Vinkkejä talvirenkaiden vaihtoon

Alkuperäinen kirjoittaja härkäneito;29105524:
Älkää missään nimessä vaihtako auton renkaita itse jos ei ole tietoa mitä tekee. Tosiaan taakse renkaat missä on eniten kulutuspintaa. Ja kesärenkaisiin on hyvä laittaa onko ve vt oe ot. Talvirenkaiden pyörimissuunta on laitettava oikein. Renkaista löytyy nuolen tapainen mikä osoittaa suunnan. Auton omaa tunkkia ei saa käyttää kausirenkaiden vaihtoon koska ne tosiaan on niin heppoisia. Alumiinivanteet kiristitetään momenttiavaimella 120Nm. Ja sit jos on lukkopulttiavaimia niin älä nylppää niitä. Jälkikiristys on tehtävä 100km kohdilla. Ja laittakaa oikeat rengaspaineet löytyy auton ovesta tai ohjekirjasta. Niin monta asiakasta on käynyt joka on itse yrittänyt vaihtaa renkaat ja sit on tehty uusia kierteitä, avattu lukkopultteja poraamalla jne..
kesärenkaissakin on nykyään pyörimissuunnat ja tuo parhaat kumit taka-akselille jäi kyllä hämärän peittoon.
 
"Anne"
Alkuperäinen kirjoittaja päätön;29105556:
kesärenkaissakin on nykyään pyörimissuunnat ja tuo parhaat kumit taka-akselille jäi kyllä hämärän peittoon.

No siis sehän on se pääsääntöinen ohje, ettei lähtisi katsos perä alta kun on takana parempi pito.
Kun kuulemma jokainen luisto on hallitsematon (ihan kuin samalla periaatteella puskeminen ei olisi)
Oma fiilis tuosta on että ohje on vuodelta nakki ja kilpi kun oli vielä takatuuppareita. Pidän pitävemmät renkaat edessä, koska itselleni vanhana takavetokuskina se puskeminen olisi suurempi ongelma kuin peräluisto.
 
[QUOTE="Anne";29105588]No siis sehän on se pääsääntöinen ohje, ettei lähtisi katsos perä alta kun on takana parempi pito.
Kun kuulemma jokainen luisto on hallitsematon (ihan kuin samalla periaatteella puskeminen ei olisi)
Oma fiilis tuosta on että ohje on vuodelta nakki ja kilpi kun oli vielä takatuuppareita. Pidän pitävemmät renkaat edessä, koska itselleni vanhana takavetokuskina se puskeminen olisi suurempi ongelma kuin peräluisto.[/QUOTE]

etuveto on kuulema joku veikkauksen uusi ravipeli. :rolleyes:
 
"vieras"
se ristikkoavain on ihan /ceestä, sillä ei taho saada pultteja/muttereitä auki

jatkovarsiavain on parempi
Tuo jatkovarsiavain saattais olla hyvä varuste takakonttiin, itsekin teoriassa tiedän useaan kertaan vierestä seuranneenna ihan tasan tarkkaan, miten se renkaiden vaihto pitää tehdä ja mihin tunkki laitetaan ym, mutta kun on niin onnettomat omat käsivoimat, että niitä muttereita ei meinaa saada auki. Ihan sen vuoksikin, että jos tilanne tien päällä yllättää, että pitää saada vararengas alle. Sekin kesällä jo kerran tapahtui, mutta mukana oli tuolloin onneksi henkilö, jolla oli voimia tuo tehdä. Tässä tuli sekin testattua, että määräaikaishuollosta oli ollut hyötyä, vararenkaassa oli oikeat rengaspaineet jo valmiiksi eikä tarttenut lisätä ilmaa...
 
[QUOTE="vieras";29105622]...määräaikaishuollosta oli ollut hyötyä, vararenkaassa oli oikeat rengaspaineet jo valmiiksi eikä tarttenut lisätä ilmaa...[/QUOTE]


mulla oli kerran määräaikaishuollon jälkeen aivan väärät paineet vararenkaassa

mulla oli sellanen onneton rinkula jossa piti olla 4,2 paaria mutta oli laitettu 2,2 paaria

autoasentajat on enimmäkseen aaseja
 
pha
[QUOTE="essi";29105632]Tuskin se tunkki sentään mikään tappovehje on jos sitä irrallaan takakontissa kuljetetaan,harva kumminkaan sitä takapenkillä pitää..[/QUOTE]

Farmariautoja tuossa varmaan tarkoitettiinkin. Meilläkin on takakontin suojana vain kelautuva kangas, jonka tunkinkestävyyttä en mielelläni kokeile.
 
  • Tykkää
Reactions: lasipää edellä
"vieras"
Jäätkö talvipakkasilla oikeasti odottamaan jotain Autoliittoa apuun, vai vaihdatko puhjenneen renkaan itse? Voi äkkiä vilu tulla, jos ei perustaitoja osaa.
Puhjennutta rengasta ei aina ihan niin vaan vaihdetakaan, katsos, kun nykyautoissa ei välttämättä ole vararengasta ollenkaan. Voi äkkiä tulla todella vilu, jos tajuaa, että siinä autossa ei ole edes sitä vararengasta mitä vaihtaa...voihan sitä tietty kuljettaa yhtä kesärengasta kesät talvet autossa jos haluaa, mutta aika harva sitä taitaa tehdä.
 
[QUOTE="vieras";29105648]Puhjennutta rengasta ei aina ihan niin vaan vaihdetakaan, katsos, kun nykyautoissa ei välttämättä ole vararengasta ollenkaan. Voi äkkiä tulla todella vilu, jos tajuaa, että siinä autossa ei ole edes sitä vararengasta mitä vaihtaa...voihan sitä tietty kuljettaa yhtä kesärengasta kesät talvet autossa jos haluaa, mutta aika harva sitä taitaa tehdä.[/QUOTE]

jos autossa ei ole vararengasta niin sen sijasta on semmonen renkaanpaikkaustsydeemi
 
"Anne"
[QUOTE="vieras";29105648]Puhjennutta rengasta ei aina ihan niin vaan vaihdetakaan, katsos, kun nykyautoissa ei välttämättä ole vararengasta ollenkaan. Voi äkkiä tulla todella vilu, jos tajuaa, että siinä autossa ei ole edes sitä vararengasta mitä vaihtaa...voihan sitä tietty kuljettaa yhtä kesärengasta kesät talvet autossa jos haluaa, mutta aika harva sitä taitaa tehdä.[/QUOTE]

Kyllä niistä nykyautoistakin pitäisi konsti tai toinen löytyä. Jos ei ole rengasta niin löytyy paikkausvaahto.
 
"vieras"
mulla oli kerran määräaikaishuollon jälkeen aivan väärät paineet vararenkaassa

mulla oli sellanen onneton rinkula jossa piti olla 4,2 paaria mutta oli laitettu 2,2 paaria

autoasentajat on enimmäkseen aaseja
No sä olet sitten ollut ihan väärien asentajien kanssa tekemisissä, minun kohdalleni tuollaista ei ole sattunut :). Toisaalta itse en kutsuisi minkään ammattiryhmän edustajia "enimmäkseen aaseiksi" ennen kuin katsoisin peiliin :).
 
  • Tykkää
Reactions: päätön
[QUOTE="Anne";29105588]No siis sehän on se pääsääntöinen ohje, ettei lähtisi katsos perä alta kun on takana parempi pito... itselleni vanhana takavetokuskina se puskeminen olisi suurempi ongelma kuin peräluisto.[/QUOTE]

Ihan vetotavasta riippumatta, jos rengaspareissa on eroja, niin ne paremmat kuuluu taakse. Poikkeuksetta.
Puskemisen saa hallintaan pikaisesti, mutta jos perse irtoaa tiestä, niin kuskista tulee matkustaja.
 
"vieras"
[QUOTE="Anne";29105657]Kyllä niistä nykyautoistakin pitäisi konsti tai toinen löytyä. Jos ei ole rengasta niin löytyy paikkausvaahto.[/QUOTE]

Löytyy, löytyy mutta eikös tuon kirjoituksen kirjoittaja, johon viittasin, puhunut nimenomaan renkaan vaihtamisesta? Pysytäänpä nyt asiassa :).
 
[QUOTE="vieras";29105662]No sä olet sitten ollut ihan väärien asentajien kanssa tekemisissä, minun kohdalleni tuollaista ei ole sattunut :). Toisaalta itse en kutsuisi minkään ammattiryhmän edustajia "enimmäkseen aaseiksi" ennen kuin katsoisin peiliin :).[/QUOTE]

jaa-a, melkein joka huollossa jokin homma menee reisille että tältä pohjalta on syntynyt mainittu tunne
 
"Anne"
Ihan vetotavasta riippumatta, jos rengaspareissa on eroja, niin ne paremmat kuuluu taakse. Poikkeuksetta.
Puskemisen saa hallintaan pikaisesti, mutta jos perse irtoaa tiestä, niin kuskista tulee matkustaja.
Jep just tätä mä tarkoitin. Pääsääntöisesti oman ajotavan mukaan se puskeminen on paljon todennäköisempää kuin peräluisto ja lisäksi paljon vaarallisempaa koska en vain ole oppinut vielä sitä hallitsemaan. Toisin kuin peräluisto suoristuu kyllä tuosta vaan ja senkin määrä on hallittavissa omalla ajokäyttäytymisellä hyvinkin pitkälti (tasainen kaasu mutkissa mm.)
 
[QUOTE="Anne";29105588]No siis sehän on se pääsääntöinen ohje, ettei lähtisi katsos perä alta kun on takana parempi pito.
Kun kuulemma jokainen luisto on hallitsematon (ihan kuin samalla periaatteella puskeminen ei olisi)
Oma fiilis tuosta on että ohje on vuodelta nakki ja kilpi kun oli vielä takatuuppareita. Pidän pitävemmät renkaat edessä, koska itselleni vanhana takavetokuskina se puskeminen olisi suurempi ongelma kuin peräluisto.[/QUOTE]
Entäs meidän auto sitten, kun siinä on jatkuva neliveto päällä?
Kaikkien renkaitten on oltava hyvät?
 
[QUOTE="vieras";29105157]kylläpä ihmiset tekee vaikeaa renkaiden vaihdosta :D mun mies just vaihtoi renkaat ja ihan joku perustunkki sillä on. eikä mitään muitkaan hienoja vermeitä ostettuna. silti renkaat vaihtui viidessätoista minuutissa :)[/QUOTE]

näin se käy meilläkin. Tosin aijon olla laiska tälläkertaa ja vien vaihdatettavaksi huomenna. Sen verran täytyy viittiä että raijaa rullat autoon ja huomena kesärullat autosta säilöön. Ollaan kyllä saatu auki omin avuin nekin liikkeessä edelliskerran vaihdetut. Vaatii voimaa enemmän mutta on auenneet. Ei se oo vaikeaa vaihtaa ite.
 
"vieras"
jos autossa ei ole vararengasta niin sen sijasta on semmonen renkaanpaikkaustsydeemi
Eikös tässä nyt nimenomaan puhuttu renkaan vaihtamisesta ja edellinen kirjoittaja viittasi siihen? Joo, Biltemasta saa vanteenpesunestettä ja mitä lie vahaussydeemiä ja Belgiassa ainakin valmistettiin jossain vaiheessa Volvon S40 mallia. Ja Urpo Lahtisen Waxenberger ei ole enää Vehoniemessä vaan Jepellä. Ja se Kalmanrauta taitaa olla vielä Saulin. Sorry, oli pakko, mutta kun kerran nyt alettiin menemään asiasta kukkaruukkuun, jossa taisi kasvaa Apostolinmiekka.
 
pha
[QUOTE="vieras";29105648]Puhjennutta rengasta ei aina ihan niin vaan vaihdetakaan, katsos, kun nykyautoissa ei välttämättä ole vararengasta ollenkaan. Voi äkkiä tulla todella vilu, jos tajuaa, että siinä autossa ei ole edes sitä vararengasta mitä vaihtaa...voihan sitä tietty kuljettaa yhtä kesärengasta kesät talvet autossa jos haluaa, mutta aika harva sitä taitaa tehdä.[/QUOTE]

No ihan taas näitä perusjuttuja vois olla tarkistaa, mitä sieltä takakontista löytyy. Jos ei ole vararengasta, niin tuskin tarvitaan tunkkiakaan. Simple as that.
 
Tuossa meidän huoltsikalla maksaa 30€ vaihto. Ei ole paljoa se. Itse kyllä sen säästin ja sotkin melko uusien farkkujen polvet. Tunti meni raittiissa ilmassa parkkipaikan kannustajien kannustaessa.
 

Yhteistyössä