Mitä on vikaa lapsessa tai aikuisessa jos lapsi pelästyy 2-3 siiderin/oluen juontia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vierasmies
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Siis voi ei :) Tietenkään ei pidä käyttää alkoholia jos ei siitä pidä ja se on täysin fine.

Mikäli taas käyttää kuten suurin osa, niin on suotavaa ja erittäin hyödyllistä ja tärkeää opettaa lapsilleen kuinka sitä käytetään. Oma esimerkki on hyvä jos tosiaan alkoholin käytön hallitsee eikä vedä övereitä.

No niin, tässä kommentissa on jotain järkeä. Varmasti ne vanhemmat, jotka ylipäätään joskus juovat, pystyvät omalla esimerkillään opettamaan lapsilleen kohtuukäyttöä. Olettaen siis, että näillä vanhemmilla pysyy se käyttö kohtuudessa. Mutta meille absolutisteille se on vaan teoriaopetusta eikä voida antaa esimerkkiä siitä, ettei lasi kädessä oleva aikuinen tarkoita automaattisesti alkoholistia.

Oikeesti, teillä on vähän pimeä tuo kasvatusmetodi, jos sitä sellaiseksi voi sanoa. Pitäisi varmaan ottaa yhteyttä lasten suojeluun kun vanhemmat ei osaa edes keskustella jälkikasvun kanssa.
Tuntuu, että te olette lastenne talutusnarun päässä.

Jos meillä olisi tapa juoda vaikka se saunakalja tai ruokaviinit, se tuskin hetkauttaisi lasta mitenkään koska olisi tottunut siihen alusta saakka. Mutta kun ei olla juotu, kun ei vaan yksinkertaisesti maistu, niin se tilanne olis hänelle ihan outo. Ihan sama kuin yhtäkkiä pistäisin tupakaksi lapsen edessä (joo, mä en myöskään polta). Kyllä se tilanne taatusti ahdistaisi, että miksi tuo nyt noin tekee.

Eikä meitä vaivaa se, että lapsi ahdistuisi meidän juomisesta. Kun me ei kerran juoda, niin ei hän myöskään ahdistu. Se, mistä tämän ahdistuksen ylipäätään huomasin, oli tilanne, jossa join alkoholitonta siideriä. Lapsi kysyi ihmeissään, että äiti, juotko sä viinaa. Selitin, että en, tässä ei ole alkoholia mukana. Lapsi kysyi, että juoko "Pertti" alkoholia (mies samoissa juhlissa). Sanoin, että juo, ja se on ihan ok kun sitä juo sopivasti eikä liikaa.

Meillä päin tosiaan on noita alkoholisteja ja tyttö pelkää niitä. Joten todennäköisesti hänen aivonsa yhdistävät, että alkoholistit juo alkoholia, siksi ne on tuollaisia. Jos juo alkoholia, tulee tuollaiseksi. Paha mun on mennä sinne aivoihin kääntämään katkaisijaa, kun kerran selittäminen ei toistaiseksi häntä vakuuta.

Minulle se on ollut tuosta syystä, muut ovat ottaneet esille käytöksen muuttumisen. Mutta käytös muuttuu jo joillakin kun katsovat urheilua. Minusta kyse on siitä aiheuttaako loukkaantumisriskin lapselle vaikka nousu ei olisi iso. Unenpuute ja jotkut lääkkeet tekevät saman mutta niissä tilanne ei ole vapaaehtoinen. Minulle riittää että on yksi kykenevä aikuinen paikalla.

Eli loukkaantumisriskissäkin oleellista on, onko tilanne vapaaehtoinen vai ei? Olen itse ollut hyvin vakavassa unenpuutteessa vastuussa kahdesta lapsesta 24/7 yhteensä noin kahden vuoden ajan. Välillä pelotti ajaa autoa, mutta välillä oli pakko. Loukkaantumisriski oli varmasti suurempi kuin vaikkapa 2 siiderin jälkeen ilman unenpuutetta.

Ei voida opettaa :D alkoholin käyttöä lapsille kun molemmista meistä se maistuu uskomattoman pahalle, ollaan siis molemmat kyllä maistettu sitä ennen lapsia n.15.v sitten.

Älkää sitten opettako. En minäkään välttämättä muista joka asiaa lapsilleni tulevaisuudessa opettaa. Kulttuurista ja terveydestä jotain tahdon kuitenkin opettaa. Viini kuuluu moniin tilaisuuksiin ja sillä on jopa terveysvaikutuksia. En näe siis mitään syytä olla opettamatta ja näyttämättä että ehdottomasti saa alkoholia sivistyneesti ottaa.

Toisin sanoen meidän pitää ruveta juomaan, jotta lapsi oppisi kohtuukäytön? Jeesus tätä palstalogiikkaa....

Jos meillä olisi tapa juoda vaikka se saunakalja tai ruokaviinit, se tuskin hetkauttaisi lasta mitenkään koska olisi tottunut siihen alusta saakka. Mutta kun ei olla juotu, kun ei vaan yksinkertaisesti maistu, niin se tilanne olis hänelle ihan outo. Ihan sama kuin yhtäkkiä pistäisin tupakaksi lapsen edessä (joo, mä en myöskään polta). Kyllä se tilanne taatusti ahdistaisi, että miksi tuo nyt noin tekee.

Eikä meitä vaivaa se, että lapsi ahdistuisi meidän juomisesta. Kun me ei kerran juoda, niin ei hän myöskään ahdistu. Se, mistä tämän ahdistuksen ylipäätään huomasin, oli tilanne, jossa join alkoholitonta siideriä. Lapsi kysyi ihmeissään, että äiti, juotko sä viinaa. Selitin, että en, tässä ei ole alkoholia mukana. Lapsi kysyi, että juoko "Pertti" alkoholia (mies samoissa juhlissa). Sanoin, että juo, ja se on ihan ok kun sitä juo sopivasti eikä liikaa.

Meillä päin tosiaan on noita alkoholisteja ja tyttö pelkää niitä. Joten todennäköisesti hänen aivonsa yhdistävät, että alkoholistit juo alkoholia, siksi ne on tuollaisia. Jos juo alkoholia, tulee tuollaiseksi. Paha mun on mennä sinne aivoihin kääntämään katkaisijaa, kun kerran selittäminen ei toistaiseksi häntä vakuuta.

Jotain kautta lapsen olisi mun mielestä hyvä ymmärtää, että alkoholia voi käyttää kohtuudella ja se on ihan ok. Toivottavasti jostain kuitenkin oppii tämän esim. ennen teini-ikää. Silloin "kielletyn hedelmän" houkutus on usein suuri, ja erityisesti jos ei ole koskaan nähnyt miten alkoholia käytetään kohtuudella, sen voi joutua itse opettelemaan vähän kantapään kautta.

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Oikeesti, teillä on vähän pimeä tuo kasvatusmetodi, jos sitä sellaiseksi voi sanoa. Pitäisi varmaan ottaa yhteyttä lasten suojeluun kun vanhemmat ei osaa edes keskustella jälkikasvun kanssa.

Sullakaan ei sisälukutaitoa tunnu olevan. Edelleen, mun lapseni ahdistuisi meidän juomisesta, kun ei ole sitä koskaan nähnyt eikä tule näkemään. Hän ei ahdistu jos joku muu ottaa alkoholia kohtuudella. Vaikka kuinka paljon olen aiheesta puhunut, hän tuntuu kääntävän asian niin, että alkoholin juominen on paha juttu, oli se kohtuudella tai överinä. Menikö nyt perille?

[QUOTE="vieras";29064698]No totta vI#####ssa voi olla juomatta, jos se ei perheen systeemiin kuulu!

Mutta kyse nyt on varmasti vanhemmista, jotka nauttivat alkoholia mielellään ja tekivät sitä ennen lasten syntymää. Miksi ruveta teeskentelemään jotain muuta lasten synnyttyä?

Itse olen kulinaristi ja mieheni viiniharrastaja. Tuntuisi todella oudolta, että emme voisi elää harrastustemme (ruuanlaitto ja viinit) parissa enää, kun meillä on lapsia.

Nautin hyvästä oluesta kovasti. Innostun mysö mieheni viiniharrastuksesta. Teen ruokia, joihin mieheni valitsee viinin ja nautimme isoista päivällisistä joka viikonloppu.

Alkoholijuomat ovat oleellinen osa ruokailuamme. Ollut aina. Pidämme isoista juhlista ja juhlissamme virtaa viini. Mukana ovat usein ystävämme ja heidän lapsensa. Koskaan ei kukaan, lapsi tai aikuinen, ole kärsinyt tästä.

Kukaan lapsista ei ole koskaan kysellyt mitään viinistä/oluesta/alkoholista, ollut mitenkään ahdistunut/poissa tolaltaan ikinä alkoholiin liittyvistä seikoista johtuen.[/QUOTE]

Sitä et voi tietää kuka on ahdistunut ja kuka ei. Selvästi kuulostatte perheeltä jossa kummallakin vanhemmalla on jonkin sortin alkoholismia.

[QUOTE="eee";29064719]Jotain kautta lapsen olisi mun mielestä hyvä ymmärtää, että alkoholia voi käyttää kohtuudella ja se on ihan ok. Toivottavasti jostain kuitenkin oppii tämän esim. ennen teini-ikää. Silloin "kielletyn hedelmän" houkutus on usein suuri, ja erityisesti jos ei ole koskaan nähnyt miten alkoholia käytetään kohtuudella, sen voi joutua itse opettelemaan vähän kantapään kautta.[/QUOTE]

Kerros mulle sitten, ihan tarkkaan, millä helvetin sanoilla ja lauseilla mä sen selitän, jotta se menisi perille? Sulta tuskin tulee mitään sellaista, mitä en olisi jo sanonut ja kokeillut.

[QUOTE="Jenis";29064713]Eli loukkaantumisriskissäkin oleellista on, onko tilanne vapaaehtoinen vai ei? Olen itse ollut hyvin vakavassa unenpuutteessa vastuussa kahdesta lapsesta 24/7 yhteensä noin kahden vuoden ajan. Välillä pelotti ajaa autoa, mutta välillä oli pakko. Loukkaantumisriski oli varmasti suurempi kuin vaikkapa 2 siiderin jälkeen ilman unenpuutetta.[/QUOTE]

Olen minäkin ajanut autoa yöllä väsyneenä kunnes oli pakko pysähtyä hetkeksi lepäämään. Varmastikaan lievä juopumus ei olisi haitannut niin paljoa. Yhden lasillisen jälkeen kykenen vaikka heti hyppäämään rattiin ilman pelkoa ja niin olen tehnytkin. Lisäksi jotkin lääkkeet voivat haitata suorituskykyä, esimerkiksi entä jos yksinhuoltaja joutuu turvautumaan unilääkkeisiin? Tuossa täytyy ottaa huomioon lapsen ikä.

Sä olet aivan sairas! Miten ihmeessä sua noin pahasti korpee muiden juomattomuus. Huh mikä ihminen olet. Tuskin tuollainen löytää itselleen kunnon puolisoakaan.

Sullakaan ei sisälukutaitoa tunnu olevan. Edelleen, mun lapseni ahdistuisi meidän juomisesta, kun ei ole sitä koskaan nähnyt eikä tule näkemään. Hän ei ahdistu jos joku muu ottaa alkoholia kohtuudella. Vaikka kuinka paljon olen aiheesta puhunut, hän tuntuu kääntävän asian niin, että alkoholin juominen on paha juttu, oli se kohtuudella tai överinä. Menikö nyt perille?

Minkäikäiset lapset sulla on? Tuntuu omituiselta, että perheessä, jossa ei alkoholia käytetä, puhutaan siitä noin paljon. Tai että lapsella on siitä noin vahva hyvä/huono-asenne, vaikka sitä ei normaalielämässään näe.

Meillä siis käytetään alkoholia kohtuudella lasten nähden, eikä meillä ole aiheesta keskusteltu juuri muuten kuin että miksi kaupungilla joskus viedään juoppoja poliisiautolla putkaan.

Olen minäkin ajanut autoa yöllä väsyneenä kunnes oli pakko pysähtyä hetkeksi lepäämään. Varmastikaan lievä juopumus ei olisi haitannut niin paljoa. Yhden lasillisen jälkeen kykenen vaikka heti hyppäämään rattiin ilman pelkoa ja niin olen tehnytkin. Lisäksi jotkin lääkkeet voivat haitata suorituskykyä, esimerkiksi entä jos yksinhuoltaja joutuu turvautumaan unilääkkeisiin? Tuossa täytyy ottaa huomioon lapsen ikä.

Miten se lapsen ikä vaikuttaa? Onko vauva vai leikki-ikäinen taipuvaisempi loukkaamaan itsensä esim. yöllä niin että pitää lähteä päivystykseen?

[QUOTE="Jenis";29064761]Minkäikäiset lapset sulla on? Tuntuu omituiselta, että perheessä, jossa ei alkoholia käytetä, puhutaan siitä noin paljon. Tai että lapsella on siitä noin vahva hyvä/huono-asenne, vaikka sitä ei normaalielämässään näe.

Meillä siis käytetään alkoholia kohtuudella lasten nähden, eikä meillä ole aiheesta keskusteltu juuri muuten kuin että miksi kaupungilla joskus viedään juoppoja poliisiautolla putkaan.[/QUOTE]

Meillä ala-asteikäinen oli huolissaan kun illalla joutui tulemaan baarin ohi. Kohtuudella käytetään mutta silti kovaääniset meuhkaavat aikuiset pelottivat.

[QUOTE="Jenis";29064764]Miten se lapsen ikä vaikuttaa? Onko vauva vai leikki-ikäinen taipuvaisempi loukkaamaan itsensä esim. yöllä niin että pitää lähteä päivystykseen?[/QUOTE]

Voi luoja että jaksat jauhaa tätä samaa. Vedä sinä vaikka kaksin käsin viinaa. Sääli vaan lapsiasi.

Kerros mulle sitten, ihan tarkkaan, millä helvetin sanoilla ja lauseilla mä sen selitän, jotta se menisi perille? Sulta tuskin tulee mitään sellaista, mitä en olisi jo sanonut ja kokeillut.

Jos mitkään sanat eivät tosiaan toimi, niin itse kokeilisin kenties tekoja. Mallioppimista. Vanhempiensa toimintaa seuraamalla ja tarkastelemallahan lapsi eniten oppii. Mutta tosiaan on ihan jokaisen oma asia, miten tämän asian ratkaisee.

Eikö kaksi annosta ole sinusta kohtuutta vaan vasta kun juo 0.5 promillen humalaan niin se on kohtuullista juomista? Join saunan jälkeen viinilasillisen ihan lasten nähden, joten lapset nyt menevät pilalle kun en juonut muutamaa kerralla?

Sinä et taida tietää mikä kohtuus on, jos viinipullo lapsen nukkuessa ei ole paha vailla muita aikuisia valvomassa lapsia.

oletko ajatellut että se mikä 70 kiloisesta miehestä on kohtullista, eikä vielä esim näy päälle voi olla pineikokoiselle alle 50 kiloa painavalle liikaa. Minun tytär, vaikka on 19v on 148 cm pitkä ja painaa vaan 42 kiloa, joten ei voi verrata sitä etä esim sinä juot 3 siideriä tai hän. hän humaltuuu varmasti nopeammin

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
[QUOTE="vieras";29064772]Voi luoja että jaksat jauhaa tätä samaa. Vedä sinä vaikka kaksin käsin viinaa. Sääli vaan lapsiasi.[/QUOTE]

Eli et osaa vastata?

Mä en "vedä kaksi käsin viinaa", en vetänyt edes ennen lapsia. En silti ole valmis hyväksymään ihan mitä tahansa moralisointia ilman mitään perusteluja :)

[QUOTE="Jenis";29064764]Miten se lapsen ikä vaikuttaa? Onko vauva vai leikki-ikäinen taipuvaisempi loukkaamaan itsensä esim. yöllä niin että pitää lähteä päivystykseen?[/QUOTE]

Siinä pitääkö häntä ottaa syliin, ruokkia tai vaihtaa vaippaa yön aikana. Herääkö yöllä painajaiseen ja häntä täytyy lohdutella. Päivystykseen meno ei ole ongelma taksilla, siinä tosin tulee sama kantamisjuttu eteen.

ja mä peruutin betoniporsaaseen univajeessa, kun en vaan nähnyt sitä. onneksi en peruuttanut ihmisen päälle

[QUOTE="Jenis";29064776]Eli et osaa vastata?

Mä en "vedä kaksi käsin viinaa", en vetänyt edes ennen lapsia. En silti ole valmis hyväksymään ihan mitä tahansa moralisointia ilman mitään perusteluja :)[/QUOTE]

Et kysynyt minulta. Ja kuka noihin sun lapsellisiin lällätyksiisi viitsii mukaan lähteä. Kun olet tyhmä, niin tyhmänä tulet pysymään.

Et ole valmis hyväksymään...:laugh:. Kuinkas meinaat estää muiden periaatteet ja ajatukset?

[QUOTE="vieras";29064741]Sitä et voi tietää kuka on ahdistunut ja kuka ei. Selvästi kuulostatte perheeltä jossa kummallakin vanhemmalla on jonkin sortin alkoholismia.[/QUOTE]

No voi.... Miten niin ei voi tietää?

Meillä puhutaan ja keskustellaan. Kuunnellaan ja ollaan läsnä. Sekä lasten että aikuisten kanssa. Yksin ja yhdessä. Se on elämää. Se on arkea. Että ollaan ja kuulostellaan. Vietetään aikaa yhdessä.

Miten teillä eletään? Eikö puhuta? Eikö keskustella?

Kauhea ajatus, että et tiedä, onko lapsesi tai läheisesi ahdistunut tai ei....

Muuten, onko muka missään laissa että ruokatauolla ei saisi ottaa lasillista viiniä pihvin kanssa? En ole kuullut tuollaisesta laista. Joissain poikkeustapauksissa saatetaan muutenkin ottaa lasillinen kuohuvaa juhlistaessa jotakin. Eli mihin tuo mainittu luulo perustuu, että Suomessa olisi nollatoleranssi työpaikoilla?

[QUOTE="vieras";29064799]No voi.... Miten niin ei voi tietää?

Meillä puhutaan ja keskustellaan. Kuunnellaan ja ollaan läsnä. Sekä lasten että aikuisten kanssa. Yksin ja yhdessä. Se on elämää. Se on arkea. Että ollaan ja kuulostellaan. Vietetään aikaa yhdessä.

Miten teillä eletään? Eikö puhuta? Eikö keskustella?

Kauhea ajatus, että et tiedä, onko lapsesi tai läheisesi ahdistunut tai ei....[/QUOTE]

Sanon tässä aivan varmaksi, että et tiedä kaikkea kaikista ihmisistä keitä teillä on rampannut. Ehkä luulet toisin kun se toimisi sinulle.

[QUOTE="vieras";29064795]Et kysynyt minulta. Ja kuka noihin sun lapsellisiin lällätyksiisi viitsii mukaan lähteä. Kun olet tyhmä, niin tyhmänä tulet pysymään.

Et ole valmis hyväksymään...:laugh:. Kuinkas meinaat estää muiden periaatteet ja ajatukset?[/QUOTE]

Ei mulla ole mitään tarvetta estää muiden periaatteita tai ajatuksia, mistä ihmeestä sait sellaisen ajatuksen päähäsi? Edelleen huolehdin vain oman perheeni elämästä, ja suosittelen samaa sinullekin :)

• Tykkää
Reactions: fortunate

Yhteistyössä