Miksi pitäisi laihduttaa?

  • Viestiketjun aloittaja 125kg
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Ylipaino ei ole kovin miellyttävän näköistä, ja siitä seuraa huomattavia terveydellisiä ongelmia. Ylipainoisen ihmisen elimistö on jatkuvassa tulehdustilassa jotka altistavat kansansairauksille esim. diabetes, sydän - ja verisuonisairaudet, masennus ym.
Tämä on todellinen syy miksi ihmisiä kehotetaan laihduttamaan. Kukaan ei halua nähdä lihavia.
 
"vieras"
Kaiutin toitottaa taas väärin laskettuja totuuksia. Lyhyt ja epäterveellinen elämä on kansantaloudellisesti kaikkein kannattavin. Siihen vaikuttaa mm. kotimanen työllisyys ja myöhemmän iän vähentynyt terveys- ja hoivapalveluiden tarve. Jos ei olisi yli 70-vuotiaita ihmisiä, Suomi ei olisi taloudellisessa kusessa eikä lastensairaalaa tarvitsisi rahoittaa keräysvaroin.

Pidetään suomalainen elintarvike- ja lääketeollisuus voimissa, kannustetaan kotimaista vaateteollisuutta suntaamaan tuotteensa kookkaammille ihmisille ja kaadutaan lopullisesti viimeistään 70-vuotiaina. Niin meillä on todellinen hyvinvointiyhteiskunta, missä myös huono-osaisista pidetään hyvää huolta!
 
"vieras"
Täh? Et kyllä tajunnut ilmeisesti sanaakaan siitä mitä kirjoitin!

Rautalangasta: Jos syöt itsesi lihavaksi, joudut sitoutumaan elintapamuutokseen /painonpudotukseen säilyttääksesi täyden korvattavuuden terveydenhuoltopalveluista. Mikäli et sitoudu huolehtimaan itsestäsi painosi osalta, ylipainoon liittyvien sairauksien osalta olet itse velvollinen kustantamaan hoitosi. Ymmärrätkö?

Eli jos nyt saat sitten vaikka aivoverenvuodon tai joudut kolariin, hampaasi kaipaa juurihoitoa tai tarvitsen päivystysluonteista ensiapua, kuuluu se kaikki sinulle kuten ennenkin. Mutta esim. kakkostyypin diabeteksen tai painon myötä kohonneen verenpaineen hoitoon vaadittavat lääkkeet ja kontrollit joudut maksamaan itse, jos et sitoudu ylipainosi hoitoon tehtyyn itsehoitosuunnitelmaan. Ymmärrätkö?

Kerrohan neropatti, milloin mikäkin sairaus vedenpitävästi todistettuna johtuu huonoista elintavoista, eikä esim. geeneistä. Tai jopa vanhempien elintavoista ennen syntymää? Kuinka pitkälle sukuhistoriaan ihminen on vastuussa?
 
Milloin noita sairauksia lihavuuteen liittyen alkaa tulemaan. Olen 41v ja ollut ämän kokoinen n.13v eikä ole mitään tullut.
Ruokavaliosta riippuen, veikkaan että viimeistään joskus 15 vuoden päästä. Jos syöt paljon roskaruokaa ja sokeria ja vähän kasviksia ym ravinteikasta, niin jo lähivuosina. Hyvällä ruokavaliolla voit kenties välttyä kokonaan, vaikket paljoa laihtuiskaan.
Lihavuus on yks oire niitten muitten (diabetes, sydäntaudit jne) rinnalla. Ne kaikki johtuu elämäntavoista.
 
[QUOTE="Realisti";29113559]

Mutta oikeasti sun ajatukset ovat melko sairaita ja huomaa ylimielisyyden ja inhon ylipainoisia kohtaan. Tuon olen huomannut jo aiemmistakin ylipainoon liittyvistä keskusteluista.[/QUOTE]

En inhoa mitään ihmisryhmää, vaan valitettavasti työni ja koulutukseni puolesta joudun aitiopaikalta seuraamaan näitä kustannuksia, joita elintapavalinnat yhteiskunnallemme tuottavat. Mulle ja kenelle tahansa alkaa pikkuhiljaa olemaan ihan sama, minkälaisia tunteita ajatus herättää, kun ollaan siinä pisteessä, että rahat eivät yksinkertaisesti riitä tällaisen järjestelmän ylläpitoon. Onkin paradoksaalista, että julkisuudessa ruoditaan sossutukia väärinkäyttäviä ihmisiä ja vaaditaan heille suureen ääneen pakotteita, mutta entäpä ne, jotka hyväksikäyttävät terveydenhuoltojärjestelmäämme? Näin tekevät lihavat ja monet muut ihmisryhmät.

joten mulle on aivan sama, paljonko sun pääsi sisällä kytee ajatuksia siitä, että sinua halveksitaan tai vihataan. Suosittelen, että älä tee mitään johtopäätöksiä minun henkilökohtaisista asenteistani sinua kohtaan, koska emme tunne toisiamme. Suhtautumiseni läskiin on pragmaattinen ja matemaatinen: Se on rumaa, se syntyy oman valinnan seurauksena, siitä pääsee työllä eroon, ja se tulee maksamaan meille kaikille ihan liikaa.

Helppo on aina halveksia niitä, joiden tilanne ei kosketa itseä. No, en halveksi ketään, kerron vaan totuuden siitä, mikä meitä taloudellisesti kuormittaa ja hyvnvointiyhteiskunnan palvelujärjestelmän rapauttaa. Lihavat halveksivat tupakoitsijoita, tupakoitsijat halveksivat sossupummeja, sossupummin halveksivat vankeja joille maksetaan yhteiskunnan piikkiin kaikki jne.

Kysynkin, mikä antaa sinulle oikeuden sairastuttaa itsesi tietoisesti ja sitten kun olet todella sairas, vaatia ilmaista hoitoa? Jos koko maan aikuisväestö toimisi samoin, mitä luulet, kauanko olisi systeemi pystyssä?
 
"Realisti"
Kysynkin, mikä antaa sinulle oikeuden sairastuttaa itsesi tietoisesti ja sitten kun olet todella sairas, vaatia ilmaista hoitoa? Jos koko maan aikuisväestö toimisi samoin, mitä luulet, kauanko olisi systeemi pystyssä?
Onko sulla luetun ymmärtämisessä vikaa vai oletko vain noin täynnä vihaa ylipainoisia kohtaan. Mähän kirjoitin hyvin selvästi, että mun ongelmat eivät johdu ylipainosta. En ole sairastuttanut itseäni tietoisesti joten pää kiinni.
 
[QUOTE="vieras";29113656]Kerrohan neropatti, milloin mikäkin sairaus vedenpitävästi todistettuna johtuu huonoista elintavoista, eikä esim. geeneistä. Tai jopa vanhempien elintavoista ennen syntymää? Kuinka pitkälle sukuhistoriaan ihminen on vastuussa?[/QUOTE]
Huh vittu mitä yksinkertaisuuden riemujuhlaa täällä ihmiset ylläpitävät.

On tiedossa, että raskaudenaikainen tupakointi on vaaraksi sikiölle. Aina sellaisen keskustelun yhteydessä joku vitun molopää tulee kertomaan, että "minä ainakin olen vetänyt topan röökiä päivässä kaikkien lasteni odotusaikana, ja ne ovat ihan terveitä!"

Silloin tulee sellainen olo, että tekisi mieli vaan vetää paperipussi päähän ja huutaa, että mistä näitä idiootteja oikein sikiää.

Luepa siis tekstini vakuutuspohjasta uudelleen ja kysy sitten, onko vielä jotakin epäselvää.

Kliinisissä, lukemattomissa tutkimuksissa eri otoksin, eri asetelmin ja erilaisissa väestsöissä on osoitettu melko kiistatta ylipainon lisäävän tiettyjen sairauksien puhkeamisen riskiä. Eli jos nyt sitten vaan ihan lähdetään siitä, että olet läski, menet lääkäriin flunssan takia ja lääkäri sanoo: " Laihduta, olet vaarassa seuraavien vuosien aikana tuolla ruuanmättämisellä ja liikkumattomuudella sairastua kakkostyypin diabetekseen, verenpainetautiin sekä tuki- ja liikuntaelinsairauksiin. Henkilökohtaisen tautihistoriasi perusteella voisin vielä sanoa, että ylipaino pahentaa myös astmaoireitasi." Tämä kirjattaisiin ja tehtäisiin suunnitelma painon pudotukseen.

ja sitten menet kotiin, hoidat flunssan ja revit typerän lääkärin typerät neuvot -ei koske mua!

No, kuuden vuoden kuluttua huomaat oireita, jotka ajavat sinut sokerirasitukseen. Sinulla todetaan kakkostyypin diabetes. Onnittelut, sait mitä tilasit ja kieltäydyin ennaltaehkäisevästä hoidosta kuusi vuotta aiemmin. Tiesit siis, millä leikit, ja nyt niität viljan ihan omalla kustannuksellasi.

Onko kysyttävää?

Jos olet normaalipainoinen, tupakoimaton ja liikut sekä syöt terveellisesti ja silti sairastut kakkostyypin diabetekseen, maksan hoitosi ihan mielelläni.
 
[QUOTE="Realisti";29117698]Onko sulla luetun ymmärtämisessä vikaa vai oletko vain noin täynnä vihaa ylipainoisia kohtaan. Mähän kirjoitin hyvin selvästi, että mun ongelmat eivät johdu ylipainosta. En ole sairastuttanut itseäni tietoisesti joten pää kiinni.[/QUOTE]

Lopeta tuo henkilökohtaisuuksiin meno, kertoo vain huonosta itsetunnosta. jos on hermo noin huonossa hapessa, kannattaisiko ehkä syödä vähän vähemmän ja lähteä liikkeelle? En tunne sinua, mutta ihan keittiöpsykologian pohjalta voisin kuvitella, että tuo sun kielenkäyttö minua kohtaan kertoo siitä, että et itsekään ole tyytyväinen läskeihisi ja turhaudut, jos joku niistä mainitsee. Korostan, että en maininnut sinun läskeistäsi, kerroin vaan, mitä läski maksaa yhteiskunnalle.

Joten jospa hankkiutuisit läskistä eroon, olisi ehkä helpompi olla?:wave:
 
mietinpä
En inhoa mitään ihmisryhmää, vaan valitettavasti työni ja koulutukseni puolesta joudun aitiopaikalta seuraamaan näitä kustannuksia, joita elintapavalinnat yhteiskunnallemme tuottavat. Mulle ja kenelle tahansa alkaa pikkuhiljaa olemaan ihan sama, minkälaisia tunteita ajatus herättää, kun ollaan siinä pisteessä, että rahat eivät yksinkertaisesti riitä tällaisen järjestelmän ylläpitoon. Onkin paradoksaalista, että julkisuudessa ruoditaan sossutukia väärinkäyttäviä ihmisiä ja vaaditaan heille suureen ääneen pakotteita, mutta entäpä ne, jotka hyväksikäyttävät terveydenhuoltojärjestelmäämme? Näin tekevät lihavat ja monet muut ihmisryhmät.

joten mulle on aivan sama, paljonko sun pääsi sisällä kytee ajatuksia siitä, että sinua halveksitaan tai vihataan. Suosittelen, että älä tee mitään johtopäätöksiä minun henkilökohtaisista asenteistani sinua kohtaan, koska emme tunne toisiamme. Suhtautumiseni läskiin on pragmaattinen ja matemaatinen: Se on rumaa, se syntyy oman valinnan seurauksena, siitä pääsee työllä eroon, ja se tulee maksamaan meille kaikille ihan liikaa.

Helppo on aina halveksia niitä, joiden tilanne ei kosketa itseä. No, en halveksi ketään, kerron vaan totuuden siitä, mikä meitä taloudellisesti kuormittaa ja hyvnvointiyhteiskunnan palvelujärjestelmän rapauttaa. Lihavat halveksivat tupakoitsijoita, tupakoitsijat halveksivat sossupummeja, sossupummin halveksivat vankeja joille maksetaan yhteiskunnan piikkiin kaikki jne.

Kysynkin, mikä antaa sinulle oikeuden sairastuttaa itsesi tietoisesti ja sitten kun olet todella sairas, vaatia ilmaista hoitoa? Jos koko maan aikuisväestö toimisi samoin, mitä luulet, kauanko olisi systeemi pystyssä?
Eikö kuitenkin ihan sairaudeksi lasketa esim.syömishäiriöitä? samalla tavoin alkoholismi on sairaus, kuten skitsofrenia tmv.. Moni sairaus kuulostaa varmastikin ns. "terveen" korviin itse hankitulta, mutta siltikin siitä irti pääseminen ja parantuminen voi olla mahdotonta omin avuin. Jos olemme hyvinvointivaltio, niin silloin pitä vain hyväksyä se, että rahaa kuluu sellaistenkin sairauksien hoitamiseen, jotka eivät omaa itseä kosketa. Veroja kuitenkin maksavat myös ne ylipainoiset ja tupakoijat, ainakin työelämässä ollessaan, joten ovat kaiketi "maksaneet" osuutensa edes hippusesta sairaanhoidon palvelusta. Eikös sitten "Jenkkeihin" kannattaisi matkustaa asumaan niiden, jotka noin viimosen päälle kaipaa eriarvoista terveydenhoitoa?
 
  • Tykkää
Reactions: Pinki
"Realisti"
Lopeta tuo henkilökohtaisuuksiin meno, kertoo vain huonosta itsetunnosta. jos on hermo noin huonossa hapessa, kannattaisiko ehkä syödä vähän vähemmän ja lähteä liikkeelle? En tunne sinua, mutta ihan keittiöpsykologian pohjalta voisin kuvitella, että tuo sun kielenkäyttö minua kohtaan kertoo siitä, että et itsekään ole tyytyväinen läskeihisi ja turhaudut, jos joku niistä mainitsee. Korostan, että en maininnut sinun läskeistäsi, kerroin vaan, mitä läski maksaa yhteiskunnalle.

Joten jospa hankkiutuisit läskistä eroon, olisi ehkä helpompi olla?:wave:
Eli olet tyhmä. Et ymmärrä yksinkertaisestikaan selitettyjä asioita. Ei mun olemisessa ole mitään vaikeaa enkä koe painoa ongelmaksi. Eikä sairaus yms. johdu painosta, mutta sitähän sä läskifoobikko et suostu tajuamaan ja sivuutat mun kysymykset kun on kyse tuosta sun "hienosta" läskien vainoamistavasta terveydenhuollossa.

Ihan turhaan selittelet asioita hienosti koska se vain paistaa selvästi kaiken tekstin läpi, että sä olet läskifoobikko.
 
[QUOTE="vieras";29113643]Kaiutin toitottaa taas väärin laskettuja totuuksia. Lyhyt ja epäterveellinen elämä on kansantaloudellisesti kaikkein kannattavin. Siihen vaikuttaa mm. kotimanen työllisyys ja myöhemmän iän vähentynyt terveys- ja hoivapalveluiden tarve. Jos ei olisi yli 70-vuotiaita ihmisiä, Suomi ei olisi taloudellisessa kusessa eikä lastensairaalaa tarvitsisi rahoittaa keräysvaroin.


[/QUOTE]
Puhut ainoastaan kansantaloudesta työvoimapolitiikan näkökulmasta, kapitalismin ja tuottavuuden. Se ei ole minun alaani. Päin vastoin tiedänkin sitten melko paljon kansanterveystieteestä ja terveystaloustieteestä sekä elintapavalintojen kustannuksista yhteiskunnalle. Kertomasi totuudet eivät poissulje minun kertomiani asiota, koska elinajanodote on pidempi vuosi vuodelta paremman ja tehokkaamman hoidon ansiosta, mutta terveet elinvuodet loppupäästä vähenevät. Eli suomeksi sanottuna ihmisten hengissäpitäminen maksaa aina vain enemmän, ja myös väestötason huoltosuhde heikkenee (= työssäkäyvien määrä suhteessa lapsiin, vanhuksiin ja sairaisiin). Tämän vuoksi on täysin perseestä, että ihmiset elävät 95-vuotiaiksi tuhansien eurojen vuotuisilla lääkärikustannuksilla, mutta poistuvat työmarkkinoiden käytöstä jo 45-vuotiaina, koska polvet lakoavat läskin alle.

Totta tietysti on, että lyhyen, terveen ja tuottavan elämän elävä ihminen on mallikansalainen, mutta tilastopoikkeama yhtä kaikki. Joten sen varaan on huono tulevaisuutta laskea.
:wave:
 
Viimeksi muokattu:
"Realisti"
Mä teen töitä ja maksan veroja enkä halua, että mun maksamia verorahoja käyteään Kaiuttimen kaltaisten ihmisten hoitamiseen. Tuntuuko kivalta Kaiutin? Ai niin mutta eihän se ole sama asia kun sä et ole ylipainoinen! Sähän olet kaiken yläpuolella!

Edelleenkään mun paino ei ole mulle ongelma, mutta tuollaiset ääliöt kuten sä on ongelma ja saa mut vihaiseksi. Sulla ei ole edes pokkaa myöntää suoraan, että inhoat ylipainoisia. Olet säälittävä tapaus jonka pitää aina olla pätemässä tuolla samalla paskalla.
 
[QUOTE="Realisti";29117769]Mä teen töitä ja maksan veroja enkä halua, että mun maksamia verorahoja käyteään Kaiuttimen kaltaisten ihmisten hoitamiseen. Tuntuuko kivalta Kaiutin? Ai niin mutta eihän se ole sama asia kun sä et ole ylipainoinen! Sähän olet kaiken yläpuolella!

Edelleenkään mun paino ei ole mulle ongelma, mutta tuollaiset ääliöt kuten sä on ongelma ja saa mut vihaiseksi. Sulla ei ole edes pokkaa myöntää suoraan, että inhoat ylipainoisia. Olet säälittävä tapaus jonka pitää aina olla pätemässä tuolla samalla paskalla.[/QUOTE]


Jebou:kiss:

Jännä muuten, että jos kerron totuuden, se on pätemistä, haukun yhtäkkiä henkilökohtaisesti jokaista palstan läskiä ja olen "aina pätemässä"... hmmm? No, ikäväähän se tietysti on kun kuulee asiat tällä tavalla, mutta toisaalta jos nämä faktat olivat sinulle uusia, oli jo aikakin kuulla ne.

Ja mitä tulee minun hoitamiseeni, tuskin on syytä verorahoja tuhlata minun ylipainoni tai päihderiippuvuuksieni hoitamiseen. Ja ne muut sairaudet, jos tulevat niin tulevat, onneksi saan hyvää hoitoa. Mutta elintapavalinnoillani en sairauksia tahallani aio hankkia.

Koitahan rauhoittua, sinäkin ehdit vielä tekemään asiallesi jotakin -kuten pudottaa painoa.
 
Viimeksi muokattu:
"Realisti"
Koitahan rauhoittua, sinäkin ehdit vielä tekemään asiallesi jotakin -kuten pudottaa painoa.
Millä sut saa tajuamaan, että mun sairastama vakava sairaus ja siitä aiheutuneet muut jutut eivät liity mitenkää painoon. Miksi koko ajan sivuutat tämän asian? Sitten samalla ihmettelet miksi olen vihainen sulle.

Mulla ei ole yhtäkään painon aiheuttamaa ongelmaa. Enkä myöskään ole mikään sohvalla makaava laiskimus vaan kyllä mä liikun. Liikun jopa enemmän kuin jotkut hoikat. Ei se pelkkä hoikkuus mikää terveyden tae ole kuten jotkut ilmeisesti luulee.
 
Kuka tollasia ehdottelee?
Ei vielä kukaan julkisesti. Keskustelua käydään kuitenkin kiihtyvällä tahdilla, koska terveyspalvelujen ylläpito nykymuodossaan on kunnille mahdoton tehtävä. Erikoissairaanhoidon kustannukset ovat kasvaneet pilviin, ja kuten sanoin, yleisimmät kuolinsyyt (ja niitä edeltävä, pitkä sairastaminen) johtuvat ihmisten omista valinnoista. Nyt mietitään THL:ssä (työryhmä asian kimpussa) STM:n alaisuudessa kiivaasti niitä tapoja, joilla voitaisiin suitsia tätä elintapojen aiheuttamaa kustannuskasvua. Se on ihan loogista kyllä, ja siihen ollaan väistämättä menossa. Turhaa tästä on kenenkään suuttua.

Mutta jos nyt ollaan siinä tilanteessa, että kuntien valtionosuuksia pienennetään ja korvamerkityn terveydenhuoltoahan osuuden kunnille pienenee mutta lakisääteisten palveluiden järjestämisvastuu kasvaa, mitä ehdotuksia asian parantamiseksi on? Tätä ollaan jo vuosia pohdittu, ja kauhean älämölön sai aikaan muutama vuosi sitten tämä "itseaiheutettu sairaus" -termi, jota ensikertaa käyttänyt virkamies teki poliittisen, ammatillisen ja sosiaalisen itsemurhan -vaikka oli täysin oikeassa. En tajua sitä, että jos ihminen oikeasti syö, juo ja polttaa itsensä sairaaksi alle 50-vuotiaana tietoisena koko ajan elintapavalintojensa seurauksista ja näin ollen sairastuttaa itse itsensä, miksei sitä saa sanoa ääneen? Onhan se tietysti poliittisesti epäkorrektia ja joku saattaa pahoittaa mielensä, mutta nykymeno ei voi jatkua.

Tässä nyt vaikka yksi julkisesti saatavilla oleva linkki
Lihavuus tulee kalliiksi - THL
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
Turha vetää henkilökohtaisesti kenenkään ylipsainoisen hernettä nenään, jos tilastollinen fakta on, että ylipainoisilla vaan on suurempi riski tiettyihin vaivoihin. Jos ei juuri sinulla olekaan, niin keskimäärin ylipainoisilla kuitenkin on. Ja näiden tilastollisten faktojen mukaan mennään, ei maailma pyöri siten, että jokaisen tilanne huomioidaan yksilöllisesti. Miksi tämä on niin vaikea käsittää?

Joo, olen ylipainoinen ja minunkaan vaivani ei ole painosta johtuvaa vaan sukuvika, mutta silti: tilastojen mukaan minulla on isompi riski sairastua moniin sairauksiin todennäköisemmin kuin normaalipainoisten, siitäkin huolimatta että juurikin joku tietty normaalipainoinen ystäväni olisikin paljon useammin kipeänä kuin minä.
 
[QUOTE="Realisti";29117802]Millä sut saa tajuamaan, että mun sairastama vakava sairaus ja siitä aiheutuneet muut jutut eivät liity mitenkää painoon. Miksi koko ajan sivuutat tämän asian? Sitten samalla ihmettelet miksi olen vihainen sulle.

Mulla ei ole yhtäkään painon aiheuttamaa ongelmaa. Enkä myöskään ole mikään sohvalla makaava laiskimus vaan kyllä mä liikun. Liikun jopa enemmän kuin jotkut hoikat. Ei se pelkkä hoikkuus mikää terveyden tae ole kuten jotkut ilmeisesti luulee.[/QUOTE]

Katsos kun en puhu sinusta, en ole kiinnostunut sinun sairauksistasi, niiden syistä tai siitä, mistä syystä olet katkera tai kiukuttelet. Aivan sama minulle. Puhun asiasta yleisellä tasolla eikä minua hetkauta pätkääkään, oletko vihainen minulle vai et. Sama asiahan se on, jos joku yrittää puhua vaikkapa subjektiivisen pivähoito-oikeuden poistamisesta, siihen liittyvistä syistä, tekijöistä ja perustella miksi päätös palvelee ylivoimaisesti suurinta osaa porukasta, niin joku äiti ottaa yhteyttä ja kitisee: "Mutta mites meidän Nico-Petterin käy?"... huokaus.

Mulle on siis aivan sama, mitä sairastat, millä intensiteetillä, mitä minusta ajattelet tai millä perusteella olet vihainen. Sen nyt voisin kuitenkin sanoa, että jos on noinkin hyvä raivo päällä, et lähtisi vaikka lenkille?
 
[QUOTE="vieras";29117856]Turha vetää henkilökohtaisesti kenenkään ylipsainoisen hernettä nenään, jos tilastollinen fakta on, että ylipainoisilla vaan on suurempi riski tiettyihin vaivoihin. Jos ei juuri sinulla olekaan, niin keskimäärin ylipainoisilla kuitenkin on. Ja näiden tilastollisten faktojen mukaan mennään, ei maailma pyöri siten, että jokaisen tilanne huomioidaan yksilöllisesti. Miksi tämä on niin vaikea käsittää?

Joo, olen ylipainoinen ja minunkaan vaivani ei ole painosta johtuvaa vaan sukuvika, mutta silti: tilastojen mukaan minulla on isompi riski sairastua moniin sairauksiin todennäköisemmin kuin normaalipainoisten, siitäkin huolimatta että juurikin joku tietty normaalipainoinen ystäväni olisikin paljon useammin kipeänä kuin minä.[/QUOTE]

KIITOOOOOOS:flower:
 
"Realisti"
Katsos kun en puhu sinusta, en ole kiinnostunut sinun sairauksistasi, niiden syistä tai siitä, mistä syystä olet katkera tai kiukuttelet. Aivan sama minulle. Puhun asiasta yleisellä tasolla eikä minua hetkauta pätkääkään, oletko vihainen minulle vai et. Sama asiahan se on, jos joku yrittää puhua vaikkapa subjektiivisen pivähoito-oikeuden poistamisesta, siihen liittyvistä syistä, tekijöistä ja perustella miksi päätös palvelee ylivoimaisesti suurinta osaa porukasta, niin joku äiti ottaa yhteyttä ja kitisee: "Mutta mites meidän Nico-Petterin käy?"... huokaus.

Mulle on siis aivan sama, mitä sairastat, millä intensiteetillä, mitä minusta ajattelet tai millä perusteella olet vihainen. Sen nyt voisin kuitenkin sanoa, että jos on noinkin hyvä raivo päällä, et lähtisi vaikka lenkille?
Sä et voi olla noin tyhmä. Mä toin oman tilanteeni esille, että tajuaisit ettei tuo sun mustavalkoinen malli yksinkertaisesti voi toimia oikeudenmukaisesti. Ei se huomioi sitä, että joillakin voi olla jotakin terveydellisiä ongelmia aiemman sairauden ja sen hoitojen takia eikä koko asiassa ole mitään merkitystä painolla. Ei vaikka joillakin saman ongelman voi aiheuttaa paino.

Mutta ihan turha sulle on mitään selittää koska et vain halua hyväksyä mitään muuta kuin oman napasi.
 
Jolo
Mulla on nyt noin 25kg ylipainoa ja terveyshaitan lisäksi mua ahdistaa ajatus että pitäis painon takia esim jättäytyä lasten kanssa huvipuistolaitteesta pois tulevaisuudessa. Pakko tehdä asialle jotain, ei läskinä ole hauskaa ainakaan mulla :(
 

Yhteistyössä