Jani Toivola saa lapsen

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
Blue
Tarkoitin, että oletan tuota riittävän hyvää vanhemmuutta niistä ihmisistä, jotka tunnen. Ei mulla ainakaan ole ystäväpiirissäni yhtään sellasta ihmistä, josta automaattisesti olettaisin, että on huono vanhempi tulevalle lapselleen. Tiedän, että huonoja vanhemmpia on paljonkin. En silti ymmärrä, miksi Jani olisi erityisen hyvä. Tai, miksi sitä pitäisi hehkuttaa. Vai onko ollut joku oletus, että ei olisi erityisen hyvä ja sitä täytyy nyt poissulkea?
No, hän on puhunut vauvakuumeestaan monia vuosia, on ottamassa vastuuta lapsesta yksin, on jäämässä vanhempainvapaalle urasta huolimatta, on monesti haastatteluissa puhunut kuinka kasvattaisi lapsensa, on puhunut arvoistaan, periaatteistaan ja elämästään.

Nämä asiat saivat minut sanomaan että varmasti hänestä tulee hyvä isä. Ei riittävän hyvä, vaan hyvä. Ja näin olen sanonut joidenkin muidenkin julkkisvanhempien kohdalla, varsinkin niiden joiden elämää olen enemmänkin seurannut.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
"Entinen Ksantippa S."
Niin, ja itse uutiseen.

En ota kantaa kyseisen henkilön kykyihin vanhempana. Siitä me kaikki saamme tuomiomme vasta sitten, kun lapsemme ovat maailmalla omillaan.

Mutta toki olen iloinen Toivolan puolesta, kuten olisin kenen tahansa pitkään lasta toivoneen puolesta.

• Tykkää
Reactions: Zucchini
[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";29105350]Niin, ja itse uutiseen.

En ota kantaa kyseisen henkilön kykyihin vanhempana. Siitä me kaikki saamme tuomiomme vasta sitten, kun lapsemme ovat maailmalla omillaan.

Mutta toki olen iloinen Toivolan puolesta, kuten olisin kenen tahansa pitkään lasta toivoneen puolesta.[/QUOTE]

Näinpä juuri. :flower:

"vieras"
Niin kuin kirjoitin, oletus on, että kaikki ovat riittävän hyviä. En aseta kenellekään paineita heti vauvauutisen kuultuani, että ystäväni on sitten oltava erityisen hyvä äiti. En tosin sano, että ei tulisi erityisen hyvää. Siis onko tää nyt joku uus juttu, että vauvauutisesta ei vaan voi onnitella ja olla iloinen vaan täytyy myös ylistää jotenkin sitä tulevaa vahemmuutta? Ei mulle kukaan ole sanonut ikinä, että musta tulisi erityisen hyvä tai ei tulisi erityisen hyvää äitiä lapsilleni. Miksi sitä edes pitäisi jotenkin arvioida ääneen?
"Onnea miljoonasti" ei tarkoita, että onnittelija aikoo toistaa onnittelunsa miljoona kertaa. "Onnea, onnea, onnea vaan. Punainen tupa ja perunamaa"- onnittelun saaneen ei kande alkaa odotella sitä mökkiä ja maatilkkua onnittelijan taholta. Ymmärsit varmaan jo?

hehkuttaja
No, hän on puhunut vauvakuumeestaan monia vuosia, on ottamassa vastuuta lapsesta yksin, on jäämässä vanhempainvapaalle urasta huolimatta, on monesti haastatteluissa puhunut kuinka kasvattaisi lapsensa, on puhunut arvoistaan, periaatteistaan ja elämästään.

Nämä asiat saivat minut sanomaan että varmasti hänestä tulee hyvä isä. Ei riittävän hyvä, vaan hyvä.
Kuvailemasi ominaisuudet on mun mielestäni juurikin sitä riittävän hyvää vanhemmuutta. Noi on ne perusteet joista lähdetään. Erityisen hyvä vanhemmuus mun mielestä vaatii jo jotain näyttöjä ja niitä ei käsittääkseni vielä lapsettomalla Toivolalla ole.

Mä en nimimerkistäni huolimatta hehkuta, mutta toivotan paljon onnea. Lapsi on ihana asia! Ja toivon Janille riittävän hyvää isyyttä, jos näin nyt voi toivoa. Ei tarvitse olla maailman paras eikä läheskään täydellinen vaan riittävän hyvä omalle lapselleen.

Blue
[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";29105350]Niin, ja itse uutiseen.

Mutta toki olen iloinen Toivolan puolesta, kuten olisin kenen tahansa pitkään lasta toivoneen puolesta.[/QUOTE]

Näin varmasti olisi kannattanut sanoa, mutta en voi olla hehkuttamatta ihmistä jota arvostan suuresti, kun tiedän hänen kasvattavan maailmaan uuden yhtä hienosti ja avarasti ajattelevan ihmisen umpimielisten ajatusmaailmaa tuulettamaan.

Joo, ja tiedän että lapsi voi olla ihan jotain muutakin mutta yleensä kyllä vanhempien kasvatuksellakin on merkitystä siihen millainen lapsesta tulee joten siksi iloitsen siitä että fiksu mies on päättänyt lisääntyä.

hehkuttaja
[QUOTE="vieras";29105358]"Onnea miljoonasti" ei tarkoita, että onnittelija aikoo toistaa onnittelunsa miljoona kertaa. "Onnea, onnea, onnea vaan. Punainen tupa ja perunamaa"- onnittelun saaneen ei kande alkaa odotella sitä mökkiä ja maatilkkua onnittelijan taholta. Ymmärsit varmaan jo?[/QUOTE]

Joo siis kai sitä voi jokainen tahollaan onnitella, miten lystää. En vaan itse ole koskaan kuullut sanottavan "Onnea, susta varmaan tulee maailman paras äiti/isä!. Mun mielestä tässä nyt oli tämmöstä turhaa hehkuttamista jostain henkilöstä, jota tuskin tällä palstalla kirjottelevat henkilökohtaisesti tuntevat. Sitä nyt sit ihmettelin. Kai se on sallittua?

"vieras"
Joo siis kai sitä voi jokainen tahollaan onnitella, miten lystää. En vaan itse ole koskaan kuullut sanottavan "Onnea, susta varmaan tulee maailman paras äiti/isä!. Mun mielestä tässä nyt oli tämmöstä turhaa hehkuttamista jostain henkilöstä, jota tuskin tällä palstalla kirjottelevat henkilökohtaisesti tuntevat. Sitä nyt sit ihmettelin. Kai se on sallittua?
Ainahan ihmetellä saa.

Et ikinä ole kuullut? Ok. Saanko olla pahoillani tai ihmetellä nyt vuorostani?

Blue
Kuvailemasi ominaisuudet on mun mielestäni juurikin sitä riittävän hyvää vanhemmuutta. Noi on ne perusteet joista lähdetään. Erityisen hyvä vanhemmuus mun mielestä vaatii jo jotain näyttöjä ja niitä ei käsittääkseni vielä lapsettomalla Toivolalla ole.

Mä en nimimerkistäni huolimatta hehkuta, mutta toivotan paljon onnea. Lapsi on ihana asia! Ja toivon Janille riittävän hyvää isyyttä, jos näin nyt voi toivoa. Ei tarvitse olla maailman paras eikä läheskään täydellinen vaan riittävän hyvä omalle lapselleen.
Niin, sinä saat olla omaa mieltäsi.

Minä taas olen sitä mieltä että toisista ihmisistä tulee parempia vanhempia kuin toisista. Ja mielestäni jotkut eivät ole riittävän hyviä edes omalle lapselleen, valitettavasti. Taidat olla parantumaton optimisti kun noin ajattelet.

Tähän faktaan nojaten saanen olla sitä mieltä että Toivolasta tulee hyvä isä.

[QUOTE="vieras";29105406]Mistä Jani voi tietää että siitä tulee lähivanhempi?

Ei ole helppo osa kyllä hänelläkään, tietääkseni Suomessa ei voi etukäteen äiti tehdä paperia jolla antaa pois tulevan lapsensa ennen kuin lapsi on syntynyt.[/QUOTE]

minustakin tämä lähivanhemmuus on vielä pitkässä kuusessa, katotaampa mitä mieltä äiti on sitten kun on lapsen punnertanut maailmaan

siinä vaiheessa kun tuppaa olemaan hormoonit kohillaan

"Entinen Ksantippa S."
Mun mielestä tässä nyt oli tämmöstä turhaa hehkuttamista jostain henkilöstä, jota tuskin tällä palstalla kirjottelevat henkilökohtaisesti tuntevat. Sitä nyt sit ihmettelin. Kai se on sallittua?
Ilman muuta on sallittua, jopa suotavaa :)

Kun ihmettelemään aletaan, niin kysyn vuorostani: ihmetyttääkö sinua sekin, että jotkut pitävät Toivolaa potentiaalisesti huonona isänä, häntä yhtään sen enempää tuntematta?

"vieras"
[QUOTE="vieras";29105406]Mistä Jani voi tietää että siitä tulee lähivanhempi?

Ei ole helppo osa kyllä hänelläkään, tietääkseni Suomessa ei voi etukäteen äiti tehdä paperia jolla antaa pois tulevan lapsensa ennen kuin lapsi on syntynyt.[/QUOTE]

Mistä kukaan mies ylipäänsä ikinä voi tietää, että saa olla osana lapsensa elämää tämän synnyttyä? Lopettakaa miehet lisääntymästä, naisiin ei kande luottaa!11!!!

Blue
Ei tuollaista tarvitse erikseen miettiä saati todeta. Ainakin minulle tuo on itsestäänselvyys.
Mutta silloinhan sinä olet suvaitsevainen vaikket sitä sanaa käytäkään. Eikä sitä sanaa taida käyttää moni muukaan kuin vain ne jotka ajattelevat sitä jotenkin negatiivisesti (esim tässä ketjussa aika moni sitä viljelevä, jotka korostavat sitä vielä ehkä lainausmerkeilläkin). Useimmille se tosiaan on itsestäänselvyys, harvalle korostamisen arvoinen ja joillekin se on ase...

"vieras"
Voidaan kääntää tämä asia niin, että mikä siinä mättää kun ei ymmärretä seuraavaa: normaalitilassa munasolu ja spermasolu eivät ole legopalikoita, joita vain siirrellään paikasta toiseen, otetaan irti ja asetetaan päällekkäin. Lapsi ei ole sisustuselementti tai jokin sellainen objekti, joka "vain halutaan" olemaan. Lapsen tekeminen ja sen kasvattaminen ovat miehen ja naisen välisen rakkauden tuotos. Rakkauteen kuuluu luonnollinen hedelmöittäminen. Kun miehet harrastavat seksiä, siitä ei tule lapsia. Siihen on luonto asettanut omista lähtökohdistaan rajoitukset. Jos mies ei koe naista haluttavaksi siihen pisteeseen asti, että haluaisi tämän kanssa jakaa elämäänsä, on luonto tarkoittanut, että tämä mies ei lisäänny tai ota osaa lasten kasvatukseen.

Mikään näistä asioista ei missään tapauksessa tarkoita sitä, että kaikki heteropariskunnat ovat täydellisiä vanhempia, tai että heille ei tule eroa, tai etteikö yksinhuoltaja kykenisi (joten kuten) lasta kasvattamaan. Joka tapauksessa luonto on asettanut meille tiettyjä kovia rajoituksia, joita meidän ei tule lähteä rikkomaan siinä uskossa, että voimme ja saamme tehdä hedonisteina mitä haluamme.

Tuli mieleen tuosta "luonto" kommentista, että katsoin yks päivä luontodokkaria, jossa koiraslinnut varastivat munia, joita sitten hautoivat. Eli kyllä sitä luonnossakin osataan :)

hehkuttaja
[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";29105416]Ilman muuta on sallittua, jopa suotavaa :)

Kun ihmettelemään aletaan, niin kysyn vuorostani: ihmetyttääkö sinua sekin, että jotkut pitävät Toivolaa potentiaalisesti huonona isänä, häntä yhtään sen enempää tuntematta?[/QUOTE]

Kyllä ihmetyttää sekin.

Ihmetyttää ylipäätään se, että tiedetään jostain tulevan hyvä isä, jos ei sitä vielä ole. Täytyy kai ensin olla jotain näyttöjä ennen, kun lähdetään arvioimaan. Ja mun mielestäni perusteeksi ei riitä se, että "Jani on niin viisas ja ihana, kun puolustaa vähemmistön (=omia) oikeuksia.

Blue
Kyllä ihmetyttää sekin.

Ihmetyttää ylipäätään se, että tiedetään jostain tulevan hyvä isä, jos ei sitä vielä ole. Täytyy kai ensin olla jotain näyttöjä ennen, kun lähdetään arvioimaan. Ja mun mielestäni perusteeksi ei riitä se, että "Jani on niin viisas ja ihana, kun puolustaa vähemmistön (=omia) oikeuksia.
No niin, tulihan ne karvat sieltä esiin miksi tartuit tähän asiaan.

Mutta silloinhan sinä olet suvaitsevainen vaikket sitä sanaa käytäkään. Eikä sitä sanaa taida käyttää moni muukaan kuin vain ne jotka ajattelevat sitä jotenkin negatiivisesti (esim tässä ketjussa aika moni sitä viljelevä, jotka korostavat sitä vielä ehkä lainausmerkeilläkin). Useimmille se tosiaan on itsestäänselvyys, harvalle korostamisen arvoinen ja joillekin se on ase...
:'(

hehkuttaja
No niin, tulihan ne karvat sieltä esiin miksi tartuit tähän asiaan.
Mitkä karvat? Sinähän siihen tartuit. Sinun mielestäsi Jani Toivolasta tulee hyvä isä, koska on meritoitunut viisaine mielipiteineen. Minun silmissäni Toivola on nimenomaan meritoitunut vähemmistöjen puolustajana. Ja hyvä niin. Siis todella hyvä, että vähemmistöt puolustavat itseään. En vaan nyt edelleenkään ymmärrä, miten se tekee kenestäkään hyvää isää. Vai onko jossain siis jotain näyttöjä Toivolan erityisen hyvästä vanhemmuudesta?

Ihan turha nyt heilutella siellä mitään rasistikortteja. :D Ei ole siitä ollenkaan kyse, jos sitä hait tolla karvajutulla.

Blue
Mitkä karvat? Sinähän siihen tartuit. Sinun mielestäsi Jani Toivolasta tulee hyvä isä, koska on meritoitunut viisaine mielipiteineen. Minun silmissäni Toivola on nimenomaan meritoitunut vähemmistöjen puolustajana. Ja hyvä niin. Siis todella hyvä, että vähemmistöt puolustavat itseään. En vaan nyt edelleenkään ymmärrä, miten se tekee kenestäkään hyvää isää. Vai onko jossain siis jotain näyttöjä Toivolan erityisen hyvästä vanhemmuudesta?

Ihan turha nyt heilutella siellä mitään rasistikortteja. :D Ei ole siitä ollenkaan kyse, jos sitä hait tolla karvajutulla.
Eli et voi ymmärtää miksi Toivola olisi hyvä isä koska et tiedä/näe hanessä mitään muuta kuin vain hänen maineensa vähemmistöjen "puolustajana" (vähän tyhmä sana mielestäni).

Minä näen muutakin, joten edelleen saanen pitää mielipiteeni siitä että hänestä tulee hyvä isä. :)

hehkuttaja
Eli et voi ymmärtää miksi Toivola olisi hyvä isä koska et tiedä/näe hanessä mitään muuta kuin vain hänen maineensa vähemmistöjen "puolustajana" (vähän tyhmä sana mielestäni).

Minä näen muutakin, joten edelleen saanen pitää mielipiteeni siitä että hänestä tulee hyvä isä. :)
Höh! No, sitä mä juurikin tässä olen yrittänyt kysellä. Mikä tekee Jani Toivolasta hyvän isän ennen, kun hän edes on isä alkuunkaan? Minä en tiedä, kun en tunne henilökohtaisesti Toivolaa. En ole koskaan tavannut. Loistojuttu toki, jos tuleva lapsi on saamassa erityisen hyvän isän itselleen. Perustelut tälle vaan MUN MIELESTÄ hiukan ontuvat.

"yyhoo"
Siis voi vee taas... :D Mitä hemmettiä tuo seksuaalinen suuntautuminen tähän kuuluu? Se on aivan sama onko se "yksinhuoltaja" hetero tai homo, mies tai nainen. Pääasia kait on, että lapsi saa turvallisen ja jokseenkin täyspäisen vahemman kasvattajakseen. Tai siis, että se seksuaalinen suuntautuminen ei tee kenestäkään yksinhuoltajastakaan automaattisesti hyvää tai huonoa vanhempaa. Meistä ei kukaan voi tietää (ei edes Jani itse) etukäteen millainen tulee olemaan vanhempana, kun ei ole vielä sitä lasta siinä arjessa, joten siitä on älytöntä kinastella sivu tolkulla. Mutta se, että täällä arvostellaan/tuomitaan pelkän homoseksuaalisuuden perusteella on jotenkin niin järjetöntä ja lapsellista, vanhanaikaistakin nykypäivänä, koska he ovat osa tätä maailmaa, halusitte sitä tai ette. Se on kyllä jännä, miten heteroyh on suorastaan jumalata seuraava, mutta annas olla, jos saman tempun tekee homomies, niin kauheeta sentään... :O :D

Janille siis kovasti onnea!

Yhteistyössä