[QUOTE="jaa-a";29073603]En ymmärrä kysymystäsi? Uskon kaverini saavan sakon, jos jää kiinni. Toivon sitä myös, omallekin kohdalleni. Kun liikenteessä on kyse muidenkin hengestä, ylinopeudet on hyvä pitää kurissa.
En voi suuremmin keskustella uskonnosta. En usko oikein mihinkään yliluonnolliseen (pimeää vähän pelkään, mutta se on luonnollista näköaistiinsa turvautuvalle lajille). En vaan käsitä uskon käsitettä, samoin kuin masennusta eivät ymmärrä ne, jotka eivät ole sitä kokeneet.
On minullakin vilkas mielikuvitus, luon uusia maailmoja ja kirjoittelen niitä ylös, keksin lapsille satuja ja olen välillä haaveissani ties mikä ja mitä ja kenen kanssa. Minä kuitenkin ymmärrän nämä asiat saduksi ja valheeksi, huolimatta joistakin netin monisatajäsenisistä faniyhteisöistä, joista kaikki kokevat saman ja samoin kuin minä.
Uskonnoissa pelottaa se, että oikeastaan ymmärränkin uskon käsitteen, toisin kuin ylempänä väitin. Voin mielikuvitusmaailmani kautta ymmärtää voimakkaita tunnekokemuksia joita olematon voi aiheuttaa. En vain ymmärrä, kuinka sitä voi pitää totena.[/QUOTE]
No siinä vaiheessa se usko tuleekin kuvioihin. Kyllähän aikoinaan uskottiin auringonkin kiertävän maata, vaikka nyt tiedetään toisin. Vai tiedetäänkö? Miten sinä voit pitää totena sitä, että Maa kiertää Aurinkoa? Oletko ollut sitä itse toteamassa? Vai _uskotko_ vain sen, mitä kirjoissa lukee? Miten voit pitää totena sitä, mitä joku kirja kertoo, jos sinulla itselläsi ei ole asiasta kokemusperäisiä todisteita?