Hei, olen 15-v tyttö ja olen lähdössä ensi kesänä2014 Hastingsiin 3-viikon kielimatkalle. Jos joku pystyisi vastaamaan näihin kysymyksiin olisin hyvin kiitollinen!

1. Kuinka paljon suunnillee olisi hyvä ottaa omaa rahaa mukaan? (shoppailut, jne...)
2. Majoituitko isäntäperheessä ja oliko perhe mukava?
3. Olitko International-kurssilla? Ymmärsitkö muita ryhmäläisiä hyvin?
4. Yleisesti ottaen: Onko Hastings mukava paikka?
Kiitos jos vastaat noihin kysymyksiin !!
Moikka! Olin itse kesällä 2011 Maltalla kielimatkalla 3 viikkoa, ja oon pyöriny näissä EF:n jutuissa sen verran että aattelin että osaisin vastata näihin!
1. Mulla itellä meni joka viikko n. 150-300e,mutta se on tietty ihan henkilökohtaista miten menee rahaa.Joku viikko meni enemmän, ja joskus vähemmän, mutta tietenkin mieluummin kannattaa ottaa vähän ylimääräistä kuin liian vähän. Monen kaverin piti soittaa vanhemmille et laittakaa tilille lisää rahaa, kun rahat loppu puolessa välin reissua.

Meidän piti myös maksaa lähes kaikki ruokailut, jos menimme vaikka retkelle lähikaupunkiin + bussimatkat! Bussit olivat ainakin maltalla tosi halpoja, kuten monessa muussakin maassa, ja kymmenenkin kilometriä pääsi muutamalla kymmenellä sentillä. Suosittelen kuitenkin ottamaan sen verran, että jokaiselle viikolla on ainakin se satanen tai mieluummin enemmän. Riippuu tietty myös siitä miten paljon tykkää shoppailla
2.Majoituin isäntäperheessä, ja mun perhe oli kyllä tosi kiva. Oon kuullu ainakin EF:n isäntäperheistä pelkkää hyvää palautetta, joten uskon että sullekkin tulee tosi mukava perhe. Me ei hirveästi vietetty isäntäperheen kanssa aikaa, toisinkuin esim. amerikan kohteissa kielimatkalaiset ovat myös paljon perheen kanssa. Mun perheeseen kuului hostäiti, hostisä ja kaks pientä lasta. Hostisä oli koko ajan töissä ja me nähtiin sitä aina vilaukselta silloin tällöin, kun taas hostäiti oli lähes aina lasten kanssa kotona. Yleensä isäntäperheet ovatkin siis normaaleja perheitä, jotka elävät normaalia arkea samalla kun majoittavat kielimatkalaisia.
3.Olin itse Classic-kurssilla, eli mun kurssilla oli vain suomalaisia. Tavattiin kyllä useasti viikossa retkillä muistakin maista tulevia EF:n oppilaita, ja pyörittiinhän me koko ajan tietyllä tavalla kansainvälisessä ympäristössä, joten kielitaito karttui. Meidän opettaja oli myös paikallinen, niinkuin kaikissa maltan kohteissa. Aluksi se oli pieni shokki, kun ei aina ymmärtänyt mitä opettaja puhui, mutta helposti juttuun pääsi kiinni. Tärkeintä on se että avaa suunsa, ja kysyy jos ei ymmärrä!
4.En siis ite osaa kertoa henkilökohtaisesti Hastingistä, mutta mitä oon monelta kuullu niin uskon et varmasti ihana paikka! Kaikki ihmiset ketä oot tavannut, jotka ovat olleet briteissä kielimatkalla ovat olleet ainoastaa tyytyväisiä siihen reissuun. Iso-Britannia oon muutenkin ihana maa, joten Hastings ei varmasti poikkea siitä!
Jos kiinnostaa kysellä lisää omakohtaisistä kokemuksista kielimatkoista, tai muuten kiinnostaa kuulla lisää niin mulle voi laittaa sähköpostia
pazanz@yahoo.fi!
Mulla on myös blogi joka käsittelee kielimatkajuttuja, ja sieltäkin voi käydä lukemassa lisää anzandeverything.blogspot.com !