eli tässä mallissa se terveydestä huolehtimisen läiminlyönti tehtäisiin vaikeammaksi, ja mikäli niin edelleen tapahtuu, voitaisiin sitä pitää ihmisen omana valintana. Keppi ja porkkana siis.
 
Mielestäni yksi harkinnanarvoinen ajatus elintapavalinnoista johtuvien kansanterveydellisten ja -taloudellisten ongelmien suitsimiseksi olisi vakuutuspohjainen terveydenhuoltojärjestelmä julkisen palvelun rinnalle. Eli jokaisen ihmisen korvattavuus laskettaisiin erikseen. Fiksuja elintapavalintoja tekeville ihmisille täyden palvelut ja itseään tietoisesti tuhoaville tietyt palvelut jäihin, mikäli ei ole mielenkiintoa kantaa itse korteaan kekoon.

Käytännössä esimerkiksi niin, että ylipainoiselle ihmiselle tarjotaan julkisena, maksuttomana palveluna lääkärintutkimus ja kartoitetaan riskit. Jotta täyskattavuus terveydenhuollossa säilyy, on asiakkaan sitouduttava suunnitelman mukaisesti vaikkapa viiden prosentin painonpudotukseen. Tupakoitsijalta evättäisiin hengityselinsairauksiin ja tiettyihin syöpäsairauksiin liittyvät erityislääkäripalvelut, mikäli hän ei luovu tupakasta. Päihdeongelmien hoidossa on myös sosiaalitoimelta tultava tiettyä ehdollisuutta, eli päihteiden rahoittaminen sossusta loppuu, asunnon maksu ja päihteiden väärinkäyttöön liittyvät, yleisimmät terveydenhuoltopalvelut poistuisivat heidän vakuutuspohjaisesta palveluntarjonnastaan, mikäli he eivät sitoudu tarjottuun päihdekuntoutukseen tai jopa laitoshoitoon.

Malli on raju, mutta antaa kuitenkin ensikädessä yksilölle mahdollisuuden valita. Älkää suotta pitäkö minua natsina, koska tätä keskustelua käydään hyvin kiivaana parhaillaan sekä sosiaali- ja terveysministeriössä, THL:ssa ja monissa sosiaalilääketieteen ja terveystaloustieteen tutkimusyksiköissä. Muutos on väistämätön, mutta kukaan ei halua olla se henkilö, joka asian esittää julkisuudessa. Sehän on poliittinen itsemurha.
Kannatan. Ja väistämättähän se tulee edes lievästi tämänkaltaiseen malliin jossain vaiheessa menemään, koska suuressa roolissa erikoissairaanhoidon palveluja käyttävistä on päihdeongelmaiset, jotka ovat aiheuttaneet itselleen erinäisiä syöpiä ja sydän- ja verisuonitauteja yleensä ryyppäämällä. Liikalihavuus on myös selkeästi kasvava ongelma myös Suomessa (ameriikkalaisia kun halutaan olla) ja se tulee aiheuttamaan enenevässä määrin kustannuksia terveydenhuollossa. Ei vain ole varaa erityisesti tällaisessa holhousyhteiskunnassa tukea ihmisten systemaattista terveytensä tuhoamista, varsinkin kun usein se kulkee käsi kädessä työkyvyttömyyden kanssa, mistä seuraa vielä enemmän välittömiä ja välillisiä kustannuksia.
 
Kannatan. Ja väistämättähän se tulee edes lievästi tämänkaltaiseen malliin jossain vaiheessa menemään,
.....Ei vain ole varaa erityisesti tällaisessa holhousyhteiskunnassa tukea ihmisten systemaattista terveytensä tuhoamista, varsinkin kun usein se kulkee käsi kädessä työkyvyttömyyden kanssa, mistä seuraa vielä enemmän välittömiä ja välillisiä kustannuksia.
Niin. Mutta sanopa se nyt ääneen niin kyllä fanit kaikkoaa:D
 
Alkuperäinen kirjoittaja mietinpä;29117734:
Eikö kuitenkin ihan sairaudeksi lasketa esim.syömishäiriöitä? samalla tavoin alkoholismi on sairaus, kuten skitsofrenia tmv.. Moni sairaus kuulostaa varmastikin ns. "terveen" korviin itse hankitulta, mutta siltikin siitä irti pääseminen ja parantuminen voi olla mahdotonta omin avuin. Jos olemme hyvinvointivaltio, niin silloin pitä vain hyväksyä se, että rahaa kuluu sellaistenkin sairauksien hoitamiseen, jotka eivät omaa itseä kosketa. Veroja kuitenkin maksavat myös ne ylipainoiset ja tupakoijat, ainakin työelämässä ollessaan, joten ovat kaiketi "maksaneet" osuutensa edes hippusesta sairaanhoidon palvelusta. Eikös sitten "Jenkkeihin" kannattaisi matkustaa asumaan niiden, jotka noin viimosen päälle kaipaa eriarvoista terveydenhoitoa?
Sori jos joku on tämän jo sanonut, mutta toistonkin uhalla: On eri asia maksattaa yhteiskunnalla kustannuksia kuntoutuksesta, oli sitten kyse päihde-, mielenterveysongelma- tai ylensyöntiongelmasta kärsivästä ihmisestä, kuin maksattaa yhteiskunnalla kustannuksia oireiden hoidosta kun itse sairaus jätetään hoitamatta. Näetkö eron?
 
"vieras"
Niin. Jos enää ei ole varaa, niin eiköhän tuo laihduttamiseen patistaminen ole kuitenkin ihan hyvä vaihtoehto. Huonompiakin säästökohteita varmasti on. Sellaisia, joista sitten moni kärsii. Laihduttamisesta ei kärsi, siis joo eihän se helppoa ole mutta ei mahdotontakaan, eikä mitän epäinhimillistä kiusantekoakaan. Ehkä itselläkin repsahdukset vähenisi, jos niillä olisi merkitystä muutenkin kuin omien korvien välissä...
 
[QUOTE="Realisti";29117917]Sä et voi olla noin tyhmä. Mä toin oman tilanteeni esille, että tajuaisit ettei tuo sun mustavalkoinen malli yksinkertaisesti voi toimia oikeudenmukaisesti. Ei se huomioi sitä, että joillakin voi olla jotakin terveydellisiä ongelmia aiemman sairauden ja sen hoitojen takia eikä koko asiassa ole mitään merkitystä painolla. Ei vaikka joillakin saman ongelman voi aiheuttaa paino.

Mutta ihan turha sulle on mitään selittää koska et vain halua hyväksyä mitään muuta kuin oman napasi.[/QUOTE]

Ihan mielenkiinnosta, mistä sä satavarmasti tiedät, ettei sun sairaus johdu ylipainosta tai ole ottanut mitään apua kehittyäkseen sun ylipainosta, jos kuitenkin kerrot että sulla ylipainoa on ja sama sairaus voi aiheutua myös ylipainosta? :confused:
 
"femin"
Olen ihan samaa mieltä kuin Kaiutin!

Jos ihminen tietentahtoin itsensä sairastuttaa, niin miksi muiden pitää se maksaa? Suomi on melkoisessa taloudellisessa ahdingossa ja siksi asioiden on muututtava. Suomella ei ole varaa nykyiseen systeemiin.
 
"klo"
Samaa mieltä kuin Kaiutin. Olen myös sitä mieltä, että yhteiskunnan tulisi maksaa jokaiselle henkilölle ainoastaan yksi tutkinto, alan vaihtajat yms. saisivat maksaa uudelleen kouluttautumisestaan täyden hinnan. Ja himourheilijat saisivat myös maksaa urheilusta johtuvien vammojensa hoidon kokonaan itse.
 
[QUOTE="vieras";29118166]Ja lapsilisät, yh-korotukset ja elatusavut on lakkautettava. Ne johtuu omista valinnoista ja kuormittavat julkista taloutta.[/QUOTE]

Nyt ei puhutakaan sairauksista vaan siitä, että tehdään tulevaisuuden veronmaksajia. Jokainen hyvin hoidettu lapsi on tervetullut pitämän maamme tulevaisuutta yllä väestön alati ikääntyessä ja työkykyisen väestön vähetessä. Sairaudet siis erikseen. Lapsiin investoiminen on ennaltaehkäisyä ja maksaa itsensä moninkertaisesti takaisin myöhemmin.
 
"vieras"
Nyt ei puhutakaan sairauksista vaan siitä, että tehdään tulevaisuuden veronmaksajia. Jokainen hyvin hoidettu lapsi on tervetullut pitämän maamme tulevaisuutta yllä väestön alati ikääntyessä ja työkykyisen väestön vähetessä. Sairaudet siis erikseen. Lapsiin investoiminen on ennaltaehkäisyä ja maksaa itsensä moninkertaisesti takaisin myöhemmin.
Aika ankea on sen lapsen aikuinen tulevaisuus, jos pitää pitkäikäisten eläkkeitä maksaa ja kierre on valmis.
 
juu ei
Täh? Et kyllä tajunnut ilmeisesti sanaakaan siitä mitä kirjoitin!

Rautalangasta: Jos syöt itsesi lihavaksi, joudut sitoutumaan elintapamuutokseen /painonpudotukseen säilyttääksesi täyden korvattavuuden terveydenhuoltopalveluista. Mikäli et sitoudu huolehtimaan itsestäsi painosi osalta, ylipainoon liittyvien sairauksien osalta olet itse velvollinen kustantamaan hoitosi. Ymmärrätkö?

Eli jos nyt saat sitten vaikka aivoverenvuodon tai joudut kolariin, hampaasi kaipaa juurihoitoa tai tarvitsen päivystysluonteista ensiapua, kuuluu se kaikki sinulle kuten ennenkin. Mutta esim. kakkostyypin diabeteksen tai painon myötä kohonneen verenpaineen hoitoon vaadittavat lääkkeet ja kontrollit joudut maksamaan itse, jos et sitoudu ylipainosi hoitoon tehtyyn itsehoitosuunnitelmaan. Ymmärrätkö?
en ymmärrä.
Kolariin joutuminen on vapaaehtoista ja itse aiheutettua myös. Koska tiedossaon että teillä tapahtuu paljon onnettomuuksia.
Hampaiden juurihoitokin voi johtua huonosta omahoidosta.
Aivoverenvuotokin voi johtua lihavuudesta tai väärästä ruokavaliosta.

vain nälkäkuolema tai puhtaan veden puute ei ole omaa syytä. tai länsimaisen elintavan.
 
juu ei
Nyt ei puhutakaan sairauksista vaan siitä, että tehdään tulevaisuuden veronmaksajia. Jokainen hyvin hoidettu lapsi on tervetullut pitämän maamme tulevaisuutta yllä väestön alati ikääntyessä ja työkykyisen väestön vähetessä. Sairaudet siis erikseen. Lapsiin investoiminen on ennaltaehkäisyä ja maksaa itsensä moninkertaisesti takaisin myöhemmin.
Ei, kun jokainen ihminen lisää länsimaissa maapallon tuhoutumista.
 
juu ei
Nyt ei puhutakaan sairauksista vaan siitä, että tehdään tulevaisuuden veronmaksajia. Jokainen hyvin hoidettu lapsi on tervetullut pitämän maamme tulevaisuutta yllä väestön alati ikääntyessä ja työkykyisen väestön vähetessä. Sairaudet siis erikseen. Lapsiin investoiminen on ennaltaehkäisyä ja maksaa itsensä moninkertaisesti takaisin myöhemmin.
Pitääkö muiden maksaa sinun aiheuttamat syöpäsairaudet? lämmitätkö puilla? lisäät pienhiukkasia ilmaan ja tapat näin ihmisiä.
entä ajatko autolla? tapat ihmisiä saastuttamalla ilmaa.
joka vuosi suomessa kuolee näiden takia paljon ihmisiä.

Miksi sinä saat tappaa muita mutta joku lihava joka syö itseään hengiltä tai tupakoijakin aiheuttaa paljon vähemmän muille ongelmia kuin autoileva tai isompaa taloa lämmittävä.
 
juu ei
Sori jos joku on tämän jo sanonut, mutta toistonkin uhalla: On eri asia maksattaa yhteiskunnalla kustannuksia kuntoutuksesta, oli sitten kyse päihde-, mielenterveysongelma- tai ylensyöntiongelmasta kärsivästä ihmisestä, kuin maksattaa yhteiskunnalla kustannuksia oireiden hoidosta kun itse sairaus jätetään hoitamatta. Näetkö eron?
en tajua, ollenkaan, sori...
 
juu ei
En inhoa mitään ihmisryhmää, vaan valitettavasti työni ja koulutukseni puolesta joudun aitiopaikalta seuraamaan näitä kustannuksia, joita elintapavalinnat yhteiskunnallemme tuottavat. Mulle ja kenelle tahansa alkaa pikkuhiljaa olemaan ihan sama, minkälaisia tunteita ajatus herättää, kun ollaan siinä pisteessä, että rahat eivät yksinkertaisesti riitä tällaisen järjestelmän ylläpitoon. Onkin paradoksaalista, että julkisuudessa ruoditaan sossutukia väärinkäyttäviä ihmisiä ja vaaditaan heille suureen ääneen pakotteita, mutta entäpä ne, jotka hyväksikäyttävät terveydenhuoltojärjestelmäämme? Näin tekevät lihavat ja monet muut ihmisryhmät.

joten mulle on aivan sama, paljonko sun pääsi sisällä kytee ajatuksia siitä, että sinua halveksitaan tai vihataan. Suosittelen, että älä tee mitään johtopäätöksiä minun henkilökohtaisista asenteistani sinua kohtaan, koska emme tunne toisiamme. Suhtautumiseni läskiin on pragmaattinen ja matemaatinen: Se on rumaa, se syntyy oman valinnan seurauksena, siitä pääsee työllä eroon, ja se tulee maksamaan meille kaikille ihan liikaa.

Helppo on aina halveksia niitä, joiden tilanne ei kosketa itseä. No, en halveksi ketään, kerron vaan totuuden siitä, mikä meitä taloudellisesti kuormittaa ja hyvnvointiyhteiskunnan palvelujärjestelmän rapauttaa. Lihavat halveksivat tupakoitsijoita, tupakoitsijat halveksivat sossupummeja, sossupummin halveksivat vankeja joille maksetaan yhteiskunnan piikkiin kaikki jne.

Kysynkin, mikä antaa sinulle oikeuden sairastuttaa itsesi tietoisesti ja sitten kun olet todella sairas, vaatia ilmaista hoitoa? Jos koko maan aikuisväestö toimisi samoin, mitä luulet, kauanko olisi systeemi pystyssä?
täh. koko maan aikuisväestö toimii juuri noin. sinäkin. ihminen on itsekäs.
 

Yhteistyössä