En tiedä miten tarkkaan uskallan kertoa. No Etelä-Suomessa. Mä olen yrittänyt myös mun psykoottista tätiä toimittaa hoitoon, tuloksetta. No nyt täti asuu palvelutalossa ja tilanne hänellä on parempi. Aina ennen täti on ollut se jolla menee huonommin. Tädillä on skitsofrenia.
Etelä-Suomessa/pääkaupunkiseudulla ei psykoottisen tai harhaisen ihmisen saaminen pakkohoitoon onnistu tuosta noin vain. Resursseja on leikattu niin paljon ja "kyllähän ihmisille on parempi olla avohoidossa". Oma äitini VAIKUTTAA hyväkuntoiselta ja selväjärkiseltä suurimman osan aikaa, mutta sitten kun napsahtaa, napsuu kunnolla. Sairaudentunnon puuttuminen vaikeuttaa asioita - jos kukaan ei valvo psyykenlääkkeiden ottamista, äiti jättää ne ottamatta koska ei omasta mielestään ole mitenkään sairas.
Muistan lapsuudestani ainoastaan yhden kerran, että äiti saatiin jonnekin pitemmäksi aikaa. Meni yöllä metelöimään pihalle, huutelemaan kaikenlaista. Isä oli Norjassa työkomennuksella ja minä yksin kotona 11-vuotiaana. Naapurit soittivat poliisit paikalle ja äiti vietiin sairaalaan, seuraavana päivänä muutamaksi kuukaudeksi Tammiharjuun. Tuttu täti oli seurana loppuviikon kunnes isä palasi.
Jos eivät sairaalasta viitsi laittaa etsintäkuulutusta, ilmoita huomenna poliisille, Silloin on jo mennyt yli 24 tuntia. Painota EHDOTTOMASTI että äitisi on mieleltään järkkynyt ja mahdollisesti vaaraksi itselleen. Kysy, jos voivat jotenkin paikallistaa äitisi sijaintia matkapuhelimen avulla.
Selvitä myös, että äitisi on pakko laittaa paikkaan, josta ei pääse pakenemaan tuosta noin vain, oman turvallisuutensa takia. Etenkin nyt kun ilmat alkavat jäähtyä. Hae äitiäsi holhouksenalaiseksi tai hanki edunvalvoja. Ota yhteyttä sosiaalitoimistoon - yllättäen mt-tapausten edunvalvontajutut hoidetaan sitä kautta eikä terveyspalveluitten.