Perhekerho, huh mikä meininki!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aapee..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minä olin ennen päiväkodissa töissä. Kyllä sielläkin ajoittain oli kaoottista ja usein äänekästä, mutta nämä perhekerhot joissa olen käynyt, menevät kyllä edelle 5-0 :D Yksi pieni huone niin täynnä porukkaa, ettei kaikki mahdu istumaan. Äidit pitelevät vauvoja sylissään ja syöttävät/koittavat jutella toisille äideille, suurin osa isommista lapsista juoksee ja riehuu ilman ohjausta ympäriinsä. Pienet jää jalkoihin. Kun oli aika kerätä porukkaa syömään/askartelemaan, ohjaajat eivät viitsineet ilmoittaa mitään, vaan osa äideistä alkoi siirrellä pöytiä ja tuoleja ja muut kyseli, että mitäs nyt. Mulle sanottiin, etten olisi saanut antaa lasten ottaa tiettyjä leluja juuri ennen kahvittelua, kun ne pitää kerätä heti pois (mikä oli toki ihan ok), mutta olisi tietysti voinut ilmoittaa vähän aikaisemmin, että eväiden syöminen alkaa kohta. Muutama lapsi söi eväitä, suurin osa juoksi ympäriinsä ja mehuja kaatui siinä tohinassa, sama juttu kun oli askartelua jne.

Kaikkiaan huonosti organisoitu tilanne liian ahtaissa tiloissa.

Siis tämä oli juuri kokemukseni eiliseltä!

Mitään ei oltu organisoitu. Hartaus on kuulemma siinä alussa, mutta me tulimme matkan vuoksi noin 10min myöhässä, joten siihen ei ainakaan ehditty. Yksi iso huone, missä oli lattiatila ihan kauttaaltaan leluja täynnä, jalansijaa sai etsiä. Lisääkin huoneita oli, mutta kaikki olivat tuossa yhdessä. Itse en mahtunut vauvan kanssa sinne aluksi edes istumaan, joten jouduin seisoskella siellä sivummalla. Kahvitus oli eri huoneessa onneksi, siellä oli kaikille tilaa tarpeeksi. Mitään ohjattua menoa tuolla ei tosiaankaan ollut. Joku piirteli, joku juoksi ympäri rakennusta, suurin osa heitteli leluja ympäri ja lähes kaikki huusivat jotain. Sitten vaan yhtäkkiää porukka alkoi kerätä leluja ja häipyä omille teilleen. Viimeisen 20min olikin ihanan hiljaista, kun pph:t olivat lähteneet ruokkimaan omiaan.

Vika lienee kyllä enemmänkin kerhon vetäjissä eikä niinkään kerho"konseptissa" tässä tapauksessa ;)

Ole huoleti, ei vie. Ryhmässä on tilaa vielä muutamalle lapselle :)

Tekin taidatte sitten olla pikkupäiväkodin "asiakkaita" :) Mä olen pitänyt lasta kylän päiväkodissa osaksi siksi, että se varmasti pysyis toiminnassa niitä vanhempia varten joille se on välttämätön. Seuraavaan on taas matkaa 20 km. Lisäksi poika tykkää käydä siellä sen vajaan viikon, siellä kun on kaverit, askartelutiistait, musiikkikeskiviikot ja liikuntatorstait. Minä paha, paha äiti joka dumppaan lapseni päiväkotiin 15 h viikossa ;)

Jos luit tarkemmin aloitukseni, niin oma esikoiseni on siis 9-10h VIIKOSSA päiväkodissa. Tuo sama tuntimäärä tulee täyteen niillä, jotka käyvät siinä tavallisessa kerhossa, joka järjestetään 2xviikossa 3h kerrallaan ja sit kerran viikossa perhekerhossa 3h. Ajallisesti sama määrä meteliä ja kaaosta kuin pk:ssa osa-aikaisella virikelapsella siis. Jäin siksi miettimään, että miksi tämä kerhoilu on sitten jotenkin niin loistavaa, jos siellä on tuollainen meno? Noiden kerhonvetäjien kuulin puhuvan yhden pph:n kanssa, että siellä varsinaisessa kerhossa, mihin mennään ilman vanhempia, on jatkuvasti vähintään 16 lasta, joskus enemmänkin.

Seurakunnan perhekerho oli tämäkin ja tosiaan täynnä perhepäivähoitajia hoidokkeineen. Enkä väittänyt, että pph:t olisivat alvaariinsa tuolla, mutta oletin kyllä, että enemmänkin kotonaoleville vanhemmille olisi tuo, eikä työkseen lapsia hoitavat tulisi sinne laumoineen. Toisaalta, meneväthän jotkut pph:t päiväkotiinkin päiväksi lasten kanssa.

kerhoja on niin ylistetty nettipalstoilla, että luulin siellä olevan jotain todella mahtavaa ja upeaa, mutta taisi olla liian korkeat odotukset minulla :/

Ymmärsin pointtisi ilmeisesti väärin. Eli tarkoituksesi olikin verrata perhepäivähoitoa ja päiväkotia. Luulin, että tarkoitit kotona hoidettuja lapsia. Kuulostaa kyllä hurjalta, jos enemmistö on perhepäivähoitajia ja väkeä on noin paljon.

Alkuperäinen kirjoittaja eräs kanssa;28999663:
Tekin taidatte sitten olla pikkupäiväkodin "asiakkaita" :) Mä olen pitänyt lasta kylän päiväkodissa osaksi siksi, että se varmasti pysyis toiminnassa niitä vanhempia varten joille se on välttämätön. Seuraavaan on taas matkaa 20 km. Lisäksi poika tykkää käydä siellä sen vajaan viikon, siellä kun on kaverit, askartelutiistait, musiikkikeskiviikot ja liikuntatorstait. Minä paha, paha äiti joka dumppaan lapseni päiväkotiin 15 h viikossa ;)

Pk:ssa on useampi ryhmä kyllä, mutta joka ryhmässä on vielä tilaa :)
Olisi vielä yksi pk tuossa lähempänä, jossa on vain yksi pieni ryhmä, samassa eskarit ja pienemmät, mutta en saanut esikoista sinne aikoinaan töihinpalatessani, koska sain tiedon töistä vasta alkusyksystä ja siinä lähimmässä ei ollut enää paikkoja. Nyt olisin voinut sinne hakea sinne, mutta en tahtonut liikaa muutoksia isommalle, joten päädyin pitämään paikan tuolla entisessä paikassa, johon olen ollut erittäin tyytyväinen. Ensi vuonna haen pienemmälle paikkaa tuohon samaan. Kiva, kun isosisaruksensa saa olla sitten samassa ryhmässä :)

Kävin aikoinaan srk:n perhekerhoa tytön kanssa. Olihan siellä enemmän ääntä mihin kotihoidossa oltiin totuttu; (lisäksi rakennus ilmeisesti kehnokuntoinen, koska mulla meni siellä aina ääni niiden parin tunnin aikana, vaikkei syynä ollut paljon puhuminen saati äänen korottaminen.)
Tyttö tutustui siellä lapsiin, jotka jatkoivat samaan eskariin ja kouluun. Alkuhartauden jälkeen oli ohjattu yhteinen leikkituokio, jonka jälkeen ohjattu askartelu. Niiden ja evästelyn jälkeen vapaata leikkiä.
Kerhon vetäjät olivat mukavia ja tykättyjä.

[QUOTE="vieras";28999515]Meillä on täällä joka päivä mahdollisuus käydä perhekerhossa koko aamupäivä. Pari pph:ta on siellä oikeasti lähes aina lapsineen. Eivät vissiin tykkää ulkoilusta... Kerho sinänsä on tosi kiva, melua kyllä riittää mutta ei noin pahaa mitä kuvailit.[/QUOTE]

Perhekerho täällä on tarkoitettu ihan kaikille.
Äideille jotka eivät viitsi ulkoilla lastensa kanssa puistossa.
Hoitajille jotta saavat kivaa vaihtelua viikkoon.
Mummut myös tervetulleita lastenlapsien kanssa samoin papat.

Tästä porukasta vain äidit unohtavat välillä vahtia murujaan.

Ollaan silloin tällöin käyty seurakunnan perhekerhossa. Lapsia on enimmillään tainnut olla reilu kymmenen, kaksi ohjaajaa äidit (tai isät). Osittain on ollut ohjattua tekemistä ja loppuaika vapaata leikkiä. Eipä ole ikinä meno ollut tuollaista kuin ap:n tekstissä.

Muuten lapsi käy itsekseen seurakunnan kerhoa. Kerho on kaksi kertaa viikossa (toinen ryhmä kolme kertaa viikossa) kolme tuntia kerrallaan. Lapsia on kymmenen (yleensä vähemmän, kun vähintään joku on aina pois) ja ohjaajia kaksi. Oikein ihana paikka.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;28999726:
Ymmärsin pointtisi ilmeisesti väärin. Eli tarkoituksesi olikin verrata perhepäivähoitoa ja päiväkotia. Luulin, että tarkoitit kotona hoidettuja lapsia. Kuulostaa kyllä hurjalta, jos enemmistö on perhepäivähoitajia ja väkeä on noin paljon.

Kyllä pph saa mennä lasten kanssa kerhoihin jos on sopivan matkan päässä jotta voi kävellä.
Ei siellä kysellä kenenkään titteliä.

[QUOTE="Vieras";28999800]Kyllä pph saa mennä lasten kanssa kerhoihin jos on sopivan matkan päässä jotta voi kävellä.
Ei siellä kysellä kenenkään titteliä.[/QUOTE]

No enhän minä sitä ole kieltämässäkään. Ihmettelin vain sitä, että _enemmistö_ on pphoitajia.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;28999306:
Mutta eihän ne lapset siellä perhekerhossa ole kahdeksaa tuntia viitenä päivänä viikossa? Eikös suurin osa ajasta kuitenkin olla kotona tai sitten siellä perhepäivähoitajan kodissa? Vai onko jossakin noin erilaisia käytäntöjä?

Harvemmin ne virikelapset siellä päiväkodissakaan on 5pv/vko ja 8h/pv, meillä esim. on 0-3pv/vko ja 7h/pv. Suurimman osan ajasta lapsi on meilläkin ihan vaan kotona.

[QUOTE="vieras";28999815]Harvemmin ne virikelapset siellä päiväkodissakaan on 5pv/vko ja 8h/pv, meillä esim. on 0-3pv/vko ja 7h/pv. Suurimman osan ajasta lapsi on meilläkin ihan vaan kotona.[/QUOTE]

Niin, minä ymmärsin tämän keskustelun alun alkaen väärin. Yleensä näissä keskusteluissa joissa puhutaan perhekerhojen puolesta verrataan tilannetta kotihoidon ja jokapäiväisen hoidon välillä ja hoitopäiväkin virikelapsella kai(?) kestää pidempään, kuin nuo perhekerhot. Meillä päin perhekerhot ovat alle kolmetuntisia (nämähän tietysti voivat vaihdella).

Ja kun tarkemmin ajattelen, en ole kenenkään kuulleen ylistävän perhekerhoja lasten virikkeellisyyden kannalta. Lähinnähän se on äidille arjen vaihtelua ja pääsy kotoa muihin ympyröihin. Virikkeiden hakemiseen on sitten niitä lasten omia kerhoja, ilman vanhempia.

Kyllä lapsi saa perhekerhossa virikkeitä siihen aikaan nähden riittävästi.
On laulua, laululeikkiä, askartelua, satuhetkeä.

Ei lapsen tarvi olla joka hetki virike tulvan keskellä.

En minä teidän meteleistänne tiedä, tietenkään. Hassu ajatuskin :D
Tuohan olisi ihannetilanne, että pph:t eivät toisi niitä lapsilaumojaan sinne, vaan siellä perhekerhossa olisivat vain huoltajat lapsineen. Muutenkin keskustelu oli vähän väkinäistä, kun pph:t ryhmäytyivät sinne omaksi juorupiirikseen.

Vertaan siksi, kun täällä(kin) niin pahalla katsotaan isomman osa-aikaista hoitoa, jos äiti kotona pienemmän kanssa. Kerhoja ylistetään maasta taivaisiin, niin päätin käydä kokeilemassa, kun kerrankin pystyin autolla lähtemään (on niin kaukana tuo kerho, et menee 30min yhteen suuntaan autolla). Ja kun tunnit kerhoilevalla (normikerho + perhekerho) on samat kuin minun pk:ssa olevalla esikoisellani, niin mietin, että mikä ero siinä on missä rakennuksessa se meteli korviin kaikuu, kerhotiloissa vai pk:n tiloissa..

Meillä on pk:ssakin eri-ikäisiä. Ryhmät ovat 1-4 vuotiaille ja sit 5-6 vuotiaat ovat erikseen.

Juu et tietenkään voi tietää millaista meidän perhekerhossa on. Täällä päin perhepäivähoitajat käy vaan seurakunnan perhekerhoissa, ei muiden järjestämissä. Me käydään siis kunnan järjestämässä. Mutta ei sillä väliä, mainitsin sen vaan siksi että niitäkin on erilaisia.Pointtini kuitenkin oli että perhekerho ei ole verrattavissa päiväkotiin, siellähän käydään sinä aikana kun lapsi ei ole "normikerhossa" tai päiväkodissa.

Kerho missä lapsi on yksin on verrattavissa päiväkotiin ja siellä lapsia on vähemmän kuin päiväkodissa. Itse siis liputan kerhojen puolesta kotihoidetuilla lapsilla. Eihän siinä suurta eroa ole, jos isompi lapsi viedään päiväkotiin samaksi ajksi kuin kerhoon, esim. 9tuntia viikossa. Mutta kun se juttu on niin että ne isommat ovat yleisesti siellä päiväkodissa paljon enemmän kuin jonkun 9tuntia viikossa. Harvassa päiväkodissa lapsen voi hakea säännöllisesti klo 13 eli päiväuniaikaan.

Mun kokemuksen mukaan noita perhekerhoja on ihan joka junaan, sitten vielä erikseen kerhot joissa lapset ovat keskenään. Ollaan käyty niin kaupungin leikkipuistojen, seurakunnan kuin MLL:n kerhoissa. Paljon riippuu tiloista, ohjaajista jne. Mulla kyllä pääsääntöisesti hyvin positiiviset kokemukset, muutaman kerran ollut selkeästi liikaa porukkaa ja ap:n kuvaamaa sekasortoa ja meteliä. Kerhossa, jossa lapseni käy muutaman kerran viikossa itse on ryhmässä 4-9 lasta, oikein mukava ja toimiva ryhmä.

[QUOTE="Vieras";28999902]Kyllä lapsi saa perhekerhossa virikkeitä siihen aikaan nähden riittävästi.
On laulua, laululeikkiä, askartelua, satuhetkeä.

Ei lapsen tarvi olla joka hetki virike tulvan keskellä.[/QUOTE]

Jos tarkoitit tämän minulle, ymmärsit viestini väärin. En tarkoittanutkaan, etteikö virikkeitä siellä saisi, vaan tarkoitin sitä, että jos lapselle haluaa säännöllisiä virikkeitä, useimmat varmaankin suosittelevat mieluummin kerhoa, joka on vain lapsille eikä perhekerhoa.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;28999935:
Jos tarkoitit tämän minulle, ymmärsit viestini väärin. En tarkoittanutkaan, etteikö virikkeitä siellä saisi, vaan tarkoitin sitä, että jos lapselle haluaa säännöllisiä virikkeitä, useimmat varmaankin suosittelevat mieluummin kerhoa, joka on vain lapsille eikä perhekerhoa.

Tarkoitin kaikille en henk koht sinulle.

Jos luit tarkemmin aloitukseni, niin oma esikoiseni on siis 9-10h VIIKOSSA päiväkodissa. Tuo sama tuntimäärä tulee täyteen niillä, jotka käyvät siinä tavallisessa kerhossa, joka järjestetään 2xviikossa 3h kerrallaan ja sit kerran viikossa perhekerhossa 3h. Ajallisesti sama määrä meteliä ja kaaosta kuin pk:ssa osa-aikaisella virikelapsella siis. Jäin siksi miettimään, että miksi tämä kerhoilu on sitten jotenkin niin loistavaa, jos siellä on tuollainen meno? Noiden kerhonvetäjien kuulin puhuvan yhden pph:n kanssa, että siellä varsinaisessa kerhossa, mihin mennään ilman vanhempia, on jatkuvasti vähintään 16 lasta, joskus enemmänkin.

Seurakunnan perhekerho oli tämäkin ja tosiaan täynnä perhepäivähoitajia hoidokkeineen. Enkä väittänyt, että pph:t olisivat alvaariinsa tuolla, mutta oletin kyllä, että enemmänkin kotonaoleville vanhemmille olisi tuo, eikä työkseen lapsia hoitavat tulisi sinne laumoineen. Toisaalta, meneväthän jotkut pph:t päiväkotiinkin päiväksi lasten kanssa.

kerhoja on niin ylistetty nettipalstoilla, että luulin siellä olevan jotain todella mahtavaa ja upeaa, mutta taisi olla liian korkeat odotukset minulla :/

Perhekerho ja perhepäivähoito on kaksi eri asiaa. Meneekö sulla ne sekaisin?

Jos perhekerhossa on perhepäivähoitajia ryhmiensä kanssa, niin sun kannattaisi valittaa siitä perhekerhon järjestäjälle, eihän ne ryhmät sinne kuulu! Heillä on omat tilat joko perhepäivähoitajan kotona tai kunta järjestänyt tilat. Perhekerho on tarkoitettu juuri kotona oleville lapsille ja heidän äideilleen. Mukavaa kahvittelua äitien kanssa, niin kotiäiditkään ei tule yksinäisiksi, ja lapsille seuraa muista lapsista. En tiedä missä olet ollut, mutta teilläpäin on asia kyllä ymmärretty ihan väärin, tai sitten nuo perhepäivähoitajat käyttävät väärin seurakunnan tai kunnan järjestämää kerhoilua!!

[QUOTE="vieras";28999515]Meillä on täällä joka päivä mahdollisuus käydä perhekerhossa koko aamupäivä. Pari pph:ta on siellä oikeasti lähes aina lapsineen. Eivät vissiin tykkää ulkoilusta... Kerho sinänsä on tosi kiva, melua kyllä riittää mutta ei noin pahaa mitä kuvailit.[/QUOTE]

Perhepäivähoitajille maksetaan palkkaa siitä, että hoitavat lapsia. Mutta he vievätkin lapset perhekerhoihin, jossa heitä leikitetään ja askarrellaan ja siellä on omat ohjaajat jne. Mitäs virkaa perhepäivähoitajilla sitten on? Ja he saavat palkkaa siitä että menevät istumaan kahville kerhoihin? Miellikuvani siitä että perhepäivähoitajan työ on liian helppoa, vahvistui entisestään. Laiskoja paskoja. Ulkonakin vaan seisoskelevat ja juoruavat, sekä haukkuvat lasten vanhempia (täällä meillä päin nähtyä!), eivätkä jaksa välittää mitä lapset puuhaavat, tuleeko riitaa tms.

[QUOTE="Vieras";28999800]Kyllä pph saa mennä lasten kanssa kerhoihin jos on sopivan matkan päässä jotta voi kävellä.
Ei siellä kysellä kenenkään titteliä.[/QUOTE]

Meillä kyllä lukee mll:n perhekerhon/-kahvilan ilmoituksessa ovessa, että tarkoitettu kotihoidontuella lapsille ja heidän vanhemmilleen, eli ei todellakaan perhepäivähoitajille.

Me käymme perhekahvilassa joka kokoontuu kolme kertaa viikossa, kahtena aamupäivänä ja yhtenä iltapäivänä. Jostain syystä yhtenä aamupäivänä on aina hirveästi porukkaa, kamala meteli ja tunnelma suorastaan ahdistava. Parhaimmillaan/pahimmillaan lapsia ja aikuisia on ollut yli 50 vajaan 40 neliön tilassa. Välillä vielä yritettiin pitää ohjattuja keskusteluja ja vierailuja tuona ajankohtana, mutta niistä onneksi luovuttiin kun todettiin mahdottomiksi. Sen tuo toinen aamupäivä on huomattavasti rauhallisempi, porukkaa on vain alta kaksikymmentä ja kaikilla yleensä mukavaa. Iltapäiväaika taas kärsii kävijäkadosta, eikä siellä ole aina ollut ketään. Eli kannattaa kokeilla eri kerhoja ja eri ajankohtia.

[QUOTE="Vieras";29000043]Meillä kyllä lukee mll:n perhekerhon/-kahvilan ilmoituksessa ovessa, että tarkoitettu kotihoidontuella lapsille ja heidän vanhemmilleen, eli ei todellakaan perhepäivähoitajille.

Me käymme perhekahvilassa joka kokoontuu kolme kertaa viikossa, kahtena aamupäivänä ja yhtenä iltapäivänä. Jostain syystä yhtenä aamupäivänä on aina hirveästi porukkaa, kamala meteli ja tunnelma suorastaan ahdistava. Parhaimmillaan/pahimmillaan lapsia ja aikuisia on ollut yli 50 vajaan 40 neliön tilassa. Välillä vielä yritettiin pitää ohjattuja keskusteluja ja vierailuja tuona ajankohtana, mutta niistä onneksi luovuttiin kun todettiin mahdottomiksi. Sen tuo toinen aamupäivä on huomattavasti rauhallisempi, porukkaa on vain alta kaksikymmentä ja kaikilla yleensä mukavaa. Iltapäiväaika taas kärsii kävijäkadosta, eikä siellä ole aina ollut ketään. Eli kannattaa kokeilla eri kerhoja ja eri ajankohtia.[/QUOTE]

Piti tietysti lukea kotihoidetuille lapsille ja heidän vanhemmilleen :)

[QUOTE="vieras";29000025]Perhepäivähoitajille maksetaan palkkaa siitä, että hoitavat lapsia. Mutta he vievätkin lapset perhekerhoihin, jossa heitä leikitetään ja askarrellaan ja siellä on omat ohjaajat jne. Mitäs virkaa perhepäivähoitajilla sitten on? Ja he saavat palkkaa siitä että menevät istumaan kahville kerhoihin? Miellikuvani siitä että perhepäivähoitajan työ on liian helppoa, vahvistui entisestään. Laiskoja paskoja. Ulkonakin vaan seisoskelevat ja juoruavat, sekä haukkuvat lasten vanhempia (täällä meillä päin nähtyä!), eivätkä jaksa välittää mitä lapset puuhaavat, tuleeko riitaa tms.[/QUOTE]

En kyllä itse veisi lapsiani noille kyseisille pph:ille, jotka päivittäin istuvat siellä perhekerhossa (meillä se on siis joka aamupäivä 3 h arkisin). Siinä hälyssä ja vilinässä olisi sitten jo parempi olla päiväkodissa, siellä päiväkodissa kun sentään yleensä ulkoillaan.

On täällä päin todella hyviäkin pph:jia, nuo pari nyt ovat enemmän poikkeus. Mutta jotenkin ärsyttää että päivästä toiseen kailottavat siellä kerhossa, kun sinne satutaan menemään.

Yhteistyössä