Miksi on niin hemmetin hienoa olla suvaitsevainen esim. homoja kohtaan, mutta uskovaisia ei tarvitse sietää?

• Viestiketjun aloittaja "Iiris"
  • Ensimmäinen viesti
----
Ei se nyt mikään mielisairauskaan ole, toisin kuin luultiin jokunen vuosikymmen sitten.

Niin ja mistäs tiedät ettei ihmisen taipumus uskontoihin tai johonkin muuhun joka menee yli faktojen, olis jotenkin synnynnäistä?

Tähän ei voi sanoa kuin että

No miksi sitten uskontoja on ollut jos ei nyt aina, niin ainakin tosi tosi pitkään? Ja Miksi joka maailman kolkan heimolla on jokin toteemipaalu missä käyvät kumartelemassa? Kai se on jollain tavalla verissä ihmiskunnalla. Ja jos ei se ole uskonto, niin helposti se on sitten jotain muuta.

• Tykkää
Reactions: Jehnny Tightlips
No miksi sitten uskontoja on ollut jos ei nyt aina, niin ainakin tosi tosi pitkään? Ja Miksi joka maailman kolkan heimolla on jokin toteemipaalu missä käyvät kumartelemassa? Kai se on jollain tavalla verissä ihmiskunnalla. Ja jos ei se ole uskonto, niin helposti se on sitten jotain muuta.
Jo aivan perus looginen päättely tässä kertoo totuuden.

Jos olisi olemassa joku tietty jumala, joka kutsuu meitä synnynnäisesti jo pienestä pitäen, miksi maailma on täynnä eri uskontoja?

Miksi lähes poikkeuksetta (muutama poikkeus sadoissa jos ei tuhansissa uskomuksissa on) jokaisen kulttuurin oma uskonto kieltää muiden uskonnot jos meissä olisi joku synnynäinen linkki jumaluuteen suoraan syntymässä? Eikö jumalan kuuluisi olla aina oikeassa, erehtymätön ja kaikkia rakastava? Miksi jokaisen oma jumala kieltää toisen jumalan rangaistuksen uhalla? Miksei tämä kaikkivaltias ja oikea tie osannut koodata omaa lähdekoodiaan muiden kansakuntien vastasyntyneisiin?

----
Jo aivan perus looginen päättely tässä kertoo totuuden.

Jos olisi olemassa joku tietty jumala, joka kutsuu meitä synnynnäisesti jo pienestä pitäen, miksi maailma on täynnä eri uskontoja?

Miksi lähes poikkeuksetta (muutama poikkeus sadoissa jos ei tuhansissa uskomuksissa on) jokaisen kulttuurin oma uskonto kieltää muiden uskonnot jos meissä olisi joku synnynäinen linkki jumaluuteen suoraan syntymässä? Eikö jumalan kuuluisi olla aina oikeassa, erehtymätön ja kaikkia rakastava? Miksi jokaisen oma jumala kieltää toisen jumalan rangaistuksen uhalla? Miksei tämä kaikkivaltias ja oikea tie osannut koodata omaa lähdekoodiaan muiden kansakuntien vastasyntyneisiin?
Ööh...nyt sä et ihan tajunnut mun pointtia. :)

Ööh...nyt sä et ihan tajunnut mun pointtia. :)
No se toinen asia on taas se, että joillain ihmisillä on tosiaan taipumus etsiä syytä aina itsensä ulkopuolelta kun ei kyetä joko a) kantamaan vastuuta b) hyväksymään sitä että elämä on vaan ankara, joillekkin enemmän kuin toisille c) se on loistava tapa kontrolloida ihmisiä jotta saa ajettua omaa agendaa

Ja viimeisen kohdan kohdalla osutaan aika suureen osaan ihmisiä, suuri osa tykkää siitä että on mahdollisuus vaikuttaa muiden päätöksiin, varsinkin jos ne tuovat itselle onnea.

• Tykkää
Reactions: Millenia
En jaksanut kahlata koko ketjua läpi, mutta ap:lle:
Olen monesti miettinyt samaa. Miksi on kuolemansynti, jos ei hyväksy homoja/mamuja/mitä lie, mutta uskonnolliset ihmiset ovat vapaata riistaa. Uskovaisia mollataan mediassa, somessa, lehdissä ja joka puolella. On siistiä olla ateisti ja heittää raamattua maahan.

Auta armias, jos joku mollaisi juutalaisia tai muslimeja tuolla tavalla. Hieman olisi erilainen vastaanotto!

En ole itse kovin uskonnollinen, mutta kuulun silti kirkkoon ja otan sen aina henkilökohtaisena loukkauksena, kun tuttuni nauravat kristityille fb:ssä. Enhän minäkään mollaa ateisteja.

säpäle harmaana
[QUOTE="jaa-a";29073603]En ymmärrä kysymystäsi? Uskon kaverini saavan sakon, jos jää kiinni. Toivon sitä myös, omallekin kohdalleni. Kun liikenteessä on kyse muidenkin hengestä, ylinopeudet on hyvä pitää kurissa.

En voi suuremmin keskustella uskonnosta. En usko oikein mihinkään yliluonnolliseen (pimeää vähän pelkään, mutta se on luonnollista näköaistiinsa turvautuvalle lajille). En vaan käsitä uskon käsitettä, samoin kuin masennusta eivät ymmärrä ne, jotka eivät ole sitä kokeneet.

On minullakin vilkas mielikuvitus, luon uusia maailmoja ja kirjoittelen niitä ylös, keksin lapsille satuja ja olen välillä haaveissani ties mikä ja mitä ja kenen kanssa. Minä kuitenkin ymmärrän nämä asiat saduksi ja valheeksi, huolimatta joistakin netin monisatajäsenisistä faniyhteisöistä, joista kaikki kokevat saman ja samoin kuin minä.

Uskonnoissa pelottaa se, että oikeastaan ymmärränkin uskon käsitteen, toisin kuin ylempänä väitin. Voin mielikuvitusmaailmani kautta ymmärtää voimakkaita tunnekokemuksia joita olematon voi aiheuttaa. En vain ymmärrä, kuinka sitä voi pitää totena.[/QUOTE]

No siinä vaiheessa se usko tuleekin kuvioihin. Kyllähän aikoinaan uskottiin auringonkin kiertävän maata, vaikka nyt tiedetään toisin. Vai tiedetäänkö? Miten sinä voit pitää totena sitä, että Maa kiertää Aurinkoa? Oletko ollut sitä itse toteamassa? Vai _uskotko_ vain sen, mitä kirjoissa lukee? Miten voit pitää totena sitä, mitä joku kirja kertoo, jos sinulla itselläsi ei ole asiasta kokemusperäisiä todisteita?

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29075098:
No siinä vaiheessa se usko tuleekin kuvioihin. Kyllähän aikoinaan uskottiin auringonkin kiertävän maata, vaikka nyt tiedetään toisin. Vai tiedetäänkö? Miten sinä voit pitää totena sitä, että Maa kiertää Aurinkoa? Oletko ollut sitä itse toteamassa? Vai _uskotko_ vain sen, mitä kirjoissa lukee? Miten voit pitää totena sitä, mitä joku kirja kertoo, jos sinulla itselläsi ei ole asiasta kokemusperäisiä todisteita?
Se, millä tavalla varjojen pituudet muuttuu vuodenaikojen ja leveyspiirien mukaan on asialle omistautuneen henkilön täysin itse havainnoitavissa. Se, että maa kiertää aurinkoa pitäisi olla hyvinvarustetun länsimaisen hahmon itse todettavissa.

säpäle harmaana
Se, millä tavalla varjojen pituudet muuttuu vuodenaikojen ja leveyspiirien mukaan on asialle omistautuneen henkilön täysin itse havainnoitavissa. Se, että maa kiertää aurinkoa pitäisi olla hyvinvarustetun länsimaisen hahmon itse todettavissa.
Miten varjojen pituuksien muuttumiset todistavat sen, että maa kiertää aurinkoa eikä päinvastoin?

Ja miten tällainen ihan tavallinen pulliainen pystyy todistamaan itselleen eri leveyspiirien varjojen pituuksia? Aika harva meistä kykenee lähtemään maailmanympärysmatkalle tällaisia mittaamaan. Pitää vain _uskoa_ mitä kirjoissa jne sanotaan.

"Vieras"
[QUOTE="jaa-a";29073103]Homot ovat biologinen tosiasia, uskonto satua?
Homot eivät yritä käännyttää muitakin homoiksi ja tuomitse helvettiin, jos ei lähde messiin.

Johtuisko siitä? En tosin ymmärrä ihmisten elämäntyylivalintojen arvostelua, jos eivät yritä muita kuitenkaan käännyttää.[/QUOTE]

Siinähän se oleellinen tulikin heti, allekirjoitan täysin.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29073401:
Jotenkin jännä ajatusmaailma joillakin on uskovista ihmisistä. Ikään kuin se usko määrittäisi koko ihmisen, arvomaailman ja ajatukset. Kyllä ne uskovatkin ovat ihan tavallisia ihmisiä, jotka käyvät töissä ja maksavat asuntolainoja. Samassa maailmassa tässä eletään, uskonto on vain yksi osa elämää. Ei uskovainen koko ajan ajattele, että "tuokin tuossa tulee palamaan helvetin tulessa".
Useimmat uskovaiset itse korostavat että usko vaikuttaa heillä aivan kaikkeen. Että se nimenomaan määrittää arvot ja ajatukset.

[QUOTE="vieras";29075271]homot on yhteiskunnan suurin vitsaus. Kaikki joutaa saunan taakse, yhteiskunta ei tarvi homoja.[/QUOTE]

Yhteiskunta ei muuten tarvitse niitäkään joiden mielestä viattomien ihmisten tappaminen on hyväksyttävää.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29075307:
Useimmat? Kerrotko vielä muutaman tällaisen esimerkin? Miten esimerkiksi ammatinvalinta, työnhaku, lastenkasvatus, terveyteen liittyvät kysymykset mielestäsi eroavat uskovilla ja ei-uskovilla?
Muslimit, omat uintivuorot, ja lisää löytyy kun googlettaa.

Hyvä kymysys
En osaa vastata tähän, mutta totta turiset.
Jostain syystä on hienommpaa suvaita homoja kuin lestoja tai jehovia, joita saa haukkua. Puhelinmyyjiä saaa haukkua.

Kotiäitejä saa, ja vapaaehtoisesti lapsettomia saa. Uraäitejä saa. Naisia saa. Mutta ei saa katsoa lapsettomuushoidoissa käyviä päinkään. He ovat jotenkin pyhä.

Mamut on hienoja ja rasismi on pahinta, mutta kiusata saa avoimesti suomalaista lasta, joka on hikari tai muuten kiltti.

säpäle harmaana
[QUOTE="vieras";29075320]Muslimit, omat uintivuorot, ja lisää löytyy kun googlettaa.[/QUOTE]

Minä puhuin tuolla ihan vain kristityistä, joita kai ne useimmat suomen uskovat ovat. Tässä on väitetty, että _kaikki_uskovat_ ovat tietynlaisia ja ajattelevat ja elävät tietyllä tavalla.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29075343:
Minä puhuin tuolla ihan vain kristityistä, joita kai ne useimmat suomen uskovat ovat. Tässä on väitetty, että _kaikki_uskovat_ ovat tietynlaisia ja ajattelevat ja elävät tietyllä tavalla.
Kerro miten usko vaikuttaa sinun arkipäivään ja identiteettiisi? Etkös ole pelkkä kotirouva?:D

[QUOTE="vieras";29075331]Varmaan sinun osaltas onkin mutta minä olen tosissani tässä asiassa ja ei ole provoa. Voithan huoletta painua homokavereidesi kanssa homostelemaan mutta suomalaiset ei sitä hyväksy tavaksi toimia.[/QUOTE]

Iso homoviha on monasti projisointia.

Yhteistyössä