Vinkkejä talvirenkaiden vaihtoon

Alkaa tuo keli näyttämään siltä, että taitaa alkaa olla aika vihdoin laittaa talvirenkaat alle.

Yleensä ollaan käyty vaihdatuttamassa. Mutta nyt tekisi mieli kokeilla itse. Auton omaa tunkkiahan ei ilmeisesti suositella käytettäväksi. Kattelin tuossa, että halvan hallitunkin sais pariin kymppiin. Se ilmeisesti ajaisi asian?

Ristikkoavainta meiltä ei löydy. Vaan tavan varrellinen avain. Ja kun renkaat on liikkeessä vaihdettu viimeemmäksi. Saakohan niitä edes käsipelillä auki.

Mitäs muuta pitäs tietää, jos itse hommaan ryhtyy. Vai onko parempi ajella vaan liikkeeseen :)
 
"vieras"
No vinkkinä tämä: osta kunnollinen hallitunkki, kompura, paineletku ja paineväännin. Varaa lähimmältä huoltoasemalta hallipaikka tunniksi. Käy ostamassa koppa kaljaa ja sovi ystäväsi kanssa että hän tulee hakemaan sinut ja auton sen tunnin päästä. Vaihdat renkaat alta aikayksikön, kumoat kopan kaljaa siinä ystävää odotellessa. Hänen saapuessa paikalle pyydä hänet kanssasi saunomaan teille kotiin, kun olet "likainen työn jäljiltä". Ostakaa matkalla pari kolme koppaa lisää kaljaa. Saunokaa, juokaa kaljaa, tilatkaa vaikka pizzat ja parantakaa maailmaa aamutunneille saakka.

Mainosta mukaillen: "ehkä mukavin tapa vaihtaa uudet renkaat".
 
  • Tykkää
Reactions: moona81
säätön
Onnistuu se omallakin tunkilla mutta paremmin hallitunkilla. Auton alle ei milloinkaan pidä mennä pelkän tunkin varassa, mutta ei se renkaiden vaihdossa ole tarpeenkaan. Ristikkoavain on hyvä olemassa. Pultit voivat olla tiukassa kun rengasliike on laittanut ne kiinni koneella. Biltemasta voi ostaa sähköisen pyöränmuttenvääntimen (39,90e), jolla pultit aukeavat helposti. Ennen auton nostamista voi kokeilla saako pultteja löysättyä. Ja pultit kannattaakin löysätä ennen kuin nostaa auton ylös. Pultit kannattaa jälkikiristää kun autolla on ajettu noin 100 km. vaihdon jälkeen. Pultit kiristetään käsin, ei koneella.
 
  • Tykkää
Reactions: moona81
Juu, sitten ne pitää tosiaan merkata jotenkin ja vahtia noi pyörimissuunnat. Kivaa, kivalta kuulostaa. Pakko mainita tässä kohtaa, että en edes osaisi tota hommaa tehdä, enkä haluais oppiakaan.

Yksi suurimpia huvejani onkin katsella kun rengaspajalla pistävät töpinäksi, ja homma valmistuu niin näpsäkästi ja vauhdilla. Ei ole ihan ilmainen huvi sentään, mutta aika halpa huvi kuitenkin, kuten hullulle sopiikin :D --.

*Onneksi täällä ei o vielä ajankohtaista, huokkaus.*
 
  • Tykkää
Reactions: moona81
ätminkäinen
Ei ole iso homma, itseltä kuluu n. 15-20 min hallitunkilla ja normaalilla pulttiavaimella, kompuralla menisi vielä nopeammin. Pyörimissuunta (jos sillä on väliä) on kohtuu isolla merkitty renkaaseen.
 
  • Tykkää
Reactions: moona81
Vierasmies
Tavallinen auton oma tunkki toimii aivan hyvin jos on suora asfaltti alla.
Suora pulttiavain toimii jos pultit eivät ole umpiruosteessa. Esiaukaisu auto maassa ja avaimen päälle "hypäten", tällai saa voimaa paljon enemmän kuin käsillä.

Pultit auki, ei irti. Autoa ilmaan ja rengas pois. Pieni pyyhkäisy hiomapaperilla pyörän napaan ja rasvaa pulttien uriin. Talvirengas paikalleen ja kiristys hiljalleen pultit ristiin kiristäen ja miel. rengasta pyörittäen. Loppu kiristys "sopivan napakasti" ja auton paino päällä vielä tarkistus.
 
Ristikkoavain näyttää olevan aina listassa, noissa renkaanvaihto jutuissa :) Meillä taitaa olla sellainen pitkävarsinen pulttiavain takakontissa. Pitää nyt viel funtsii hakisko sen 20 tunkin. Olishan se tarvittaessa varmaan tien päälläkin kätevämpi, kuin tuo auton oma. Vaikkakin tien päällä voi soitella autoliiton poijat apuun :p
 
"vieras"
Noiden muutamien vinkien perusteella helpommalla(ja jopa edullisemmalla) tavalla pääsis jos vaan kerran vie renkaat sinne rengasfirmalle säilytettäväksi ja vaihdettavaksi, loppuu joka vuotinen/kausinen pähkäily ja ähkyily.
 
[QUOTE="vieras";29105145]Noiden muutamien vinkien perusteella helpommalla(ja jopa edullisemmalla) tavalla pääsis jos vaan kerran vie renkaat sinne rengasfirmalle säilytettäväksi ja vaihdettavaksi, loppuu joka vuotinen/kausinen pähkäily ja ähkyily.[/QUOTE]

Mutta kun haluaisin joskus itsekkin oppia/tehdä jotain :)
 
[QUOTE="vieras";29105157]kylläpä ihmiset tekee vaikeaa renkaiden vaihdosta :D mun mies just vaihtoi renkaat ja ihan joku perustunkki sillä on. eikä mitään muitkaan hienoja vermeitä ostettuna. silti renkaat vaihtui viidessätoista minuutissa :)[/QUOTE]

Mie teen siitä vaikeeta, kun en oo koskaan ennen moista tehnyt :D. Jospahan sitä uskaltais kokeilla. Saahan sen helposti testattuu, saako ne pultit käsipelillä auki. Kunhan käy vaan kaikki renkaat ja pultit läpi. Ennenkuin irrottaa yhtäkään rengasta :).
 
"vieras"
Mie teen siitä vaikeeta, kun en oo koskaan ennen moista tehnyt :D. Jospahan sitä uskaltais kokeilla. Saahan sen helposti testattuu, saako ne pultit käsipelillä auki. Kunhan käy vaan kaikki renkaat ja pultit läpi. Ennenkuin irrottaa yhtäkään rengasta :).
näin just. kokeilemaan vaan, ainahan sinne liikkeeseen sitten pääsee jos hommasta ei mitään tule :)
 
  • Tykkää
Reactions: moona81
[QUOTE="vieras";29105145]Noiden muutamien vinkien perusteella helpommalla(ja jopa edullisemmalla) tavalla pääsis jos vaan kerran vie renkaat sinne rengasfirmalle säilytettäväksi ja vaihdettavaksi, loppuu joka vuotinen/kausinen pähkäily ja ähkyily.[/QUOTE]

ei lopu vaan siitä se vasta alkaa

talvikelin yllättäessä kun menee rengasliikkeeseen vaihdattamaan kumeja niin ehei, ei niitä heti aleta vaihtaa vaan sulle annetaan seuraava vapaana oleva aika joka on ens viikon torstaina eli just sillon kun sulla olis ollut neuvola/lääkäri/kokous

kun lopulta saat sopivan ajan ja menet paikalle niin saat venata tunnin toista ennen kun pääset vaihdettuine renkainesi ulos liikkeestä

älkää kysykö mistä tiedän ja miksi mun renkaat ei ole enää rengashotellissa
 
Vierasmies
Missä ulottuvuudessa pääsee halvemmalla jos ne itse voi vaihtaa ILMAISEKSI?

Moona81, pieni paska hallitunkki voi olla huono, esim. tien päällä se uppoaa soraan ojan puolella. Ei ole mikään sateen tekijä.

[QUOTE="vieras";29105145]Noiden muutamien vinkien perusteella helpommalla(ja jopa edullisemmalla) tavalla pääsis jos vaan kerran vie renkaat sinne rengasfirmalle säilytettäväksi ja vaihdettavaksi, loppuu joka vuotinen/kausinen pähkäily ja ähkyily.[/QUOTE]
 
  • Tykkää
Reactions: moona81
Alkuperäinen kirjoittaja päätön;29105202:
ennemmin maksan sen 2 kymppiä rengasliikkeelle kun alan ite kyykkimään ulkona.
Näin meilläkin tähän asti. Mutta nyt kun sain moisen ajatuksen päähäni. Kait se pitää ensin kokeilla, sitten ehkä kirota. Ja tarvittaessa loppujen lopuksi mennä liikkeeseen :D
 
"mnm"
Alkuperäinen kirjoittaja säätön;29105092:
Pultit voivat olla tiukassa kun rengasliike on laittanut ne kiinni koneella..
Itse asiassa moni laittaa käsipelillä ne pultit aivan liian tiukkaan kuin rengasliikkeen asentaja pulttipyssyllä, mikä on juuri tuota renkaanvaihtoa varten. Ei niitä parane lampaan raivolla vääntää kiinni. Keväällä ei sitten lähdekkään kuin kaasupillin avustuksella. Sellainen kohtuullinen kiristys riittää käsin, ei voimien takaa.
 
Tavallinen auton oma tunkki toimii aivan hyvin jos on suora asfaltti alla.
Suora pulttiavain toimii jos pultit eivät ole umpiruosteessa. Esiaukaisu auto maassa ja avaimen päälle "hypäten", tällai saa voimaa paljon enemmän kuin käsillä.

Pultit auki, ei irti. Autoa ilmaan ja rengas pois. Pieni pyyhkäisy hiomapaperilla pyörän napaan ja rasvaa pulttien uriin. Talvirengas paikalleen ja kiristys hiljalleen pultit ristiin kiristäen ja miel. rengasta pyörittäen. Loppu kiristys "sopivan napakasti" ja auton paino päällä vielä tarkistus.
Ihan näin.
Auton oma tunkki on tohon tarkoitukseen tehty ja sille löytyy omat nostopisteet (löytyy manuaalista). Muut nostolaitteet on niitä varten, jotka osaavat kattella nostopisteet alustasta. Arvatkaan kuin monta autoa liikenteessä on, joiden helmat on rypistetty renkaanvaihdon yhteydessä.

Jos alla ei ole suoraa asvalttia, vaan esim hiekkapiha, niin operaatiossa tarvitaan tunkin alle sanomalehden kokoinen pala paksua filmivaneria tai vastaavaa.

Avaimen päällä pomppimista en suosittele. Rautakaupasta saa parilla kolikolla metrisen pätkän teräsputkea jolla avaimen vartta voi jatkaa. Avautuu jokainen pultti jota ei ole hitsattu kiinni. Kiinni vääntäessä sit ei käytetä liikaa voimaa, koska vetää vastaavasti kierteet tohjoksi.

Hommaan kuuluu myös teräsharja, rätti ja tippa oljyä. Moottori- tai jäteöljy käy. Kierteiden putsaus ja öljytippa helpottaa hommaa aina jatkossa.

Toisinaan käy niin, että rengas on kertakaikkiaan jämähtänyt paikalleen eikä irtoa ilman lievää törkeämpää väkivaltaa. Noissa tapauksissa se auton oma tunkki ei riitä, vaan alle tarvitaan muutakin, koska vaikka se oma tunkki nostaa, niin se ei sivuttaisvoimia tai heiluriliikettä kestä lainkaan, vaan vääntyy oitis mutkalle. Kun tuommoinen rengas on saatu irti, niin sit harjataan ja öljytään huolella sekä vanteen keskiö, että se laakerikupin ulkopuoli, ettei sama käy ihan heti uudestaan.
 
  • Tykkää
Reactions: moona81
Alkuperäinen kirjoittaja säätön;29105092:
Onnistuu se omallakin tunkilla mutta paremmin hallitunkilla. Auton alle ei milloinkaan pidä mennä pelkän tunkin varassa, mutta ei se renkaiden vaihdossa ole tarpeenkaan. Ristikkoavain on hyvä olemassa. Pultit voivat olla tiukassa kun rengasliike on laittanut ne kiinni koneella. Biltemasta voi ostaa sähköisen pyöränmuttenvääntimen (39,90e), jolla pultit aukeavat helposti. Ennen auton nostamista voi kokeilla saako pultteja löysättyä. Ja pultit kannattaakin löysätä ennen kuin nostaa auton ylös. Pultit kannattaa jälkikiristää kun autolla on ajettu noin 100 km. vaihdon jälkeen. Pultit kiristetään käsin, ei koneella.
Pulttien jälkikiristys riippuen kaiketi vanteista? Peltivanteissa kyllä, alumiinivanteissa ei tarpeen? Ja muista vaihdon jälkeen tarkistaa että ilmanpaineet on renkaissa oikein. Ja ei muuta kun kokeilemaan..
 

Yhteistyössä