Tulin lasten kanssa asioilta ja mies teki itsestään marttyyrin..

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"Vieras"
Etenkin tälläisille perheille kuin ap:lla ja miehellään pitäisi olla pakollista että isä viettäisi osan vanhempainvapaasta kotona...
Tuntuu että ap on tossun alla. Ja liian pedantti käsitys siisteydestä koko perheessä. Ei mattoja tarvitse ulos viedä, imurointi riittää ja pesu joskus tarpeen mukaan. Siivotessa ei myöskään tarvitse vesiämpäriä vaan kostutat mopit valmiiksi ennen pesua esim. kodinhoitohuoneen lavuaarissa. Ihan ystävällisen vinkkinä.

"hei"
No ei ole provo - ikävä kyllä. Oliskin. Olen märehtinyt tätä juttua päässäni koko päivän ja edelleen oikeasti kiehuu joka ikinen kerta, kun asiaa ajattelen. Olen useamman kerran käynyt mielessäni läpi tuota edellisiltaista keskustelua, ja aina vain "onnistun" yhä uudelleen ja uudelleen suututtamaan itseni.

Mies tulee kotiin tunnin, kahden päästä, miten nyt töistä pääsee. Ajattelin, että puhutaan vaikka kun lapset katsoo telkkaria tai sitten viimeistään lasten mentyä nukkumaan. En vain tiedä, kuinka keskustelun aloitan. Sanonko vain, että mua jäi vaivaamaan se eilinen, vai mitä?

Ihana mies se muuten kyllä on - aikuisten oikeasti - ja ehkäpä jotain vikaa minussakin on kun en osaa lakata tätä märehtimästä. Mutta pahalta toi eilinen tuntui sittenkin.

Tänään on tullut imuroitua tuo keittiö pariin otteeseen. Yleensä sen imuroin kerran, nyt kahdesti. Ei kai olisi pitänyt lähteä tähän mukaan, mutta en haluaisi kuunnella mäkätystä tuosta aihepiiristä, jonka mielestäni hoidan ihan kiitettävästi tässä kolmen lapsen kanssa... Suunnittelin kylläkin, että viikonloppuna lähden muualle ainakin yhdeksi päiväksi - saapi mies katsoa, kuinka ne hommat kolmen lapsen kanssa luistaa.
Siis häh? Olet imuroinut keittiön tänään KAHDESTI? Miksi?
Tuo ei ole enää normaalia. Jos siellä on joku muru jossain ja mies siitä sanoo, niin siinäpä sanoo. Mitä sitten?

Ja tekeekö mies useinkin tuollaista, että lähtee mitään selittelemättä pois "kun ei jaksa olla kotona"? Voisitko sinä tehdä noin?

"vieras"
Vastaavassa tilanteessa varmaan jättäisin siivoamatta, näkis se mies sitten että minkänäköistä sitä sitten on jos ei tosissaan siivoa. Tai tekisi vain ne pakolliset jutut, lasten pyykit pesisi ja lasten astiat ym.
Meillä mies osallistuu ihan vapaaehtoisesti kotitöihin, vaikka minä olenkin kotona lapsen kanssa. Tänäänkin totesin vaan että pyykkiä vissiin pitäis pestä, tarkoituksena että menen laittamaan koneen päälle, ajattelin vaan miehelle ilmoittaa jos sillä olisi jotain pyykkiä mitä tarvis pestä, mikä ei ole siellä pyykkikorissa. No, mies meni sitten samantien laittamaan sen koneen päälle ja itse vaan jäin ihmettelemään. Kävi äsken laittamassa lapsen päiväunillekin ihan itse ja jäi sinne itsekin nukkumaan kun on aamulla aikaisin herännyt. Olen vielä viimeisilläni raskaana ja liitoskivut ym. on aika helvetillisiä, niin onnellinen olen että mieskin osaa ja viitsii kotihommia tehdä. Ja leikkiä vielä toisenkin lapsen kanssa. Synnytyksen jälkeen kyllä sitten koitan tehdä enemmän kotitöistä, mikäli se vaan 1v:n ja vauvan kanssa onnistuu. Tai sitten kun mies tulee kotiin, hän hoitaa lapset ja minä teen muuta. Sais kyllä ukko kuulla kunniansa jos vaatisi että kämppä kiiltää kun tulee töistä. Onneksi tuo ei vaadi muuta kuin sen että hoidan tuon lapsen sillä aikaa. Lapsen jäljet pyrin siivoamaan ja esim. pyykit pesemään, mutta imurointi jää kyllä miehelle. Katsotaan sitten parin viikon päästä kun saa tän vauvan täysaikaiseksi niin ehkä uskaltaakin tehdä enemmän jotain, eikä tarvitse pelätä supistuksia.

ap.
Sekopäisten siivousvaatimusten lisäksi pyytäisin sinua ap miettimään ja vastaamaan tähän kysymykseen:
Miten ilmenee, , että miehesi on hyvä isä ja miten hän hyvää isyyttään toteuttaa?

Jos oikein ymmärsin, hän on lasten kanssa todella vähän, eikä silloinkaan oikein jaksa mitään ( kuten lukea heille), yksin on vastuussa heistä ilman sun paikallaoloa aivan häviävän vähän, hänellä ei ole käsitystä lasten rytmistä tai rutiineista edes viikonloppuna (herääminen ym), hän hermostuu lasten yöheräilystä (siis värällä tavalla, eihän siitä kukaan varsinaisesti tykkää), ja hänestä on ok näyttää lapsille sellaista parisuhdemallia, että perheen äidilt ä saa vaatia aivan kohtuuttomasti ja häntä saa kohdella todella rumasti? Näinkö menettelee hyvä isä?
Joinakin iltoina kyllä touhuilee lasten kanssa ja viihdyttää heitä. Tosin moneen asiaan tuntuu joutuvan kehottaa erikseen, luulisi jotenkin tuollaisen tulevan selkäytimestä ja olevan itsestään selvää. Mutta ei kai se sitten niin ole... Ei mies tietenkään aina kieltäydy lukemasta tms., mutta tosiaan moni asia tuntuu ajoittain olevan hirvittävän vastahakoista ja vastenmielistä. Liekö se sitten väsymystä vai mitä.

Viikottain olen käynyt omassa harrastuksessani, jotta pääsen irroittautumaan kodista. Kotiin tullessani mies saattaa istua koneella ja joku lapsista tai kaksi vanhinta (nuorimmainen kun yleensä tuossa vaiheessa nukkumassa) touhuilee omiaan, mikä ei välttämättä ole hyvä juttu. Harrastamiseni yksi pointti on myös siinä, että lapset saisivat viettää aikaa isänsä kanssa - ja päinvastoin. Ja sitten yksi rötköttää tietokoneen edessä. Ei näin tokikaan joka kerta, mutta välillä. Saattaa mua toisaalta kotiin tullessani odottaa puunattu keittiökin (josta poden sitten huonoa omaatuntoa) ja kupillinen kuumaa teetä.

Olen miettinyt, eikö mies ole vain löytänyt omaa tapaansa olla lasten kanssa vai mikäköhän tässä kiikastaa. Tarttuu mielellään muunlaisiin toimiin; oli esimerkiksi puhetta siitä, että joku leikkimökki voisi olla kiva vaikkapa tuossa ensi keväänä. Ei mennyt kauaakaan, kun mies jo pykäsi leikkimökin. Eli tuollaisiin juttuihin kyllä tarttuu mielellään ja tehokkaasti ja koettaa ehkä sillä näyttää sen että kuitenkin välittää?

Aggressiivinen mies ei ole. Saattaa välillä ärähtää jos joku lapsista uhmailee ja tuhmailee aina vain, aina vain ja aina vain - mutta mitenkään kummallisena en sitä pidä. Mies ei huuda, tosin noina em. hetkinä saattaa kivahtaa jollekin lapsista, että ole hiljaa. Nuo yöheräilyt miestä kaiketi tympii, kun aamulla pitää mennä töihin. Ei tosin karju lapsille eikä karju mullekaan, päivittelee vain tyyliin "Voi vittu" ja hoputtaa pistämään tossua toisen eteen. Joskaan sekään ei tunnu mukavalta kun niin kuin sanoinkin, niin eipä lapsi koskaan ilkeyttään yöllä herää itkemään - ja toisaalta munkaan on mahdotonta olla sekunnissa vastaamassa lapsen tarpeisiin, mitä ne ikinä ovatkaan. Yöheräilyissä harmittaa mua myös se, että mies ei niitä ota hoitaakseen edes viikonloppuna - joskus harvoin, kun nätisti pyydän, käy yöllä viemässä pullon tai tsekkaamassa vaipan.

Toisaalta mua tympii nyt näissä miehen tekemisissä niin moni asia - mies kieltäytyy useimmiten vaihtamasta vaippoja. Sitten kun kertaalleen saa vaipan vaihdettua, niin tokaisee, että nyt on äidin vuoro vaihtaa vaippa. Olinpa sitten suihkussa tai ruuanlaitossa, niin kakkavaippainen lapsi ihan taatusti tuodaan mulle ja sanotaan, että pese. Olen kyllä siitä sanonutkin ja asiaan on tullut muutosta, hieman hitaanpuoleisesti kylläkin. Alku sekin...

Ääh. En minä tiedä. Ei meidän kaikki päivät ole yhtä helvettiä. Hassutellaan välillä koko porukalla. Tosin paljoa ei tehdä yhdessä, kun miehellä aina joku projekti... Tietyt jutut niistä on kyllä pakollisiakin, eli ns. tahallaan ei niitä kaikkia haali tai järjestä.

ap.
[QUOTE="hei";29031747]Siis häh? Olet imuroinut keittiön tänään KAHDESTI? Miksi?
Tuo ei ole enää normaalia. Jos siellä on joku muru jossain ja mies siitä sanoo, niin siinäpä sanoo. Mitä sitten?

Ja tekeekö mies useinkin tuollaista, että lähtee mitään selittelemättä pois "kun ei jaksa olla kotona"? Voisitko sinä tehdä noin?[/QUOTE]

Niin, tiedän... Alunperin ajattelin jättää siivoamisen useammaksi päiväksi, mutta sitten aloin soimata itseäni. En vain jotenkin halunnut, en sitten millään, että mies pääsisi enää sanomaan aiheesta mitään. Oloni ei kuitenkaan edelleenkään ole hyvä, vähän niin kuin krapulassa olisi... Sellainen jännä katumus. Että ei olisi pitänyt, väliäkö jollain leivänmuruilla lattialla oikeasti on, kun se ongelma taitaa olla jossain muualla. Tai en minä tiedä missä se on, mutta kuitenkin.

Tuo oli ensimmäinen ja tähän mennessä siis ainoa kerta. Joskus menee hetkeksi hengähtämään tuohon pihalle, jos meno yltyy niin railakkaaksi (esim. lapset kiukuttelee maatakaatavasti tms.) mutta palaa sitten pian takaisin.

No, minähän en voisi noin tehdä. Hyvä, että pääsen noita hengähdystaukojakaan pitämään. Mies taas voi mennä makuuhuoneeseen, sulkea oven ja vaikka nukkua halutessaan - minä taas hoidan edelleen lapset.

Mihinköhän koko ukko edes meni? Ei ole tietenkään tilivelvollinen minulle kaikista menoistaan, mutta olisi ollut kiva tietää... Sekin olisi ollut mukavaa, että yhteistä aikaa perheenä olisi ollut tänään enemmän. Mutta näköjään sitten ei, milloinhan mahtaa reissultaan palata :(

"hei"
Mihinköhän koko ukko edes meni? Ei ole tietenkään tilivelvollinen minulle kaikista menoistaan, mutta olisi ollut kiva tietää... Sekin olisi ollut mukavaa, että yhteistä aikaa perheenä olisi ollut tänään enemmän. Mutta näköjään sitten ei, milloinhan mahtaa reissultaan palata :(
No minä soittaisin perään. Ja vastaisi tai ei, niin tommonen peli ei enää jatkuis. Seuraavan kerran kun nähtäis, olis vakavan keskustelun paikka. Eihän se nyt voi noin toimia!

Sinun pitää nyt ottaa myös itseäsi niskasta kiinni ja lopettaa tuo itsesi soimaaminen.

AP sun tilantees on ihan perseestä.
Mun mies on ollut koko kuukauden työreissussa, kotiutuu nyt yöllä. On jo reilun viikon hokenut mulle, että älä sit siivoo ja puunaa, hän hoitaa kun kotiutuu. Koskaan ikinä milloinkaan ei ole natkuttanut yhtään mistään kodinhoidollisesta asiasta.
Pitänyt tärkeänä sitä, että kun olen muksun ( nyt kahden) kanssa kotona, että ruokaa on lapsilla ja mielekästä puuhaa.

ap.
Alkuperäinen kirjoittaja mites töissä;29031736:
Onko firmassa yyteet? Työpaikka vaakalaudalla? Uralla huolia?
Ei ole yyteet päällä ja tulevaisuus näyttää muutenkin vakaalta työn suhteen. Käsittääkseni töissä menee hyvin, ja useimmiten mies on tullut töistä hyväntuulisena ja tyytyväisenä päiväänsä ja tekemäänsä tulokseen. On suunnitellut oman firman perustamista, joten en tiedä aiheuttaisiko se sitten jotain stressiä. Tosin asian varsinainen pohtiminen ja valmistelu pitäisi olla ajankohtaista vasta ensi vuoden puolella...

tätä mietin
Ei ole yyteet päällä ja tulevaisuus näyttää muutenkin vakaalta työn suhteen. Käsittääkseni töissä menee hyvin, ja useimmiten mies on tullut töistä hyväntuulisena ja tyytyväisenä päiväänsä ja tekemäänsä tulokseen. On suunnitellut oman firman perustamista, joten en tiedä aiheuttaisiko se sitten jotain stressiä. Tosin asian varsinainen pohtiminen ja valmistelu pitäisi olla ajankohtaista vasta ensi vuoden puolella...
Jos siellä on nyt sitte kuitenkin jotain vinossa ja huonosti, eikä kehtaa sulle kertoa?

ap.
[QUOTE="hei";29031795]No minä soittaisin perään. Ja vastaisi tai ei, niin tommonen peli ei enää jatkuis. Seuraavan kerran kun nähtäis, olis vakavan keskustelun paikka. Eihän se nyt voi noin toimia!

Sinun pitää nyt ottaa myös itseäsi niskasta kiinni ja lopettaa tuo itsesi soimaaminen.[/QUOTE]

Niinhän se on, eikä tämä nyt mene oikein. Hemmetti, eilenkin kun poistuin hetkeksi tuohon pihalle käveleskelemään ympäriinsä ja selvittelemään ajatuksiani, sain kuulla, miten typerää kiukutteluni on.

Täytyy tosiaan tarttua härkää sarvista kun mies tulee kotiin. Milloin lie sitten tulee, mutta sitten puhutaan, olipa kellonaika mikä tahansa.

ap.
Alkuperäinen kirjoittaja tätä mietin;29031810:
Jos siellä on nyt sitte kuitenkin jotain vinossa ja huonosti, eikä kehtaa sulle kertoa?
Voi ollakin. Toivotaan, että oli se mitä oli, saa ukko suunsa auki illalla... Mun mielestä olisi paras, jos asioista voitaisiin puhua suoraan. Tosin itsehän en ole mikään siitä sanomaan, itsekin natkutan ja jauhan tätä täällä palstalla. Mutta minkäs teet kun ei ukko ollut halukas jäämään kotiakaan, että oltaisiin hetimmiten saatu neuvoteltua.

Mutta nyt on taas mentävä, palailen myöhemmin asiaan!

"vieras"
mitäpä jos juttelisitte siitä minkälaiset odotukset kummallakin on siisteyden ja tehtävien töiden suhteen.Juttelette ja katsotte, että kumpikin tekee niitä töitä, jotka ovat mieleisiä ja suurinpiirtein puoliksi ne jutut, jotka ovat vähän vähemmän mieleisiä.

Uskomattomalta kyllä kuulostaa. Meillä minä pääsääntöisesti hoidan kotona lapset (3kk ja 2,5v) ja teen ruoat. Mies käy töissä ja vastaa pääasiassa siivouksesta. Vuorotellen sitten tehdään muita hommia, esim. pihanlaitot, ruohonleikkuut jne.

Toimii mainiosti meillä, mutta me ollaan nämä yhdessä sovittu ja juteltu, jotta ei tule tilanteita, joissa jompikumpi kokisi tulleensa kohdelluksi kaltoin tai "menettäneen saavutettuja etuja".

esim. tänään mies siivosi ennen töihin lähtöä aamulla (meni 9ksi) kun ei illalla ehtinyt...

huoh!!!
Ensimmäinen asia joka tulee mieleen: Järkyttävä määrä siivoamista teillä per viikko!! Hellitä nainen! Miten tuossa jää enää aikaa mihinkään yhteiseen? Ja mies lasten kanssa muutamaksi päiväksi sinun tilallesi, niin alkaa ehkä siisteyskäsitys muuttua miehelläkin!

"bbb"
A)Teet liikaa, siivoat liikaa ym.

B) Hoidatko kaikki aamuherätykset? Ja yöheräilyt? Mies herää vkl:na ennen sinua ja sinun pitää herätä hoitamaan lapset? Siis WTF?! Siis oikeasti? Miksi hän ei hoida lapsia ja anna sinun nukkua?

C) Miehesi kohtelee sinua kuin lasta, ei kuten tasavertaista aikuista.. "kehottaa minua nousemaan aikaisemmin, jos askareita" Mitä v.. tehköön itse?! "haluan että tuollainen kiukuttelu loppuu nyt" Siis ei kai oikeasti kukaan puhu noin VAIMOLLEEN? "Tästä lähten kotityöt hoidetaan ennen asioille lähtemistä" En kestä, en....

D)Hän voi vain lähteä oveet paukkuen ulos työpäivän jälkeen, kertomatta edes minne menee? Mitä jos sinä tekisit saman? :D :D Tulisi varmasti aika moinen käskytys "tästä lähtien sinä et lähde kotoa ilmoittamatta, etkä ennen kuin lapset on hoidettu jne" Miksi sallit tuollaisen käytöksen mieheltäsi? Miksi suostut elämään noin epätasa-arvoisessa suhteessa?

Sinulla ei ole hyvää puolisoa ja isää lapsillesi. Sinulla on itsekäs, laiska aviomies, joka ei edes kunnioita sinua. En ymmärrä, en.. Luulin että Suomessa on suhteellisen hyvä tasa-arvo kunnes tutustuin palstaan. Monet teistä naisista elävät hyvin alisteisessa roolissa johtuen sukupuolestanne. Surullista :(

En ikinä katselisi tuollaista.. Miehesi ei jaksaisi tehdä puoliakaan siitä mitä sinä teet kotona.. Mieti sitä. Miksi sinun täytyy tehdä ko. asiat, mutta jos hän olisi kotona hän ei hoitaisi samoja asioita? Siksi koska olet nainen?

Nyt ota itseäsi niskasta kiinni ja vaadi kunnioitusta> sano ettei sinulle enää puhuta kuin lapselle. Kokeile käyttää miehen sanoja suoraan hänelle >saisi varmaan aika hepulin...

"vieras"
Huhhuh!

Siis oikeastiko kaksi kertaa viikossa viet kaikkai matot ulos ja peset koko talon lattiat? :O Kuulostaa siltä, että te nipotatte siivoamisesta aivan liikaa. Tuolla siivoustahdilla teillä ei edes voi koskaan olla likaista. Mitä vaarallista siinä nyt on, jos joskus on leivänmuruja lattialla?

"minn"
Kamalaa siivousintoilua ja miehesi pelottaa mua... Jos on valittamista, saa tehdä itse. Älä nyt pyytele mitään anteeksi, sähän siivoat kuin hullu, paljon vähemmälläkin pärjää.

"Sini"
Joo, ihan uskomaton kuvio.. Sä pyytelet tavallaan koko ajan anteeksi tekojas. Käsittämätöntä toi hoputus ja kukaan ei nyt tajuu miten se ukko olevinaan antaa sun nukkua? Se antais jos se hoitaisi niitä lapsia viikonloppuna! Uskomatonta et sä et nytkään hellää tosta siivouksesta! Ja toi "on muuten hyvä isä" ei kyllä mitenkään välity näistä sun jutuistas.. Oot surullinen esimerkki kynnysmatosta.

"bbb"
[QUOTE="Sini";29032922]Joo, ihan uskomaton kuvio.. Sä pyytelet tavallaan koko ajan anteeksi tekojas. Käsittämätöntä toi hoputus ja kukaan ei nyt tajuu miten se ukko olevinaan antaa sun nukkua? Se antais jos se hoitaisi niitä lapsia viikonloppuna! Uskomatonta et sä et nytkään hellää tosta siivouksesta! Ja toi "on muuten hyvä isä" ei kyllä mitenkään välity näistä sun jutuistas.. Oot surullinen esimerkki kynnysmatosta.[/QUOTE]

Jos Ap tarkoittaa että mies antaa hänen nukkua viikonloppuisin, eikä siis herätä samalla kun itse herää aiemmin? Eikä herätä kotitöihin ennen lapsien heräämisistä? Muuta en keksi, niin paksulta kun tuo kuulostaakin... Helmi mies ;)

"vieras"
Ap: opettele ihan opettelemalla jättämään siivoukset vähemmälle. Tuollainen siivousintoilu ei ole enää tervettä etenkään, kun on kolme pientä lasta hoidettavana. Vähempi riittää. Miehesi pitäisi tukea sinua siivouksen vähentämisessä.

Tuosta marttyyriksi heittäytymisestä tulee mieleen, että miehesi haluaa pitää sinut kotona vankilassa: kun hän vaatii riittävästi kotitöitä, niin saa pidettyä sinut kokonaan kotona ilman, että näet tai tapaat ketään ulkopuolisia ihmisiä.

työäiti
En lukenut muita vastauksia, joten saattaa tulla toistoa.

Ensinnäkään, miehellä ei ole mitään oikeutta tulla puhtaaseen kotiin. Sinulla on riittävästi töitä huolehtiessasi kolmen pienen lapsen tarpeista ja hoidosta päivän aikana. Toisekseen tuo siivousmäärä kuulostaa aivan älyttömältä. Meillä ei tuollaista suursiivousta tehdä edes kerran kuukaudessa, että siis lattiatkin pestään. Mattoja ei viedä ulos koskaan, koska se ei nykyaikana ole tarpeellista (imurien takia), eikä edes järkevää astmaperheissä. Petvaatteitakaan ei tuuleteta koskaan eikä edes pestä niitä erityisen usein.

Typerää, että totutat miehesi tuollaiseen, että sinun tehtäväsi on hoitaa koti ja lapset. Tulee olemaan todella vaikeaa jatkossa, kun siirryt joskus työelämään. Eihän se pilalle passattu ukko siinä vaiheessa enää suostu omaa osuuttaan tekemään, jos ei nytkään. Juuri nyt sinä tarvitsisit häneltä mahdollisimman paljon apua. Tai apu on väärä sana. Miehen pitäisi osallistua täysipainoisesti osaltaan jo nyt lastensta hoitoon ja kodin hoitoon. Päivätyö ei velvoita ketään luistelemaan velvollisuuksistaan.

"Alma"
Ihan kaikella ystävällisyydellä ja kunnioituksella sinua ja miestäsi kohtaan: mielestäni miehesi käyttää valtaa sinuun. Huomaatko itse; siivoat ja siivoat että vaan toisella ei tulisi sanomista. Ja siltikin tulee!!! Jos et vielä kirjoita päiväkirjaa,aloita nyt. Myöhemmin on helppo kerätä niitä palasia yhteen ja tajuta että on aika alkaa puolustautumaan. Mitä nopeammin sen huomaat,sen helpompi. Tiedän kokemuksesta, "vässykäksi" joudutaan niin pikkuhiljaa ja huomaamatta että kun tunnistat oman tilanteesi,on kova paikka myöntää se edes itselleen. Saatikka siitä nousta taas ihmisarvoiseen asemaan. Esim nuo kakanpesut,kotimieshommat yms kuvastaa juuri tätä,pikkuhiljaa ajaudutaan"ei kuulu mulle" -kuvioon jokaisessa asiassa.
Tarkkaile oikeasti tilannetta,elä anna hämätä niitten hassuttelu-yms hetkien. Tsemppiä kovasti silmien aukaisuun! Tekee kipeää mutta sen helpompi mitä nopeammin sen tekee.

Olehyvä, vuoden kynnysmatto-palkinto on ehdottomasti sun!

Millä ihmeellä susta on tehty tuollainen tossu? "poden huonoa omaatuntoa kun en imuroinut", "miehellä on oikeus tulla puhtaaseen kotiin", "mies ei vaihda kakkavaippoja"jne. MITÄ VITTUA NAINEN? HERÄÄÄ! Enää ei olla -50 luvulla!
Nyt otat oikeasti tiukan keskustelun miehen kanssa. Sun työpäivä kestää myös vain sen aikaa kun mies on töissä ja sen jälkeen hoidatta lapset ja kotityöt puoliksi. Et sinä ole mikään kotiorja vain siksi että olet kotona hoitamassa lapsia

Yhteistyössä