ap.
Ollaan mietittykin holhousta, etenkin nyt kun äiti kertoi että on jättänyt entisen elämän, eli eroaa miehestään, joka on tähän saakka pitänyt huolta äidistä.
Ei ole rikos olla mielenterveyspotilas ja aloittaa uutta elämää jossain.Tuossa tilanteessa ei ole paljon tehtävissä,kerta pakkohoito kriteeritkään eibvät näytä täyttyvän.Äiti on löytynyt ja häneen on saatu yhteys!!! On kuulema aloittanut uuden elämän jossain. Ei suostunut kertomaan missä on. Eikä suostunut palaamaan osastolle eikä kotiin. Miten tässä nyt edetään? Onko "omasta tahdostaan kadonnut" vaikka onkin psyykkisesti sairas?
Peesi. Uskomatonta ettei ap tuon vertaa tiennyt ja soittanut yksinkertaisesti poliisille välittömästi. Vaikuttaa provolta.Näin. Täyttää ehdottomasti, ja virka-apupyynnön tekemättä jättäminen on sairaalalta virkavirhe. Poliiseille menee heti tieto, ja sitä levitetään useissa kaupungeissa mm. taksien datanäyttöihin sekä linja-autoihin, joiden kuljettajat osaavat pitää silmänsä auki liikkuessaan ympäriinsä. Jos itsetuhoisuutta on ollut ja se oli karkaamishetkellä tiedossa, voidaan märrätä äitisi pakkohoitolähetteellä jäämään sairaalaan joksikin aikaa, että läääkitys saadaan kuntoon ja akuutti uhka poistuu. Tämä tietysti edellyttää sitä, että hänet ensin löydetään.
Tässä tapauksessa minä ainakin soittaisin. Ehkei ollut pakkohoidossa, mutta nyt ainakin täyttää pakkohoidon kriteerit. Psykoottinen ja itsetuhoinen, siinä ihan riittävät kriteerit. Olen todella ihmeissäni, jos et saa mitään apua hätäkeskuksen kautta.No soitanko mä nyt sitten hätäkeskukseen? Odastolta vaan hoitaja sanoi että ei voi pyytää virka-apua kun ei ollut pakkohoidossa.
Seinänaapurit soittivat poliisit paikalle kun äiti alkoi repiä niitä listoja keskellä yötä ja käsittääkseni myös huutaa/mölytä. Poliisit sitten soittivat ambulanssin. Sairaalasta ilmoitettiin seuraavana päivänä isälle ja minulle.Miten sun äiti saatiin hoitoon? Mun äiti kuvittelee että hänet yritetään myrkyttää ja tappaa lääkkeillä ja että sairaalassa ja kotona hän oli vankilassa ja että kaikki yrittivät rajoittaa ja hallita hänen elämää.